Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#1917870
Ik ben bij het samenstellen van de volgende percentages uitgegaan:
50% vleesbot
20% orgaan
30% spiervlees

Sommige zoals de eend en de konijn heb ik in een mix gekocht ( kan nu niet zelf malen, de machine is nog niet terug hier). daar zit 70% karkas en 30% orgaan in. ik vul dat aan met kippenekken en wat lamsorgaan. Was een orgaanpakket. Volgende keer koop ik van een ander dier de organen zodat daar afwisseling in komt. Geit eten ze neit zo graag. Maar ik wil toch voldoende dieren voeren, zodoende dat ik het geit bij het vlees 'verstop'.

de katten eten samen per dag 250gram.
Ik pak alles na het malen, hakken, meppen in kleine porties en vries het in. Daarna krijgen ze elke dag een andere mix van mij zodat ze afwisseling hebben.


Wildmix 1;
vleesbot: Eend + kipnek ( karkas en nekken)
orgaan Eend + orgaan lam (long,hart,lever,nieren)
Vlees Haas + geit ( meer haas dan geit, om de geit te 'verstoppen')

Wildmix 2:
vleesbot konijn + kippennek ( karkas + nekken)
orgaan konijn +  orgaan lam (long,hart,lever,nieren)
Vlees Haas + geit ( meer haas dan geit, om de geit te 'verstoppen')

Wild/vleesmix 3:
vleesbot parelhoen (karkas)
orgaan lam (long,hart,lever,nieren)
Vlees haas + geit

Vleesmix 4:
vleesbot kip ( nekken en karkas)
orgaan lam
Vlees rund en kalf

Vismix:
1000gr Zalmgraat / kop
400gram orgaan lam
600gram filet

Extra:
Sardientje
Markreel
Soms tonijn.

Het was even heel erg puzzelen. Maar ik hoop dat ik nu in de goede richting zit qua aantal dieren.
Door flin
#1919022
Hai,

aan afwisseling zalt niet liggen...lijkt me prima,

ik kan verder nix narekenen omdat je er geen geplande grammen hebt bijgezet,

wat je nog vergeet is 'n ei erbij

en wat ik niet helemaal begrijp:
Sommige zoals de eend en de konijn heb ik in een mix gekocht ( kan nu niet zelf malen, de machine is nog niet terug hier). daar zit 70% karkas en 30% orgaan in. ik vul dat aan met kippenekken en wat lamsorgaan.
je vult 70 % karkas aan met vleesbot (kippennekken) + 30 % orgaan met (nog meer lams-) orgaan, waar ist spiervlees?

ik zou zelf proberen zo dicht mogelijk bij 't natuurlijke menu van 'n kat te komen;
in mijn ogen is dat per maaltijd liefst redelijk kompleet,
en dan per maaltijd 1 diersoort, dus juist niet teveel gemix met diersoorten doorelkaar

keep it simple :)

succes!
Door Limpy
#1919085
Ik heb die 2 mixen hier ook wel eens kort gevoerd maar vulde dat idd met spiervlees aan omdat allen anders krijtpoep of verstopping hadden...
Door *Flip*
#1919592
qua hoeveelheden is er inderdaad moeilijk iets over te zeggen. De dag na de vismix, orgaan en filet even ontlasting in de gaten houden, vis & orgaan kunnen laxerend werken.
wb Geit, dat heeft een erg sterke geur. Misschien beter eerst proberen of je dat echt wel kan 'verstoppen', voordat je straks kilo's mix weg kan gooien, dat zal zonde zijn ;)
Als je de geit weg laat houd je nog 5 diersoorten voor vlees over, je kan kwartel toevoegen, dat wordt erg lekker gevonden. Lam en Paardenvlees kan je ook nog toevoegen. 
Door Nathascha
#1920579
flin schreef:
en wat ik niet helemaal begrijp:

je vult 70 % karkas aan met vleesbot (kippennekken) + 30 % orgaan met (nog meer lams-) orgaan, waar ist spiervlees?
Spiervlees is de haas + een beetje geit.
En bij een andere mix de rund en kalfslappen
En bij de vismix de zalmfilet.

Alle mixen komen op 2 kilo totaal uit.
Dus een kilo aan karkas/nekken
400gram aan orgaan
600 gram aan spiervlees.

Ik heb heel veel soorten eerst appart kleine beetjes 'los' gegeven om te kijken wat ze te eten vonden. Ik heb daar nog een overschot aan diverse vlees over. Vandaar dat het een beetje doorelkaar zit zeg maar. Ik zal volgende keer als dit op is, wat meer pakketjes maken van dezelfde diersoort in 1 mix. Daar is het nu te laat voor. Maar ik dacht zomaar....laat ik lekker moeilijk doen :D Ik ga het volgende keer wat makkelijker doen. Nu wilde ik de vriezer opschonen met wat ik nog had liggen, anders ligt het te lang en kan ik het weggooien.

en bedankt voor de tip....het ei. Die krijgen ze hier op zondag. Als ik ook een eitje voor mezelf bij het ontbijt maak. :)
Door Nathascha
#1920580
Limpy´s aai-assistente schreef: Ik heb die 2 mixen hier ook wel eens kort gevoerd maar vulde dat idd met spiervlees aan omdat allen anders krijtpoep of verstopping hadden...
ja ik vul het ook aan. ik heb alleen nog heel veel kippenekken liggen hier. En daarom vul ik de mixen aan met kippenek. En ook extra orgaan om in verhouding te blijven.
Ook die ik haas + een beetje geit als spiervlees aanvullen.

bedankt voor de tip.
Het is de bedoeling dat ik strak weer zelf ga malen. Maar mijn molen is nog steeds niet terug van de fabrikant. Dus ik was erg blij dat ik die mixen gevonden had. Dan is dat voor tijdelijk even een goede oplossing.
Door Nathascha
#1920583
Pammie schreef: qua hoeveelheden is er inderdaad moeilijk iets over te zeggen. De dag na de vismix, orgaan en filet even ontlasting in de gaten houden, vis & orgaan kunnen laxerend werken. wb Geit, dat heeft een erg sterke geur. Misschien beter eerst proberen of je dat echt wel kan 'verstoppen', voordat je straks kilo's mix weg kan gooien, dat zal zonde zijn ;)
Als je de geit weg laat houd je nog 5 diersoorten voor vlees over, je kan kwartel toevoegen, dat wordt erg lekker gevonden. Lam en Paardenvlees kan je ook nog toevoegen.
Hoi Pam
Dank je, ik wist niet dat de combi vis en orgaan evt. niet goed zou gaan. Ik hou het anders wel uitelkaar ipv te mixen. Vind het niet fijn als ze anders straks aan de dunne gaan.
Geit heb ik nog liggen. En ik heb het al 'verstopt' gehad in andere probeersels en dat gaat goed. Moet alleen niet meer als 1/4 geit van het deel spiervlees zijn. Maar het lukt goed om het zo te geven.
Volgende bestelling ga ik ook kwartel doen. Met deze mixen heb ik zo'n 10 kilo. En dan kan ik weer even vooruit. Wil niet het vlees te lang in de vriezer hebben. Maar kwartel is zeker iets wat ik ze ook wil gaan geven.

Ze zijn hier echt gek op vis en op kip. De lam, paard en rund vinden ze maar zozo. Vandaar mijn keus om meer richting wild te gaan als konijn, haas en parelhoen dit keer.

muizen,ratten,kuikentjes etc gaat mij toch nog ff te ver. Moet ik mezelf even overheen gaan zetten. Wie weet komt dat ook nog op het menu. Katten zullen wel willen.....maar vrouwtje vind het nog even te ver gaan. :-\
Door flin
#1920607
Nathascha schreef:

Alle mixen komen op 2 kilo totaal uit.
Dus een kilo aan karkas/nekken
400gram aan orgaan
600 gram aan spiervlees.

dit klopt dan toch niet met de voorgemalen mixen; eend en knijn, 70% karkas + 30% orgaan?

of reken ik te moeilijk? :D

Door Nathascha
#1920636
flin schreef: dit klopt dan toch niet met de voorgemalen mixen; eend en knijn, 70% karkas + 30% orgaan?

of reken ik te moeilijk? :D

weet niet of jij te moeilijk reken. Misschien zit ik er wel helemaal naast. Kijk maar ff mee hoe ik het dacht....( o help straks heb ik een krokel :P nou ja liever dat ik die nu ondek :D )

De mix is 1 kilo. Waarvan 70% karkas en 30% orgaan.
Ik reken dus even simpel:
700 gram karkas
300 gram orgaan.

Aangezien ik kippenekken ten overvloed heb wil ik die graag ook ergens kwijt in een mix. En ik heb nog een orgaanpakket lam besteld. om dit dus op te kunnen vullen waar ik nog orgaan mis in de compleet versies.

Ik doe dus nu:
50% vleesbot: de eendenmix die bestaat uit 700gram karkas, aanvullen met 300gram kippennekken = 1000gram vleesbot
20% orgaan: de eendenmix die bestaat uit 300gram orgaan. die vul ik aan met nog 100gram van het lam. = 400gram orgaan
30% spiervlees: 500gram haas en 100 gram geit ( om te verstoppen) = 600gram spiervlees
(dikgedrukte is dan het eendenmixpakket van 1 kilo totaal)

En zo heb ik dat eigelijk voor mezelf uitgerekent. Tis miss idd een beetje raar met al die diersoorten. Maar ik zou het ook zonde vinden om alle restjes weg te moeten gooien. Vandaar dat ik de restjes die ik heb een beetje hier en daar bij doe.

Snap ie hoe ik het reken? of mis ik nu gewoon totaal iets wat ik over het hoofd zie?? pff, ben nog maar een beginner :-\ tis best ff rekenen.
Door flin
#1920645
dan reken je helemaal goed  :D :D

  er zijn nogal wat rekenaars die njah, jeweetwel... struikelen met de mixen  ;)
Door Nathascha
#1920653
flin schreef: dan reken je helemaal goed :D :D

er zijn nogal wat rekenaars die njah, jeweetwel... struikelen met de mixen ;)
daar werd ik dus ook bang voor, dat ik al gestruikeld was zeg maar.
Maar gelukkig bleef je ff doorvragen. nu weet ik dat ik toch wel goed reken. Mijn volgende menu's zal ik proberen simpel te houden :biggrin2:

bedankt voor het meerekenen!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door