Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#1920144
Heb vandaag even een menuutje gemaakt voor Mukkus, reu, ongeveer 20 kilo.

Voer hem 400 gr. p.d. dus 2800 per week. 50 % vleesbot, 25 % spiervlees, 20 % orgaan en 5 % groente.

Maandag
200 gr. kipkarkas
175 gr. paardenvlees
70 gr. groente

Dinsdag
200 gr. eendenrug
280 gr. pens

Woensdag
200 gr. kippennekken
175 gr. hertenvlees
70 gr. groente

Donderdag
200 gr. eendennekken
140 gr. kippenhart/runderlever

Vrijdag
200 gr. parelhoenkarkas
175 gr. rundvlees

Zaterdag
Zalmkop
175 gr. paardenvlees

Zondag
200 gr. kippennekken
140 gr. runderhart


Tips/trics/adviezen zijn welkom.

Kom uit op 2600 gram, plus de zalmkop.
Laatst gewijzigd door Marchje op di 01 feb 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1920205
Marchje, je bent de nieren vergeten ;) Is wel een belangrijk onderdeel van het menu en moet je zeker niet zomaar weg laten ;)

Je bent vandaag druk bezig geweest met je menu en zo leer je alleen maar.
Over het orgaan heb ik via het BC-forum een PB gestuurd. Denk dat je daar wel wat mee kunt.
Lees ook even hoe ik het doe met het orgaan ;)
1 dag pens, 1 dag hart, 1 dag lever en nier, overige 4 dagen spiervlees.

Je hoeft dat natuurlijk niet ook zo te doen, maar het is wel lekker makkelijk ;)

Runderlever word eigenlijk afgeraden tenzij het biologisch is, dit ivm afvalstoffen in de lever ;) Kijk eens of je lams/kalkoen/geitenlever kunt krijgen.

Verder tel ik 6 diersoorten + vis. Dat is mooi om mee te beginnen, kun je het straks uitbreiden met diersoorten is dat alleen maar mooi! (denk aan lam, konijn, geit, kalkoen, kwartel)
Door Marchje
#1920290
Nieren ben ik me van bewust, echter heb ik die nog niet in huis, vandaar dat ik ze niet in het menu op heb genomen, die komen nog erbij binnenkort :)
Door siempie73
#1920384
He Mukkus, je hebt een border toch?
Je gaat nu 2% voeren. Let goed op je hondje, is mss een beetje weinig.
Of hij/ zij is niet erg actief?

Bij mij bleven de borders met 3,5 % erg mager. Ze zijn dan ook wel erg beweeglijk.... Ze krijgen nu 4 en 4,5 %

Groetjes Simone
Door Angela_Bodhi
#1920439
Kijk even naar de zaterdag - vis en orgaanvlees kan zachte ontlasting veroorzaken. Even in de gaten houden dus. Bodhi heeft ook niet genoeg aan 2%, dus ik zou wel elke week wegen om te zien of je hond niet afvalt.
Door Marchje
#1920468
Mukkus is idd een border, en gecastreerd. Hij zet redelijk snel aan en momenteel zijn we op het wandelen na niet erg actief. Ik heb het idee dat zolang we niet al te veel andere dingen doen dat 2% voor hem prima is. Als we binnenkort weer beginnen met sporten, ofwel agility of wel bij de schapen, dan zal ik de hoeveelheid weer een beetje opschroeven :) (maar beter wat aan moeten komen dan wat af moeten vallen!)

Angela (jij zit ook op BC forum of niet? :P), is misschien idd een beter idee om het orgaan daar te vervangen voor spiervlees en een andere dag dat orgaan te voeren. Had ik even geen rekening mee gehouden, danku!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1920502
Je menu ziet er goed uit!
Ik keek ook even naar zaterdag, zou die runderhart omruilen met spiervlees of vleesbot.

Het verschilt erg per border hoeveel die moet hebben, hier krijgen er 2 (die gesteriliseerd zijn) ook gewoon 2%.
De andere zo'n 3-4% (niet gesteriliseerd).
Terwijl ze wel allemaal sporten, op het oudje na die sport wat minder.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door