Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door poesewoes
#1917783
Hoi,

Lees al 2 jaar mee op dit forum en nu mezelf maar eens geregistreerd. Veel informatie is te vinden via zoekmachine maar soms toch aparte vragen.
Heb hier 2 honden. Mijn jongste ( Yaro)  nu ruim 2 jaar is met een half jaar op vers gezet omdat brok gewoon niet goed ging qua verteren. Met vers nooit problemen. Yaro is een rott lab (rottweiler x labrador).
Sinds een jaar heb ik ook een boxer Rambo genaamd (noem hem eigenlijk altijd Ramp vind de naam niets maar de rest van het gezin wel dus ja..) hij is inmiddels 4.5 jaar en sinds een jaar dus vers gewend.
Voer overwegend kvv maar de laatste tijd weer meer barf omdat ik lupa ontdekt heb en meerdere mensen in de buurt heb die mee bestellen. Weer al een half jaar ongeveer dus ze zijn al vanalles gewend.

Echter Yaro is een luie hond, luie knager. Moet hij teveel moeite doen dan stopt hij met eten. Echter vorige week een hele kip (zonder veren) erin gekregen! verder is hij wel nekken gewend en stukken karkas (kippenruggen, eenden ruggen, konijnenkarkas). Konijnenkoppen vind hij niet zo geweldig. Zalm koppen is hij weer helemaal weg van.

Voor hem zoek ik knaagwerk dat heel aantrekkelijk en smakelijk is maar waar hij toch wel even een poos mee bezig zal zijn. Eigenlijk is hij nooit lang bezig hooguit 10 min. en geef graag eens iets waar hij veel langer mee bezig is. Gewicht van zoiets maakt me niet zo uit ik voer dan weer ruim een kg en dan weer een halve kg ofzo er zit totaal geen lijn in als ze heel veel krijgen dan de volg dag en vorige dag gewoon weinig ter compensatie en eigenlijk nooit problemen. Niet voeren is niet aan de orde gezien ik al heel blij ben dan ik vers mag voeren maar moet wel verplicht elke dag 2 maaltijden geven ('s ochtends geef ik altijd of beetje kvv of eendagskuikens of yoghurt/fruit/karnemelk/brood bijv. 's avonds geef ik het grootste gedeelte van het eten).

Ramp heeft een erge onderbeet. Kvv gaat zonder problemen uiteraard. Verder vind hij barf geweldig maar kan absoluut niet goed knagen. Hem zal ik nooit echt knaagwerk geven. Verder dan kalkoen/eenden nekken en alles van de kip in redelijke stukken (onderdelen dus los en niet een hele kip) en rundervlees in hapbare stukken, eendagskuikens of zalmlijf (niet de kop) kom ik dan ook niet.
Gaat dus puur om Yaro dat ik goed en smakelijk knaagwerk zoek.

Wie heeft tips? Mijn bestel site is dus lupa en die hebben een (naar mijn idee) zeer uitgebreid assortiment. Echter wegens mijn kieskeurige honden vind ik moeilijk wat te nemen.
Is bijv. een runderstrot iets waar ze lang mee doen? Kan me vaak geen voorstelling maken van hoe het eruit ziet en dan is het maar gok werk. Hier zijn er vast mensen die tips hebben over wat ik dan eens kan proberen te voeren.
Door Anne in Zweden
#1917805
Niet helemaal antwoord op je vraag (maar een antwoord daarop is dan ook moeilijk, want ik kan wel zeggen: probeer eens een reenek, da's echt hard werken, maar als je hond ophoudt wanneer het geknaag hem te veel werk is, tja, dan heb je niet zoveel aan dat advies).

Maar wat je boxy betreft: ik heb ook een boxer die een totaal inadequate knaagster is. D'r tanden en kiezen zijn maar klein, en door de onderbeet inderdaad niet erg geschikt voor knaagwerk. Maar ik geef haar dus wel alles wat de reuen ook krijgen: zachte lamsribben, zachte reeribjes, zalmkop, kalkoennek, eendennek, reenek, echt alles. En ze krijgt alles weg. Wel in zo groot mogelijke stukken, want waarom grote inspanning leveren als je het ook zó door je strot kunt wurgen... ::) Kalkoennekken kraakt ze een paar keer, dan legt ze ze in de lengterichting in d'r betonmolen en gloep, gaat het ding in één keer naar binnen.
Toch komt het er aan de achterkant volledig verteerd uit, geen botje te zien in haar ontlasting. Ik ben dus opgehouden me er druk om te maken. Wat ik maar wil zeggen: ze kunnen veel hebben, onze boxy's.

Ik bedenk me net: als Yaro niet wil knagen, maar wel wil knabbelen, probeer dan eens een runderstrot. Dat is boterzacht spul, maar om een of andere reden doen (mijn) honden er heel erg lang over zo'n glibberig ding op te eten. Het is voornamelijk kraakbeen, dus geen verstoppingsgevaar (eerder het tegendeel). Misschien is dat een ideetje?
Door ulla
#1917882
Honden eten toch niet met hun tanden?
Die knippen toch met hun kiezen de boel er vanaf?
Een onderbeet heeft dus met al dan niet willen knagen m.i. niets te maken.
Door Anne in Zweden
#1918515
ulla schreef: Honden eten toch niet met hun tanden?
Die knippen toch met hun kiezen de boel er vanaf?
Een onderbeet heeft dus met al dan niet willen knagen m.i. niets te maken.
Ze kraken met hun kiezen, dat klopt, maar bij onze Laika staan die waarschijnlijk zo raar op elkaar dat het niet echt vanzelf gaat. Sommige dingen (ribjes met name) moeten natuurlijk wel behoorlijk klein gekraakt worden, en dat doet ze dan ook wel, maar ze heeft er veel tijd voor nodig en kijkt er ook altijd bij alsof het hard werken is. En zodra de boel door d'r strot past, gaat 't er ook doorheen. Vooral niet méér kraken dan nodig is! ::) :biggrin2:
Door poesewoes
#1919650
Bedankt Anne voor je antwoorden dan zit ik toch niet fout. Ramp kraakt het idd ook en slikt dan hele stukken in.
Zo gaan runderkopvlees lapjes van 200 gram zo naar binnen. Echter een kg kan ik niet geven (in 1 stuk) want dan moet hij het halverwege uitkotsen omdat hij geen lucht meer kan krijgen.
Kalkoennekken geef ik ook regelmatig en idd is dat kraken (met wat moeite) en dan eten, kotsen, eten, kotsen, eten de eerste keer. De volgende nk is het vaak maar 1 keer kotsen en daarna gaat het er zo in dan weet hij hoe hij het moet doen.
Ook krijgt hij zalm lijf met staart (niet de kop dat gaat echt niet) daar is hij best een 15 á 30 minuten mee bezig maar lol dat hij heeft!!!! en het lukt hem zeker.
Zijn onderbijt is trouwens echt groot. Nog niet eerder gehad bij een boxer hier. Aldus de dierenarts heeft hij maar weinig tanden meer in zijn bek ook (gekregen op 3.5 jarige leeftijd) maar wat hij heeft ziet er geweldig uit ondanks al wel behoorlijk afgesleten.
Zelf vind ik zijn gebit (de staat van het gebit) veel beter dan die van mijn vorige boxer ondanks dat die een beter sluitend gebit had (was bal verslaafd).

Een runderstrot dus eens proberen. Dat klinkt wel goed voor Yaro. Gisteren heeft hij runderluchtpijp op (mijn boxer ook overigens weleens waar een half uur over een luchtpijp maar het ging erin!) en dat vind hij goed te doen. Echter heb ik van de slager hier weleens koeienribben gekregen (later gelezen dat ik dat juist niet moet geven) en die was hij zo beu om op te kauwen.

't is echt fantastisch voeren ik blijf genieten van mijn honden ook nu ik het al 2 jaar doe. Blijf het geweldig vinden hoe ze alles kraken en naar binnen werken met tevreden smoelen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door