Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1918060
Marieke1969 schreef: Ik heb sinds vandaag een hond, kruising duitse herder, van 33 kilo.

Hij zit nu aan 2x daags een portie Canex brokken maar daar wil ik eigenlijk langzamerhand vanaf.

Wat zijn ongeveer de kosten voor een goede start?


Marieke
Welkom op barfplaats  :)
Hier hebben we ook een duitse herder van ongeveer 33 kilo die ongeveer een 800 gr per dag eet.  Goed mogelijk dat jou hond meer of iets minder nodig heeft.  Hangt natuurlijk allemaal af van haar vertering, van hoeveel beweging ze krijgt,...  Het zal dus een beetje zoeken en kijken zijn in het begin om te weten hoeveel ze juist nodig heeft.  Als ik zie dat ze iets dunner wordt geef ik gewoon wat meer of omgekeerd, vooral op mijn ogen, handen en gevoel vertrouwen.  Maar in het begin hield ik me trouw aan de percentages om te starten en ingewerkt te geraken in barfen. 
Hoe oud is het beestje ? Is ze nog in de groei ?
Wat het allemaal kost...dat hangt er van af of je goedkope adressen kan vinden om materiaal aan te kopen.  Als je de site even doorspit kom je op een hele hoop adressen uit zoals slagerij west, lupa,...en hou ook de verzamelplaats in de gaten, veel mensen hier kunnen mooie aanbiedingen geven.  Of misschien kan je meebestellen samen met andere mensen en zo ook al gratis verzending verkrijgen...
Kijk maar eens rond hier, er staat een héle boel info op  :D
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op zo 30 jan 2011, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1918688
Angela_Bodhi schreef: Welkom!
Het hangt er vanaf waar je vlees bestelt en of je een grote vriezer hebt. Maar reken op zo'n 35-45 euro per maand.
ik heb een vriezer alleen voor de hond, met 3 laden dus daar kan best wel het een en ander in.

Mijn hond is een reu van ongeveer 1 jaar misschien 1 jaar en 4 maanden. Hij is over gekomen uit Spanje en daar konden ze de precieze leeftijd niet bepalen.

het is een mishandelde hond, die op het tijdstip van de mishandeling nog tanden aan het wisselen was.

gelukkig is alles goed gekomen met hem.

dus ongeveer 800 gram per dag.???
#1918737
Meestal wordt voor volwassen honden zo'n 2% van het ideale lichaamsgewicht gerekend, dus als je hond 33 kilo is, dan zou ie zo'n 660 gram per dag mogen krijgen, verdeeld over bv. 50% vleesbot (330 gram), 25-30% spiervlees (165-200 gram), 15-20% orgaan (100-135 gram, waarvan de helft pens) en de rest groente. (Is allemaal maar een voorbeeld hoor, daar kun je mee variëren, met die percentages; hangt ook af van hoe je hond het erop doet, of ie te harde of te zachte keutels heeft bv.)
Maar ik heb zelf een boxerdame van bijna 2 jaar en 25 kilo, en die krijgt nog steeds bijna een kilo voer per dag (dus zo'n 3,5% van d'r gewicht) en die is daar superslank bij. Wat Veerle schrijft: begin met een percentage, en kijk of je hond daar dik of dun genoeg op is. Zo niet, kun je het heel simpel aanpassen.

Wat de kosten betreft: als je het een beetje handig inricht, kun je al rond 1 euro per kilo barfen, maar uitgaande van 2 euro de kilo, zit je met jouw hondje op zo'n 40 euro per maand (660 gram per dag x 31 dagen per maand). Dit ter indicatie, want nogmaals, je kunt barfen zo goedkoop of zo duur maken als je wilt.

Leuk en lief trouwens dat je een kansloos Spanjaardje een kans hebt gegeven! Enne, fotootje wordt altijd op prijs gesteld! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 30 jan 2011, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1918742
Marieke1969 schreef: ik heb een vriezer alleen voor de hond, met 3 laden dus daar kan best wel het een en ander in.

Mijn hond is een reu van ongeveer 1 jaar misschien 1 jaar en 4 maanden. Hij is over gekomen uit Spanje en daar konden ze de precieze leeftijd niet bepalen.

het is een mishandelde hond, die op het tijdstip van de mishandeling nog tanden aan het wisselen was.

gelukkig is alles goed gekomen met hem.

dus ongeveer 800 gram per dag.???
Die "ongeveer 800 gram" geld hier voor mijn herderteef die rond de 33 kilo weegt met de afmetingen van een reu  :D
Normaal hou je voor een volwassen hond iets van 2% aan van het gewenste gewicht.  Als je 2% van 33 kg neemt ( in de veronderstelling dt dit een goed gewicht is voor je hond dus niet te dik of te dun) kom je op 660 gram per dag.  Als ik dat aan mijn hond geef dan vind ik dat ze iets te mager komt te staan dus ik geef iets meer ( en heb die 2% dus verhoogt)
Je zou kunnen proberen op 660 gram  en dan zien hoe je hond het er op doet.  Maar veel hangt ook af van hoeveel beweging je hond krijgt  en of hij alles goed opneemt ( dus goed verteert)...  Je houdt je hond goed in de gaten: door te voelen over de ribben kan je het goed opvolgen.  Je mag de ribben voelen maar niet te fel zien, er mag geen speklaag op de ribben zitten waardoor je ze niet meer kan voelen.  Te mager = bijvoeren, te dik worden is iets minder gaan geven.

En dan vind je hier op barfplaats de barfrekenhulp om te berekenen hoeveel vleesbot-spiervlees-orgaan-groenten er in die 660 gram moet zitten.  Je hoeft niet te zorgen dat je daar per dag elke keer aan zit, als je zorgt dat je per 1-2 weken aan het totaal komt zodat je volledig voert is ook goed.

Hoe vind je je hond nu?  Te zwaar, te mager?
Angela_Bodhi schreef: Welkom!
Het hangt er vanaf waar je vlees bestelt en of je een grote vriezer hebt. Maar reken op zo'n 35-45 euro per maand.
Dit zijn prijzen waar je uitgaat van een kilo materiaal aan ongeveer 1 a 1,5€ per kg.  Mijn ervaring is echter dat je daar makkelijk wel eens over gaat als je start en nog niet de ideale adresjes hebt.   Gaande weg vind je die adressen wel maar schrik niet als je in het begin misschien iets duurder uit bent.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door