Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1915787
Hallo allen,

Ik ben hartstikke nieuw hier, en had tot vorige week nog nooit van KVV en BARF gehoord. Maar daar was dan onze zieke ex-kater Philip. Een  8 jarige Syberische boskat, die al een hele tijd niet lekker in zn vacht zit (dof) en sinds een maand of 3 onverklaarbaar geen vaste ontlasting heeft.

Eerst een stuk "inleiding":

Hij heeft ALTIJD Greenheart brokjes gehad, en dat ging altijd prima, tot ineens niet meer... we hebben hem ontwormd uiteraard, maar omdat hij een 100% binnenkat is, leek dat me al sterk als probleem zijnde... maar ja, je probeerd wat. Tot ik via twitter met een dierenarts in aanraking kwam die zei "meteen overgaan naar rauw voer", ik dacht meteen "wat is rauw voer?" en daar begon het verhaal.

Ik ben toen gaan bellen voor Carnibest, maar doordat we lichamelijk beperkt zijn en geen eigen vervoer hebben is het allemaal wat lastig. En geen enkele dichtbijzijnde dierenwinkel verkocht carnibest. Balen dus. Wat ze wel hadden was Prins total care, dus ja, dan dat maar... leek me ook wel handig, die schijfjes...

Vanaf dat moment (dat was afgelopen maandag) heeft meneer geen brokje meer gehad, en heb ik een schijfje Prins geprakt en gemengd met een beetje tonijn (uit blik op water, maar toch nog even gespoeld in een bakje met water). Ging prima, en jawel, de ontlasting was sinds maanden VAST... niet te geloven.
Ik heb tussentijds dus nog wat verder gezocht, en omdat meneer altijd erg gevoelig is/was mbt diaree krijgen na een stukje kipfilet, of ja, ook bij tonijn... was ik bang voor het ergste, maar niets... helemaal niets... TOT ik het hem makkelijker wilde maken (want ja, dat Prins was ongemengd met iets lekkers als tonijn of een klein beetje vogel pate (van super de boer, kattenvoeding) toch  niet echt smakelijk, hij at het met lange tanden, en bleef erg zeuren!

Ik ging boodschappen doen en kwam tegen; roze garnaaltjes, kippenlevertjes, runder poulet, en alles voor een aangename probeer prijs, gezien dit dingen zijn die wij zelf niet eten...

Eerst heb ik de garnaaltjes gewassen, en heb hem er 5 in zn bakje gegeven, dat ging er smakelijk in... meevaller dus, en toen dacht ik, achh, 1 klein stukje  nier (3x3cm oid) moet wel kunnen, om te proberen... en hij vond het HEERLIJK... geshockeerd als ik was, ging hij lekker liggen, en slapen, tot 2 uur daarna, en jawel, DIAREE :-\

Dus ja, ik ben duidelijk te snel geweest, en meneer is nu weer terug op Prins met wat tonijn of SDB pate erdoor, maar hoe nu verder?? Ik heb wat dingen gekocht om de komende tijd mee verder te gaan, en ik heb hieronder nog wat vraagjes staan...;

gekocht heb ik:
- blikjes Animonda carry adult
- Lotgering totaalvoer
- CarniVoer Rund Mix
- Naturis Kip/rund
- Naturis Kip
- kippennekjes

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan?? Van waar ik nu ben... naar totaal KVV in eerste instantie...??

EN hier nog wat specifieke vraagjes;

- Is er iets op tegen om rauwe vis te geven??
- Welke vleessoorten zijn zeer geschikt en licht verteerbaar?
- Kun je kipfilet overal vandaan halen om te geven? (supermarkt, poelier?)
- Hoeveel kippenlever mag een kat hebben per week? (zodra het goed gaat uiteraard)

Dat was het wel voor nu... Ik hoop hier veel te leren, en binnen een paar maanden op BARF te zijn overgestapt, op een paar dingetjes na, ik ga bijv. geen kuiken of rat geven... dat gaat me net een stapje te ver...  8)

Groetjes,
Karin & Philip

ps; sorry voor het lange verhaal, maar ik dacht dat de  inleiding wel handig zou zijn...  :)
#1916092
Hi Karin welkom op Barfplaats!

Wat eem slimme da heb je "getwitterd"!!
Ik neem aan dat je vent wel gezien is door een da sinds t wat minder met m gaat...
lichamelijke dingen moet je wel uitsluiten maarrrrr overzetten op vers kan altijd!

Jullie komen er wel, ik heb zo'n vaag vermoeden dat Philip een echte 'barfer' blijkt te zijn :)
De diaree daar heb ik zo geen verklaring voor, misschien moet je t voor nu maar op toeval houden.

Je hebt al heel wat lekkers in huis gehaald:
- blikjes Animonda carry adult --> prima als 'smeermiddel' voor t geval hij toch wat moeite heeft met t pure spul
- Lotgering totaalvoer
- CarniVoer Rund Mix
- Naturis Kip/rund
- Naturis Kip
- kippennekjes

Ik zou nieuwe smaken eerst puur aanbieden, kippennek kan je als hij t wat te heftig qua knagen vindt met een hamer 'voorkauwen'

*Vis geef je net als spiervlees, [kippen]nek ed gewoon rauw en onbewerkt.
Mooie vette, vrij kleine visjes zijn oa sardien, horsmakreel, ansjovis, panharing.. die geef je in z'n geheel
Volgens de luxepaardjes onder de barfers is een stukje zalmfilet [oa in de vriezer van AH] ook niet te versmaden

*Je mág alle diersoorten voeren muv. varken, dus oa. kip, koe, paard, geit, schaap, patrijs, kalkoen, kwartel, duif, lama, hert, konijn, haas, eend, gans, antilope, struisvogel, parelhoen
* kipfilet van poelier, supermarkt, [islam]slager... allemaal geschikt
*Voor mijn gevoel zijn de wat vettere diersoorten - eend, lam en geit- wat zwaarder qua vertering

*Als je voornamelijk kvv geeft zou ik niet al teveel orgaan toevoegen -er is niks tegen s een keer een hapje van t een of ander maar hou t beperkt, in een 'barfmenu voer je 15% orgaan [lever, hart, nier en maag]
Als je wat barf-dingetjes wilt toevoegen probeer dan of je aan diersoorten kunt komen die niet in de kvv zitten [in jouw geval heb je al heel veel kip en koe, misschien heeft de poelier wel een kwarteltje -dat vinden heel veel katten erg lekker-]


Succes!
#1916122
Welkom!
Too heeft eigenlijk alles al gezegd, heel makkelijk voor mij  :D

Je zou ook nog even de sticky over katten&kvv kunnen doorlezen, daar staan ook nog wat algemene tips in.

Ik zou hem wel even door de medische molen halen met zn diarree. Op giardia laten testen en andere parasieten die in de darmen kunnen zitten.
Als daar allemaal geen gekke dingen uitkomen, kan het zijn dat het gewoon een kat is met een gevoelige spijsvertering. Er zijn veel katten die platte drollen krijgen van brok (en blik). Er zijn ook katten die platte drollen krijgen van voerveranderingen. Het zou net kunnen kat Philip last heeft van beide. In dat geval is het gewoon doorgaan met overzetten op vers. Hou er wel rekening mee dat het niet de bedoeling is dat hij constant waterdunne diarree heeft, dat geen uitdrogingsklachten op den duur. Dus er wel goed op letten.
#1916271
Je schrijft dat je garnaaltjes hebt gegeven en daarna nier.
Zowel vis als orgaanvlees kunnen laxerend werken. Als ik ze hier teveel geef van het een of het ander [of teveel vet vlees, nu dus eend] dan pruttelen ze er lustig op los!
Zou dus ook goed dáár van kunnen komen ;)

Voor de rest, wat Too en koek zeggen!
#1918475
ondertussen gaat het redelijk met Phil, hij waagt zich nog niet aan een heel visje oid, en INEENS laat ie de runderpoulet staan (wat ie als eerste juist geweldig vond). Zal (van de lidl) vind ie wel lekker, dat heb ik in reepjes gesneden...(paar kleine stukjes), nu heb ik een prakje staan voor hem, waar ook een beetje smuldier hart in zit (wat ie los in elk geval niet lekker vond). Biefstuk liet ie ook staan, en lever vind ie lekker...

Zijn ontlasting is lastig. Hij heeft nu een beetje last van obstipatie... Maar als ik een paar drupjes zonnebloem olie over iets heen doe, eet ie het niet meer... iemand een tip??

Iemand nog tips om bepaalde dingen te laten eten?... ik heb al een beetje tonijnwater over het prakje gedaan, dat was wel aantrekkelijk, maar daar houdt het bij op... ik baal er best wel  van eigenlijk. En ik zal maandag even een vleeshamer en vleesschaar halen bij blokker, want ik durf hem nu geen kippenvleugel te geven zo... denk dat ie er ook niets mee doet eigenlijk...

HELP... ik wil het dolgraag, maar Phil doet ineens een beetje moeilijk...  :-\

Liefs, Karin
#1918717
hij heeft geen harde buik oid, is ook niet "zielig", en hij heeft gewoon wel kleine beetjes gegeten.
En hij is ook naar zn bak geweest, 3x, het zijn keutels ipv wat fatsoenlijks, en vrijwel zwart, maar toch...

Ik heb nog nooit haarbalpasta hoeven geven ook :)

Laat ik het nog maar even afwachten... misschien is meneer gewoon  beetje kieskeurig... :)
#1918837
in welk opzicht precies?? verandering van voeding, veranderd ook de ontlasting, net als bij mensen... en hij drinkt ook prima...

Moet ik me zorgen maken?? wat kan ik anders doen bij hem? erbij geven, of juist minder?? Hij is nog geen week bezig met rauwe voeding he... niet vergeten...
#1918860
De zwarte ontlasting kan van ontgiften zijn, maar is wel iets om in de gaten te houden. Zwarte ontlasting kan ook van bv bloed zijn, maar ik denk niet dat dat nu aan de hand is omdat hij pas een week op vers staat en zich verder normaal gedraagd. Normale ontlasting is een mooie, stevige, bruine drol.
#1918979
Bij zwarte ontlasting denk ik in eerste instantie aan bloedverlies uit maag of ergens in de darm. Ontgiften kan, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt bij katten. Het is wel iets om heel goed in de gaten te houden, kijken naar zn conditie en toestand. In combinatie met minder eten en obstipatie vind ik het niet heel geruststellend klinken.
Heb je trouwens veel orgaan gevoerd? Heel veel orgaan werkt niet alleen laxerend, maar zou mss ook hele donkere ontlasting kunnen geven. Maar heel donker is ook niet zwart, dus heel goed op letten. Als hij dinsdag nog steeds zwarte drollen draait, dan snel naar de dokter.
#1919485
Ik had de lever in kleine stukjes gesneden, en hij heeft tot nog toe wel bijna elke dag een beetje gehad. Meneer vind de Prins voeding niet te vreten, dus ja, ik moet iets, tot de rest wordt geleverd (verwacht ik morgen).

Nu is zijn ontlasting niet meer keihard, maar hij gaat wel vaak, en het lijkt wel wat bloed in te zitten. Nu kwam ik wat info tegen (van een dierenarts), wat het zou kunnen verklaren, want hij heeft bijna nooit haarballen...

Meestal is het bloed in de ontlasting geen
reden tot grote zorg. Katten (meestal langharen) hebben vaak colitis met kleine hoeveelheden bloed
in de ontlasting, ten gevolge van de haren in de darminhoud.


Er is niets te merken aan zn gedrag, hij is hetzelfde als altijd, alleen zeurt ie om eten... verder niets bijzonders...

En bloed bij de ontlasting is ook niet super nieuw, hij had het ook regelmatig in de periodes dat hij diaree had, en dat duurde een maand of 3... (de diaree), en er was op de voeding geen verklaring voor te vinden...
#1919490
als je zeker wilt weten dat het niets medisch is, voorgaande diaree, doffe vacht en nu zwarte poep, dan zal je het beestje toch voor DA moeten laten onderzoeken.
Als daar niets uit komt kan het van voedsel zijn. Als je KVV voert, houd dan in gaten wanneer je welke smaak voert en wanneer er verandering in de ontlasting is. Zowel positief als negatief. Ondertussen kan je je goed inlezen in Barf en met de tijd zelf samen stellen.

wb inkopen en voorraad, als je wat vriesruimte hebt kan je wat meer bestellen. Er zijn vast mensen in de buurt met wie je samen kan bestellen (verzamelplaats) om aan het minimum bestelbedrag te komen. De bestellingen kunnen dan op jouw adres bezorgd worden.

Succes!
#1928361
UPDATE:

Het gaat qua vacht heel erg goed, meneer is wel kieskeurig qua vlees, hij weigert hart... dus dat is minder leuk, maar verder zijn we erg aan het experimenteren. De vleesmolen is besteld en onderweg (westmark) nu nog een grotere gatenschijf ervoor regelen, en we kunnen daarmee verder. Dinsdag komen er wat rollen carnibest, zodat hij in elk geval voorlopig nog wel een complete voeding heeft naast het "testen". En ja... verder afwachten. Hij plast in elk geval erg veel, drinkt heel weinig, dus dat gaat prima, ontlasting is half vast ongeveer... niet meer keihard dus, en ook niet meer zwart...

op naar de volgende update...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door