Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1918202
nou het is me het weekendje wel...

Reus is zojuist gebeten door een herder, ze pakte hem in zijn nekvel/oor en liet pas los toen de baas haar aan de achterpoten had en iemand anders de bek open wrikte. Opzich valt het mee, zag er uit alsof ik mn hond bloedend terug zou krijgen. hij heeft een klein wondje aan zijn oor, en in zijn nekvel zit een gaatje (van hoektand denk ik).

wat nu?

ik heb alleen desinfecterend wattenstaafjes en schoonmaak wattenbolletjes met povidone/iodine in huis, stom genoeg staat op beide EXP2009, terwijl ik de hele verbanddoos begin 2010 gekregen heb. er staat nu gekookt water af te koelen zodat ik het daarmee schoon kan maken en ik heb ook zo'n geel tubetje honingzalf.

ieder (medisch!)advies welkom!!
Door Jolly
#1918210
Daar ben je mooi klaar mee. :-X

veel tips heb ik niet, ben zelf normaal niet snel naar DA rennerig, maar in dit geval, zou ik het toch ff na laten kijken.
Door orinake
#1918216
1. Hoop dat je hondje er verder niets aan overhoud.
2. Heb je de gegevens van die vrouw van de herder??? Zij draait op voor alle kosten die je nu maakt.
Oorzaak (haar hond) - Schade (jouw kapotte hond) - gevolg (zij draait op om de kosten aan jou kapotte hond te reparen) ff simpel uitgelegd...
3. Naar de DA van wacht en het daar laten verzorgen!!!

En nu kunnen jullie me gek vinden he...
MAAR Ik ben een keer zo stom geweest om het zelf te verzorgen na een beet (mijn rot die geen kant m kon, want ik had zijn halsband vast - werd gebeten door een duits in de nek) want om zich leek het niet erg, ook "gewoon" een tandgaatje...
Echter bleek het tandgaatje goed diep te zijn, en was het onder de zichtbare wonde wat breder...
Was nadien mooi ontstoken en sinds toen: ALTIJD NAAR DE DA...
Al ist maar voor een check up!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1918221
Jee dat was schrikken  :-\

Ik zou even goed kijken hoe de wondjes eruit zien, lijken ze er diep of moeten ze gehecht dan zeker naar dierenarts.
Ik persoonlijk ga niet naar een dierenarts voor kleine wondjes bij mijn hond, maar maak het wel even schoon met wat gekookt afgekoeld water en evt wat betadine erop.
Bij twijfel altijd gaan.

Hoe kwam het dat die herder Reus greep?
Door nienk
#1918222
ok ik denk dat  ik zo even bel naar de spoed DA, het gaatje bloed niet. dus dan blijft eventuele rommel er ook in zitten. nadeel is alleen, dat ik dus nu naar een gewone DA zou moeten, die waarschijnlijk voor de zekerheid AB geeft, waar Reus dus gelijk weer jeuk van krijgt.. ik zal het zo als het water afgekoeld is eens goed bekijken hoe het gaatje er verder uitziet.

ik ken de baas van de herder niet, maar een van de andere honden bazen vast wel. gelukkig is Reus verzekerd, maar ik wil wel de baas nog aanspreken op het gedrag van de  hond. Reus ging namelijk gelijk toen die herder hem vast had piepend op de rug, staart over de buik, alles volle overgave, en die herder pakte alleen nog maar beter vast.

edit: heb niet precies gezien wat er gebeurde, het leek dat die herder (is ook nog een jong beest, politiehondxhulphond, nogal pittig beest) een beetje zenuwachtig was, misschien deed Reus iets, maar nou ja, toen dus al hap vast, reus gillen, piepen, krijsen, die herder vast houden..
Laatst gewijzigd door nienk op zo 30 jan 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#1918231
Dit is waar ik altijd bang voor ben als kleine hondjes het gedrag vertonen wat je gisteren in je andere topic beschreef  :-\ En daarom lijn ik Beau van mij altijd aan als ik een onbekend klein hondje tegenkom, omdat ik weet dat hij het niet tolereert als zo'n kleintje in zijn nek springt en/of hapt. Ik denk dat je de pech hebt gehad om de verkeerde hond tegen te komen (of geluk, de schade is nu beperkt en je weet nu hopelijk dat je echt iets aan het gedrag van Reus moet gaan doen), ik zou echt aan de slag gaan met Reus om dit in de toekomst te voorkomen.

Over de wondjes: wondjes aan het oor blijven vaak lang bloeden, of is het inmiddels al gestopt? Dat andere wondje zou ik idd even goed nakijken om te zien hoe groot en/of diep het daadwerkelijk is. Als het een klein wondje is, is het naar mijn mening niet nodig om naar een DA te gaan, die zal vermoedelijk meteen met AB komen aanzetten. Goed schoonmaken, en lekker honingzalf er op smeren, dat helpt vaak voldoende. Als het gaat ontsteken, is het vroeg genoeg om AB te geven.
Door orinake
#1918234
nienk schreef: ok ik denk dat  ik zo even bel naar de spoed DA, het gaatje bloed niet. dus dan blijft eventuele rommel er ook in zitten. nadeel is alleen, dat ik dus nu naar een gewone DA zou moeten, die waarschijnlijk voor de zekerheid AB geeft, waar Reus dus gelijk weer jeuk van krijgt.. ik zal het zo als het water afgekoeld is eens goed bekijken hoe het gaatje er verder uitziet.

ik ken de baas van de herder niet, maar een van de andere honden bazen vast wel. gelukkig is Reus verzekerd, maar ik wil wel de baas nog aanspreken op het gedrag van de  hond. Reus ging namelijk gelijk toen die herder hem vast had piepend op de rug, staart over de buik, alles volle overgave, en die herder pakte alleen nog maar beter vast.

edit: heb niet precies gezien wat er gebeurde, het leek dat die herder (is ook nog een jong beest, politiehondxhulphond, nogal pittig beest) een beetje zenuwachtig was, misschien deed Reus iets, maar nou ja, toen dus al hap vast, reus gillen, piepen, krijsen, die herder vast houden..
Aan de DA zeggen dat het controle is en je geen AB wenst want dat je hond er niet tegen kan...
Hier krijgen ze geen AB alst niet nodig is. MAar ja zal van DA tot DA afhangen zeker :s
Door evds
#1918235
Sterkte met Reus.

Maar probeer zijn gedrag wel goed te beoordelen: piepen gillen en krijsen zijn GEEN tekenen van overgave maar van angst/verzet  :-\ het feit dat hij maar een paar kleine wondjes heeft terwijl de andere hond zoals je zegt notabene is afgetrokken bij de achterpoten (echt een situatie waarin een hond hard zou willen doorbijten) zegt mij dat die andere hond hem zeker niet wilde verwonden maar vermoedelijk gewoon even flink op zijn plaats wilde zetten ...
Door BubbaBling
#1918239
Allereerst wil ik toch wel zeggen dat ik het top vind dat die vrouw er alles aan deed om Reus los te krijgen, dat zie je weinig met eigenaren waar de hond van bijt of iets dergelijks.
Zoals Orinake zegt, altijd gegevens vragen bij zulke dingen.
De ernst van t wondje kan ik niet bekijken, maar iig goed schoonhouden en desnoods naar de DA.
Ik hoop dat Reus er niks aan over houdt, ik zou gewoon gelijk weer naar andere honden laten gaan anders kans dat ie bang gaat worden.
Val je van het paard, gelijk weer op het paard anders durf je nooit meer idee  ;)

Ik vind herders mooie beesten, ik ben opgegroeid met een duitse en een mechelse, maar als ik ze zie lopen en ik loop met mijn kleine monsters dan ontwijk ik ze.
Ze zijn meestal (op uitzonderingen na) niet zo lief voor mij honden  :-\
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1918243
uitbruisen met verdunde waterstofperoxide...
tja, nu heeft ie het zelf eens meegemaakt, ik denk dat reus de signalen best uitstraalde, uit je eerdere verhalen is reus een pittig manneke toen schreef ik al dat ie eens een koekje van eigen deeg zou krijgen.....
de verwondingen vallen reuze mee, dat had als de herder gewilt had veel erger kunnen zijn!
stribbelde reus tegen? Dat  wees daar wel op...
misschien dat de herder daarvoor vast hield..totdat reus zich zou overgeven..
dit vindt ik altijd zo klote he, nu is reus zielig en wat beschadigt terwijl het zelf best een mannetjes putter is.......en de grotere is de kwade piet....
en de baas erop aan spreken tja, doen mensen dat bij jouw ook als reus uitvalt...
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 30 jan 2011, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1918244
hang inmiddels al een tijdje in de wacht bij de DA..

opzich waardeer ik  jullie behulpzame reacties, maar ik vroeg bewust om medisch advies. de situatie is compleet andeers dan die van gister en niet te beoordelen zonder dat jullie mijn hond en die ander kennen. niet naar bedoeld verder hoor!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1918247
BubbaBling schreef: Ik vind herders mooie beesten, ik ben opgegroeid met een duitse en een mechelse, maar als ik ze zie lopen en ik loop met mijn kleine monsters dan ontwijk ik ze.
Ze zijn meestal (op uitzonderingen na) niet zo lief voor mij honden  :-\
;D ;D leuk is dat, hier precies andersom, ik ga voor kleinere opzij, juist omdat ze altijd zo gillen of juist heel stoer zijn en dan zie je wat er gebeurd.......
in feite niks, maar de kleinere zijn altijd de pineut, alhoewel de grote zeer zeker ook want zo'n verhaal gaat als een lopend vuurtje!!!
Door **Jolanda**
#1918249
Het is natuurlijk moeilijk oordelen over een wondje als je het niet ziet, dus een foto zou wel prettig zijn.

Als het een gewoon bijtgaatje is zou ik het schoonmaken en in de gaten houden. Persoonlijk is een bijtgaatje voor mij maar een bijtgaatje en steld m.i. niet veel voor.
nienk schreef: hang inmiddels al een tijdje in de wacht bij de DA..

opzich waardeer ik  jullie behulpzame reacties, maar ik vroeg bewust om medisch advies. de situatie is compleet andeers dan die van gister en niet te beoordelen zonder dat jullie mijn hond en die ander kennen. niet naar bedoeld verder hoor!
Ik ben het verder wel met Natasja eens en hoop ik dat je hier ook iets uit kunt leren om het in de toekomst te voorkomen ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door