Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1915355
Ik zit veel te lezen op Amerikaanse rauwvoer-sites. Het valt me op dat daar heel vaak wordt geadviseerd om, als je geregeld KVV voert, supplementen te geven, met name taurine.
Mogelijk baseren ze zich op dit onderzoek, waarbij katten die maandenlang gemalen rauw konijn kregen een taurinetekort ontwikkelden.
http://www.vetmed.ucdavis.edu/CCAH/documents/Role%20of%20diet_feline%20health_Glasgow.pdf

Persoonlijk zou ik denken dat dit dieet gewoon veel te eenzijdig was (ze kregen echt nix anders dan konijn). Maar op die Amerikaanse websites wordt beweerd dat het komt doordat malen van het vlees het taurinegehalte verlaagt.

Hebben jullie hier weleens van gehoord? En hoe denken jullie erover?
#1915379
Lonaa schreef:
Maar taurine zit in hart, dus je kan extra hart voeren?
Ja, dat ben ik daarom ook al aan het doen. (Het schijnt trouwens ook dat hoe donkerder spiervlees, hoe meer taurine.)

Ik zat me alleen af te vragen hoe zinnig dat advies op die sites is... zien ze misschien iets over het hoofd? Trekken ze te snel conclusies uit één zo'n onderzoek (waar op zich ook al het een en ander op aan te merken was)? Op internet krijg je zoveel informatie die vaak tegenstrijdig is... daarom wilde ik het hier eens vragen. :)
#1915396
Ik trek me van dit soort verhalen niet zo veel aan. Het taurine-spookverhaal dateert nog uit de tijd van het all-meat syndrome gebeuren, toen er eens iemand was die katten een extreem eenzijdig dieet voorschotelde en constateerde dat ze problemen met hart en ogen kregen als gevolg van te weinig taurine. Met katten die een ordentelijk barf-menu eten met voldoende variatie in diersoorten heeft dit niks van doen. Ik ga ook de percentages niet veranderen, ik voer ongeveer de verhoudingen zoals die in een prooi voorkomen. Mijn uitgangspunt is dat Ma Nature het over de afgelopen miljoenen jaren prima gedaan heeft met katten en dat wij mensen maar eens moeten ophouden met te denken dat we het beter weten.
#1915522
Nu ben ik geen bioloog of scheikundige, maar ik kan me niet voorstellen dat malen een bewerking geeft die taurine doet afbreken. Bij verhitten is dat wel het geval.
Je zou kunnen concluderen dat alleen 100% konijn voeren zonder supplementen mogelijk voor taurinetekorten zou kunnen zorgen. Dat zou kunnen zeggen dat konijn net niet voldoende taurine geeft.
Maar er wordt (hier iig) nooit aangeraden om alleen gemalen konijnen te geven. Er wordt aangeraden minimaal 4-5 diersoorten te voeren en/of een compleet kvv (zitten wel supplementen in meestal) en bij kvv ook nog eens zoveel mogelijk merken en smaken af te wisselen.

Ja, taurine zit in hart en muizen en rood spiervlees (rund bv). Maar in al het rauwe vlees zit taurine, in het ene vast meer dan in het andere. Net zoals je ook verschillende waardes in vitamine C hebt in fruit voor de mensen. Mensen krijgen zonder genoeg vit C scheurbuik. Stel, er wordt een onderzoek gedaan. Mensen krijgen voor een bepaalde periode alleen maar versgepest sinaasappelsap, verder niets. Er zullen dan zeker mensen zijn die klachten ontwikkelen na een tijdje. Die klachten kunnen ook best lijken op scheurbuik. Dat wil niet per definitie zeggen dat sinaasappels te weinig vit c leveren voor de mens of dat persen noodzakelijkerwijs alle vit C weghaalt uit het product.

Dus, gewoon lekker af en toe konijn blijven voeren en als malen nodig is, dan malen. Voer wel volgens een goed model, ik heb ook een voorkeur voor verhoudingen zoals die in een prooidier zitten. Ik geef hier wel een iets groter aandeel hart dan in een prooi zit, maar ik geef bv wel meer lever, want die is altijd groter. Hart vinden ze hier erg lekker, dus vandaar voer ik dat net zoveel als maagjes. Ot en Sien zijn namelijk erg verwend.

Ik ga dus mee met Mevroi Kruim.
#1915569
koekje schreef: ik kan me niet voorstellen dat malen een bewerking geeft die taurine doet afbreken.
Ik eigenlijk ook niet. Maar ja, op 'die sites' komen ze dan met hele verhalen dat malen zorgt voor een grotere blootstelling aan zuurstof waardoor stoffen als taurine oxideren... net zoals vit C oxideert als het 'aan de lucht' raakt. Maar ik heb ook wel het idee dat ze erg vérgaande conclusies trekken. Ik houd de korrels zout dus maar onder handbereik als ik op die Amerikaanse sites kom. :biggrin2:

Dank voor jullie antwoorden, het geeft me wel het gevoel dat ik het niet eens zo verkeerd doe. :)
#1916958
Tamomi schreef: Ik eigenlijk ook niet. Maar ja, op 'die sites' komen ze dan met hele verhalen dat malen zorgt voor een grotere blootstelling aan zuurstof waardoor stoffen als taurine oxideren... net zoals vit C oxideert als het 'aan de lucht' raakt. Maar ik heb ook wel het idee dat ze erg vérgaande conclusies trekken. Ik houd de korrels zout dus maar onder handbereik als ik op die Amerikaanse sites kom. :biggrin2:

Dank voor jullie antwoorden, het geeft me wel het gevoel dat ik het niet eens zo verkeerd doe. :)
hoe en wat precies 'werkt'. oxideert of vervliegt, (bv vries voor aantal maanden) ' dat zal werkelijk in bepaalde mate zo zijn.
nergens is aangetoond onderzocht?, hoe en wat precies (bij mijn weten)
natuurlijk is gemalen voer zwaarder onderhevig aan 'de lucht' dan niet gemalen voer, gemalen voer heeft zowiso meer risico, door ondermeer waarschijnlijk vaker ontdooien, en dan dus ook de grotere oppervlakte van 't gemalen product itt een lap vlees oid

wat ik wèl weet is dat katzel zo'n 100 mg (gemiddelde gewicht kat) taurine nodig heeft; (om problemen te voorkomen)wat zoveel wil zeggen als: minder kàn problemen geven. en nee er zijn geen gevallen bekend van tè-veel taurine,

in mijn geval, zeg ik dus: ja, ik voeg af en toe wat taurine uit capsules toe... just in case
#1917735
flin schreef: hoe en wat precies 'werkt'. oxideert of vervliegt, (bv vries voor aantal maanden) ' dat zal werkelijk in bepaalde mate zo zijn.
nergens is aangetoond onderzocht?, hoe en wat precies (bij mijn weten)
Dat is nou juist zo vervelend... ze beweren wel van alles, maar verwijzen nooit naar gepubliceerd onderzoek. :(

Ik heb ook al een paar keer gelezen dat je taurine inderdaad niet kunt over-supplementeren. Gelukkig heeft onze plaatselijke Ap Heijn runderhart in de koeling... daar laat ik ze regelmatig wat van snoepen.
Heeft iemand trouwens enig idee waarom op die verpakking (van dat runderhart) staat dat je het niet kan invriezen? Is het al eens ingevroren geweest? En is dat schadelijk voor de poeken?
Laatst gewijzigd door Tamomi op za 29 jan 2011, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1917861
Wss is het idd al een keer ingevroren geweest. En nee, nog een keer invriezen en ontdooien is niet schadelijk voor ze. Ik denk dat het een standaard etiketje is van de AH en om mogelijk kwaliteitsverlies (is zeer minimaal) met extra invriezen en weer ontdooien te vermijden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door