Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Natasja22
#717233
Hoi,

Ik ben nieuw hier ;)

Wie weet hoeveel smuldier je per kat moet geven?
Wij hebben oosterse katten, tussen de 2,5 en 3,5 kilo zwaar.
Heb ook carnibest geprobeerd, maar is toch een stuk duurder als smuldier.
Voer s'morgens brok en s'avonds vers(smuldier vlees compleet).

Wie heeft verder met katten en smuldier ervaring????

groetjes Natasja22
Door Supermax
#717560
Hoi Natasja,
Hier krijgen mijn 3 huis/tuin en keukenkatten ook smuldier compleet. Zij zijn ongeveer 4 kg per kat en eten ongeveer een bakje per dag op. Soms iets meer soms iets minder ligt eraan hoeveel honger ze hebben....
Carnibest is inderdaad duurder maar wel beter van kwaliteit (tenminste dat vind ik).
Dus ik wissel gewoon af, vooral ook omdat de CB niet altijd in mijn portemonnee past :(.
Verder krijgen ze bij mij ook nog kuikens, kwartels, hart, lever, maagjes etc.
In ieder geval hebben ze met smuldier nooit problemen, sommige katten schijnen er niet zo dol op te zijn omdat er ook pens in zit.
Groetjes,
Mieke
Door Nelly
#717653
Hallo Natasja,
Mijn 2 katten , 1 HTK- kat en 1 kruising Somali /htk eten beiden zowel smuldier als ander vers vlees. Van de pens die idd in de smuldier kompleet zit trekken ze zich niks aan, maar ja, ze staan dan ook te bedelen als ik grote penslappen voor de honden heb. Gelukkig is hier in de buurt een winkel waar ik tegen heel redelijke prijzen ook ander spul kan kopen, zoals kip, spiervlees, kopvlees, organen, penslappen, gemalen pens, kuikentjes en noem maar op. Uiteraard maak ik daar goed gebruik van, zowel voor de katten als voor de honden. Ze varen er allen wel bij! ;)
Door Lolkje
#1879683
Heb ook eens smuldier compleet vlees voor Mickey meegenomen en hij verslond het gewoonweg!! Is dit wel een aanrader om af te wisselen met Carnibest (wil zoveel mogelijk verschillende dingen geven voor de noodzakeijke afwisseling..) ?
Door Limpy
#1879778
Je hebt nu op een oud topic gereageert, maar: ja, als je kat smuldier lust kun je dat gewoon af en toe geven.
(de pensversie zal die ws niet lekker vinden - hier lusten maar 2 v/d 4 katten pens)
Door poesewoes
#1917797
begrijp ik het nu goed dat katten gewoon smuldier compleet kunnen eten zonder dat ze dan op langer termijn tekorten krijgen? De mijne eten het niet (die willen alleen bibi natuurmix) maar hier kennissen die op mijn aanraden i.p.v. blikvlees smuldier kip geven naast brok maar als smuldier vlees compleet nu ook goed kan dan kunnen ze misschien (als ze willen) volledig op smuldier over heb er zelf nooit bij stil gestaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1917858
Smuldier compleet is in eerste instantie voor honden en daarvoor ook gemaakt. Aangezien wij niet precies weten wat er in zit en ook niet precies weten wat de voedingsbehoeftes zijn voor katten, is dat niet zeker. Smuldier bevat aardig wat koolhydraten (tarwe) en ik dacht ook geen natuurlijke calciumbron. 
Smuldier compleet kan wel aan katten gevoerd worden, mits ze het eten. Of ze alleen dit altijd kunnen eten zonder tekorten te ontwikkelen ben ik niet zeker van. Ik zou er niet op gokken, want tekorten spoor je over het algemeen pas op als het te laat en er onomkeerbare schade is. Ik zou voor de zekerheid als hoofdmoot een kvv voeren speciaal voor katten met o weinig mogelijk koolhydraten (liefst geen natuurlijk) en een natuurlijke calciumbron. Erbij (eventueel om de kosten te drukken) kan natuurlijk wel smuldier gevoerd worden.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1954305
Ik wil mijn katten over gaan zetten op KVV en misschien op vers, mijn hond krijgt al vers.
Wat ik me afvraag; als ik bij de vers percentages ga kijken, zijn die gelijk aan de percentages voor de hond.

Wat is dan het verschil tussen KVV voor de hond en de kat? Ik weet dat een kat een grotere behoefte heeft aan eiwitten geloof ik, maar dan zou je dit in de percentages vers toch ook terug moeten vinden?!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1954316
Katten eten geen groen, dus dat zit meestal niet in katten-kvv. Katten eten meestal ook geen pens, dus dat zit er ook niet in. En katten hebben een kleiner hoofd, dus het is fijner gemalen.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1954339
maar qua samenstelling zit er dus geen verschil in?!
Moet eerst eens zien dat ik van brok/blik over krijg op KVV, maakt me niet uit welke.
Dan zie ik wel verder.

1 kan ik er met minder moeite over krijgen, die jat het vers weg van de hond als ie de kans krijgt  ;D maar die andere twee worden lastiger.

Als het qua samenstelling niet uitmaakt, fijner malen kan ik zelf wel, dan heb ik meer keus qua voer..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1954536
omdat er geen groen en geen pens inzit, is de samenstelling natuurlijk niet hetzelfde. Groen is meestal vervangen door spiervlees en pens door ander en hoogwaardiger orgaan (hart bv).
Als poes ook honden-kvv eet, kan je dat natuurlijk ook geven. Maar ik zou liever niet alleen honden-kvv geven, maar bv afwisselen met kvv voor katten. Zo spaar je toch kosten (katten-kvv is meestal duurder), maar krijgt poes via de katten-kvv minder kans op mogelijke tekorten.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1954817
Ik wil het inderdaad zeker afwisselen, maar aan 5 soorten Haaks barf (afgezien van het feit dat het stervens duur is) kan ik al niet komen.
Dus als ik het kan combineren...

De katers hebben vanavond half blik/half compleet vlees (felrode verpakking) gehad en de poes een klein beetje erdoor.
Ze gingen nog even bij elkaars bakje kijken of de ander wat lekkerders had gekregen  ;D maar het meeste is opgegaan.

Misschien als ik het inderdaad pureer en misschien even kokend water erover, maar het viel me geenzins tegen...  :biggrin2:

Kan hier alleen haaks barf (twee of drie smaken) en prince krijgen aan KVV voor katten. Prince zitten granen door.
Smuldier compleet vlees is tegenwoordig glutenvrij.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door