Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jomar
#1916656
Vandaag bleek dat onze hond Sjakie een chronische darmontsteking heeft. In eerste instantie dachten wij dat hij giardia had, maar hier is hij negatief op getest.

Daar wij alles wat de dierenarts voorstelde al hadden geprobeerd heeft hij prednison meegegeven. De DA raadde aan dit weekend minder voer te geven zodat Sjakie zijn darmen tot rust kunnen komen. We moeten morgen beginnen met de kuur en langzaam afbouwen, met een week of twee moeten we verandering zien. De DA heeft het vermoeden dat gezien het verleden van Sjakie dit al heel lang speelt en dat hij nu echt een paardenmiddel nodig heeft.

We hebben het ook over voer gehad. Voor en nadelen dieetvoer besproken. Daar Sjakie het goed deed op kvv en dan tenminste wil eten, vond de DA het beter als hij op kvv bleef ipv dieetvoer. Ik baal ervan dat we prednison kregen, ik vind dit echt een laatste middel. Maar kennelijk helpt het hem wel weer sterker te worden. Ondertussen krijgt hij ook probiotica en okugest. DA vond zit ook zinvol om te blijven geven.

Heb er inmiddels iets over gelezen. De DA gaf hij dat Sjakie licht verteerbaar voedsel moet eten. Ik probeer nu uit te zoeken welk kvv ik het beste kan geven. De carnibest vond hij wel lekker, ik heb nu CB natuur.

Ik las dat honden met een chronische darmontsteking weinig koolhydraten moeten eten.

Ik hoop dat we met de prednison, kvv en probiotica de darmflora van Sjakie wat kunnen verbeteren. Ik wil met de tijd helemaal over gaan op barf en ik hoop dat de prednison nu even tijdelijk is. De DA gaf aan dat Sjakie dat het af en aan goed zal gaan en dat hij mogelijk om de zoveel tijd zo'n prednisonkuur moet.

Weet iemand of het een goed idee is om met de tijd te gaan barfen, of is het juist weer moeilijker om botten te verteren en kunnen we beter kvv blijven voeren?
Ik las ook dat iemand zijn hond met hetzelfde probleem veel vuile pens gaf, wat erg goed scheen te helpen.
Welk kvv of vlees is licht verteerbaar? En heeft er iemand sowieso nog tips?

Alvast bedankt!
Door charmed
#1916694
Mijn ervaring met een hond met een chronische darmontsteking is dat ze nu heel moeilijk grote stukken vlees kan verteren. Maar zij heeft jaren af en aan diarree gehad, nu onder controle met Prednison op onderhoudsdosering.

Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoelang je hond een chronische darmontsteking heeft en of die darmen zich 100% herstellen, dan zou je denk ik wel over kunnen in de toekomst op BARF. Ik denk dat het gewoon afwachten is hoe de hond zich zal herstellen.
Door jomar
#1916700
Hoe vaak krijgt ze prednison? En wat krijgt ze te eten? Krijgt ze een koolhydraadarm voer?

Voor Sjakie zal het denk ik moeilijk te achterhalen zijn hoe lang hij dit heeft. We weten al niet eens hoe oud hij precies is. Maar als hij met zo nu en dan een prednison kuur met weinig darmproblemen kan leven, dan ben ik al blij. Maar ik laat hem liefst zo weinig mogelijk medicijnen eten.
Door jomar
#1917081
Sjakie is ongeveer 3 maanden bij ons en af en aan heeft hij diarree. Aanvankelijk werd het geweten aan het feit dat hij net bij ons was, moest wennen aan de verandering en (ander) beter voer kreeg (hij komt uit een asiel) toen ging het een tijdje goed. Toen zijn ontlasting dunner werd zijn we weer naar de DA gegaan. Bij de DA werd dieetvoer aangeraden van Hills. Dat ging weer een paar weken goed. Toen hij dat niet meer lustte, kreeg hij biofood, ging een tijdje goed en toen wilde hij het niet meer eten. Zijn ontlasting werd ook weer dunner. Vervolgens weer naar de DA voor en check en toen bleek dat hij parodontitis had en zijn er 7 kiezen bij hem getrokken. Sjakie is ook een hondje dat veel stress heeft gekend (daar werd de parodontitis ook aan verweten). In het begin was hij ook bij ons wat nerveus. Hij was bv ook bang voor andere honden (is in het asiel ook gebeten door andere honden). We hebben toen zoveel mogelijk rust en regelmaat voor hem gecreëerd. Hij is toen weer aan de dieetvoer gezet. Vervolgens ben ik gaan lezen over kvv en ben dat gaan geven, dat ging weer heel goed, tot een week of 2 geleden. Vorige week heeft hij panacur gehad. Hij moest ontwormd worden en panacur bestrijdt ook giardia. Vandaag is hij getest en bleek hij geen giardia te hebben. Daarna heeft hij weer bloedonderzoek gehad waaruit bleek dat hij een chronische darmontsteking heeft. Hij krijgt inmiddels ook okugest en probiotica.
AB heeft volgens de DA geen zin. Sjakie moet eerst wat aansterken en ik denk dat het juiste voer het verschil kan maken.

Sjakie at steeds goed en veel meer dan voor zijn gewicht werd 'voorgeschreven'. Hij begon ook goed aan te komen, maar sinds anderhalve week is hij weer bijna op het gewicht van toen hij bij ons kwam. Verder drinkt hij goed, spuugt hij niet, is hij levendig en speels, heeft geen bloed bij zijn ontlasting. Maar hij valt wel af. Toen hij bij ons kwam, woog hij precies 15 kilo. Zijn topgewicht was ruim 16 kilo, vandaag was dat 15,5 kilo. Hij had een heel dun vachtje toen hij bij ons kwam, dat is erg opgeknapt, maar ik vind het de afgelopen dagen weer minder glimmen. Ook is hij niet meer gestrest. Hij begroet visite al snel (voorheen was hij wat angstig en aarzelend), gaat met veel plezier regelmatig met de hondenuitlaatservice mee, is veel speelser als in het begin en hij vind het heerlijk om lekker knus tegen je aan te liggen. Onze andere hond is zijn grote vriend waar hij zich erg aan heeft opgetrokken!

Sjakie is overigens rond de 2 a 2,5 jaar en heeft iets van windhond / galgo in zich.

Hij heeft de afgelopen week gekookte kipfilet (wil het niet rauw eten), rijst (maar dat krijgt hij niet meer) gemengd met Carnibest gegeten. Hij wil niet alleen kvv eten, maar wel als er wat gekookte kipfilet door zit.
Hij heeft sinds hij kvv eet, geen brokken gegeten en ook geen hondensnoepjes o.i.d. Wel zo nu en dan een pensstaafje.

Vandaag was zijn ontlasting overigens weer een stuk beter.
Door mcSnurk
#1917175
had hij dan wormen? Is er preventief ontwormt of is er ontlastingonderzoek gedaan? Panacur kan ook diarree veroorzaken, en is erg slecht voor de darmen.
Giardia is vaak niet in 1x te vinden.
Zou het kunnen dat hij iets in het voer niet verdraagt?
Door jomar
#1917253
Hij was al eerder negatief getest op giardia. Hij moest al ontwormt worden en Guus ook, daarom bewust voor panacur gekozen. DA zei dat de giardia test wat hem betreft niet nodig was, maar we vonden de symptonen zo erg op giardia leken dat we het wel wilden voor de zekerheid. We hadden twee dagen ontlasting meegenomen, de dag ervoor was het water.

Ik denk dat we het idd in de voeding moeten zoeken. Hij heeft een paar weken echt goed gegeten zoals hij op brokken nooit heeft gedaan. Ik had ahv gehaald en dat vond hij erg lekker. Beiden hebben ook eens een rauwe penslap gekregen die ze bijna in een keer doorslikten, daar ben ik nu wat voorzichtiger mee.
We hebben er nu carnibest bij gekocht omdat dit kwalitatief beter. Ook heb ik net een bestelling geplaatst bij lotgering. Sjakie zijn ontlasting is weer beter geworden. Net kreeg hij wat gekookte kip met carnibest. Hij eet alleen de kip eruit. Terwijl hij wel honger moet hebben. Hij heeft gister weinig gehad en schooit bijna om eten, wat hij normaal nooit doet. Ik heb ook weet ahv gehaald om te kijken of hij dat wel weer lekker vind. Hij is dus erg kieskeurig.

Maar ik wil nu uitzoeken welk voedsel er licht verteerbaar voor hem is. Ik las al dat gevogelte licht verteerbaar is. Ook moet hij echt weer aankomen, daarom had ik bij lotgering ook eend besteld, maar nu ben ik weer bang dat dit te vet is.

Zijn pillen en probiotica eet hij alleen in een beetje leverworst. Haring en zalm lust hij niet. Ik heb bij lotgering ook vis besteld, misschien lust hij het wel als het gemengd is met vlees.

Ik hoop dat er iemand voedseltips heeft!
Door Lizzy
#1917283
Ik vind het lastig om over dit geval te oordelen, zo door de PC. Hij doet het feitelijk om geen enkel voer echt goed. Niet op brok, niet op KVV. Ik zou zelf denken dat je er goed aan doet om naar een holistisch dierenarts te gaan. Die hem als geheel ziet. En die bijv. een homeopathisch middel bij hem zoekt dat past.

Verder denk ik dat je nu moet proberen een voer te zoeken dat hij en goed eet en waar hij het redelijk goed op doet. En daar moet je hem dan een tijdje op laten, zonder steeds iets toe te voegen of weer iets anders te geven. Dat je zoekt naar stabiliteit en rust. Niet teveel verschillende merken en niet teveel verschillende smaken. De boel moet daar tot rust komen. Dus als hij het op AHV goed deed, geef dat dan weer en houdt hem daar voorlopig op. Probiotica is wel een goed idee.

Hoe heeft men overigens in zijn bloed kunnen zien dat er een chronische darmontsteking aan de gang is?
Door jomar
#1917351
Ik las net dat als een hond een beschadigde darmwand heeft, eerst het darmslijmvlies gerepareerd moet worden. Naast probiotica is dan l-glumine belangrijk. Dat kan je in pilvorm (verschillende merken) en in een flacon (superflex 40 mg per ml) bestellen. Ik wil er nog wat meer over lezen, maar superflex spreekt mij het meeste aan. Zou ook goed voor de gewrichten zijn en aangezien Guus een erg grote hond is, kan ik het meteen ook aan hem geven.

We zijn al verschillende malen naar de DA geweest, maar ik vond dat er teveel op dieetvoer werd gewezen en volgens mij is er meer aan de hand. Gisteren naar de DA van mijn zus geweest. Daar werden we uitgebreid geholpen. Sjakie zijn ontlasting is onderzocht en uit het bloedonderzoek bleek dat hij lage bloedwaarden heeft, van zowel zijn rode als witte bloedlichamen. Dan kan verschillende redenen hebben, de DA heeft ze uitgelegd (zijn er bijna 2 uur geweest), uit het hele ziektebeeld van Sjakie, incl stress, parodontitis,  af en aan diarree en zijn verleden werd deze conclusie getrokken.

Sjakie heeft ruim 2 jaar in Spanje in een asiel gezeten, waar hij nauwelijks at, niet buiten kwam, gebeten werd door andere honden en erg bang en teruggetrokken was, ook naar andere mensen. Hij was erg mager, onrustig en had een dunne en doffe vacht, stond erg uit zijn bek. Een vrijwilligster heeft hem meegenomen naar NL en zo is hij bij ons gekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriendin (zelf hooggevoelig) op slag verliefd op hem was, maar dat ik zo mijn twijfels had. Ons vorige hond had ook een zeer slechte start gehad, maar heeft elf jaar gelukkig bij ons gewoond, dus hebben we de gok met Sjakie genomen. Het is echt nauwelijks te geloven hoe goed hij het doet in zo een korte tijd. Guus (ook uit een spaans asiel), onze grote goedzak, is zijn maatje en Sjaak trekt zich goed aan hem op. Van een zielig teruggetrokken hondje is hij een vrolijke speelse hond geworden. Guus loopt altijd naar alle vreemden toe voor een knuffel buiten en Sjakie doet dit nu ook. Binnen is hij nog iets terughoudend naar mensen die hij voor het eerst ziet, maar naar enkele minuten gaat hij er toch op af. Naar de DA gaan is ook altijd een drama voor Sjakie. Gisteren werden we in een apart kamertje gezet voor het geval hij iets besmettelijks had. Dat bleek heel goed te zijn, wat Sjakie bleef voor het eerste erg rustig en de bloedafname ging heel makkelijk.

Drie maanden geleden is hij overigens getest op spaanse ziekten, alles was gelukkig negatief. We hebben nog gesproken over leishmania (toen ook negatief) maar hij heeft geen van de symptonen. We willen de honden jaarlijks laten testen op leishmania bij de jaarlijkse inentingen, omdat het een lange incubatietijd heeft.

Op internet kwam ik deze site tegen http://dierenkliniekwesterpark.nl/klini ... -therapie/ en dat sprak me wel aan. Maar ik wil hem niet weer naar een DA slepen. Ik wil idd dat hij eerst tot rust komt, maar ik wil wel dat hij de juiste toevoegingen krijgt bij zijn eten.

Het is erg lastig, onze oude DA, de DA in de uithof waar Sjaak aan zijn parodontitis is geholpen en nu deze DA zeggen allemaal wat anders. In mijn omgeving geven mensen ook verschillende tips. Ik probeer daar hetgeen ik denk dat Sjakie het meest bij geholpen wordt uit te halen. Ik wil hem graag helpen en ik denk dat het juiste voer en de juiste toevoegingen het beste resultaat geven. En al met al doet hij het op kvv het best. Guus heeft nog vetessentials van Hills, als dat op is gaat hij ook over op volledig vers voer. kvv wil Sjakie nog eten, maar voor brokken haalt hij echt zijn neus op. 
Door Hilde-papillon
#1917430
Er is in jouw verhaal heel veel dingen die ik ook herken van ons geval met Sirius (zie topic voedsel overgevoeligheid/ darm colitis).
Vooral het niet meer weten wat je je hond uiteindelijk kan geven en dan maar om de haverklap wat anders geven....maar zoals hier al werd aangehaald is dit echt niet zo'n goed idee, omdat je daardoor ook helemaal niet meer weet waar hij slecht op reageert.
Het is natuurlijk moeilijk om een hele periode hetzelfde te geven, als je hond het niet wil eten of je duidelijk ziet dat het hem niet ligt (door diarree of spugen..), en hij eigenlijk al veel te mager is...

Als licht verteerbaar voedsel geef ik nu  Alaska glutenvrij zalm. Sirius is gek op vis en hier doet hij het nu al een week goed op.
Wel geef ik ook homeopatische druppels Lycopodium D30. De fokster raadde mij dit aan....zij had al dergelijk geval gehad en hiermee de hond kunnen helpen.
Van Alalaska glutenvrij kan ik hier ook lam verkrijgen.(ik heb dit nog niet aan Sirius gegeven)
Verder geef ik absoluut niets anders meer, geen knaagstokje, lapje of wat dan ook.

Ik denk ook dat je vooral zelf heel veel moet observeren en zelf uitpuzzelen.  Ik ben ook verschillende DA gaan consulteren en ja, je hebt telkens een andere opinie. Maar ergens is dit ook normaal, want je vertelt ze alles wat al gedaan werd en waar geen resultaat mee geboekt werd, dus moet er wat anders geprobeerd worden..toch?

Heel veel succes en sterkte...
Groetjes
Hilde
Door jomar
#1917585
Toen Sjakie kwam was hij eerst bij de vrijwilligster die hem heeft opgehaald, toen bij ons. Er werd gezegd dat hij moest wennen en dat hij de eerste maand diarree kon hebben. We hebben het zelfde voer gekocht als de vrijwilligster, biofood. Dat had Guus trouwens ook, maar bij hem kwam het helemaal goed. We zijn eerst bij de DA geweest die dit bevestigde. Daarna zijn we teruggegaan omdat het steeds terug kwam, toen kregen we dus dieetvoer. Sjakie had veel tandsteen en we waren bang dat hij een gebroken kies had. We wilden dat hij meteen een goede behandeling zou krijgen dus zijn we naar de Uithof gegaan. Daar bleek het helemaal mis te zijn. 7 kiezen getrokken, flinke narcose en parodontitis. Guus is er ook behandeld en was kennelijk door de narcose even aan de dunne en Sjakie natuurlijk ook. Toen lazen we over de voordelen van kvv en zijn we daarop over gegaan. Daar hoort natuurlijk ook weer het gewenproces bij, maar met een paar dagen had hij goede ontlasting. En hij vond eindelijk iets lekker, wel met veel afwisseling van smaken.

Toen kreeg hij weer diarree en ondanks dat hij eerder geen giardia zou hebben, kon hij dit natuurlijk wel hebben opgelopen, vandaar de panacur. Nu hebben we hem dus weer  laten onderzoeken met dit als resultaat. De DA heeft het vermoeden dat hij in het asiel al eens een parasiet / infectie heeft opgelopen dat niet (goed) is behandeld.

Alle tips die ik lees en krijg zoek ik uitgebreid uit en ik ben al heel blij met de okugest en probiotica. Sjakie eet trouwens weer goed, ik denk dat hij zich inmiddels minder misselijk voelt. Ik wil hem nu geen eten geven die hij moeilijk kan verteren. Daarom is het feit over de ervaringen van anderen te lezen.
Door Lizzy
#1918118
jomar schreef: Ik las net dat als een hond een beschadigde darmwand heeft, eerst het darmslijmvlies gerepareerd moet worden. Naast probiotica is dan l-glumine belangrijk. Dat kan je in pilvorm (verschillende merken) en in een flacon (superflex 40 mg per ml) bestellen. Ik wil er nog wat meer over lezen, maar superflex spreekt mij het meeste aan. Zou ook goed voor de gewrichten zijn en aangezien Guus een erg grote hond is, kan ik het meteen ook aan hem geven.
Ja, dit heb ik ook eerder gelezen. Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, ik weet ook niet wat de ervaringen van de mensen zijn die het gebruikt hebben, maar ik denk dat het wel het proberen waard is ja.
We zijn al verschillende malen naar de DA geweest, maar ik vond dat er teveel op dieetvoer werd gewezen en volgens mij is er meer aan de hand. Gisteren naar de DA van mijn zus geweest. Daar werden we uitgebreid geholpen. Sjakie zijn ontlasting is onderzocht en uit het bloedonderzoek bleek dat hij lage bloedwaarden heeft, van zowel zijn rode als witte bloedlichamen. Dan kan verschillende redenen hebben, de DA heeft ze uitgelegd (zijn er bijna 2 uur geweest), uit het hele ziektebeeld van Sjakie, incl stress, parodontitis,  af en aan diarree en zijn verleden werd deze conclusie getrokken.
De conclusie "chronische darmontsteking" bedoel je?

Te weinig rode en witte bloedcellen duidt volgens mij op:

Rode bloedcellen Te laag: bloedafbraak, verbloedingen, hormoon overmaat
Witte bloedcellen Te laag: zeer acute ontstekingen of bepaalde virusinfecties
Sjakie heeft ruim 2 jaar in Spanje in een asiel gezeten, waar hij nauwelijks at, niet buiten kwam, gebeten werd door andere honden en erg bang en teruggetrokken was, ook naar andere mensen. Hij was erg mager, onrustig en had een dunne en doffe vacht, stond erg uit zijn bek. Een vrijwilligster heeft hem meegenomen naar NL en zo is hij bij ons gekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vriendin (zelf hooggevoelig) op slag verliefd op hem was, maar dat ik zo mijn twijfels had. Ons vorige hond had ook een zeer slechte start gehad, maar heeft elf jaar gelukkig bij ons gewoond, dus hebben we de gok met Sjakie genomen. Het is echt nauwelijks te geloven hoe goed hij het doet in zo een korte tijd. Guus (ook uit een spaans asiel), onze grote goedzak, is zijn maatje en Sjaak trekt zich goed aan hem op. Van een zielig teruggetrokken hondje is hij een vrolijke speelse hond geworden. Guus loopt altijd naar alle vreemden toe voor een knuffel buiten en Sjakie doet dit nu ook. Binnen is hij nog iets terughoudend naar mensen die hij voor het eerst ziet, maar naar enkele minuten gaat hij er toch op af. Naar de DA gaan is ook altijd een drama voor Sjakie. Gisteren werden we in een apart kamertje gezet voor het geval hij iets besmettelijks had. Dat bleek heel goed te zijn, wat Sjakie bleef voor het eerste erg rustig en de bloedafname ging heel makkelijk.

Drie maanden geleden is hij overigens getest op spaanse ziekten, alles was gelukkig negatief. We hebben nog gesproken over leishmania (toen ook negatief) maar hij heeft geen van de symptonen. We willen de honden jaarlijks laten testen op leishmania bij de jaarlijkse inentingen, omdat het een lange incubatietijd heeft.

Op internet kwam ik deze site tegen http://dierenkliniekwesterpark.nl/klini ... -therapie/ en dat sprak me wel aan. Maar ik wil hem niet weer naar een DA slepen. Ik wil idd dat hij eerst tot rust komt, maar ik wil wel dat hij de juiste toevoegingen krijgt bij zijn eten.

Het is erg lastig, onze oude DA, de DA in de uithof waar Sjaak aan zijn parodontitis is geholpen en nu deze DA zeggen allemaal wat anders. In mijn omgeving geven mensen ook verschillende tips. Ik probeer daar hetgeen ik denk dat Sjakie het meest bij geholpen wordt uit te halen. Ik wil hem graag helpen en ik denk dat het juiste voer en de juiste toevoegingen het beste resultaat geven. En al met al doet hij het op kvv het best. Guus heeft nog vetessentials van Hills, als dat op is gaat hij ook over op volledig vers voer. kvv wil Sjakie nog eten, maar voor brokken haalt hij echt zijn neus op. 
OK, dat lijkt me een goed/strak plan.
Door Lizzy
#1918121
Mijn honden reageren overigens echt fantastisch op Schindele's mineralen bij een slechte maag/darmwerking. Bij diverse winkels (waaronder de Tuinen en natuurvoedingswinkels) verkopen ze vaak proefpakketjes voor 7 dagen voor mensen. Daar zou je met je hond best 14 dagen mee kunnen doen. Dat is misschien de moeite ook nog wel waard om te proberen.
Door jomar
#1918350
DA heeft ook de overtuiging dat Sjakie ontstekingen heeft, maar al gedurende langere tijd gezien zijn verleden. Het is goed mogelijk dat in het asiel al van alles onder zijn leden had. Ook al zou hij pillen hebben gehad, is hij heel behendig er omheen te eten of om ze uit te spugen. In zo'n asiel is er gewoon nauwelijks tijd voor aandacht. De prednison zijn tegen de ontstekingen, hij heeft nu een afbouwende kuur. Ik ben eigenlijk vergeten te vragen of er ook naar de bloedwaarden van organen is gekeken. Eigenlijk zou je zo'n gesprek bij de DA moeten opnemen er was zoveel info. Ik heb verder ook al zitten googelen, maar wil niet zelfs dierenartsje gaan spelen. Hij doet het nu overigens weer heel goed. Ontlasting is ook weer goed. Ik hou ook precies bij hoe het met hem is.

De DA heeft ook uitgelegd hoe hij tot de conclusie kwam ook gezien de bloedwaarden en nog een ander lijstje met waarden en het onderzoek aan de ontlasting. Het klonk in elk geval plausibel, maar ik kan het verhaal niet meer na vertellen. Ik was er zelf ook niet voor nu eerst weer AB te geven en misschien later alsnog die prednison.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door