Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#1916872
Ik heb gezocht maar kon het zo niet vinden  :-[
Ik merk dat de honden wel wat last krijgen met ontlasting. Waarschijnlijk is dat omdat de vleesbotten heel erg kaal zijn.
in het geval van kale vleesbotten hoe worden dan de percentages van vleesbot en spiervlees?
Is het dan 30% vleesbot? Of toch meer? En komt er dan 15% aan extra spiervlees bij?
Door Lizzy
#1916991
Ik ben wel heel benieuwd waarom je kale botten voert. Want ik vind kale botten eerlijk gezegd niet erg in het menu thuishoren. Daarom heet het ook 'vlees'bot. En 40% a 50% vleesbot komt neer op 20% a 25% kaal bot.
Door renate1985
#1917070
de konijnkarkas, haaskarkas, houtduifkarkas en de kipkarkas is allemaal kaalbot.
Ik heb nog niet echt iets gevonden wat goed bevleesd is behalve dan de eendenruggen en vleugels maar ja dat word dan weer zo eenzijdig dus vandaar ook dat kaalbot.
Wel heel erg bedankt voor je antwoord. Dan ga ik nu even 30% vleesbot aanhouden ( omdat het zo kaal is ) en dan de rest vul ik aan met spiervlees.
Door Lizzy
#1917199
renate1985 schreef: de konijnkarkas, haaskarkas, houtduifkarkas en de kipkarkas is allemaal kaalbot.
Ik heb nog niet echt iets gevonden wat goed bevleesd is behalve dan de eendenruggen en vleugels maar ja dat word dan weer zo eenzijdig dus vandaar ook dat kaalbot.
Wel heel erg bedankt voor je antwoord. Dan ga ik nu even 30% vleesbot aanhouden ( omdat het zo kaal is ) en dan de rest vul ik aan met spiervlees.
Volgens mij is dat een goed plan, die 30%. Dan zul je met de wat meer bevleesde botten vast op zo'n 20% echt kaal bot zitten en dat is prima. Het is inderdaad wel een goed idee om dat soort kale botten aan te vullen met flink wat spiervlees of pens. Ik ben benieuwd of dit percentage beter gaat!
Door Veerle-scrappyToo
#1917378
Bij mijn zijn er ook best wat kale botten ( zoals konijnekop o.a.).  Ik redeneerde tot nu toe: normaal is vleesbot 50% bot-50% vlees theoretisch ( of ben ik daar mis in).  Dus dan reken ik van de hoeveelheid vleesbot die ik zou moeten geven dat de helft nog gewoon extra aan spiervlees moet gegeven worden bij mijn kale bot om zo aan mijn totaal "zelf samengesteld vleesbot" te geraken.  50 - 50 verhouding van het totaal aan 45% vleesbot...
Door renate1985
#1917510
Lizzy schreef: Volgens mij is dat een goed plan, die 30%. Dan zul je met de wat meer bevleesde botten vast op zo'n 20% echt kaal bot zitten en dat is prima. Het is inderdaad wel een goed idee om dat soort kale botten aan te vullen met flink wat spiervlees of pens. Ik ben benieuwd of dit percentage beter gaat!
Ik ga kijken of dit beter gaat. Dit zijn de vleesbotten die ze echt heel lekker vinden dus die krijgen ze over het algemeen ook veel. Ik ga het zo proberen en mocht ik merken dat de ontlasting te dun word dan geef ik weer wat meer bot en minder spiervlees tot de ontlasting goed is. Dank je wel voor je antwoord.
Door renate1985
#1917511
Veerle-scrappyToo schreef: Bij mijn zijn er ook best wat kale botten ( zoals konijnekop o.a.).  Ik redeneerde tot nu toe: normaal is vleesbot 50% bot-50% vlees theoretisch ( of ben ik daar mis in).  Dus dan reken ik van de hoeveelheid vleesbot die ik zou moeten geven dat de helft nog gewoon extra aan spiervlees moet gegeven worden bij mijn kale bot om zo aan mijn totaal "zelf samengesteld vleesbot" te geraken.  50 - 50 verhouding van het totaal aan 45% vleesbot...
Het percentage vleesbot is inderdaad 50% bot en 50% vlees. Bij deze botten is het meer 40%bot en 10% vlees dus bij de vleesbot soorten die ik het meeste voer kloppen de verhoudingen niet en is het veel te veel bot en veel te weinig vlees.
Bedankt voor je reactie. Ik ga nu ook proberen om zelf de verhoudingen goed te krijgen.
Ik haal vanaf nu 1kg vleesbot eruit ( die kaal zijn ) en dan 2kg spiervlees of 1kg spiervlees en 1kg orgaan. Dit krijgen ze dan verdeeld over 2 dagen. Hopelijk gaat het dan beter.
Door Angela_Bodhi
#1918541
Ik reken anders. Ik bereken spiervlees en bot apart. Bij kale karkassen weet je zo gemakkelijker hoeveel bot je geeft. En dan kun je eventueel ook het vleesbot uitrekenen, door het aantal grammen keer 2, 3 of 4 te doen (afhankelijk van hoeveel spiervlees het vleesbot bevat).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1918693
Je besteld bij Herby meen ik ergens gelezen te hebben.
Je zou ook nog kunnen kijken of de vleesbotten bij een andere leverancier beter bevleesd zijn.
Dat zou mijn voorkeur ook hebben, maar het is vaak ook gewoon voordeliger omdat spiervlees meestal duurder is.

Bij Gelukkigdier.nl vind ik de meeste vleesbotten er al veel mooier uitzien, maar die zijn ook wel wat duurder.
Daarnaast zijn spullen van Clazing en slagerij West goed bevleesd.
Van lupa de konijn voorheen ook, maar ik zie nu dat ze alleen maar konijn met kop verkoopt, dat is wel jammer.
Ik zie wel dat Richard iig konijnenvoorbenen verkoopt, die zijn vaak ook beter bevleesd.
Door renate1985
#1918711
ik bestel niet bij Herby maar bij Richards. Onze honden vinden juist deze karkassen heel erg lekker vandaar dat ik dat meer voer dan andere karkassen.
Ze zijn gek op de haaskarkas, konijnkarkas, houtduifkarkas, fazantkarkas, kipkarkas en parelhoenkarkas het enige nadeel is dat deze soorten niet zo bevleesd zijn.
Andere soorten krijgen ze ook maar dit vinden ze het lekkerste. Ik ga het eerst proberen om deze soorten met meer spiervlees aan te vullen, kijken hoe dat gaat.

Ik denk dat deze soorten bij veel leveranciers slecht bevleesd zijn. Richard heeft ook vleesbotten die goed bevleesd zijn ( zoals eendenruggen, kippennekken enzo. ) maar dit vinden ze veel lekkerder en ze doen er langer over om het op te krijgen.

Clazing en Slagerij west bezorgen die ook voor zover jij weet?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1918716
Clazing is een kippenslagerij, die bezorgt niet.
Maar als je er in de buurt woont miss een optie (Rotterdam), ook word wel vaker wat geregeld hier in de verzamelplaats.
Slagerij West bezorgt wel, maar die bedragen red je meestal niet alleen (300-500euro) om te komen bezorgen.
Maar met een paar man red je dat makkelijk en is mooi spul! Hij zit in Rotterdam.
Door renate1985
#1918725
ik woon in Rijen ( onderin Brabant tegen België aan ) dat vind ik dan iets te ver om te rijden voor hondenvlees  :-[
En aan 300 tot 500 euro kom ik niet met de mensen met wie ik bestel.
Ik houd het wel bij Richards. Ben er wel tevreden over en de honden vinden het lekker  :)

Wel bedankt voor de tip. Als ik dichterbij had gewoond had ik wel van Clazing geprobeerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door