Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1915598
Hallo allemaal!

Ik zal mij even voorstellen; Ik ben Debby, 23 jaar en kom uit Den Haag. Sinds 9 december hebben ik en mijn vriend een sheltie pup, Justy, welke nu bijna 17 weken oud is.

Ik ben aan de carnibest geraakt doordat de hond van mijn moeder (zeer moeilijke eter), niets at en ik bij een dierenwinkel kwam die veel soorten kvv te koop heeft. Of carnibest de beste is of dat er betere zijn, of dat het goed is om te wisselen enzo, weet ik nog allemaal niet. Wat ik wel weet, is dat het hondje van mijn moeder nog nooit zo snel heeft gegeten en tegenwoordig ook erg blij is als hij merkt dat hij eten krijgt.

Daarnaast vind ik het idee dat ze weer lekker datgene eten waarvoor ze gebouwd zijn ook heel fijn.

Nu heb ik dus mijn puppy en ben ik bezig met carnibest. Een pup krijgt meer dan een volwassenhond (deze krijgen maar de helft daarvan). Maar er staat nergens wanneer die overgang nou precies is? Dat is dus ook mijn vraag... Wanneer word je pup opeens een volwassen hond voor het voer?

Groetjes,
Debby
#1915625
Welkom op Barfplaats  :)

Wanneer je moet zakken met je percentage verschilt van hond tot hond.
Het is belangrijk om naar je hond te kijken (en bij een Sheltie door het vele haar ook zeker te voelen  ;)) of hij niet te dik of te dun wordt.
Als de grootste groei eruit is zal hij op een gegeven moment een speklaagje gaan ontwikkelen, dat is het moment om de hoeveelheid voer geleidelijk te verminderen.

Geef je nu de pup variant?
Mocht dat zo zijn dan mag je ook overstappen naar de "gewone" varianten.
De pup variant is alleen fijner gemalen, maar een pup van 17 weken kan prima de gewone versies eten.
Voor het afspenen van pups wordt vaak de pup variant gebruikt.

Carnibest is in mijn ogen een prima kvv, maar het allerbelangrijkste is dat jouw hond het er goed op doet.
Iemand anders kan een merk goed vinden, als jouw hond het er niet goed op doet, is dat voor jouw hond dus geen goede kvv.
Bij een pup is het extra belangrijk om een kvv te geven met een natuurlijke calciumbron (gemalen botten) en dat is Carnibest.
Dus als hij het lekker vindt en hij doet het er goed op, helemaal goed, lekker zo doorgaan  :)

Verder ben ik persoonlijk een voorstander van de diabetes varianten omdat daar geen rijst in zit.
Daar zit verder niks raars in of zo, alleen de rijst is weggelaten en er zijn koolhydraatarme groenten toegevoegd.

Veel plezier met je pup!
#1916429
Mijn pup is nu ruim 8 maanden, ze luisterd nog steeds naar 'pup' dus ik neem aan dat ze zich ook nog zo voelt...  :biggrin2: Nu al een maand of 4 /5 op 600gr. per dag en ze weegt redelijk stabiel nu 15kg. Ze blijft mooi slank, dus ben nog niet van plan hier iets aan te veranderen. Ik ga ervan uit dat ze vanzelf wat meer aan gaat zetten en dan ga ik wat minderen. Het verbaast mij ook dat dit zo lang duurt, maar zolang ze het schijnbaar nodig heeft ga ik ook niet minder voeren. Is ze heeeel blij mee...  ::)
#1916799
Welkom!

Mijn 'pup' van 14 maanden gaat nu pas op iets minder voer.
Het is wel ADHD, stuiter stuiter mn buiten. Oftewel erg beweeglijk...... :P

Hiervoor had ik nog niet minder kunnen geven. Het was tot nu toe een 'pianospeel' hond zeg maar, nu komt er ietsje op z'n ribben

Groetjes Simone
#1916837
Blijven hier op dit moment nog staan op 180gram kvv, ondanks dat hij 4,3kg weegt maar wel wat botwerk extra dus al met al wel genoeg. Maar wil hem graag mooi op gewicht houden zodat hij te opgeblazen word. Teckels hebben snel last van hun rug als ze te zwaar worden.
#1917038
Pixie is bijna 1 jaar en zit nog altijd op ruim 3,75%. Het is voor iedere hond verschillend, de een eet 4% met een jaar en de ander zit dan al aan de 2%. Kwestie van kijken hoe de hond het doet op de hoeveelheid die je nu geeft. Wordt ie wat dikker dan minder en wordt ie magerder dan meer.
#1917315
In principe ga je eerst naar verhoudings steeds wat meer geven tot een maand of 6-7.
Dan stabiliseert het vaak even (afhankelijk ook van de grote van je hond) en vanaf een maand of 12-14 ga je vaak wat minderen totdat je op de hoeveelheid zit die de hond als volwassen hond nodig heeft.
Bij een sheltie zal dit wat sneller gaan dan bv bij een grote dog.
Maar het belangrijkste kijk met je ogen, word je pup wat dikkig ga je gewoon wat minder voeren, word hij wat mager dan wat meer.
#1917828
Goede vraag. Zelf dacht ik ook dat op het oog voeren het beste is.
Maar nu ik het bericht van May Linn lees wordt het toch iets
duidelijker.

Onze langharige dwergteckel Bonny wordt over 3 weken, 6 maanden. Is nu 4.2 kg.
Zij krijgt pl.min. 180 a 200 gr. Carnibest per dag en zit goed in de spieren en
heeft een glanzende vacht.

Met 4 maanden ben ik afgestapt van Carnibest puppy en overgegaan op Carnibest
voor volwassen honden.

Groetjes,
Jenny en teckel Bonny.
#1917987
[quote="Teckel 1"]
Goede vraag. Zelf dacht ik ook dat op het oog voeren het beste is.
Maar nu ik het bericht van May Linn lees wordt het toch iets
duidelijker.

Onze langharige dwergteckel Bonny wordt over 3 weken, 6 maanden. Is nu 4.2 kg.
Zij krijgt pl.min. 180 a 200 gr. Carnibest per dag en zit goed in de spieren en
heeft een glanzende vacht.

Met 4 maanden ben ik afgestapt van Carnibest puppy en overgegaan op Carnibest
voor volwassen honden.

Groetjes,
Jenny en teckel Bonny.
[/quote]

Ter info voor een evt volgende hond of andere die dit lezen  :)
Carnibest puppy is hetzelfde als gewone carnibest, alleen fijner gemalen.

Het kan echt heel erg verschillen hoeveel voer ze nodig hebben.
Maar als richtlijn kun je dat wat ik hierboven schreef wel aanhouden en evt aanvullen of niet.
Als ik kijk naar onze honden en ik neem de 2 jonge herders. De ene kreeg rond een maand 8 wel 1200gr en is nu gezakt naar 800gr (2jaar).
De ander is nu 9 maanden, maar hem heb ik nooit meer dan 600-700gr gevoerd en hij is gewoon goed zo.
Scheelt een halve kilo op dezelfde leeftijd voor een dezelfde grote hond, best veel  :P
#1919417
Sorry dat ik nu pas reageer! Ik had het vinkje: 'ontvang email als er gereageerd wordt' aangevinkt, maar dan krijg je alleen het eerste bericht dat er komt! Ik dacht dus, jeetje, waarom reageert er nou niemand :(!

Maar dus super bedankt allemaal!

Ik loop nu te kuttekoppen, want ik hoorde hele rare verhalen over RC en was in de veronderstelling dat je sowieso pup voer moest bijvoeren, dus wilde ik naast de CB overstappen op Hills ipv RC. Dus pup aan de diaree..

Verder vind ik idd wel dat hij genoeg spek heeft... dus ga ik wel wat minder voeren. Maar gewoon dus zonder brokken enkel CB is voldoende?!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door