Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Molllie
#1915600
Struisvogel, kalkoen, eend, duif en kip zijn in principe allemaal gevogelte, in hoeverre kun je deze verschillende vogels tot een aparte diersoort rekenen?

Ik heb nu gemalen kipkarkas, paard, kippenorganen en konijn voor Boedha, verder heb ik ook wat rollen carnibest ingeslagen, met diersoorten die ik te duur vind zoals bijv lam, kan iemand me een beetje helpen om voor Boedha, een menu te maken, al het gevogelte wat hier boven staat kan ik aankomen en daar hebben ze ook wild zoals hert en haas
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1915637
De vogels die je noemt mag je allemaal als aparte diersoorten tellen  :)
Hert en haas zijn ook zeker leuke diersoorten i.v.m. de omega-3 wat wild bevat.

Een BARF-menu bestaat uit ongeveer:
40-50% vleesbotten (een vleesbot bestaat uit ongeveer 50% bot en 50% vlees)
15-25% spiervlees
15-20% orgaan (waarvan de helft pens en de andere helft minimaal hart, lever en nier, meer orgaansoorten mag natuurlijk)
10-15% groentenmix

Hier vind je de BARF rekenhulp, die is ook wel makkelijk:
http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=48

Verder zijn er nog de gezonde aanvullingen op je menu van bijvoorbeeld 1 of 2x per week een vet visje (sardine, panharing, makreel, zalm enz.),
1 of 2 eitjes (rauw en met schaal), notenmix (gemalen rauwe noten, alle noten mogen behalve macadamia's)
en een beetje yoghurt, kefir of hüttekase.

O ja, met kalkoenbotjes zou ik een beetje opletten, die kunnen behoorlijk scherp zijn en vallen niet onder beginnersbotten
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op do 27 jan 2011, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Molllie
#1915953
Kan ik gemalen kipkarkas ook als bot rekenen, bij die poelier verkopen ze namelijk ook zakjes van 500 gram gemalen kipkarkas, gisteren heb ik als avondeten een zakje gegeven en vanmorgen weer, daarna had hij diaree, ik had 20 van die zakjes gekocht, zal ik ze anders maar weggooien of moet Boedha gewoon even wennen?
Voor vanavond heb ik carnibest met lam, ben eigenlijk behoorlijk geschrokken van die diaree vanmorgen, is het miss een idee om dat gemalen kipkarkas te mengen met bijv wat kipfilet of konijnenvlees? Of met een enkelvoudige kvv? 
Door Molllie
#1916373
nu ik even terugdenk, hij had vanmorgen ook wat kippenlevertjes op en daarna had hij diaree, kan dus ook van de levertjes komen, nou ik lees nog even verder verder heb ik nog genoeg kvv in de vriezer en natuurlijk alles wat ik gisteren heb gekocht, ben nog steeds aan het bezinnen op een menu, ik zal het later hier plaatsen als ik een begin heb gemaakt
Door malimaniac
#1916605
Ik denk eerder dat hij de diarree had van de lever dan van de gemalen karkassen. Ik geef helemaal geen gemalen spullen, omdat je dan nooit precies weet wat er in zit.
Het is juist goed om per maaltijd 2 of meerdere dingen te combineren. BV kippennekken met hazenspiervlees. Zeker op orgaanvlees kunnen ze gevoelig reageren, dus dit combineer ik eigenlijk altijd met vleesbot. Als je in 1 maaltijd alleen vleesbotten geeft kan dit (ver)stoppend werken. Dus ook dit kun je in het begin beter combineren.
Als je wat langer bezig bent merk je vanzelf waar je hond wel en niet tegen kan.

Succes!
Door Molllie
#1916614
Ik HEB gerekenend per maaltijd

50 procent vleesbot is 270 gram per maaltijd
15 procent groente is 86 gr per maaltijd
15 procent orgaanvlees is 86 gr per maaltijd
20 procent spiervlees is 115 gr per maaltijd

Het vleesbot bestaat nu uit kipkarkas, in de ochtend KVV carnibest en in de avond barf, divers spiervlees en vooral kiporgaan, om de zaak wat op te leuken is er ook rauw eitje of een sardientje, kan ook gemak aan konijn en lamshart komen
Door *Flip*
#1916769
in KVV zit vrij veel orgaan, volgens mij hoef je dan 's avonds niet nog eens 15% te voeren. Je kan daar een beetje van vervangen door iets hoger vleesbot & spiervlees percentage.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door