Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#191289
Hallo,
Over een kleine twee maanden krijgen wij een Beagle-pup. Maar ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe vaak en wat de pup te eten moet krijgen. Ik heb weleens gelezen dat je wanneer je de pup bijv. brokken geeft je niet dezelfde dag vers voer mag geven. Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
Groetjes, Lotbino (Helen)
Door yalla
#191313
Beste Helen,

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe pupje. Spannend ;)

Het mooiste is natuurlijk als je je pup direct de eerste dag dat hij in huis komt vers gaat voeren. De hoeveelheid kun je lezen op de verpakking. Dat is een aanvangshoeveelheid. Vervolgens ga je altijd voeren op het oog, dus kijken naar je hondje en houd hem een beetje schraal (beter dan een vette pup). In het begin kun je hem 3 of 4 keer per dag eten geven en na een paar maanden kan je terug gaan naar 2x per dag. Er zijn verschillende soorten vers vlees voeding, dus ga maar eens zoeken hier op het forum. Over brokken geven wij geen advies, want wij zijn hier allemaal voor natuurlijke voeding ;)
#191383
Hoi Helen, leuk dat je binnenkort een pupje krijgt :D.
Volgens mij krijgen pups 3 of 4 maaltijden per dag :-\, maar vraag dat even aan de fokker, hoe vaak hij de pups te eten gaf. Dan doe je dat de eerste 2 weken ook en ga je langzaam over naar 3 maaltijden (maar misschien staat ie al op 3?) tot ie ongeveer een half jaar is, dan gaan de meeste honden naar 2 maaltijden, ligt ook een beetje aan de hond en de hoeveelheid die je voert.
Vers en brokken geef je liever niet samen in één maaltijd, liefst laat je 8 uur tussen een brokken en een vlees maaltijd zitten, maar dat is met pups niet altijd mogelijk.
Je kunt ook brokkendagen en versdagen doen, maar het beste is natuurlijk je hond helemaal op vers zetten ;).
Qua hoeveelheid vers: begin met 50 gr. per kg lichaamsgewicht per dag (dus hondje van 5 kg. krijgt dan 250 gr. per dag) en wordt je hond te dik dan ga je hem minder geven, wordt ie te dun dan geef je hem wat meer.
Succes straks met je pup :).
#191392
Hee naamgenoot!,

Wat leuk dat je een pup krijgt. Wat je je pup te eten moet geven is heel simpel: rauwe voeding. Want een hond is een carnivoor en is er helemaal op ingesteld om rauwe voeding te verteren. Ik krijg over een kleine 6 weken een pup en die zal bij mij thuis nooit van haar leven een brokje zien.
Verder stel ik zelf de voeding voor mijn hond samen. Komplete vers vleesvoeding voor honden zie ik als een tussenstadium voor het zelf samenstellen. Ook kvv voldoet voor mij niet aan de eisen die ik aan hondenvoeding stel op de lange termijn. Maarrrr om te beginnen altijd 100000x beter dan welke brok dan ook!!

Succes en groetjes Helen
#191434
Wat leuk dat de pup straks vers krijgt!
Ik weet nu al dat ie dat 10 keer lekkerder gaat vinden dan die brokken ;)
Onze pups kregen 4 maaltijden per dag,nu zijn ze ruim een half jaar en krijgen nog 3 maaltijden per dag tot ze zo'n 9 maanden zijn.
Ze worden natuurlijk ook wel errug groot ;D ;D
#191541
Toen wij Cujo kregen kreeg hij ook 4 maaltijden per dag toen hij 3 maanden (12 weken) was hebben wij hem op 3 maaltijden per dag gezet en tja wanneer we naar 2 maaltijden per dag gaan, moeilijk met een half jaar, negen maanden, 1 jaar. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Jacqueline
Door Ordell
#191671
[quote="JaDi74"]
Toen wij Cujo kregen kreeg hij ook 4 maaltijden per dag toen hij 3 maanden (12 weken) was hebben wij hem op 3 maaltijden per dag gezet en tja wanneer we naar 2 maaltijden per dag gaan, moeilijk met een half jaar, negen maanden, 1 jaar. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Jacqueline
[/quote]

Je kunt gerust met een half jaar overgaan naar 2x per dag, geen enkel probleem. Ik zou zelf overgaan naar 1x daags als de hond zo'n 9 maanden is, maar dat moet ieder voor zich weten. 1x per dag is en blijft het beste, en naar mijn bescheiden mening maakt het de kans nog kleiner op een maagtorsie.
#191677
[quote="Ordell"]
[quote="JaDi74"]
Toen wij Cujo kregen kreeg hij ook 4 maaltijden per dag toen hij 3 maanden (12 weken) was hebben wij hem op 3 maaltijden per dag gezet en tja wanneer we naar 2 maaltijden per dag gaan, moeilijk met een half jaar, negen maanden, 1 jaar. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Jacqueline
[/quote]

Je kunt gerust met een half jaar overgaan naar 2x per dag, geen enkel probleem. Ik zou zelf overgaan naar 1x daags als de hond zo'n 9 maanden is, maar dat moet ieder voor zich weten. 1x per dag is en blijft het beste, en naar mijn bescheiden mening maakt het de kans nog kleiner op een maagtorsie.
[/quote]

Kleine honden hebben zo ie zo al minder kans op een maagtorsie.Dus vergelijken kan eigenlijk niet.Hoe dat komt weet ik niet.Maar het is wel zo. ::) ;)
Door gonny
#191685
ik zou idd beginnen met 3x per dag en dan met een maand of 6/7 2x per dag geven....ikzelf geef de volwassen hond 2x per dag eten, Boris krijgt 3x per dag en Mientje ook nog, maar Mientje gaat binnenkort naar de 2x en wanneer ik Boris naar de 2x doe weet ik eerlijk gezegd nog niet..... :-\
Door Ordell
#191708
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]1x per dag is en blijft het beste[/quote]

Waarom is dat?
[/quote]

Omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is. Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is. Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.
Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor.
Door yalla
#191714
[quote="Ordell"]
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]1x per dag is en blijft het beste[/quote]

Waarom is dat?
[/quote]

Omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is. Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is. Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.
Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor.

[/quote]

Oké ik kan me hier iets bij voorstellen. Over maagtorsies: die komen voor bij honden die een diepe borstkas hebben en waar de maag min of meer los in die borstkas hangt. Dit soort extremen komen bij wolven niet voor. Ik denk eerder dat het daar aan ligt dan aan de hoeveelheid voedsel in eens. Buiten dat, komt een maagtorsie juist voor als een hond teveel in een keer eet of drinkt op een lege maag, dus dat is precies het tegenovergestelde. Jouw redenering begrijp ik dan ook niet :-\
Door Ordell
#191729
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]1x per dag is en blijft het beste[/quote]

Waarom is dat?
[/quote]

Omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is. Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is. Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.
Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor.

[/quote]

Oké ik kan me hier iets bij voorstellen. Over maagtorsies: die komen voor bij honden die een diepe borstkas hebben en waar de maag min of meer los in die borstkas hangt. Dit soort extremen komen bij wolven niet voor. Ik denk eerder dat het daar aan ligt dan aan de hoeveelheid voedsel in eens. Buiten dat, komt een maagtorsie juist voor als een hond teveel in een keer eet of drinkt op een lege maag, dus dat is precies het tegenovergestelde. Jouw redenering begrijp ik dan ook niet :-\
[/quote]

Er zijn anders wolfsoorten met een erg diepe borst. Ik denk dan ook zelf dat het met een diepe borst niet zo heel veel te maken heeft, maar eerder met slappe maagspieren
Wanneer de maag de gelegenheid krijgt om regelmatig lekker vol te zijn en daartengenover ook leeg treedt er een optimale "training" van de maagspieren op. Een hond met sterke maagspieren krijgt nimmer een torsie.
Honden wiens maag steeds maar "half" is gevuld en dus ook steeds "half" leeg is hebben vaak luie maagspieren. De maag kan nooit eens goed uitzetten bij veel voedsel of inkrimpen bij geen voedsel. Hebben deze honden toevallig eens een echt lege maag dan kan er een torsie plaatsvinden.
Dat er dan een torsie plaatsvind op een lege maag is niet zo verwonderlijk. Je moet het vergelijken met een dweil. Wanneer deze droog (lege maag) is en je pakt hem bij de punten vast en je slaat hem een keer om met je handen is dit zeer makkelijk om te doen. Wanneer de dweil is doorweekt met water en je probeert hem dan om te slaan (volle maag) wordt dit al een stuk moeilijker.
Daarom denk ik dat een hond met sterke maagspieren nooit een torsie zullen krijgen. En dat is volgens mij alleen te bereiken door deze spieren te trainen door dan de hond 1x per dag te voeren waardoor de maag regelmatig vol en dan weer leeg is.
Door yalla
#191731
[quote="Ordell"]
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]
[quote="yalla"]
[quote="Ordell"]1x per dag is en blijft het beste[/quote]

Waarom is dat?
[/quote]

Omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is. Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is. Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.
Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor.

[/quote]

Oké ik kan me hier iets bij voorstellen. Over maagtorsies: die komen voor bij honden die een diepe borstkas hebben en waar de maag min of meer los in die borstkas hangt. Dit soort extremen komen bij wolven niet voor. Ik denk eerder dat het daar aan ligt dan aan de hoeveelheid voedsel in eens. Buiten dat, komt een maagtorsie juist voor als een hond teveel in een keer eet of drinkt op een lege maag, dus dat is precies het tegenovergestelde. Jouw redenering begrijp ik dan ook niet :-\
[/quote]

Er zijn anders wolfsoorten met een erg diepe borst. Ik denk dan ook zelf dat het met een diepe borst niet zo heel veel te maken heeft, maar eerder met slappe maagspieren
Wanneer de maag de gelegenheid krijgt om regelmatig lekker vol te zijn en daartengenover ook leeg treedt er een optimale "training" van de maagspieren op. Een hond met sterke maagspieren krijgt nimmer een torsie.
Honden wiens maag steeds maar "half" is gevuld en dus ook steeds "half" leeg is hebben vaak luie maagspieren. De maag kan nooit eens goed uitzetten bij veel voedsel of inkrimpen bij geen voedsel. Hebben deze honden toevallig eens een echt lege maag dan kan er een torsie plaatsvinden.
Dat er dan een torsie plaatsvind op een lege maag is niet zo verwonderlijk. Je moet het vergelijken met een dweil. Wanneer deze droog (lege maag) is en je pakt hem bij de punten vast en je slaat hem een keer om met je handen is dit zeer makkelijk om te doen. Wanneer de dweil is doorweekt met water en je probeert hem dan om te slaan (volle maag) wordt dit al een stuk moeilijker.
Daarom denk ik dat een hond met sterke maagspieren nooit een torsie zullen krijgen. En dat is volgens mij alleen te bereiken door deze spieren te trainen door dan de hond 1x per dag te voeren waardoor de maag regelmatig vol en dan weer leeg is.
[/quote]

Oké ik vind het zeer plausibel klinken en had er nog nooit zo over nagedacht, maar het lijkt wel logisch: sterke spieren veroorzaken geen problemen.
(Trouwens, dat met die dweil: heb je dat zelf al eens geoefend; zie het zo voor me ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door