Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Micha7
#1911428
Hoi,

Voor mijn honden ben ik volledig op kvv aan't overstappen. We hebben echter ook nog een "geholpen" kattin" van bijna 17 (april).
Ze is een echt "oudje", we moeten haar helpen, met vachtverzorging,... Ze heeft ook een heel droge huid, maar wil niet eten als we er één of andere vorm van olie aan toe voegen!  Ze heeft al sinds ze als kitten bij ons kwam niesziekte (alles geprobeerd, zelfs "nieuw" medicijn, dat aanvankelijk dé oplossing leek te zijn, maar uiteindelijk toch niet), is dus chronisch. Ze heeft hier zelf echter weinig last van  (zover wij denken). Voor de rest is ze nog heel gezond (geen nier of andere problemen) Tuurlijk wel artrose, waar ze dagelijks metacam voor krijgt...
Mijn vraag, nu: heeft er iemand ervaring met overshakelen, op die leeftijd??? Of laat ik het beter, en hou haar oude vertrouwde menu (brokken en 1/2 zakje sheba) aan???
#1911433
Ik zou een kat van die leeftijd zeker niet 'dwingen' over te stappen, maar wie weet vindt ze bepaalde dingetjes wel heerlijk! Zelf zou ik het gewoon proberen, af en toe een stukje vlees voor haar neer te leggen en zien of ze dat wil.

Dan krijg je vanzelf wel het idee of ze het lekker vindt of niet en kan je eventueel nog uitbreiden naar wat meer kauwwerk als ze dat aan kan. En als ze het echt niet wil, zou ik haar laten zitten op wat ze nu heeft.
Mijn ervaring is dat ook katten vaak wel lekkere stukjes willen en dan heeft ze dat in ieder geval nog meegemaakt ;)
#1911434
mijn noezels is op 15 jarige leeftijd overgeschakeld..
eigenlijk een beetje een zelfde kat als die van jou..
ik heb haar als kitten uit gran canaria meegenomen met prutoogjes en een snotneus..
ze heeft dus ook chronische niesziekte en snottert en snurkt regelmatig.. :)

noezels is een beetje een raar wijf.. :P  eens in de zoveel tijd vindt ze wat ze krijgt niet lekker meer..
dus wisselde ik af met brokjes en blikjes..
op een gegeven moment kon ze die brokjes niet meer goed wegkrijgen en ging ze regelmatig spugen..
blik vond ze niet altijd even lekker.. en ineens zag ik haar aftakelen..
een dun poezie met stekeltjesvacht en dunne billetjes want madam is gek op slapen..
als ik haar aaide viel ze bijna om!!

toen ben ik haar over gaan zetten op kvv..
ze krijgt nu bibi.. zelf kauwen gaat niet meer.. en gemalen barf vindt ze niet lekker..  :-X
maar de kvv wel!!
en nu?
nu rent madam savonds achter mijn voeten aan om me te "grijpen"
soms lig ik in bed en denk ik: wat hoor ik nou voor geks?
kom ik beneden is die dolle mina van nu 17 jaar oud.. met een balpen aan t spelen of een propje..  :biggrin2:
ze heeft af en toe haar dolle 10 seconden weer.. rond rennen via de tafel, de bank en de vensterbanken om heel kamikaze bovenop de tv te landen met alle gevolgen van dien.. (kaarsen en olielampen die naar benee sodemieteren e.d.)  ;D

zonder die kvv was noezels denk ik al dood geweest..
met kvv is ze weer een jonge godin!!!

dus ja..
lekker overzetten!!!  :-*
Door Mixxy
#1911497
Ik zou haar zeker overzetten als ze het lekker vindt. Hier ook een madame die op 16 jarige leeftijd op vers is gegaan. Ze is nu bijna 18 jaar.  Eerst Carnibest en Haaksbarf en inmiddels op zelf samengesteld eten. Wel op maat gesneden, want ze mist wat kiezen.
Nu is ze erg makkelijk met eten, want ze lust echt alles. Haar vacht is enorm opgeknapt en is nog nooit zo mooi en dik (de vacht hoor) geweest als nu.
Van de winter is ze begonnen met niezen en snotteren. Ze kon bijna geen adem halen. Eerst een week neusdruppels gegeven en haar tevens op een kuur gezet van L-Lysine & B6 en Sinus Compositum met als ondersteuning Echinaforce. Dit heeft zeer goed uitgepakt en ze is inmiddels weer hersteld. Geef nog wel Echinaforce en ga dat weer langzaam afbouwen.
Ze smult zo lekker van haar vlees. Daar kun je echt van genieten als je dat ziet.
Succes met het overzetten! :thumbsupup:
Door Jacoba
#1911635
Het lijkt me niet dat daar een leeftijd aan gebonden moet zijn. Hier waren ze ook 12 en 14 toen ze op kvv zijn overgestapt en inmiddels zijn we 2,5 jaar verder. Wel raad ik persoonlijk aan om (wat je dan ook wil gaan geven) te mengen met wat blikvoer voor een geleidelijke overgang. Cold turkey kan natuurlijk ook, maar de jongste van mijn katten had daar geen goede ervaring mee wat betreft haar darmen. Vandaar. 
#1911649
Ik heb Isis, een bejaarde fret, overgezet toen ze acht was. Het overstappen was moeilijk, want dat doen fretten niet meer zomaar als ze al zo oud zijn, maar ze kreeg weer een mooi vachtje, energie en plezier. Het was net alsof er een tweede jeugd aanbrak.

Ik vond dit zo'n duidelijk bewijs dat vers goed is, dat mijn dieren sindsdien allemaal vers moeten eten.
Door Wendi
#1911657
Tinus is bijna 17 verwijt me nog bijna elke dag dat ik hem niet eerder vers ben gaan voeren! :biggrin2:
Eet nu dik een jaar vers.
Hij vindt alles heerlijk, ook barf.
Het is wel altijd een goede muizenvanger geweest, misschien dat dat scheelt.
Zijn vacht is enorm opgeknapt en hij is ook weer wat aangekomen.
Door wijkje
#1911660
Tja..of dit kan..Ik denk het wel..Gewoon proberen..

Willem is 19, misschien al wel 20...En sinds kort krijgt hij KVV en wat Barfdingetjes..En dat is me honderd procent meegevallen..
.Ik moet nog wel even goed naar de verhoudingen kijken, maar hij krijgt in ieder geval KVV zodat hij complete maaltijden krijgt..
Maar ook haaskarkas, fazantpootje eet hij nog rustig op..
Door Limpy
#1912044
Zou het zekers gaan proberen maar net wat anthraciet zegt: niet dwingen.

En let op met carnibest, daar zit ook olie in. Anders eens diverse smaakjes van tinlo of haaksbarf proberen, hier zit geen olie en ook geen rijst in.

Mijn ouwe Limpy ging ook pas met 15½ jr over naar vers en das best een kliko geworden, moet tegenwoordig wel veel malen voor hem maar hij lust best veel!
Door Too
#1912797
Gewoon beginnen... kvv of een lekker barfhapje [er zijn katten die veel liever t 'echte werk' eten]
Elke kat [of hond] ongeacht leeftijd heeft baat bij vers voer, dus als t lukt......
Door Cizsel
#1914216
Toch ben ik er wat huiverig voor. Mispel was 15 toen ik haar probeerde over te zetten en dat lukte voor geen meter. Ze raakte constant verstopt en haar darmpjes wouden er maar niet aan wennen... ook kon ik haar nooit vleesbot of prooi geven want dat vindt ze teveel moeite...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1914222
Poet was 12 of 13 toen ik haar rigoureus op barf overzette. Kvv heeft ze nooit willen eten, prooi at ze alleen als het zelfgevangen was. Ze heeft geen problemen met poepen oid gehad, ik lette er wel op dat ik haar niet teveel bot gaf en de vleesbotten waren gemalen of tot snot gemept. Moeders is niet doorgegaan met vers voeren, Poet heeft nog wel een paar maanden aangepaste barf (gemalen vleesbot) gegeten.
#1916276
Ik zou het gewoon proberen. Maar dus niet dwingen [en ik ben wel van de cold turkey].
Metacam is zooi. Nou ben ik voor kwaliteit van leven, dus dan maar korter met geen pijn. Vers kan wel helpen om haar te ontgiften.
Hopelijk gaat het met de artrose dan ook beter.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1916289
Krullebol schreef: Metacam is zooi. Nou ben ik voor kwaliteit van leven
Ik ook, daarom zou ik haar wel pijnstilling geven. Continu pijn lijden is geen doen. En een kat kan je het ook nog eens niet uitleggen zoals bij een mens.
Er zijn dingen beschreven over metacam en nierproblemen bij katten. Dit leek wel te komen door te grote doseringen en metacam voor honden ipv specifiek voor katten (wat er wel is). Sien heeft tijdens haar revalidatie voor haar knie ook op de metacam gezeten en ik heb er geen moment aan getwijfeld om haar dat niet te geven. Iedere vorm van medicatie kan bijwerkingen geven.
Het kan wel zijn dat ze mss met een lichtere of andere pijnstiller toe kan. Ik zou dat even met de dierenarts bespreken.
Door Ulrike
#1916352
Ik zou inderdaad wel pijnstilling blijven geven (sorry je kwam ook niet om daar over te discussieren). Als de poes toch al bijna 17 is zou ik er niet over twijfelen. Ik weet ook niet of metacam al ernstige bijwerkingen geeft op korte termijn. Ze hoeft het immers geen 10 jaar meer te krijgen.. Wel is het inderdaad handig om goed over het middel na te denken. Ik geloof dat sommige middelen ook nog zeggen de bijwerkingen van reguliere pijnstilling te verminderen (Sashasblend geloof ik, maar dat weet ik niet zeker).

Onze kater hebben we op een jaar of 14,5 over gezet op vers. Ik kan je aanraden om wat verschillende smaken te proberen, het verschilt nogal hoe graag ze het eten. Ons ventje eet vooral graag wat grotere stukken. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen proberen met wat kipfilet of een stukje vis. Dit laatste zou ik je sowieso aanraden in plaats van de visolie. Onze kater is een echte visliefhebber, maar visolie over zijn eten vindt hij ook vreselijk. Een stukje vis echter vindt hij heerlijk  ;). Ook hij heeft last van zijn gewrichten en we zien gewoon dat het beter gaat op vers, mogelijk ook omdat hij zo veel meer vocht binnen krijgt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door