Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wendy hostyn
#1915839
mijn oudste kater eet ondertussen drie jaar barf, maar toch blijft hij regelmatig nog opstoten van struviet in de blaas krijgen. volgens de dierenarts moet ik hem in verhouding minder vlees gaan geven. is dit inderdaad zo? ik vind er niet meteen iets over terug...
Door mirdj
#1915847
Ik heb hier 2 blaasgruis katers (waarvan 1 geamputeerd) en die doen het heel goed op de KVV/BARF. Ik verzuur wel de urine door iedere dag 5 druppels appelazijn door het eten te doen, ik heb geen aanpassingen gedaan in de hoeveelheid spiervlees die ze krijgen. Snoepie heeft toevallig vorig jaar een keer blaasontsteking gehad, maar dat was voor het eerst in 3 jaar. Als je weer een urineonderzoek laat doen vraag dan of de DA de ph waarde van de urine door kan geven, deze moet tussen de 6 en 7 zijn. Of vraag bij de DA op ze strips hebben om de ph waarde te meten, dan kan je het zelf thuis doen. Als je gaat beginnen met verzuren hou dan wel de ph waarde goed in de gaten, te zuur kan oxalaat gruis veroorzaken en dat is alleen operatief te verwijderen.
Door Antheman
#1929963
mirdj,

Wil je wat meer vertellen over het verzuren?

Ik heb ook een blaasgruizer en hij eet zelfgemalen Barf. Hij begint weer met sproeien, dus volgens mij krijgt hij weer last...
Door mirdj
#1930004
De link van flin geeft meer info als ik je op dit moment kan geven. Ik verzuur in ieder geval de urine door iedere dag 5 druppels appelazijn door het voer te doen. Daarmee haal je de ph waarde van de urine naar beneden haalt en de struviet kristallen kunnen daardoor minder snel ontstaan. Te ver verzuren kan oxalaat kristallen veroorzaken en die wil je zeker niet hebben, die kunnen meestal alleen operatief worden verwijderd.

Ik zou eigenlijk deze week nog een monster van Max naar de DA brengen om hopelijk te horen dat Max nog steeds gruisvrij is maar het gaat er niet van komen. Volgende week nog maar een poging doen.
Laatst gewijzigd door mirdj op di 08 feb 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antheman
#1930220
mirdj schreef: De link van flin geeft meer info als ik je op dit moment kan geven. Ik verzuur in ieder geval de urine door iedere dag 5 druppels appelazijn door het voer te doen. Daarmee haal je de ph waarde van de urine naar beneden haalt en de struviet kristallen kunnen daardoor minder snel ontstaan. Te ver verzuren kan oxalaat kristallen veroorzaken en die wil je zeker niet hebben, die kunnen meestal alleen operatief worden verwijderd.

Ik zou eigenlijk deze week nog een monster van Max naar de DA brengen om hopelijk te horen dat Max nog steeds gruisvrij is maar het gaat er niet van komen. Volgende week nog maar een poging doen.
De vertaalmachine bood uitkomst :)

Ik vind het wel ingewikkeld hoor.
Verzuren werkt ook niet altijd en is ook nog eens risicovol.

Ik ga Tannetje eerst maar eens PB en.
Door Mirj@m
#1933964
Mijn Biscuit heeft ook last gehad van blaasgruis. Inmiddels staat ie al ruim een jaar op barf en sindsdien gaat het eigenlijk heel goed.
Hij heeft één keer nog een keer last gekregen, maar dat kwam, besefte ik later, omdat ik af en toe blikvoer bijvoer. En dat was ik onbewust steeds vaker gaan doen. En hoewel het dus kwalitatief goed blikvoer is, zonder suikers en granen, verzuurt dat natuurlijk voor geen meter.
Daar ben ik dus bij hem direct mee gestopt. Tegenwoordig krijgt Biscuit dus, als de rest blikvoer krijgt, een zakje Urinary S/O van RC. En toen ik een week of twee geleden zijn plasje liet controleren was dat helemaal schoon!  :)

Wat je eventueel ook nog zou kunnen proberen is Urologist Aid van Sensipharm. Dat zijn homeopatische tabletjes speciaal tegen blaasproblemen. Een poes van mij die ook veel last had van gruis is daarmee, in combinatie met barfen, helemaal van haar gruis afgekomen. http://www.mijnhuisdiergezond.nl/product/139__Blaasgruis_Blaasontsteking_Nierstenen__Katten_.html Eventueel kan je ook de hondenpillen nemen en die halveren, ligt een beetje aan hoe groot je kat is ;)

Succes in ieder geval! :)
Door Antheman
#1934310
Meri-Amun schreef: Mijn Biscuit heeft ook last gehad van blaasgruis. Inmiddels staat ie al ruim een jaar op barf en sindsdien gaat het eigenlijk heel goed.
Hij heeft één keer nog een keer last gekregen, maar dat kwam, besefte ik later, omdat ik af en toe blikvoer bijvoer. En dat was ik onbewust steeds vaker gaan doen. En hoewel het dus kwalitatief goed blikvoer is, zonder suikers en granen, verzuurt dat natuurlijk voor geen meter.
Daar ben ik dus bij hem direct mee gestopt. Tegenwoordig krijgt Biscuit dus, als de rest blikvoer krijgt, een zakje Urinary S/O van RC. En toen ik een week of twee geleden zijn plasje liet controleren was dat helemaal schoon!  :)

Wat je eventueel ook nog zou kunnen proberen is Urologist Aid van Sensipharm. Dat zijn homeopatische tabletjes speciaal tegen blaasproblemen. Een poes van mij die ook veel last had van gruis is daarmee, in combinatie met barfen, helemaal van haar gruis afgekomen. http://www.mijnhuisdiergezond.nl/product/139__Blaasgruis_Blaasontsteking_Nierstenen__Katten_.html Eventueel kan je ook de hondenpillen nemen en die halveren, ligt een beetje aan hoe groot je kat is ;)

Succes in ieder geval! :)
Dit klinkt wel goed!

Floris krijgt nu wel azijn en wonder boven wonder eet hij het gewoon op ;D
Die kruiden, wat zijn dat dan voor kruiden? Dat vind ik niet terug.
Zou azijn met deze kruiden samen kunnen? wat doen die kruiden nu precies?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door