Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1851640
Even een vraagje over doils in combinatie met barf. Ik ben sinds gisteren Doils joint erbij gaan geven vanwege een droge huid bij de honden en bij ééntje een minder glanzende vacht. Nu wil ik dit zes dagen per week gaan geven en op de dag dat ze verse vis krijgen (meestal zalmkoppen) geen Doils geven omdat ze op die dag al hun portie Omega 3 krijgen. Is dit een goede gedachtengang? Mijn honden eten meer gevogelte, wild en vis en minder vlees van boerderijdieren. Verder een gevarieerde groentemix, pittenmix (zonnebloem-, pijnboom-, pompoenpitten en sesamzaad), notenmix (walnoten, hazelnoten, amandelen), een paar keer per week een theelepeltje gedroogde brandnetelpuntjes en gedroogde zeegroenten. Ik wil Doils joint eventueel gaan afwisselen met Doils skin en hoop gewoon in elk geval dat de huid minder droog gaat worden maar ook dat bijvoorbeeld artrose en degeneratieve aandoeningen die zich ongetwijfeld in de toekomst gaan aandienen, worden vertraagd. Vandaar de toevoeging van Doils. Zou zes keer per week en dus één keer in week verse vette vis hiervoor volstaan?
Door Lizzy
#1851726
Hebben ze allemaal een droge vacht? Op zich is 7 dagen per week (zeker met jouw menu) omega 3 best veel. Dat mag ook wel wat minder. Ik zou zelf eerder 3 a 4 keer per week Doils visolie geven. Het is ook behoorlijk geconcentreerd spul. Tijdelijk kun je het wel dagelijks geven hoor. En ook aan honden die problemen hebben kun je het dagelijks geven. Maar als het dan weer beter gaat met de vachten, zou ik naar 3 keer per week (ongeveer) gaan.
Door yazzie
#1851800
Okay, dan ga ik dat op die manier oppakken. Ik heb twee honden waarvan één met een wat droge huid en minder glanzende vacht, die ook wel eens jeuk heeft (meer dan de ander). De ander heeft gewoon een minder mooie huid met wat grijze plekjes en bovenop ook wat droog maar verder geen noemenswaardige jeuk. Ik ga in eerste instantie dan zes keer per week geven en als ze opknappende heen zijn, bouw ik het af naar 3/4 keer per week. Wat gebeurt er eigenlijk als je teveel Omega 3 geeft? 
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1852437
vraag me eigenlijk af , kun je teveel dosering/dagen visolie geven ?
waar merk je dat aan?

(hier eten ze geen vis ( soms wel gedroogd) en krijgen 3x per week een capsule)
Door Lizzy
#1852510
lauraV schreef: vraag me eigenlijk af , kun je teveel dosering/dagen visolie geven ?
waar merk je dat aan?

(hier eten ze geen vis ( soms wel gedroogd) en krijgen 3x per week een capsule)
De verhouding omega 3 : omega 6 trek je niet makkelijk zo scheef. En als je echt teveel binnen krijgt, is het enige wat je daar van krijgt maag en darmproblemen.
Door smulpaap
#1852823
Mijn oudste Bull heeft Doils -Joint en ik geef het gewoon 6 maal per week , als ze haar visdag heeft niet . Ze heeft geen maag darmproblemen . Daarnaast geef ik haar liever de Doils zolang ze het daar goed op doet dan ontstekingsremmers , die zijn als het tegenzit ook niet zo fijn voor het maag darmkanaal de lever en de nieren . Ik denk maar zo dat kan nog lang genoeg wel het geval worden
Door Lizzy
#1853817
Met maagdarmproblemen bedoel ik vooral diarree. Visolie is gewoon verder niet schadelijk en als het nodig is, kun je het dagelijks geven.
Door Suzanne
#1853833
Ik geef Guinnie Doils Senior en ik heb stellig de indruk dat dat haar goed doet. In beginsel krijgt ze dat 7 dagen per week, over haar kvv ;-)
Incidenteeel vergeet ik het, maar ze krijgt het overal over/door.

Ik geef het haar voor "algemene conditie" zeg maar en ik vind dat ze er voor haar leeftijd patent uitziet ;-) dus ik blijf het geven. Ook krijgt ze de glucosamine met duivelsklauw van Kruidvat, en een schepje Gelatinaat door haar eten.
In de winter ook wat multivitaminen.

Al met al vind ik dat voor Guinnie deze toevoegingen echt zin hebben. Het is waarschijnlijk hond-afhankelijk, dat realiseer ik me!

De jongens krijgen geen doils of anderszins aanvullingen.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1915061
Is een droge plofvacht altijd te wijten aan te weinig vis(olie)??
Is 1 of 2x in de week vis genoeg om dit te voorkomen?

Als Bandhu uit gewassen is en opgedroogd, ziet hij er heel aardig uit, totdat hij gekamd is.
Dan lijkt het of hij het gevecht met een stopcontact is aangegaan en verloren heeft...  :biggrin2:
Door Lizzy
#1915479
Aradia schreef: Is een droge plofvacht altijd te wijten aan te weinig vis(olie)??
Is 1 of 2x in de week vis genoeg om dit te voorkomen?

Als Bandhu uit gewassen is en opgedroogd, ziet hij er heel aardig uit, totdat hij gekamd is.
Dan lijkt het of hij het gevecht met een stopcontact is aangegaan en verloren heeft...  :biggrin2:

:biggrin2: :biggrin2:, hij is leuk :biggrin2: :biggrin2:

Nee hoor, er kan van alles mis zijn met de vacht. Maar soms komt het wel door te weinig omega 3 vetzuren en dan is 1 a 2 keer vette vis niet genoeg. Wat zegt de trimmer/trimster ervan?
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1915549
De keren dat ik bij de trimster geweest ben (meestal doe ik hetzelf) dachten we dat het door het fohnen kwam.

Maar ik fohn hem thuis niet. Toen kwamen de shampoo en conditioner ter sprake en verder weet ik het gewoon niet. Hij heeft nu een goede shampoo en conditioner.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door