Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1915173
pfff..... wat een onzekerheid....

Een DA die mij meer kan vertellen over titeren en/of vaccineren kan ik in de regio niet vinden.

Ze weten mij wel te vertellen dat er geen referentiewaarden zijn, dus als je iets aan antistoffen in het bloed vindt, dan wil dat niet zeggen dat er voldoende bescherming is. Volgens de de laatste wetenschappelijke onderzoeken is het nodig katten en niesziekte om het jaar te herhalen. Dat kreeg de assistente door van het labo.
Vervolgens vertelde ze dat door de economische crisis veel mensen hun katten niet hebben laten enten en daardoor hebben ze zware gevallen van niesziekte binnen gekregen.
Als ik mijn kat niet ent, dan kan hij wel drager zijn en bv de kat van de buurvrouw aansteken die dan wel ziek wordt. Bij dieren werkt het immuunsysteem ook anders dan bij mensen, daarom moet het elk jaar herhaald worden, dat is wetenschappelijk bewezen. Titeren is in ieder geval weggegooid geld.

Mijn idee:
Wel geënt is mijn kat volgens mij ook drager en als de kat vd buurvrouw geënt is mag dat volgens het verhaal vd assistente dus geen probleem zijn, gezien de enting besmetting met niesziekte voorkomt
Als er geen referentiewaarde is voor de bescherming, hoe weten ze dan dat er om het jaar nog een nieuwe prik in moet? Volgens mij is het immuunsysteem qua werking voor de zoogdieren redelijk gelijk.
Ok, als er geen refentiewaarden zijn, dan heeft een Titer misschien ook geen zin. Ik dacht alleen, zelfs al is er een lage concentratie antistoffen aanwezig, op het moment van infectie krijg je toch een reactie dat het aantal antistoffen laat toenemen? En er bestaat toch ook iets als geheugen cellen, speciaal voor dat doel? Die zijn alleen niet te testen.

De grote vraag: Als kitten op 9 weken nies & kattenziekte en op 12 weken weer (+ leucose :-[ dat komt er echt  niet meer in)

Wat is nu wijs om te doen?! Straks krijgt meneer toch kattenziekte, dat vergeef ik mezelf nooit. Maar misschien had hij dat met enting ook nog wel gekregen...

Alle meningen/ideeën/tips zijn welkom

edit: typfout
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 27 jan 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1915228
ik had haar wel gemaild en zij dacht dat het helemaal niet meer nodig was, maar niet waarom. Als ik mezelf er prettiger bij voelde kon ik nog wel een keertje enten. Hoe een titer werkt heb ik eigenlijk niet gevraagd. Ik woon ook te ver weg om even op consult te gaan, voelde mij een beetje bezwaard om dan wel om zoveel uitleg te vragen :-[
Door *Flip*
#1915263
Michelle M. schreef: ze zit op twee locaties, mss dat je dat nog niet wist en mss dat een ervan enigszins bij je in de buurt is. Op dr site staat ook het eea aan info, al gezien?
Op haar site kan ik alleen Otterlo vinden, dat is toch zeker 2u rijden. Weet jij waar de andere lokatie is? Nu moet ik over 2 weken toch naar Utrecht, misschien is het dan te combineren. De kat kan ik natuurlijk niet meenemen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1915318
en er zijn ook mensen die "titerdagen" organiseren waar tannetje komt als er genoeg honden zijn  ;), zoals ik al 3 jaar in Deventer heb gedaan en dit jaar in Beltrum
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1915320
Ik ben er al!

Voor katten is het verhaal iets anders dan voor honden. Titerbepalingen voor kattenziekte zijn gewoon goed betrouwbaar en dan zul je vinden dat een kattenziekte enting vrijwel altijd levenslang werkt. Naar mijn ervaring al vanaf de kittenentingen maar Jean Dodds geeft aan dat een enting met levende entstof (dat zijn ze vrijwel allemaal) gegeven na een jaar leeftijd (dan is het immuunsysteem volledig ontwikkeld) levenslang werkt.
Dus wat dat betreft zou je dus niet meer hoeven enten, of nog een keer. Om het jaar is in elk geval te veel.

Niesziekte is lastiger. Omdat het virussen zijn die voornamelijk een locale werking hebben krijg je niet altijd een goede titer. Een hoge titer is dus wel een teken van bescherming maar een lage titer wil nog niet zeggen dat er geen bescherming is. Het zijn ook entingen die niet zo heel goed werken. Katten kunnen soms ook nog niesziekte krijgen als ze toch geënt zijn, net als bij kennelhoest.
Je hebt ook dragers bij niesziekte en dat gaat niet over door te enten.

Dat er geen referentiewaarden zijn voor titers is onzin, die zijn er zeker, daar wordt in onderzoeken mee gewerkt. En het immjuunsysteem van een mens of een kat maakt neit zovele uit. Dat werkt zeker ongeveer hetzelfde.

Ter illustratie een onderzoek bij katten. Het is de enige die ik kan vinden, bij honden zijn er meer.
Ene meneer Scott heeft een groep katten twee keer geënt met dode entstof tegen kattenziekte en twee soorten niesziekte. Na drie jaar heeft hij ze getiterd. Toen hadden ze allemaal voldoende antilichamen voor alle drie de ziektes. Na 7 jaar heeft hij een challengeproef gedaan. Dat wil zeggen hij heeft ze besmet met het virus. Voor kattenziekte bleek 100% beschermd en voor een soort niesziekte ruim 50% en de andere soort niesziekte ruim 60%. (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke).

Dus: kattenziekte hoeft niet herhaald en niesziekte zou af en toe herhaald mogen worden. Maar welke termijn? Ik houd aan na drie jaar, maar langer is ook te verdedigen. En dat voor katten die niet buiten komen.
Katten die buiten in aanraking met vreemde katten komen herenten zichzelf en hoeven naar mijn menig niet geënt te worden.
Overigens kun je je afvragen hoe gevaarlijk niesziekte is voor een volwassen kat.
Door Nynke
#1915323
ergens rond mei wordt er getiterd in Rotterdam, misschien is dat een optie? Het wachten is op de lokatie, zodra die bekend is open ik een topic  :) :)
Door *Flip*
#1915327
Amsterdam is ook 2u rijden, Beltrum minimaal. Waarom moesten we toch ook verhuizen naar zo een uithoek waar alle DA (die ik gesproken heb dan hè) allemaal zo conservatief als de **** zijn, zucht...

Bij deze dan een oproep: titerverzameling in zuid-westhoek?! Honden & katten zijn welkom, dan alleen nog een DA vinden.
Door *Flip*
#1915330
Hitam schreef: Ik ben er al!

Voor katten is het verhaal iets anders dan voor honden. Titerbepalingen voor kattenziekte zijn gewoon goed betrouwbaar en dan zul je vinden dat een kattenziekte enting vrijwel altijd levenslang werkt. Naar mijn ervaring al vanaf de kittenentingen maar Jean Dodds geeft aan dat een enting met levende entstof (dat zijn ze vrijwel allemaal) gegeven na een jaar leeftijd (dan is het immuunsysteem volledig ontwikkeld) levenslang werkt.
Dus wat dat betreft zou je dus niet meer hoeven enten, of nog een keer. Om het jaar is in elk geval te veel.

Niesziekte is lastiger. Omdat het virussen zijn die voornamelijk een locale werking hebben krijg je niet altijd een goede titer. Een hoge titer is dus wel een teken van bescherming maar een lage titer wil nog niet zeggen dat er geen bescherming is. Het zijn ook entingen die niet zo heel goed werken. Katten kunnen soms ook nog niesziekte krijgen als ze toch geënt zijn, net als bij kennelhoest.
Je hebt ook dragers bij niesziekte en dat gaat niet over door te enten.

Dat er geen referentiewaarden zijn voor titers is onzin, die zijn er zeker, daar wordt in onderzoeken mee gewerkt. En het immjuunsysteem van een mens of een kat maakt neit zovele uit. Dat werkt zeker ongeveer hetzelfde.

Ter illustratie een onderzoek bij katten. Het is de enige die ik kan vinden, bij honden zijn er meer.
Ene meneer Scott heeft een groep katten twee keer geënt met dode entstof tegen kattenziekte en twee soorten niesziekte. Na drie jaar heeft hij ze getiterd. Toen hadden ze allemaal voldoende antilichamen voor alle drie de ziektes. Na 7 jaar heeft hij een challengeproef gedaan. Dat wil zeggen hij heeft ze besmet met het virus. Voor kattenziekte bleek 100% beschermd en voor een soort niesziekte ruim 50% en de andere soort niesziekte ruim 60%. (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke).

Dus: kattenziekte hoeft niet herhaald en niesziekte zou af en toe herhaald mogen worden. Maar welke termijn? Ik houd aan na drie jaar, maar langer is ook te verdedigen. En dat voor katten die niet buiten komen.
Katten die buiten in aanraking met vreemde katten komen herenten zichzelf en hoeven naar mijn menig niet geënt te worden.
Overigens kun je je afvragen hoe gevaarlijk niesziekte is voor een volwassen kat.
:-* :-* Dank je wel!!
Door *Flip*
#1915339
Nynke F schreef: ergens rond mei wordt er getiterd in Rotterdam, misschien is dat een optie? Het wachten is op de lokatie, zodra die bekend is open ik een topic  :) :)
Rotterdam is nog wel te doen, mijn huisje/tuinje mag ook als lokatie gebruikt worden :) Achter hebben we een grasveld voorde buurtkinderen de honden  :biggrin2:
Door millyckk
#1915347
Nog even een opmerking om het nog ingewikkelder te maken.....: mijn katten zijn ooit 1 x naar een pension geweest, kregen destijds altijd hun  jaarlijkse entingen, van de 3 hadden er 2 niesziekte toen we ze ophaalden :-X  Enting is dus geen garantie dat ze het niet krijgen.

Ik laat ze nu al jaren niet meer enten, vorig jaar kreeg een van hen (een lichte vorm van) niesziekte en dat was met behulp van L-lysine binnen een week onder controle.....
Door *Flip*
#1915356
*milik* schreef: Nog even een opmerking om het nog ingewikkelder te maken.....: mijn katten zijn ooit 1 x naar een pension geweest, kregen destijds altijd hun  jaarlijkse entingen, van de 3 hadden er 2 niesziekte toen we ze ophaalden :-X  Enting is dus geen garantie dat ze het niet krijgen.

Ik laat ze nu al jaren niet meer enten, vorig jaar kreeg een van hen (een lichte vorm van) niesziekte en dat was met behulp van L-lysine binnen een week onder controle.....
volgens mij is niesziekte vergelijkbaar met griep bij mensen, er zijn veel verschillende soorten. Van de griepprik krijgen mensen ook spontaan de griep, dit gebeurd bij katten ook. Blijkt ook dat geënte katten die toch niesziekte krijgen deze chronisch wordt. En gezonde (barf :) )katten kunnen dit prima overleven. Daarbij komt die van mij veel buiten en lopen er nog wel stuk of 10 katten hier in de straat. Regelmatig katten vergadering op de schutting met de 3 buurkatten en zijn zwerversvriendje ;D, die herbesmetten elkaar wel, mooi goedkope oplossing :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door