Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kasparonda
#1909218
Hallo,

Ik heb een gecastreerde kat van 2 jaar die vorige week ineens blaasgruis bleek te hebben.
Ik ondekte het doordat hij fel miauwde en deed likken tussen zijn achterbenen, ook was er wel gegraven op de bak maar niks gedaan.
Dus meteen naar de dierenarts.
Thuis had hij vlak voor we gingen op de bank geplast, dit heb ik op kunnen vangen en mee kunnen nemen.
In de plas waren kristallen te zien en het ging om struviet.
Hij kreeg wat medicijnen voor de pijn en een ontspanner voor de blaas mee, evenals een zak hills voer.
Na het bezoek aan de dierenarts heb ik niks meer aan hem gemerkt en ook nu gaat het nog steeds prima met hem.
Het probleem is hij wil die brokken niet eten en ben me nu aan het verdiepen in wat voer.
Het verhaal dat katten weinig drinken van zichzelf, vind ik erg belangrijk en vlees zou daarom al een goede oplossing zijn.
Ik zelf was aan het denken aan carnibest of haaksbarf.
Zelf samenstellen durf ik niet zo goed, misschien komt dat nog.
Wie heeft hier ervaring mee met een blaasgruis kat?
Door *Flip*
#1909390
Verstandige kat, geen br*kken  :biggrin2:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 673.0.html hier staat een heel artikel over blaasgruis en effecten van versvoeren.
Als je via de zoek optie naar blaasgruis zoekt zal je meerdere topics hierover vinden.

Met KVV kan je gewoon beginnen. Let er daarbij op dat deze geen granen bevatten. Carnibest heeft daar 1 (naturis) variant van, van bibi en haaksbarf en andere KVV merken weet ik dat niet. Daar zou je de ingredientenlijst van moeten bekijken.

Heb je nu de hele dag br*kken staan? KVV kan je 2x per dag voeren en de br*kken kunnen dan naar het asiel ;)  Veel katten moeten erg wennen aan versvoer of zijn in volle overtuiging dat je ze wilt vergiftigen, daarom kan je beter geen alternatief als br*kken meer aanbieden.
In het begin kan je KVV wel mengen met blikvoer dat lekker gevonden wordt. Ook hier zijn heel veel topics over

Voor het zelf samenstellen moet je je eens rustig inlezen, ook hier zijn wat aanpassingen nodig voor blaasgruis patiënten. Zolang, lekker KVV voeren
Door Emytje
#1909537
Carnibest Eend en Diabetes is graanloos van Carnibest, de rest niet. Van Haaksbarf, Bibi, All Animall, Carnivoer en Tinlo is alles graanloos. Op de site van Bibi kan ik niet opmaken of dat voor een kat nu graanloos is of niet. Zij hebben wel een blaas/niet-variant op de markt, die zou je dus kunnen geven.
Door mirdj
#1909628
Ik heb er 2 met blaasgruis waarvan er 1 zelfs een penisamputatie heeft gehad (voor ze op vers gingen). Ze zitten nu al ruim 3 jaar op haaksbarf en doen het hartstikke goed. Als je alleen haaksbarf gaat voeren moet je wel zorgen dat je minimaal alle smaken voor de kat voert (kip, konijn, zalm en kip/rund) anders is het niet compleet. Zou je er voor kiezen om daarnaast ook CB te gaan voeren is dat niet noodzakelijk omdat CB compleet is. Ik ga nu beginnen met zelf malen en samenstellen omdat ze bij mij de zalm en rund niet eten (voorheen was er ook nog lam/kip en paard/kip) en van CB moeten ze helemaal niets weten. Hoezo kieskeurig? Zorg er wel voor dat je zeker in het begin nog regelmatig de urine laat controleren op kristallen en vraag of ze de ph waarde van de urine kunnen doorgeven. Volgens mij moet die van katten tussen de 5 en 6 zitten.
Door kasparonda
#1909716
Moet ik die dan allemaal tegenlijk voeren die smaken of gewoon zorgen dat ik goed afwissel.
Zal verder inderdaad eens kijken met de zoekfunctie.
Door *Flip*
#1909726
[quote="kasparonda"]
Moet ik die dan allemaal tegenlijk voeren die smaken of gewoon zorgen dat ik goed afwissel.
Zal verder inderdaad eens kijken met de zoekfunctie.
[/quote]

nee ze hoeven niet allemaal tegelijk in de etensbak ;) Als je over 1/2 weken maar 4 a 5 verschillende smaken voert is dat volgens mij (heb het ooit in een topic gelezen) voldoende.

Als je kilo's koopt dan kan je dag poties maken en opnieuw invriezen. Dan kan je elke dag een ander smaakje pakken. Hier merk ik dat verschillende smaken erg gewaardeerd worden (ik barf dan), 2x hetzelfde wordt slecht gegeten, katten :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1909847
Ook bij versvoeren is het in het geval van struviet belangrijk om te meten. Mocht de urine op alleen vers toch niet zuur genoeg blijven, dan extra bij verzuren (appelazijn bv).
Door mirdj
#1910029
Klopt, hier gaat ook nog steeds appelazijn door het voer, 5 druppels per dag. Ik ga nu wel kijken of ik het af kan bouwen, via de DA heb ik van die strips waarmee je de ph waarde kan meten dus ik hoef het niet iedere keer via een urine onderzoek bij de da te laten doen. Gelukkig is het hier heel makkelijk urine opvangen, even opsluiten in een reismandje en binnen 5 minuten heb ik een urinemonster.

Wat betreft de verschillende smaken, hier willen ze ook niet 2 dagen hetzelfde eten. De 2e dag wordt er dan gewoon heel slecht gegeten. Ik wissel de smaken dus af. Iedere 2 weken snij ik 4 kilo rollen (4 verschillende smaken) in porties en iedere dag krijgen ze een andere smaak. Je moet inderdaad zorgen dat ze over 2 weken compleet voer krijgen. Als je bv 1x per week CB zou voeren naast bv 4 smaken haaksbarf ben je er al. Katten kunnen zeikerds zijn maar als je eenmaal smaken hebt gevonden die ze lekker vinden zijn ze heel makkelijk.
Door Fynn
#1914353
Bij onze poes van 7 jaar is een bacterie en blaasgruis geconstateerd.
Vanmiddag heeft ze weer antibiotica injectie gekregen en ik heb een zak hills meegekregen.
Ik heb al eens geprobeerd haar op versvlees te krijgen maar ze at het gewoon niet.
Hebben jullie nog tips om het toch voor elkaar te krijgen.

Groetjes Rian
Gebruikersavatar
Door koekje
#1914398
Katten eten meestal niet in 1x vers zoals honden dat meestal wel doen. Je moet ze een beetje voor de gek houden om ze zo langzaam te laten wennen. Meng blik met een beetje kvv en voer dat. Je kan ook een ander smeermidddel gebruiken dan blik, als het maar iets is wat onweerstaanbaar lekker is. Daarna bouw je langzaam het smeermiddel af. In geval van blaasgruis zou ik wel de kuur geven en mogelijk het voer extra verzuren. Zorg ervoor dat je niet teveel verzuurt, oxalaatstenen (komen van te zure urine) zijn namelijk alleen operatief op te lossen. Voor de juiste zuurtegraad kan je gewoon een ph-papiertje (bij de DA vragen) door een urinemonster halen. Ph van 6,5 is goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door