Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1911325
Waarom preventief reinigen?? Als ze vies zijn of stinken, zou ik naar de DA gaan om te laten kijken of ze geen oormijt hebben  :)  Als ze niet vies zijn, zou ik ze niet reinigen  :)
Door Lizzy
#1913718
Ik houd helemaal niet van preventief oorreiniger gebruiken. Ik ben dezelfde mening toegedaan als Westerhuis. Een beetje vies is niet erg en te vaak oorreiniger gebruiken maakt het oor alleen maar overgevoelig. Als de oren hier al een beetje vies zijn (hetgeen ze nooit zijn), gebruik ik Puur Natuur Oor.

Ik heb de oren van mijn Basset (wijlen Whoofer) echt verziekt met oorreiniger. Dus ja, ik weet dat ik een uitzonderlijke mening ben toegedaan, maar ik wil mijn mening toch kwijt. Kijk dus uit met preventief oorreiniger gebruiken. Soms maak je er meer mee kapot dan je lief is. Je schaadt in mijn ogen namelijk het natuurlijke milieu.
Door Fido
#1913725
Niks gaan frutten en tutten als daar geen aanleiding voor is. Hoogstens de binnenkant van het oor wat je kan zien met een doekje met wat water reinigen indien dat nodig is.

Ik heb nog nooit bij mijn honden de oren van binnen gereinigd. Daar is ook nog nooit aanleiding toe geweest.
Pas als je hond regelmatig oorproblemen heeft en de dierenarts je adviseert om preventief te gaan reinigen dan is de tijd vroeg genoeg. En dan nog moet je het niet te vaak doen  ;)
Door C@rine
#1913760
Afblijven als er niets aan de hand is.
Je maakt alleen het natuurlijk millieu kapot met alleen maar meer kans op problemen.
Alleen inderdaad de schelp met wat water en als het erg vuil is een beetje olie op je doekje, dat wrijft wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1914320
Ik deed/doe ook niet aan preventief reinigen maar wacht volgens een bepaalde da  ::) te lang waardoor eerder een ontsteking kan ontstaan.
Dus bij oorsmeer reinigen. Maar dat is dan eigenlijk niet meer preventief want er is smeer.. of wel?!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1914408
vanaalst schreef: iedere hond heeft oorsmeer, juist om zooi van buitenaf tegen te gaan, haal je alles weg dan ligt de boel weer open, vrij om van alles te ontvangen...
Zeker niet als je in de gehoorgang kijkt, die hoort schoon te zijn. En dat is ie ook bij de meeste honden gelukkig. In de gehoorgang zitten kleine haartjes die ervoor zorgen dat oorsmeer naar buiten wordt afgevoerd. Wat oorsmeer bij de ingang van de uitwendige gehoorgang is dan ook niet afwijkend, maar een gehoorgang met flink wat oorsmeer wel. Dat is een voedingsbodem voor bacterieën en gisten.
Heb je dus een hond die veel smeer aanmaakt dan kun je door regelmatig reinigen een oorontsteking voorkomen. Beter is natuurlijk om de oorzaak van de overtollige oorsmeerproducktie aan te pakken, en die ligt vaak in de voeding.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1914410
MarijeEnBoomer schreef: Ik deed/doe ook niet aan preventief reinigen maar wacht volgens een bepaalde da  ::) te lang waardoor eerder een ontsteking kan ontstaan.
Dus bij oorsmeer reinigen. Maar dat is dan eigenlijk niet meer preventief want er is smeer.. of wel?!
Maar ik heb ook gezegd dat je beter Puur Oor kan geven.  ;)
Maar ja daar kan de prinses niet tegen  :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door