Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#1913404
Hmmmm weet niet of het hier goed geplaatst staat is denk ik meer gedrag dan gezondheid, ten minste dat hoop ik. Onze Rana is nu ongeveer 17 weken oud en nog steeds  niet helemaal zindelijk.

Ze ligt ´s nachts en als wij er niet zijn in een bench maar hier plast ze dus met grote regelmaat in. ´s Nachts gaat het soms wel goed en soms niet en als ze overdag alleen moet zijn gaat het regelmatig niet goed. Gisteren hebben we een grotere bench neergezet omdat die andere ook wel wat klein werd (ze kon er languit in liggen maar dat was het dan ook wel) en zodat ze niet perse in haar eigen plas hoeft te liggen. We hebben ook twee normale hondenmanden in de kamer staan maar daar plast ze soms ook in, ook als ze vlak daarvoor buiten is geweest.

We laten haar heel veel buiten in de tuin en daar doet zij ook haar behoefte, daarnaast lopen we zeker 3 a 4 keer per dag met haar het park in waar ze ook haar behoefte doet. Letten erop dat ze tijdens het spelen, na het eten etc. even naar buiten gaat. Als ze voor de deur gaat zitten laten we haar ook naar buiten. We letten er nu wat meer op dat ze niet vlak voordat ze langer de bench ingaat eten krijgt vanwege het vocht wat in het vlees zit.

Ze zit 3 dagen in de week 5 a 6 uur overdag in de bench. De andere dagen is er de hele dag iemand thuis. `s Nachts wisselt zal een uur of 8 zijn. Ze piept niet dat ze eruit moet....

Het valt me wel vanaf dat ze bij ons woont op dat ze vaak in 2 of 3x plast dus niet een hele grote plas wat ik eigenlijk wel van een teefje verwacht.

Heeft iemand ideeen.... Ik weet niet zo goed meer hoe hier mee om te gaan....
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1913414
Tja, het is nog een pupje, bij de een gaat het sneller dan bij de ander.
Maak je niet ongerust, komt vanzelf wel goed.

Ik zou, als het ´s-nachts nog niet goed gaat, weer mijn wekker zetten.
Dus bv om 23.00 uur haar uitlaten en dan om 2 of 3 uur weer even snel naar buiten voor een plas en/of een poep en dan 's-morgens vroeg weer.
Overdag als je thuis bent na elke 'activiteit' weer naar buiten, dus na het eten, na het slapen, na het spelen, enz.

De 3 dagen dat ze alleen thuis zit vind ik zelf al wel heel erg lang voor zo´n jong hondje, het is nog maar een baby.
Is er niet iemand waar ze op die dagen kan zijn zodat ze niet alleen is?
Of dat iemand haar tussen door kan uitlaten?

Verder zou ik het negeren als ze binnen iets doen en belonen als ze buiten iets doet, maak er maar een feestje van  :P
Gaat goed komen, kost alleen geduld  :)
#1913425
17 weken, ze is nog een humpie!!
daarbij als ze 3 dagen in de week 5 a 6 uur alleen zit, komt de zindelijkheidstraining ook niet ten goede, daarbij vindt ik dat eigenlijk ook wel erg lang.......
verders regelmatig naar buiten, hoe vaak ik niet voor jan met de korte achternaam buiten stond, gingen ze spelen, komen binnen en ze plaste ;D
de aanhouder wint!
Door El_Kato
#1913433
Hmmm ja denk dat jullie idd gelijk hebben. Het is zo stom kan me gewoon niet meer herinneren hoe dat met mijn vorige honden ging. Mijn eerste hond ging altijd met me mee dus daar had ik dat probleem sowiezo niet. Er staat me ook iets van bij dat het altijd in een paar weken voor elkaar was...... En las ergens op het internet dat ze met 4 maanden toch echt wel helemaal zindelijk moeten zijn....

We gaan ´s nacht weer een wekker zetten en tja die 3 dagen wordt lastig. Nu kan ik wel veel thuiswerken dus misschien dat ik een uurtje langer thuis kan werken..... Ga eens kijken of daar een oplossing voor te vinden is.
#1913636
internet kan me nog meer vertellen, geen1 hond is hetzelfde, heb er eentje gehad die was met een week zo goed als droog maar zijn voorganger heeft het heeeeeeeeeeeeeel lang volgehouden! En dat was langer dan 4 mnd!
Door Lizzy
#1913643
Het ene ras is ook trager dan het andere. Dalmaten zijn echt heel snel (in de regel dan he). Biscuit en Linga waren op 8 weken al zindelijk. Overigens speelt hoe de fokker er mee om gaat ook een rol. En als het voor pupsel niet duidelijk is wat de bedoeling is, in de eerste 8 weken of als zij hun natuurlijk instinkt niet kunnen volgen, dan wil het nog wel eens extra lang duren. Ik zeg overigens niet dat het aan de fokker ligt, ik zeg dat het mee kan spelen maar het kan ook gewoon een wat tragere leerling zijn. Wat ik voor de zekerheid wel zou doen is de urine opvangen en deze naar de DA brengen. Pupjes hebben nogal snel blaasontsteking en dat komt de zindelijkheid natuurlijk zeker niet ten goede, dus dat zou ik laten controleren.
Door Fido
#1913739
Ik vroeg me ook al af wat voor ras je pup is?

Chinezen bloterikken staan bekend om hun traaaaaaaaaagheid in zindelijk worden. Een half jaar heeft het geduurd  :-\ en toen kwam de koude winter en toen ; waarom buiten in de koude doen? ruimte zat binnen  >:(

Met mijn vorige honden ging het vele malen sneller maar ik weet ook nog wel dat af en toe een ongelukje kan gebeuren tot en met 5 maanden.
Door annielaumen
#1913767
We deden alles zoals het hoorde
Na het eten slapen spelen als ze voor de deur stond naar buiten
Vaak deed ze wat en dan uitbundig belonen
Heel vaak deed ze niks en als we binnen kwamen plassen en poepen binnen
Dit heeft tot 20 weken geduurd en van de ene op de andere dag was ze zindelijk
In de benche deed ze niks(verkleind)
Bij haar nestzusje heeft het tot 7 mnd geduurd zonder dat er medische klachten waren
Zo zie je bij de een duurt het wat langer als bij de ander
Heb geduld 
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1913789
Goh, nog geen 4.5 maand oud en dan best lang alleen moeten zitten....het is niet alleen het ophouden van plas en hoopje, maar de verveling slaat ook toe ....
6 uur gaat misschien net met ophouden en 8 uur is dan net telang, plast ze `snachts in de bench als ze overdag er ook in heeft moeten zitten of juist niet?
Krijg ze `savonds de grootste maaltijd, zou kunnen dat ze dan niet goed is uitgeplast bv..
Pups en ook kleine kinderen kunnen nog niet zolang dingen vast houden in hun kopje als volwassen mensen en dieren...
Door nienk
#1913829
is het niet ook zo dat hoe groter de bench, des te groter de kans dat de hond er in plast of poept?

Reus ging in het begin met alleen zijn (hij was een  jaar oud, en vrijwel zindelijk) altijd in een zo klein mogelijk ruimte (had geen bench), zoals de gang of een afgebakend stuk kamer, omdat hij anders ook plaste.

Ik heb nog nooit een pup gehad, dus weet er maar weinig van. Maar ik bedenk me nu, dat het zindelijk worden van een pup ook wel eens veel te maken zou kunnen hebben  met zijn ontwikkeling in het algemeen, dus dan komt zolang alleen zijn (los van het fysiek niet op kunnen houden van de plas) de situatie ook niet ten goede.
Door sofia
#1913873
Hier 2 honden die pas met 6 maanden snapten hoe het werkte. En zelfs dan was er heel vaak toch een "ongeluk", vooral in de winter!!! De woonkamer is zo groot, dat het voor de puppen niet duidelijk was waar wel en waar niet. Maar het komt uiteindelijk goed.
Door *Flip*
#1913875
nienk schreef: is het niet ook zo dat hoe groter de bench, des te groter de kans dat de hond er in plast of poept?

Reus ging in het begin met alleen zijn (hij was een  jaar oud, en vrijwel zindelijk) altijd in een zo klein mogelijk ruimte (had geen bench), zoals de gang of een afgebakend stuk kamer, omdat hij anders ook plaste.

Ik heb nog nooit een pup gehad, dus weet er maar weinig van. Maar ik bedenk me nu, dat het zindelijk worden van een pup ook wel eens veel te maken zou kunnen hebben  met zijn ontwikkeling in het algemeen, dus dan komt zolang alleen zijn (los van het fysiek niet op kunnen houden van de plas) de situatie ook niet ten goede.
'normaal' wordt er aangeraden om een kleine bench te nemen. De bench is dan een rust plek voor de pup, daar wordt geslapen en niet gespeeld of geplast, dus er is dan ook niet veel ruimte nodig.
Maar bij 3 dagen 5-6 u in de bench, als dat tijdens werkdagen is dan zal er tussen de nacht in de bench en overdag weinig tijd zitten, als het ook nog eens 3 dagen achter elkaar zijn (weet natuurlijk niet of dat zo is) dan is een kleine bench wel erg sneu.
Daarbij ben ik het eens met wat de rest meld, het kost tijd voor de pup, maar je moet er zelf ook tijd voor maken. Stel dat hij 4 dagen achtereen veel naar buiten kan en dan weer 3 dagen achtereen blaasjerekken, dan kan/mag je het de pup niet kwalijk nemen dat dat niet lukt.
Er zijn ook honden (ik denk net als kinderen) waarbij het lang duurt voordat ze door hebben hoe het werkt, 17 weken is nog erg jong. Net als vanAalst zegt: je moet vooral op internet niet alles lezen wat je geloofd ;)

Wij hebben nooit gebruik gemaakt van een bench, pup ging als we er niet waren en 's nachts in de hal. Toen ze nog zo jong waren gingen ze echt minimaal elke 5u naar buiten. Dat was excl de tuin, erf af en rondje lopen. In een gezin met 3 kinderen kan je dat mooi verdelen. Zelden ongelukjes binnen. Natuurlijk helemaal door het dolle zijn als er buiten een plasje/poepje gedaan wordt, ook al kijken andere mensen vreemd,  ;D

Hebben jullie nog andere honden? Omdat je zegt nog 2 normale hondenmanden te hebben.

Ben ook wel benieuwd wat voor n pup het is, van fotootjes worden we erg blij  :biggrin2:
#1914041
De ene hond is nu eenmaal sneller dan de andere en dat langere alleen zitten werkt dan niet altijn goed mee.
Charlie was eigenlijk binnen no time zindelijk, heeft 2 keer een plasje binnen gedaan en meer niet en dat zie ik dan als mijn eigen fout.
Jane lukte niet, daar heb ik toen een plasje van opgevangen en die bleek blaasontsteking te hebben, dus ook dat zou ik misschien even checken. Daarna bleef zij ook snel droog.
Succes. :-*
Door Pedro98
#1914459
Hie reen Pup van 5maanden en ook soms nog een ongelukje zoals vandaag. Maar ja dat weet je, en over het alleen laten zitten ja soms is het niet ander er moet ook gewerkt worden. Ukkie zit ook gewoon 2 dagen in de week de ochtend alleen in de gang en bench ongeveer 5 uurtjes zijn en dat is geweest vanaf 12 weken.
Na dat we wakker zijn geworden is het wel eerst een 2 uur aandacht geven staan gewoon wat vroeger op.

Maar komt vast wel goed met zindelijk worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door