Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1910502
Wie zou er even willen kijken of dit volgende goed is?? Heel graag reacties of dit zou kunnen.

In het vorige menu (poging 1) ging ik uit van 70% barf, omdat ik dan kvv er 3 dagen tussen wilde geven.
Nu kreeg ik als tip dat kvv gewoon een dag er tussen kan, dat je de 7 daagse-planning niet persé aaneengesloten hoeft te geven.
Nu ben ik in het rekenmenu dus uitgegaan van 100% barf en schuift het een dag op als ik kvv geef (2x per week)

Op advies iedere dag groente, iedere dag bot, 3x p/wk pens en 3x p/wk orgaan. 4x per week spiervlees heb ik uitgespreid naar iedere dag, anders krijgt ze de ene dag behoorlijk veel eten en een andere dag erg weinig. Nu heb ik redelijk gelijke daggewichten. Is dat goed zo?

Kemi, Witte Herderteef van 3,5 kg, 8 weken oud.

Dag1:
150gr Kipkarkas+ 50 gr pens + 80 gr kalfskopvlees (is dat goed vlees?) + 25 gr groentemix=305 dagtotaal

Dag2:
100 gr lamsmix (bot+vlees) +55 gr lamshart + 80gr rundvlees+30gr groentemix=265 dagtotaal
(de lamsmix was een probeersel en wordt als het kilootje op is vervangen voor kwartelkarkassen)

Dag3:
150gr kippenek+ 50 gr pens+ 80 gr kalfskopvlees+ 25 gr groentemix= 305 dagtotaal

Dag4:
100 gr lamsmix+ 55 gr kippenlever+ 80 gr rundvlees+ 30 gr groentenmix= 265 dagtotaal

Dag5:
150gr kipkarkas+ 55 gr pens+ 80 gr kalfkopvlees+ 25gr groentemix=310 dagtotaal

Dag6:
130gr kippenek+ 85gr rundvlees+ 40gr groentemix=255 dagtotaal

Dag7:
100gr kipkarkas+ 50gr lamsnieren+ 80gr kalfskopvlees+ 25gr groentemix= 255gr dagtotaal

Het 7daagse overzicht komt dan op:
45% botvlees
16% orgaanvlees
29% spiervlees
10% groente

Tussendoor dus 1x een dag kvv eend en 1x een dag kvv konijn, allebei zonder toevoeging van andere dieren of groente/granen.
Verder 2 sardientjes en 2 eitjes en 2x een eetlepel noten over de week verdeeld.

Klopt het zo of wordt dit teveel naast 2 dagen kvv?

- teveel orgaan?
- is kalfskopvlees geschikt als spiervlees?

Alvast bedankt voor het kijken!! ;)
Laatst gewijzigd door Kemi op ma 24 jan 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1911551
Ik heb de percentages niet nagerekend maar het ziet er goed uit.
De pens hoeft je niet per se over 3 dagen te verdelen hoor (mag wel, als je dat makkelijk vind).
Je zou ook 3x per week orgaan kunnen geven, bijvoorbeeld 1x pens, 1x hart en 1x lever/nier.
(Kjell krijgt wat meer hart dan lever en nier, vandaar dat ik dat samen heb staan, maar dat kan je doen zoals je wil.)

16% orgaan is prima, alles tussen 15-20% is in principe goed.
Kalfskopvlees kan wel als spiervlees, maar het bevat lang niet zoveel voedingsstoffen als bijvoorbeeld runderkopvlees.
Zeker voor een pup is het misschien verstandig om daar wat anders voor te kiezen.
Lam, geit of paard bijvoorbeeld, maar net waar je makkelijk en voor een betaalbare prijs aan kan komen.

In je BARF menu zitten nu maar 3 diersoorten (zonder kalf), maar ik neem aan dat je dat zo gedaan hebt omdat je ook nog 2x per week eend en konijn kvv geeft?
Dan zou je inderdaad op 5 soorten + vis zitten en dat is voldoende.
Mocht je nou de kvv gaan schrappen op den duur, dan is het wel noodzakelijk om het aantal soorten in het BARF menu te verhogen.

Kwartel, parelhoen, eend en konijn hebben ook vleesbotjes die goed te doen zijn voor pups.
Door Kemi
#1911593
Dank je! Dit vlees komt van 1 adres waar ik goed aan kan komen. Voor paardenvlees oid heb ik nog geen adres, maar ik ga hard op zoek. Als de kvv op is, zorg ik dat ik meer variatie toevoeg in de diersoorten.
Net haar eerste eitje op en dat ging erin als een speer!  ;) Ik vind het allemaal zo leuk! Je zal maar brokken geven...boring!!!  :buck2:
#1911607
Helemaal goed  :)
Heb je al in de A la carte gekeken voor adresjes? En de verzamelplaats en vraag en aanbod in de gaten houden is ook verstandig, daar komen regelmatig aanbiedingen voorbij die uiteindelijk zo ongeveer heel Nederland (en daarbuiten ook) doorgereden worden.

[quote="Kemi"]
Net haar eerste eitje op en dat ging erin als een speer!  ;) Ik vind het allemaal zo leuk! Je zal maar brokken geven...boring!!!  :buck2:
[/quote]

;D ja lekker he, om haar zo te zien genieten!
Had je het eitje heel gegeven? Dat is ook lollig en dan kijken wat ze ermee doet.  8)
Door Kemi
#1912153
Via de lijst was ik bij Slagerij West terecht gekomen, is hier maar 15 min vandaan dus makkie! Ik ga nog eens goed uitzoeken wat hij allemaal heeft en wat anderen in de buurt hebben en dan komt het helemaal goed!

Het eitje vond ze heeeeeerlijk! Wel heb ik het uit de schil gegeven. Ik las wel dat het met schil kan, maar dat durfde ik eigenlijk niet zo aan...lijkt me zo scherp (zowel als het erin gaat als wanneer het er weer uit moet??! ;))
Door Kemi
#1912745
*zucht* alle begin is moeilijk zeggen ze weleens...Sta ik net voor tig dagen groentemix te maken, bedenk ik me dat bietjes en rode kool niet bepaald handig zijn voor een witte hond....NEEEE!!! Binnenkort een roze herder dus! :wall: Volgende keer beter opletten dus...en er voor nu maar het beste van hopen. Ze krijgt nu nog maar 30gr per dag, maar bij elke kilo dat ze groeit, wordt dat 5 gram meer...
Straks de sardientjes ophalen, eens kijken wat ze daar van vindt!!
#1912847
[quote="HannekeKjell"]
Ooo ik zou ook wel zo dicht bij Slagerij West willen wonen!  :biggrin2:

Eierschaal crunchen ze gewoon naar binnen, tis net chips als je 't hoort  :D
[/quote]

Moet je de eierschaal niet vermalen tot poeder dan? Ik heb de hond van mijn ouders vorige week ook een eitje door zijn kvv gegeven, de eierschaal heb ik in kleine stukjes gebroken en er ook doorheen gemengd (maar hij probeerde daar wel omheen te eten, vond de schaal niet lekker geloof ik). Maar daarna las ik hier op BP dat je eierschaal tot poeder moet malen.... Maar dat hoeft dus niet persé?
#1912874
Nee de eierschaal hoeft je niet te vermalen tot poeder.

Ik denk dat je gelezen hebt over gemalen eierschaal i.p.v. vleesbot.
Dat wordt soms gedaan bij honden die een probleem hebben met het verteren van bot,
dan zou je tijdelijk spiervlees en orgaan kunnen geven met daarover een 1 theelepel eierschaalpoeder per 500 gram vlees/orgaan.

Kjell lust ook alleen de schaal van biologische eieren.
Die kippen hebben geen schaalverharder door hun eten gehad dus dat zou het verschil kunnen zijn.
#1913434
Het orgaanvlees is prima. Het hele menu ziet er goed uit. Alleen mis ik wel variatie; je hebt nu kip, rund/kalf en lam. 1x Per week vis (of tussendoor vis) is aan te raden + nog een extra dier (minimaal 4 diersoorten per 2-3 weken). Als je wilt dat Kemi aan nog meer smaken went, zou ik in de eerste menu's zoveel mogelijk afwisselen en variëren. Eenmaal ouder, wennen honden soms moeilijk aan nieuwe smaken.

Kalfskopvlees kun je als spiervlees geven. Kopvlees is wel wat taaier dan andere delen van rund/kalf, maar zeker prima om te geven hoor. Bodhi lust het niet (te verwend, wil alleen maar mals vlees haha ::))... Maar Kemi is nog jong, die kan daar goed aan wennen.
#1920015
[quote="Kemi"]
*zucht* alle begin is moeilijk zeggen ze weleens...Sta ik net voor tig dagen groentemix te maken, bedenk ik me dat bietjes en rode kool niet bepaald handig zijn voor een witte hond....NEEEE!!! Binnenkort een roze herder dus! :wall: Volgende keer beter opletten dus...en er voor nu maar het beste van hopen. Ze krijgt nu nog maar 30gr per dag, maar bij elke kilo dat ze groeit, wordt dat 5 gram meer...
Straks de sardientjes ophalen, eens kijken wat ze daar van vindt!!
[/quote]

Hier ook bietjes hoor, trouwens ook worteltjes maar ik merk geen verschil :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door