Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jutta
#1911283
Hallo allemaal,
ik heb al een tijdje om jullie mening gevraagd voor wat betreft het probleem met diarree etc. Chester (bijna 10 maanden) had dat best wel vaak na het eten van orgaanvlees. In begin had ik ook de hele hoeveelheid op een dag gegeven. Dan wel even kokend water eroverheen. Soms ging het goed maar toch was er altijd een dag bij waar hij verschrikkelijk aan de diarree was. Dus heb ik het nu over 7 dagen verdeeld. Het is wel een gedoe om voor iedere dag een klein pakketje te maken maar.... volgens mij helpt het.
Hij weegt nu 28 kg en ik geef hem ca. 2,7 %. Dit is zo'n beetje zijn menu:

ma  390 VB      58 Org.    272 SV
di    390 VB      58 Org.    272 SV
woe 390 VB      58 Org.    400 Pens
do    390 VB      58 Org.    272 SV
vr    390 VB      58 Org.    540 Vis
za    390 VB      58 Org.    272 SV
zo    390 VB      58 Org.    272 SV

Vleesbot doe ik Kip, Eend, Fazant, Haas, Zalmkop, Parelhoen
SV is paard, kip, rund, haas
Org. Lever, nier, hart

Ik schrijf meestal wel op wat hij wanneer krijgt maar afgelopen week was het weer raak. De bench ondergepoept en weer aan de diarree.
Hij had op de dag daarvoor eendkarkas.
Meestal krijgt hij s'ochtends de vleesmaaltijd en s'avonds bot.

Misschien heeft een van jullie een gouden tip ??? Of misschien zit ik ergens verkeerd. Ik heb nu wel opgeschreven wanneer hij diarree had en wat die op de dag gegeten heeft.

Graag jullie mening hiervoer en alvast bedankt.
Door *Flip*
#1911296
Diarree is niet leuk :(

Zelf combineer ik orgaan altijd met karkassen of nekken, deze zijn minder bevleesd. Ik weet natuurlijk niet hoe bevleesd jouw VB zijn.
Pens is toch ook orgaan? Vis wil ook nog wel eens laxeren. Ik zie ook geen groentemix. Voor de darmwerking kan het goed zijn omdat toe te voegen. Als de darmen beter werken, dan werkt dat 2 kanten op. Diarree minder en harde poep zachter.

Als kleine porties lastig zijn dan kan je ook de ene dag VB & SV geven en de andere dag VB met orgaan, als je dan 2x per dag voert wel 2x combineren.

Eend, zalm en parelhoen zijn ook vrij vette soorten, kan hij daar last van hebben? Je hebt het bij gehouden, na welke maaltijden is het het ergst?
Door Jutta
#1911321
In het begin heb ik alles netjes opgeschreven maar toen ging het beter en ik dacht, ach ik moet het toch echt niet meer opschrijven. Meestal weet ik ong. wel wat het is. De laatste keer was het na de eend maar ja, die heb ik 2 of soms 3 keer in de week en de andere keren gaat het goed. Dus het blijft toch lastig om uit te vinden waarvan hij het krijgt. Soms gaat het een week ook goed. Ik voer dus inderdaad geen groente en misschien dat ik dat ook erbij kan doen om te kijken of het helpt. Dan moet ik even kijken hoeveel hij dan mag en of ik dan iets van de rest moet weglaten.
Het is het proberen waard.
Bedankt.
Door orinake
#1911331
Jutta schreef:
ma   390 VB      58 Org.     272 SV
di     390 VB      58 Org.     272 SV
woe 390 VB      58 Org.     400 Pens
do    390 VB      58 Org.     272 SV
vr     390 VB      58 Org.     540 Vis
za    390 VB      58 Org.     272 SV
zo    390 VB      58 Org.     272 SV

Vleesbot doe ik Kip, Eend, Fazant, Haas, Zalmkop, Parelhoen
SV is paard, kip, rund, haas
Org. Lever, nier, hart

Dus als ik goed zie krijgt hij op woensdag EN orgaan EN pens???
Zou ik persoonlijk al niet doen :s
Zowel orgaan als pens kunnen laxerend werken.

Wat betreft vis: welke vis geef je? Aangezien ik hier merk dat vette vis (zalm) hier ook wel eens laxerend effect heeft. Dus als je daar opnieuw vette vis EN orgaan geeft...


De opmerking die Pammie geeft ivm de groentenmix... Ik geef ook geen groentenmix dus daar zie ik geen punt in.

Ik werk volgens het volgende plannetje, gewichten zet ik er niet bij aangezien dat hond per hond verschillend is.
Maandag Spiervlees Orgaan
dinsdag Vleesbot
woensdag Spiervlees Orgaan
donderdag Week 1 - 3 : Pens Week 2 - 4: complete vis
vrijdag Vastendag
zaterdag Spiervlees Orgaan
zondag Vleesbot

Je ziet dat vleesbot apart staat, maar dat is omdat ik vooral werk met goed bevleesde nekken - bevleesde ruggen - bouten  - karkassen waarvan enkel de filetjes af zijn, dus die ook nog goed bevleesd zijn. Als het gaat om minder bevleesde karkassen geef ik wel spiervlees bij.
Ook pens/complete vis staat apart.

Ik weet dat velen een andere mening hebben dan ik wat betreft deze menuplanning, maar mijn ervaring leert me dat je naar je eigen hond moet kijken.
Ik heb zoveel menu's geprobeerd, gegoocheld met percentages, met combinaties, met vanalles en nog wat.
En dit is voor MIJN (let op voor jouw hond kan dit goed zijn, maar even goed ook slecht) honden.
Door Jutta
#1911342
Wel een idee. Op de dag van pens en orgaan  had hij er absoluut geen last maar er zit wat in. Misschien probeer ik het maar om het orgaanvlees over 5 dagen te verspreiden zodat ik op de dag van zalmkop en pens geen extra orgaanvlees heb. Wij bestellen ons vlees via VERSVOER en soms zijn de botten meer en soms minder bevleest. Wij maken meestal pakketjes voor 2 - 3 weken. Het blijft toch een kwestie van proberen. Ook omdat het soms een hele week goed gaat en hij geen last heeft. Dus ik schrijf het nu goed op zodra hij weer aan de dunne is en misschien vind ik dan een oplossing.
Door Lizzy
#1911349
Maar weet je zeker dat de diarree van het eten is? Kan hij niet een virusje hebben gehad of zich gewoon even niet lekker hebben gevoeld?
Door Jutta
#1913045
Nou dat is wel een goede. De week daarvoor had hij het ook maar toen had ik later bij de DA gehoord dat hij een keelontsteking had. Nou dan zal het vast daarvan zijn geweest. Inmiddels gaat het ook weer beter. Ik blijf het nu maar opschrijven en misschien kom ik er dan achter. Als parelhoen en eend te vet zijn dan blijft er toch wenig over om aan vleesbot te geven. Vooral als je wilt afwisselen. Tot nu toe gaat het heel goed en heeft hij geen diarree.
Ik hou het in de gaten maar in ieder geval bedankt voor alle reacties.
:)
Door Lonaa
#1913523
Nou, dan knal ik er ook nog maar even op hoe ik het doe. :)

dag 1: Vleesbot + spiervlees
dag 2: Vleesbot + spiervlees
dag 3: Vleesbot + orgaan
dag 4: Vleesbot + spiervlees
dag 5: Vis + groentemix + ei
dag 6: Vleesbot + pens
dag 7: Vleesbot + spiervlees
Door Jutta
#1916150
:D Het gaat tot nu toe heel goed. Geen rare dingen, geen diarree en ik heb niets veranderd aan het menu want wij hebben voor 3 weken voorverdeeld.
Misschien was het toch iets anders ik weet het niet. Een week daarvoor was hij wel een beetje ziek (hij moest vaak niesen) maar daarna ging het snel weer beter. Dus ik blijf maar opletten en desnoods opschrijven. Het kan misschien ook door zo'n kauwbotje komen want die had hij ook wel.
We zullen zien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door