Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Misty
#1910960
M'n moeder heeft sinds kort een klein hondje met korte pootjes overgenomen van iemand die terminaal ziek was. Het hondje is 5 jaar en was niet gesteriliseerd. Ze is een aantal keren schijnzwanger geweest. M'n moeder wilde haar stereliseren, maar was steeds net te laat. Inmiddels is ze gestereliseerd/gecastreerd (alles is weggehaald). Het probleem is, is dat ze te zwaar is 9,5 kilo. De DA heeft m'n moeder gezegd dat ze mistens een kilo af moet vallen, omdat er anders te veel gewicht op die korte pootje komt.

Vanmiddag kwam ik een paar blikken Bozita brengen en keek hoeveel zo'n hondje mag eten. Dat is volgens de fabrikant ongeveer 1 blik a 635 gram per dag. M'n moeder liet zien hoeveel ze nu te eten krijgt en daar schrok ik een beetje van, omdat ze moet afvallen. Als ze meer te eten krijgt komt ze aan. Daarop zei ik dat dat misschien wel komt, omdat wanneer ze te weinig te eten krijgt, d'r lichaam (net als bij mensen) in de spaarstand komt. Dus alles wat ze dan binnenkrijgt meteen omgezet wordt in vet. Weet niet of dit voor honden geldt?  ::)
Het hondje kreeg bij de vorige eigenaar alleen brokken. Ze is dus al over naar kwalitatief natvoer en Renske.

Nu vroeg ik mij af of het geven van deels vlees en/of kippennekken in combinatie met natvoer zou kunnen helpen om het hondje te laten afvallen?
KVV hebben we al geprobeerd, maar dat lust ze niet. 
Daarnaast zie ik hier dat bij volledig barf een hond tussen de 2% (grote honden) en 7% (kleine honden) per kilo lichaamsgewicht vlees/bot nodig heeft.
Maar welk percentage is het voor een hondje die ongeveer 8 kilo moet wegen?
En is dat percentage hetzelfde bij een combinatie van vlees/bot en nat voer?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat iemand me hier, in het belang van het hondje, verder kan helpen.
Alvast bedankt.  :)

Groet, Winnie
Door 202Spots
#1911004
Misty schreef: Nu vroeg ik mij af of het geven van deels vlees en/of kippennekken in combinatie met natvoer zou kunnen helpen om het hondje te laten afvallen?
KVV hebben we al geprobeerd, maar dat lust ze niet.  Daarnaast zie ik hier dat bij volledig barf een hond tussen de 2% (grote honden) en 7% (kleine honden) per kilo lichaamsgewicht vlees/bot nodig heeft.
Maar welk percentage is het voor een hondje die ongeveer 8 kilo moet wegen?
En is dat percentage hetzelfde bij een combinatie van vlees/bot en nat voer?
Lief van je Moeder dat ze de hondje in huis heeft genomen!
Ik zou aanraden om de blikken in de klikko te gooien want daar word ze echt niet slanker van...
Zelf koken is dan beter dan blik of brok,maar dat is 'n ander verhaal ;)
Maar ik heb 'n idee dat 't hondje misschien beetje verwend is?
Je moet nu  uitgaan van 't gewicht wat ze moet zijn, als ze nu 9 kilo weegt, maar eigenlijk 8 mag wegen, dan neem je om te beginnen 2-3 % van de 8 kilo.
Wanneer je KVV voor haar neus zet, en na 10 min weg haald, dan eet ze het de volgende dag echt wel op hoor.
Eventueel kan je er 'n rauw eitje doorheen mengen of 'n lepel huttekaas of zo.
Geen andere tussendoortjes of snacks geven.
Zoveel mogelijk mee wandelen helpt ook voor gewichtsverlies krigt ze ook honger van.
Gebruikersavatar
Door Misty
#1911029
Verwend? Hoe bedoel je.  ::)
Is die 2-3% niet een beetje weinig? Het is een klein hondje hoor, geen dalmatiër!  ;)
En zijn de percentages benodigde voeding voor KVV en vlees hetzelfde?

Grtz, Winnie
Door 202Spots
#1911158
Misty schreef: Verwend? Hoe bedoel je.  ::)
Is die 2-3% niet een beetje weinig? Het is een klein hondje hoor, geen dalmatiër!  ;)
En zijn de percentages benodigde voeding voor KVV en vlees hetzelfde?

Grtz, Winnie
Sorry...ik dacht dat je om advies vroeg...
good luck.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1911163
Misty schreef: Verwend? Hoe bedoel je.  ::)
Is die 2-3% niet een beetje weinig? Het is een klein hondje hoor, geen dalmatiër!  ;)
En zijn de percentages benodigde voeding voor KVV en vlees hetzelfde?

Grtz, Winnie
nou als je dan een vergelijk wil................ Rakker krijgt echt niet meer dan 2% van zijn lichaamsgewicht en die mag maximaal 8 kg wegen van mij................. (1 maaltijd per dag)

en dan wel of Barf of KVV en GEEN BROK OID

en ik ga met Dory mee, 10 minuten de tijd om te eten, zo niet, dan morgen weer een kans...........
Gebruikersavatar
Door Riek
#1911173
Hier 2 kleine honden en die eten ook maar 2% en geloof me, daar hebben ze echt wel genoeg aan.
Boris eet zelfs minder. Hij weegt 7 kg en krijgt 125 gram per dag. Femke weegt 3.8 kg en krijgt 75 gram per dag.
Ik dacht dat ze wat lichter waren, maar ze zijn vorige week beiden gewogen bij de Da. En ze zien er goed uit.
Dus ik blijf deze hoeveelheid geven.
Ze eten beiden KVV.
Door 202Spots
#1911227
Misty schreef: Heb ik iets verkeerd gezegd?  :(
Draaiende ogen smiley lees ik als..."naja zeg....hoe kom je er bij"...
maar goed..lamazitten.
ik heb even die blikken Bozita opgezocht en had er o.a dit over gevonden..

Beef & Rice
Ingredients: Chicken, lungs, pig throat, beef (min. 4%), rice (min. 4%), spleen, greaves, kidney, minerals, carrots.
Lamb & Rice
Ingredients: Chicken, lungs, pig throat, lamb (min. 4%), rice (min. 4%), spleen, greaves, kidney, minerals, carrots.
Turkey
Ingredients: Chicken, lungs, pig throat, tripe, turkey (min. 4%), minerals, hemoglobine.
Salmon
Ingredients: Chicken, lungs, pig throat, tripe, salmon (min. 4%), minerals.
Beef & potato
Ingredients: Chicken, lungs, pig throat, beef (min. 4%), potatoes (min. 4%), spleen, kidney, minerals, carrots.


Niet veel verschil in de verschillend uitvoering,behave de kleine hoeveelheid van wat op de etiket staat :-\
En 'n hond van 10 kilo zou volgens de schema op de site, dan 700 gram per dag moeten krijgen...
http://www.bozita.com/en/Bozita/Product ... --Potatoe/

Wanneer je kvv of barf zou geven, en wanneer je dan 2 % van 8 kilo aanhoud dan zit je op 160 gram...
Als je dat aanhoud,en er ook nog wat groentenix door heen doet, en af en toe
n eitje erbij, dan heeft de hond genoeg aan minder dan de helft van wat ie aan dit blikvoer zou krijgen..
Good Luck

oh..met verwend bedoel ik dat ze  waarschijnlijk door de vorige eigenaar verwend is met d'r eten,
misschien te veel vertroeteld met lekkers en snacks tussendoor,en niet genoeg beweging gekregen.
En ze moet zo snel mogelijk aan 'n niew en gezonder voer schema wennen.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 23 jan 2011, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1911233
met dory eens...
160 gram is genoeg , zeker voor een veel te dik hondje  :)
wat meer beweging , en niet zo vet vleessoort ........geef het wel een paar maandjes de tijd voor resultaat  ;)
Gebruikersavatar
Door Misty
#1911236
202Spots schreef: Draaiende ogen smiley lees ik als..."naja zeg....hoe kom je er bij"...
maar goed..lamazitten.
De smileys waren bedoeld om de geschreven tekst wat luchtiger te maken.
Dat is het probleem met communiceren via geschreven tekst op een forum.
Je kent de mensen niet, hoort de intonatie niet, ziet de gezichtsuitdrukking niet etc.
En ik ga er wel altijd vanuit dat men het goed bedoelt.
Zo had ik me ook aangevallen kunnen voelen over dat het hondje verwend is.
Terwijl ik er nu juist een grapje van probeerde te maken met de draaiende ogen
van 'hoe kom je er bij?' Ik had ook een knipoog kunnen gebruiken (of beiden).
Kortom eigenlijk gaf ik je gewoon gelijk.

Maar goed, als je dus blik vergelijkt met vers voer.
Dan kun je een hond van 8 kilo, 560 gram blikvoer of 160 gram vlees per dag geven.
Nou dat is goed nieuws, want die hoeveelheid krijgt ze nu ongeveer in blikvoer.
Dus als we haar op vers kunnen overzetten, dan heeft ze in ieder geval geen honger meer.
Als ik het goed begrijp.

Bedankt voor het advies.  :D

Grtz, Winnie
Gebruikersavatar
Door nova
#1911237
Misty schreef:

KVV hebben we al geprobeerd, maar dat lust ze niet. 




KVV voor haar neerzetten, en als ze dat vandaag niet lust, wegpakken en morgen opnieuw aanbieden. Dan is morgen de eetlust echt wel groter.  :). Een dagje niet eten draagt er alleen maar toe bij dat ze sneller die overtollige kilo kwijt is  ;)
Een hond kan  8a 9 weken lang eenzijdig eten, pas daarna bouwt hij tekorten op. Zo snel hoef je dus niet ongerust te zijn.
Van jouw verhaal krijg ik het gevoel dat het moeilijker is voor het baasje om de hond te laten afvallen, dan het voor de hond zelf is. ;)

Ze gaan echt niet dood van een poosje vasten hoor ;), ze krijgen er alleen een betere gezondheid voor teug. En daar doe je het voor!

Succes
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1911238
blikvoer bevat bijna 70 % water en dan nog maar niet te hebben wat er verder in zit  :)
ik zou die 160 gram geven aan barf , zijn ook makkelijke kleine porties wb plek vriezer.....

hier ook 2 dames met 150 gram en 180 gram barf  ;)
Door 202Spots
#1911239
Misty schreef: Maar goed, als je dus blik vergelijkt met vers voer.Dan kun je een hond van 8 kilo, 560 gram blikvoer of 160 gram vlees per dag geven.
Nou dat is goed nieuws, want die hoeveelheid krijgt ze nu ongeveer in blikvoer.
Dus als we haar op vers kunnen overzetten, dan heeft ze in ieder geval geen honger meer.
Als ik het goed begrijp.
Het probleem is dat je geen vergelijking kan maken met blikvoer en KVV.
Er zit in de 160 gr. KVV veel meer voeding dan de volle bak met blikvoer(vocht) en de hoeveelheid is als advies van bozita..niet van mij!!
En wanneere je 160gr. blikvoer zou geven dan zou 't beesie niet genoeg voedingstoffen naar binnen krijgen,
maar met 160 gr. KVV krijgt ze dat wel.

Het eninge wat ik me kan indenken,is dat je  misschien 1 eetlepel blik door de KVV kan roeren,alleen om te laten wennen,
maar ik zou beslist geen 560 gram blik als maaltijd geven!
Nogmaals...1 x per dag de bak neerzetten,en als 't na 10 min.niet op is, in de koelkast zetten en de volgende dag opnieuw geven (op kamer temperatuur)
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 24 jan 2011, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1911241
Waar je in elk geval ook nog rekening mee moet houden:

Een gesteriliseerde hond komt sneller in gewicht bij dan een niet-gesteriliseerde hond.
Het is een hormonene kwestie.
dus als afvallen een must is, dan zal het nu minder moeite kosten dan ná een sterilisatie.
Ze zal na de ingreep met minder voer moeten  uitkomen, wil je het gewicht handhaven
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door