Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Pedro98
#1909730
Heb al een beetje rond zitten snuffelen maar heb echt geen idee hoe ik voor een pup van 5 maanden met een gewicht van 4,2 kg een barf menu zou moeten samen stellen.
We geven nu als hoofdzaak KVV, maar willen dit dus gaan uitbreiden naar barf. Hij krijgt buiten de kvv ook 2 kippen nekken of een eendennek er per dag bij. Dat word wel van het gewicht van de kvv ongeveer afgehaald.
Maar vandaag ook een paar kg eend gekocht en dat al in portie van 120 gram gemaakt, nu kan ik dat gewoon geven als ik die dag ook nog 80gram kvv compleet bij voer zodat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

Maar om dan een echte complete barf menu te maken lijkt me erg moeilijk voor zo'n klein hondje. Wie heeft er een voorbeeld menu voor een klein hondje.

Oh net nog even verder hier rond gesnuffeld maar geloof dat ik alweer wat wijzer ben en wat menu's gevonden heb voor kleine hondjes.
Laatst gewijzigd door Pedro98 op za 22 jan 2011, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lolpugz
#1909786
ik kan je het drie dagen menu van Odie sturen die weegt het dubbele dus dan gewoon de helft van alles lijkt me wel te doen toch?

ik was van plan om eerst drie dagen barf naast de kvv te doen maar is inmiddels bijna volledig barf  :biggrin2:

groetjes Carola
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1909820
Hm, ik probeerde het menu van Zack hier te plaatsen, maar dat wordt een zooitje.
Als je die wilt zien, dan wil ik die uiteraard naar je mailen.
Zack is een kruising Teckel van 4 kilo.
Door Pedro98
#1909944
[quote="lolpugz"]
ik kan je het drie dagen menu van Odie sturen die weegt het dubbele dus dan gewoon de helft van alles lijkt me wel te doen toch?

ik was van plan om eerst drie dagen barf naast de kvv te doen maar is inmiddels bijna volledig barf  :biggrin2:

groetjes Carola
[/quote]

Volgens mij was ik jou menu al tegen gekomen, en was er al mee aan het lezen geweest en ziet er wel leuk uit wat ik zo weet dan.

[quote="Joyce1985"]
Hm, ik probeerde het menu van Zack hier te plaatsen, maar dat wordt een zooitje.
Als je die wilt zien, dan wil ik die uiteraard naar je mailen.

Zack is een kruising Teckel van 4 kilo.
[/quote]

Graag zou het wel willen zien dan heb ik ongeveer een idee, en met welke hond is jou teckel gekruist?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1909952
[quote="Pedro98"]
Maar vandaag ook een paar kg eend gekocht en dat al in portie van 120 gram gemaakt, nu kan ik dat gewoon geven als ik die dag ook nog 80gram kvv compleet bij voer zodat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
[/quote]

Ik zou geen 120 gram vleesbot (er-van-uit-gaande dat het eendkarkas is wat je gekocht hebt) bij 80 gram kvv geven, dan wordt het botpercentage te hoog en krijg je waarschijnlijk problemen met de ontlasting.

Een BARF menu bestaat uit:
40-50% vleesbot
15-25% spiervlees
15-20% orgaan (waarvan ½ pens en de andere ½ minimaal hart, nier en lever, meer orgaansoorten mag natuurlijk altijd)
10-15% groenten

Een heel (vet) visje, een eitje en notenmix zijn goede aanvullingen die je niet mee hoeft te tellen.

Voor pups zou ik het bij de wat zachtere vleesbotten houden zoals kippennekken, kipkarkas, kipvleugels, eendennekken, eendkarkas, parelhoenkarkas, kwarteltje, konijnenrug enz.

Het gewicht van de portie kan je in eerste instantie hetzelfde houden dan het gewicht van de portie kvv die je nu geeft.

Hier http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&view=category&id=18&Itemid=67 vind je de BARF rekenhulp, die is ook erg makkelijk.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op za 22 jan 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pedro98
#1910054
[quote="HannekeKjell"]
Ik zou geen 120 gram vleesbot (er-van-uit-gaande dat het eendkarkas is wat je gekocht hebt) bij 80 gram kvv geven, dan wordt het botpercentage te hoog en krijg je waarschijnlijk problemen met de ontlasting.

Een BARF menu bestaat uit:
40-50% vleesbot
15-25% spiervlees
15-20% orgaan (waarvan ½ pens en de andere ½ minimaal hart, nier en lever, meer orgaansoorten mag natuurlijk altijd)
10-15% groenten

Een heel (vet) visje, een eitje en notenmix zijn goede aanvullingen die je niet mee hoeft te tellen.

Voor pups zou ik het bij de wat zachtere vleesbotten houden zoals kippennekken, kipkarkas, kipvleugels, eendennekken, eendkarkas, parelhoenkarkas, kwarteltje, konijnenrug enz.

Het gewicht van de portie kan je in eerste instantie hetzelfde houden dan het gewicht van de portie kvv die je nu geeft.

Hier http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&view=category&id=18&Itemid=67 vind je de BARF rekenhulp, die is ook erg makkelijk.
[/quote]

Vlees van de eend is spiervlees, dus geen botjes die er extra bij komen. Maar een notenmix  niet gedacht dat ze dat ook mochten hebben. Maar eens even opzoeken.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1910144
Ah oké, maar als het spiervlees is dan zou het wat slappe ontlasting kunnen geven als je 120 gram spiervlees naast 80 gram kvv geeft.
Je kan het proberen. Maar misschien kan je het ook combineren met wat kippennekjes of zo dan zal het geen problemen geven.

Notenmix is heel gezond. Alle rauwe, ongebrande noten zijn geschikt, met uitzondering van macadamia noten.
Even malen en bijvoorbeeld 2x per week een eetlepel door de groentenmix roeren.
Door smulpaap
#1910275
Ook met de wat lichtere hondjes is best een afwisselend barf menu samen te stellen hoor . Maar wat Hanneke al benoemd is de eerste tijd het beste vleesbot voor een pup .
Ik heb hier een teefje van 7 kilo en die eet alles , parelhoen ,fazant , jonge ribben van lam ree of geit , konijnenkopjes , konijnen , eend , haas, kwartel  enz enz . Het is alleen wat meer breek en hakwerk als je de wat grotere karkassen wilt voeren .
Door Pedro98
#1910328
[quote="HannekeKjell"]
Ah oké, maar als het spiervlees is dan zou het wat slappe ontlasting kunnen geven als je 120 gram spiervlees naast 80 gram kvv geeft.
Je kan het proberen. Maar misschien kan je het ook combineren met wat kippennekjes of zo dan zal het geen problemen geven.

Notenmix is heel gezond. Alle rauwe, ongebrande noten zijn geschikt, met uitzondering van macadamia noten.
Even malen en bijvoorbeeld 2x per week een eetlepel door de groentenmix roeren.
[/quote]

Ohjee heb hem net dus die 120gram gegeven, maar vanmiddag krijgt hij nog een kippennek dus wat botwerk komt nog. Kan ik de volgende keer beter de helft van de eend doen en dan aanvullen met kippennekjes voor de botten.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1910746
[quote="Pedro98"]
Graag zou het wel willen zien dan heb ik ongeveer een idee, en met welke hond is jou teckel gekruist?
[/quote]

Met een Chihuahua  ;)

maandag     105 gram kippennekken  50 gram hertenvlees  30 gram groentenmix

dinsdag     105 gram eendennekken 50 gram kipfilet            15 gram eendenhart

woensdag    105 gram kwartel            50 gram kalkoenvlees 15 gram eendenhart  30 gram groentenmix

donderdag  105 gram kippenruggen  50 gram lamspens notenmix

vrijdag     105 gram kipkarkas        50 gram eendenspiervlees 30 gram lamsnier 30 gram groentenmix

zaterdag     105 gram parelhoenkarkas  50 gram paardenvlees  30 gram kippenlever  1 ei + yoghurt

zondag     65  gram rundvlees 50 gram runderpens      35 gram groentenmix

Nou, het staat nog niet echt goed, maar zo is het wel te lezen toch?
De percentages die ik aanhoud zijn 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groente.
Dit is een voorbeeld voor 1 week. Hij kauwt ook makkelijk een stuk konijnkarkas weg, bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dan heb je misschien een beetje een idee voor een menu.
Door Pedro98
#1915633
[quote="Joyce1985"]
Met een Chihuahua  ;)

maandag     105 gram kippennekken   50 gram hertenvlees   30 gram groentenmix

dinsdag     105 gram eendennekken 50 gram kipfilet            15 gram eendenhart

woensdag    105 gram kwartel            50 gram kalkoenvlees 15 gram eendenhart  30 gram groentenmix

donderdag   105 gram kippenruggen  50 gram lamspens notenmix

vrijdag     105 gram kipkarkas         50 gram eendenspiervlees 30 gram lamsnier 30 gram groentenmix

zaterdag     105 gram parelhoenkarkas  50 gram paardenvlees   30 gram kippenlever   1 ei + yoghurt

zondag     65   gram rundvlees 50 gram runderpens       35 gram groentenmix

Nou, het staat nog niet echt goed, maar zo is het wel te lezen toch?
De percentages die ik aanhoud zijn 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groente.
Dit is een voorbeeld voor 1 week. Hij kauwt ook makkelijk een stuk konijnkarkas weg, bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dan heb je misschien een beetje een idee voor een menu.
[/quote]

Zo inderdaad een beetje een idee hoe ik het kan gaan aanpakken. Bedankt alvast.
Door Pedro98
#1917600
Vandaag nog wat mogen ontvangen dus kan nu wat samenstellen.

Ga voor 2 dagen Barf de rest nog KVV.

Ukkie weegt 4,3kg en geef ongeveer 5%

Per dag
Orgaan (hart rund)      15% 15 gram
Vleesbot (kippennek)   75%  75gram
Spiervlees  eend          25%  50gram
rest aanvullen met kvv of met het kopvlees?
Heb ook nog kipkarkas met vlees            

Hoeveel van elk moet ik nu gaan geveb voor deze 2 dagen, als ik de barf hulp gebruik dan ziet het er uit als ik per dag al 215gram vleesbot geef als ik de rest er dan nog bij moet doen dan kom ik meer met gewicht uit als met kvv of klopt dat ook.

Kan iemand me zeggen hoeveel ik van wat moet doen dan kan het zo de vriezer in

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pedro98 op zo 30 jan 2011, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1918366
Blijf je KVV met barf combineren? In dat geval zijn tijdens de 2 dagen barf je percentages niet belangrijk. En zou ik zeker geen orgaanvlees geven op die dagen, maar alleen vleesbot en spiervlees. Ben je van plan om de barfdagen uit te gaan breiden, dan komt het percentage verhaal wel om de hoek kijken.

In je voorbeeldje zou ik de kippennekken en het spiervlees wat ophogen om aan de hoeveelheid te komen.
Door Pedro98
#1918470
[quote="Pauline"]
Blijf je KVV met barf combineren? In dat geval zijn tijdens de 2 dagen barf je percentages niet belangrijk. En zou ik zeker geen orgaanvlees geven op die dagen, maar alleen vleesbot en spiervlees. Ben je van plan om de barfdagen uit te gaan breiden, dan komt het percentage verhaal wel om de hoek kijken.

In je voorbeeldje zou ik de kippennekken en het spiervlees wat ophogen om aan de hoeveelheid te komen.
[/quote]

Geen orgaan omdat dat ook al veel in KVV zit?
Door TMG1961
#1918476
Als ie al 5 dagen KVV compleet krijgt zou ik die 2 dagen geen orgaan meer geven maar bot en spiervlees van diersoorten die ie niet in de vorm van KVV krijgt. Je hoeft je dan ook niet zo precies aan de verhoudingen te houden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door