Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1909953
Hallo!

Na heel veel puzzelen en rekenen...ben ik er nóg niet uit  :D
Ik probeer een menu samen te stellen voor Kemi, 8 wk oud, 3,5 kg zwaar en 7% van haar lich.gewicht.

Problemen waar ik mee zit:
Ik heb geitensnippers besteld, blijken soort vellen/huiden te zijn. Kan ik dat gewoon geven??? Zit nauwelijks echt vlees aan. Daar moet ik dus nog een ander vleessoort voor in de plaats halen. Onder welk kopje kan ik dit evt toch geven?

Ik heb porties van 50gr TinLo-kvv Konijn (orgaan, bot en vlees, alles konijn) en Eend (orgaan, bot en vlees, allemaal eend) in de vriezer die ik erbij wil geven (tot het op is, totaal 2kg) maar weet niet zo goed hoe dat verantwoord te combineren met het menu. Ik heb ze wel als 2 diersoorten meegeteld. Maar dat moet dus nog op een bepaalde manier ingepast worden.

Dan ziet het er zo uit, zonder de kvv dus:
Maandag:
100 gr lamsmix (=bot en vlees gemalen, niet zo'n handige keus, maar t is maar een kilootje en vervang ik als t op is voor iets beters
25 gr lamshart
20 gr geitenpens
50 gr groentenmix
Dagtotaal van 195 gr

Dinsdag:
50 gr kipkarkas
20 gr geitenpens
100 gr rundvlees
45 gr groentenmix
Dagtotaal 215

Woensdag:
100 gr kippenek,
50 gr lams-mix (zie maandag)
25 gr lamshart
20 gr geitenpens
Dagtotaal 195 gr

Donderdag:
geen bot (?kan dat wel?of beter wel doen?)
20 gr geitenpens
150 gr spiervlees (nader te bepalen vleessoort)
dagtotaal 170 gr

Vrijdag:
120 gr kipkarkas
30 gr lamslong
20 gr geitenpens
Dagtotaal 170 gr

Zaterdag:
45 gr kipkarkas
20 gr geitenpens
150 gr rundvlees
Dagtotaal 215 gr

Zondag:
100 gr kippenek
50 gr lams-mix (zie maandag)
20 gr geitenpens
45 gr groentenmix
Dagtotaal 215 gr

Totalen over de hele week genomen:
Bot 615 gr = 45%
Orgaan 220 gr = 16% (waarvan de helft pens)
Spiervlees 400 gr = 29%
Groente 140 gr = 10%
(Overigen????)

Ik ga 2x per week een sardientje geven. Valt dat onder botvlees? Moet ik dat in plaats van een andere doen?
2x per week een eitje? Wat noten?(en hoeveel dan?) Huttenkase? Ik heb dus geen hokje 'overige' waar deze onder vallen?

Veranderingen en oplossingen voor de combi met de kvv zijn zeer welkom!! Dit is echt mijn eerste puzzel en er zullen nog velen volgen ben ik bang....ik ben een rasechte dummie op Barf-gebied! Dus heb je tips??...graag!

Ik ga uit van een groei een kilo per week ongeveer? Dus pas ik de hoeveelheden aan als dat nodig is.

Groetjes,
Elvira
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1910133
Ik vind het er helemaal niet zo gek uit zien hoor, je bent een aardig eind op weg  :)

2x per week een sardientje zou ik niet meetellen, of als je het toch mee wil tellen, dan het gewicht van de sardientjes van het totaalgewicht per week aftrekken.
Eitjes hoeft je sowieso niet mee te tellen, dat zijn gewoon gezonde extraatjes net als gemalen noten
(rauwe, ongebrande noten, alle noten zijn geschikt behalve macadamia noten), Daarvan kan je bijvoorbeeld 2x per week een eetlepel door de groentenmix roeren.

Verder mis ik lever en nier in je menu. Long heeft erg weinig voedingswaarde, dus die zou ik vervangen door lever en nier.

De botloze dag hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar sommige honden (mijn hond dus ook bijvoorbeeld) krijgen slappe ontlasting van een dag zonder bot. Ik zou het gewoon een keer proberen.

Die vellen/huiden geitsnippers, ik zou geneigd zijn om te zeggen gooi maar weg, als ze echt zo slecht van kwaliteit zijn  :-\
Of hooguit in kleine hoeveelheden toevoegen aan de maaltijden en dan niet meetellen.

Het combineren met de kvv om die op te maken, die zou ik gewoon bijvoorbeeld 2x per week een dag tussendoor voeren zonder je menu verder te veranderen. Je hebt nu staan maandag t/m zondag, maar je kan dat ook zien als 1 t/m 7.
Dan voer je op maandag bijvoorbeeld BARF portie 1, dinsdag BARF portie 2, woensdag kvv konijn, donderdag BARF portie 3, vrijdag BARF portie 4, zaterdag kvv eend, zondag BARF portie 5, maandag BARF portie 6, dinsdag kvv konijn, dinsdag BARF portie 7, woensdag kvv eend en dan weer van voor af aan beginnen met BARF portie 1 op donderdag enz.
Ben ik te volgen?
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1910166
Ik zou idd de long ook vervangen door lever en nier. Long heeft idd niet zo veel voedingswaarde. Je zou het echter wel heel goed kunnen drogen en als trainingsnack gebruiken. (Vinden ze heeerlijk!)

De sardien kun je idd of als vis of overige in je menu verwerken. Maar hoef je niet perse mee te tellen.

En misschien als botwerk nog wat kwartelkarkas? (is ook heel zacht. Lijkt me goed te doen voor een pupje).

En idd de kvv gewoon apart op een dag voeren. Daarmee schop je, je menu niet in de war hoor. Je hebt je menu immers gebaseerd op zeven dagen.  Maar dat wil niet zeggen dat het persé zeven aanééngesloten dagen moeten zijn.
Door Kemi
#1910410
Het is me helemaal duidelijk, bedankt. Ik ga er straks nog even voor zitten, want ik zag net nog een reactie van Lizzy op een andere vraag van mij en dat heb ik eigenlijk over het hoofd gezien. Nog even puzzelen dus...en op zoek naar een droger! Dat lijkt me wel wat!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1910425
[quote="Kemi"]
Het is me helemaal duidelijk, bedankt. Ik ga er straks nog even voor zitten, want ik zag net nog een reactie van Lizzy op een andere vraag van mij en dat heb ik eigenlijk over het hoofd gezien. Nog even puzzelen dus...en op zoek naar een droger! Dat lijkt me wel wat!
[/quote]

Echt een uitkomst hoor zo'n ding! Ik heb zelf een bohmann (besteld via internet) Prijs viel wel mee vond ik, was geloof ik iets van 25,- ofzo. Je kunt er van alles in drogen (wel dingen met niet al te veel vet er aan), de honden vinden het heerlijk...(ze zullen er meer voor willen doen als een droog koekje. Ik vind het voor de training ideaal!). Én...'t is ook nog beter voor ze. ;)

Hier vind je meer informatie over een droger (ook de site waar je ze voor rond de 25,- kan bestellen):
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,74473.0.html
Door Kemi
#1910546
Ik denk dat je gelijk hebt, Barf.
Ik heb inmiddels een 'menu2' gepost, want met deze eerste poging was ik uitgegaan van 70% omdat ik 3 dagen kvv zou geven.
Menu 2 is gewoon 100% barf dus flink hogere daggewichten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door