Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jomar
#1909789
Ik voer mijn honden sinds enkele weken kvv. Met de tijd wil ik wel gaan barfen. Ik sta op het punt om bij lotgering een bestelling te plaatsen. Naast de kvv wil ik ook strotten, kipkarkassen, eendennekken, zachte lamsribben en grote zalmkoppen bestellen.

Je kan er ook mergpijpen en dragende botten bestellen. Ik weet dit niet goed is voor de honden. Ik twijfel nog aan schapenkoppen, lijkt me ook erg hard (en een beetje eng).

Kunnen zachte lamsribben zo worden gegeven, of moeten die platgeslagen worden. Tot nu toe hebben ze alleen nog maar een vuile penslap gehad van ieder een pond. Maar die was veel te snel op. Sjakie stikte er bijna in. De volgende keer wil ik ze vasthouden als ik ze geef, zodat ze er meer op moeten kauwen. Moet dat ook met de lamsribben?
Door Mevroi Kruim
#1909799
Lamsribben vind ik zelf meer voor ervaren barfers die weten hoe ze netjes moeten kauwen en die al een tijd van de brok af zijn zodat hun maagzuur zuur genoeg is. Ik vind bv eendenruggen, parelhoen, konijn, haas e.d. geschikter voor beginnende barfers.
Door jomar
#1909809
Dank je, haal ik die eraf. En de kipkarkassen, de strotten en de nekken? Kunnen die wel? En kan je die dan helemaal geven?
Door Mevroi Kruim
#1909817
Jahoor, die kunnen wel. Strotten zijn als ze van rund zijn wel behoorlijk groot maar niet erg hard. Je zou ze nog in 2en kunnen hakken. Karkassen en nekken zijn klein genoeg om zo te kunnen geven. Ik zou er wat spiervlees/orgaan bij geven.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1909911
jomar schreef: Je kan er ook mergpijpen en dragende botten bestellen. Ik weet dit niet goed is voor de honden. Ik twijfel nog aan schapenkoppen, lijkt me ook erg hard (en een beetje eng).
Mergpijpen en dragende botten van grotere dieren zijn altijd ongeschikt, hoe lang je hond ook barft, het zijn echte tandenslopers en als ze er een stuk afkrijgen is het de vraag of het verteerd of niet.
Je kunt wel dragende botten geven van bijvoorbeeld konijn, parelhoen, kip en eend, alle dieren die groter zijn hebben te harde (dragende) botten.
Van alle dieren groter dan een lam zijn de ribben heel vaak ook te hard.

Schapenkoppen zijn ook te hard.
Als je hond lagere tijd BARFt zou een jonge lamskop of jonge geitenkop kunnen, van volwassen dieren zijn ze te hard.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op za 22 jan 2011, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door