Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1909545
Beau dronk de afgelopen weken echt megaveel en plaste regelmatig (in 1 week 4 keer) 's nachts binnen. Op zich niet gek natuurlijk, gezien het feit dat hij zoveel drinkt. Een kleine twee weken geleden ben ik met hem naar de DA geweest, die heeft zijn urine en bloed nagekeken. Omdat er wat bacterieën in de urine te zien waren, heeft hij een kuurtje van twee weken meegekregen, maandag moet ik weer urine brengen om na te laten kijken. In het bloed was niets bijzonders te zien overigens.

Ook was er gruis in de urine te zien, en daar maakte de DA zich best "zorgen" over. Als het maandag niet beter is, wil hij een echo van de blaas maken, om te kijken of er stenen te zien zijn. Maar deze klachten (veel drinken en veel plassen) passen toch helemaal niet in het beeld van blaasstenen? Sowieso wil ik het stuk van Lizzy van het Dalmatisch Forum meenemen en aan hem laten zien, want ik heb het idee dat het duidelijk een geval is van "de klok horen luiden, maar etc...." Beau heeft totaal geen moeite met plassen (ook gezien de enorme plassen die ik soms 's ochtend vroeg in de kamer vind  ;D) en plast gewoon een flinke straal. De afgelopen twee weken heeft hij niet meer binnen geplast, maar drinkt naar mijn idee nog wel steeds meer dan gebruikelijk.
#1909557
*Natasja* schreef: Volgens mij (het is alweer twee weken geleden) had hij het over ammonium uraat. Kan dat?
Dat dacht ik al, niks bijzonders dus daar zit de urine van Indy en Sita ook vol mee. Ik denk niet dat dat verder klachten geeft, behalve het risico op een verstopping. Alle dalmaten scheiden uraat uit, als je de urine in de koelkast zet dan slaat het zelfs wit uit.
#1909560
*Dorothea* schreef: Dat dacht ik al, niks bijzonders dus daar zit de urine van Indy en Sita ook vol mee. Ik denk niet dat dat verder klachten geeft, behalve het risico op een verstopping. Alle dalmaten scheiden uraat uit, als je de urine in de koelkast zet dan slaat het zelfs wit uit.
Maar zolang hij zoveel plast, hoef ik toch niet bang te zijn voor een verstopping en is een echo toch eigenlijk niet nodig? Of zijn er dingen die wellicht op een echo te zien zijn, die het vele drinken zouden kunnen verklaren?

Ik weet trouwens nog toen we Beau nog niet zolang hadden, dat was in de winter. Ik schrok me rot toen hij op een koude ochtend plaste en het wit uitsloeg. Nu weet ik gelukkig dat dat bij de dalmaten hoort  ;D
#1909568
*Natasja* schreef: Maar zolang hij zoveel plast, hoef ik toch niet bang te zijn voor een verstopping en is een echo toch eigenlijk niet nodig? Of zijn er dingen die wellicht op een echo te zien zijn, die het vele drinken zouden kunnen verklaren?
Nee ik zou me geen zorgen maken hoor. Als je een echo laat maken dan schrik je je rot (tenminste dat deed ik toen ik er een maakte van Indy z'n blaas), dan zie je een blaas vol met dwarrelende kristallen. Niet erg zo lang daar niet de verkeerde conclusies aan worden verbonden. Veel dierenartsen halen gelijk Hills U/D van de plank met eventueel nog allopurinol erbij. Maar dat is echt nergens voor nodig.
De oorzaak van het vele drinken moet gezocht worden.
Ik weet trouwens nog toen we Beau nog niet zolang hadden, dat was in de winter. Ik schrok me rot toen hij op een koude ochtend plaste en het wit uitsloeg. Nu weet ik gelukkig dat dat bij de dalmaten hoort  ;D
Ja dat is heel "normaal".
Er zijn overigens al wel dalmaten die geen uraat vormen, in amerika heeft men in 1973 een pointer ingekruisd om het normale gen te introduceren. Plaatje doet het niet, maar als je hier kijkt http://www.luadalmatians.com/index.html zie je een foto van normale urine en urine met uraat.
#1909595
*Dorothea* schreef: Nee ik zou me geen zorgen maken hoor. Als je een echo laat maken dan schrik je je rot (tenminste dat deed ik toen ik er een maakte van Indy z'n blaas), dan zie je een blaas vol met dwarrelende kristallen. Niet erg zo lang daar niet de verkeerde conclusies aan worden verbonden. Veel dierenartsen halen gelijk Hills U/D van de plank met eventueel nog allopurinol erbij. Maar dat is echt nergens voor nodig.
De oorzaak van het vele drinken moet gezocht worden.
Waar kan het nog meer in zitten, behalve de dingen die met het bloed en urine onderzocht zijn? Ik denk erover om volgende week Erwin even te bellen, misschien dat een osteopathische behandeling baat zou kunnen hebben?  :-\
#1909617
*Natasja* schreef: Waar kan het nog meer in zitten, behalve de dingen die met het bloed en urine onderzocht zijn? Ik denk erover om volgende week Erwin even te bellen, misschien dat een osteopathische behandeling baat zou kunnen hebben?  :-\
Niet alles kun je direkt in bloed zien. Het is altijd een lastig probleem en een kwestie van alle mogelijke diagnoses uitsluiten en verder gaan tot je het gevonden hebt. Ik doe altijd als eerste, nadat ik een standaard bloedonderzoek (met als extraatje een calciumbepaling) heb gedaan, een ACTH stimulatietest om de ziekte van Cushing uit te sluiten. Levert dat niks op dan laat ik de hond onder begeleiding dorsten.
Hoeveel drinkt hij eigenlijk? Heb je dat al eens gemeten over 24 uur?
#1909629
*Dorothea* schreef: Niet alles kun je direkt in bloed zien. Het is altijd een lastig probleem en een kwestie van alle mogelijke diagnoses uitsluiten en verder gaan tot je het gevonden hebt. Ik doe altijd als eerste, nadat ik een standaard bloedonderzoek (met als extraatje een calciumbepaling) heb gedaan, een ACTH stimulatietest om de ziekte van Cushing uit te sluiten. Levert dat niks op dan laat ik de hond onder begeleiding dorsten.
Hoeveel drinkt hij eigenlijk? Heb je dat al eens gemeten over 24 uur?
Ziekte van Cushing zit niet in het standaard bloed-onderzoek begrijp ik?

Ik heb nog niet gemeten hoeveel hij drinkt, er loopt hier natuurlijk nog een spikkel rond, ik weet eigenlijk niet hoe ik dan zou moeten meten hoeveel Beau drinkt  :-\ Daarnaast drinkt hij niet alleen uit de drinkbak, maar ook uit bloempotten die buiten staan en vol staan met regenwater, en uit de plassen in het bos. Wat vooral opvalt, is dat als hij eenmaal begint, hij echt heel lang doorgaat met drinken. Zoals wanneer het erg warm is, zeg maar.
#1909638
*Natasja* schreef: Ziekte van Cushing zit niet in het standaard bloed-onderzoek begrijp ik?
Nee daarvoor moet cortisol gemeten worden, voor en na een injectie met ACTH.
Ik heb nog niet gemeten hoeveel hij drinkt, er loopt hier natuurlijk nog een spikkel rond, ik weet eigenlijk niet hoe ik dan zou moeten meten hoeveel Beau drinkt  :-\ Daarnaast drinkt hij niet alleen uit de drinkbak, maar ook uit bloempotten die buiten staan en vol staan met regenwater, en uit de plassen in het bos. Wat vooral opvalt, is dat als hij eenmaal begint, hij echt heel lang doorgaat met drinken. Zoals wanneer het erg warm is, zeg maar.
Ja dat is lastig.  :-\ Hier drinken ze ook het meeste uit sloten. Het gekke is dat ze hier de laatste dagen ook abnormaal lang drinken, met name Sita maar Indy staat ook behoorlijk te tanken. :g:

Weet je toevallig hoe hoog het soortelijk gewicht was van de urine?
#1909641
Ik zette een bak met water neer met een afgemeten hoeveelheid water waar alleen Linga uit mocht drinken. Aan het eind van de avond teruggooien en meten hoeveel er nog over is en je weet het. En gewoon 1 of 2 dagen verbieden dat hij ergens anders uit drinkt.

Overigens schrik je zeker niet bij elke echo hoor. Linga en Brutus zijn geechood en die hadden beide maar weinig tot geen gruis, niet het vermelden waard. Maar iedere Dalmaat heeft uraat in de urine dus dit is inderdaad een gevalletje "klok horen luiden".
#1909643
*Dorothea* schreef: Nee daarvoor moet cortisol gemeten worden, voor en na een injectie met ACTH.

Ja dat is lastig.  :-\ Hier drinken ze ook het meeste uit sloten. Het gekke is dat ze hier de laatste dagen ook abnormaal lang drinken, met name Sita maar Indy staat ook behoorlijk te tanken. :g:

Weet je toevallig hoe hoog het soortelijk gewicht was van de urine?
Dat niet (ik zal maandag vragen of hij alle uitslagen naar me wil mailen), maar hij zei dat hij kon zien dat Beau anderhalf keer zoveel dronk dan hij normaal zou moeten doen. Heeft dat met het soortelijk gewicht te maken?
#1909645
Lizzy schreef: Ik zette een bak met water neer met een afgemeten hoeveelheid water waar alleen Linga uit mocht drinken. Aan het eind van de avond teruggooien en meten hoeveel er nog over is en je weet het.

Overigens schrik je zeker niet bij elke echo hoor. Linga en Brutus zijn geechood en die hadden beide maar weinig tot geen gruis, niet het vermelden waard. Maar iedere Dalmaat heeft uraat in de urine dus dit is inderdaad een gevalletje "klok horen luiden".
Kijk, als het nodig is om een echo te laten maken, dan laten we die maken. Klaar. Maar ten eerste heeft iedere dalmaat uraat in de urine, en daarnaast wijzen de klachten van Beau totaal niet op stenen, dus vind ik het een beetje onzin om een echo te laten maken in de zin van "verdenking van blaasstenen".

En lette jij daarnaast dan op dat Linga niet uit plassen e.d. dronk? Of doet ze dat sowieso niet?
#1909651
*Natasja* schreef: Dat niet (ik zal maandag vragen of hij alle uitslagen naar me wil mailen), maar hij zei dat hij kon zien dat Beau anderhalf keer zoveel dronk dan hij normaal zou moeten doen. Heeft dat met het soortelijk gewicht te maken?
Aan het soortelijk gewicht kun je zien hoe geconcentreerd de urine is. Het kan heel licht gekleurd zijn door veel drinken, het kan ook licht gekleurd zijn omdat de nieren niet goed werken. Ik zou niet weten hoe je dan kan zien dat hij anderhalf keer meer drinkt dan normaal, dat ligt er maar niet aan wat het probleem is. Je hebt bv aandoeningen waarbij de nieren de urine niet kunnen concentreren. Dan kun je een hond al het water ontnemen maar dan blijven ze toch hele waterige urine produceren.
#1909653
*Dorothea* schreef: Aan het soortelijk gewicht kun je zien hoe geconcentreerd de urine is. Het kan heel licht gekleurd zijn door veel drinken, het kan ook licht gekleurd zijn omdat de nieren niet goed werken. Ik zou niet weten hoe je dan kan zien dat hij anderhalf keer meer drinkt dan normaal, dat ligt er maar niet aan wat het probleem is. Je hebt bv aandoeningen waarbij de nieren de urine niet kunnen concentreren. Dan kun je een hond al het water ontnemen maar dan blijven ze toch hele waterige urine produceren.
Ik ga maandag de uitslagen opvragen, dan zal ik ze hier neerzetten  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door