Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1909231
Jeetje mina...Kom ik net bij de glasbak (met m'n pup op de arm uiteraard  ;)) de dame van de Hondenopvang tegen waar Kemi over 4 weken elke donderdag heen gaat.
Toen ze wist wie ik was (Ben jij...? Oh is dit haar nou? Wat een schatje) begon ze direct! over welk voer ik geef.
Met gepaste trots zei ik dat ik vers ga voeren en toen gebeurde het...
"Wat? Dat moet je nooit doen! Botten?! Het is geen wolf meer hoor, het is een hond. Je kan nooit met alleen maar vlees een hond goed grootbrengen. Neem gewoon een goede brok, daar zit alles in, beter kun je het niet doen."

Op het busje waarmee de honden uitgelaten worden stond een grote sticker met 'Jarco Hondenvoer' erop. Dat was dus het allerbeste merk dat ik zo snel mogelijk maar moest gaan halen, nu het nog niet te laat was  >:(
Want als  voormalig dierenarts-assistente heeft ze heel veel ellende gezien (eiwit teveel, huid-en vachtproblemen) en haar baas was dan ook fel tegen vers. Ze was zo fanatiek dat ik me bijna een dierenbeul voelde!! :-[

Ze zei dat de honden steeds beter vlees wilden en dat je uiteindelijk alleen nog maar het beste biefstuk kon geven, want iets anders willen ze dan niet meer...BESPOTTELIJK!!!
Ik was zo lamgeslagen dat ik niets meer wist te zeggen (behalve dan de basisdingen van BARF, maar elk argument werd handig weggewuifd)

Ik zou grote problemen krijgen om hem weer op brokken te krijgen, want eenmaal aan het vlees willen ze niets anders meer omdat ze het lekkerder vinden...pffff....Daar zakt je broek toch vanaf?
Ze vond Kemi ook wel erg mager (zie je nou, dat komt omdat je niet volledig voer geeft) en ze is ook erg licht (3,5 kg 8 wk oude Witte Herder teef, iemand richtlijn wat ze moet wegen?) en je voelt echt die heupbotten aan de bovenkant. Ik geef haar al iets meer eten zodat ze wat steviger wordt. De DA zei het ook al maar zag ze liever zo dan nu al met een bolle buik.

Ik zit nu dus echt met een knoop in mijn maag. Ik had prettig mailcontact, mijn man is eens langsgeweest om te kijken en ze staat erg goed aangeschreven in de omgeving. Straks moet mijn kleintje daar iedere week een dag heen, en dat gaat nu wel met gemengde gevoelens. Ze was bijna aggresief gewoon. Ook niet eerst koetjes-en-kalfjes maar metéén over voer. Zieltjeswinner???

Gister tot middernacht bezig geweest met een menu uitvogelen en vol goede zin, en dan nu dit...wat een attack zeg... :'(
Door Barf
#1909246
Adem in en adem uit ;)
Je zal dit soort mensen wel vaker gaan tegenkomen en ze zal ongetwijfeld gesponsord worden omdat ze dat voer op haar bus heeft staan.
Jij bent de baas van je hond, jij bepaalt en als het goed is doe je dat na zorgvuldige overwegingen en dat heb je gedaan. Je hond geniet van zijn eten, je weet waar je mee bezig bent en leest je hier goed in. Kijk eens wat in een zak brokken zit, dat weet je toch zelf met je gezonde verstand wel te bedenken dat als je een volledig barfmenu hebt dit veel beter is voor je hond. Los ervan dat het gezonder is geeft het je hond ook geestelijke ontspanning, ze kunnen hier heel relaxed liggen uitbuiken na het eten van bijv. een lamskop, daar kluiven ze een half uur op en zijn daarna totaal voldaan.
Je hebt je laten overrulen en dat geeft niks, dat is ons allemaal in het begin overkomen hoor ;)
Maar: je hebt er nu een rot gevoel bij terwijl je hond daar straks wel in de opvang gaat.
Ik zou de telefoon pakken en dit uitspreken, dat je er niet zo gecharmeerd van bent met die bemoeienis wat jij je hond voert of je zoekt een andere opvang.
Jij bent verantwoordelijk voor het goed en gezond opgroeien van puppemans, niemand anders dan jij en je man natuurlijk dus leuk als mensen advies geven maar als jij daar niet op zit te wachten is het je goed recht om dat ook te zeggen tegen iemand.
Als ik me niet prettig voel bij iemand zal ik mijn hond daar ook niet naar toe brengen
Door TMG1961
#1909247
Ik laat zulke mensen gewoon kletsen. Je kunt er al van uit gaan dat ze zeker alles andere dan het voer wat op hun busje staat afstempelen als zijnde dieren mishandeling. Ik heb een mechelse herder en toen ik haar kreeg woog ze ook net 3kg (6,5 week), inmiddels op barf 27kg en 61cm en ze is nu 11 maanden.

Er zijn hier legio mensen die al jaren barfen en complete nesten erop groot gebracht hebben. Praat met die en niet met zo'n tut die net weet hoe je een zak brokken open moet maken zonder de helft eruit te laten vallen. En tegenwoordig ga ik met zo'n mensen niet in discussie. En als ze blijven zeuren dan stel ik de vraag zit er granen in die brok? En als ze ja zeggen dan zeg ik gewoon, tja dat mag ze niet hebben want ze heeft een granen allergie
#1909299
Het feit dat ze een brokkenlogo op haar busje heeft staan en dat ze meteen over het voer begon, geeft al aan dat die mevrouw maar één agenda heeft, en dat is: haar merk voer verkopen. Je zou je hond brokken van 100 euro de kilo kunnen geven, dan nog zou dat hondenmoord zijn in haar ogen zolang het een ander merk is dan dat zij verkoopt. Met zulke mensen moet je niet in discussie gaan, dat win je nooit. Die wentelen zich in hun eigen waarheid en staan voor niets anders open.

Het heeft dan ook geen zin zo iemand te wijzen op het feit dat een hond wel degelijk nog steeds een wolf is, dat ie qua spijsverteringsstelsel bijna 100% identiek is aan de wolf. En dat een hond idealiter dus hetzelfde eet als een wolf: bot, vlees, orgaan, wat groenvoer. Dat is wat jij voert, en dus doe je het helemaal goed, want helemaal passend bij het spijsverteringsstelsel van de hond, van gebit tot darm.

Het mooie vind ik van dit soort verhalen altijd de paradoxen die je eruit kunt halen: mevrouw is da-assistente geweest, en heeft daar "heel veel ellende gezien, o.a. te veel eiwit en huid- en vachtproblemen". Tja, denk ik dan, grote kans dat 99% van die honden met huid- en vachtproblemen brokken aten. Dat geeft toch al aan dat er met brokken iets niet in orde is? En het eiwit in brokken is verhit geweest, om de brok houdbaar te maken. Dat is iets anders dan het natuurlijke eiwit dat jij voert. Ze kan op basis van haar da-ervaring geen uitspraken doen over aan voeding gerelateerde gezondheidsproblemen door barf, puur omdat ze daarvoor te weinig barfhonden in de praktijk heeft gehad. Dat durf ik te wedden.

Verder houd ik de discussie tegenwoordig ook altijd kort. Ik wijs mensen slechts op twee dingen:
1. Als mijzelf, als mens, wordt aangeraden zo vers en onbehandeld mogelijk te eten, waarom zou het voor mijn hond dan beter zijn dat ie voer krijgt dat niet vers is én dat aan alle kanten is behandeld (want om een brok te maken, moeten eerst alle ingrediënten worden verhit = verlies van vitaminen en andere voedingsstoffen, die er dan later weer aan moeten worden toegevoegd om de brok "compleet" te maken); en
2. Als ik mezelf en mijn dierbaren gezond kan houden met het eten wat ik voor ze klaarmaak, waarom zou ik dan niet in staat zijn mijn hond gezond te houden met het eten wat ik voor hem klaarmaak? It's not rocket science, you know!

Maar nog beter is het om met mensen als die opvangdame van je gewoon niet in discussie te gaan. Zij wil brokken verkopen, punt uit. Over een aantal maanden zal ze wel zien hoe mooi en gezond jouw hond is, dat ie geen huid- en vachtproblemen heeft, niet te mager is maar wel mooi gespierd, en vooral: dat ie glanst als een spiegel. Dat zal haar er niet van overtuigen dat barf beter is dan brokken, maar daar gaat het ook niet om. Waar het om gaat is dat je over een paar maanden het bewijs zult hebben dat jouw manier van voeren niet slecht is voor je hond, in tegenstelling tot wat zij beweert.

Ik zou er trouwens wel op letten of mevrouw niet stiekem je hond haar brokken voert als hij bij haar in de opvang is, want zulke mensen bestaan er ook. Misschien zie je het wel aan je hond als ze dat zou doen, want door de granen in de brokken kan d'r buik flink gaan opzwellen. Dat heb ik bij Laika gemerkt toen die zich als pup een keer te goed had gedaan aan de brokken van de (toen nog brokken etende) reuen. Het leek wel of ze een voetbal had ingeslikt!

Overigens zou ik, na zo'n bijna-agressieve benadering, mijn hond helemaal niet meer naar het mens toe brengen, maar wellicht heb je geen andere keus op het moment. Echt lekker zou ik me er persoonlijk alleen niet meer bij voelen...

Kortom: gewoon doorgaan met barfen! Kijk inderdaad of je je pup iets meer moet geven (maar iets te mager is beter dan te dik!), en laat je verder niet van de wijs brengen!
Door Limpy
#1909348
Daar zou ik een hond ook niet met een fijn gevoel achterlaten uit angst wat ze erin zou doen qua brok (al dan niet expres), vooral na zo´n betoog!
De tip van Theo is wellicht wel goed, zeg dat de hond absoluut geen granen mag ivm allergie.... dus geen brok!
Door hannabelgje
#1909352
Laat je inderdaad niet van de wijs brengen. Kijk eerst eens naar de voordelen van barf: Ze vinden het lekker, ze hebben veel afwisseling, ze stinken niet meer, ze verliezen bijna geen haar meer, ze worden er emotioneel beter van(doordat ze meer genieten van hun eten en er ook langer mee bezig zijn), ze glanzen als spiegeltjes enz.
Ik weet niet hoe vaak je per dag voert, maar als ze aan de magere kant is (ik vind het ook wel wat aan de lichte kant qua gewicht) dan zou ik vaak op de dag kleine beetjes voeren, dan krijgt het lichaam meer tijd om het eten op te nemen en optimaal te benutten. Mijn hond Frank heeft altijd brokken gegeten en was altijd te mager, pas toen hij 1.5 jaar geleden vlees begon te eten is hij dikker geworden. Dus brokken zorgt er echt niet voor dat ze dikker worden hoor.
Veel succes met de kleine  ;)
Door Lizzy
#1909360
Oh, mijn hond ging hier absoluut niet heen. En verder, denk je echt dat als zij ook maar 1 punt zou hebben met haar hele onzinnige relaas, wij hier met bijna 10.000 man rauw zouden blijven voeren, als onze honden allemaal ziek zouden zijn en dood neer zouden vallen?

Dit kleine lekkere wijf (11 maanden): http://www.siamsa.nl/fotos/fotos-biscuit.html, heeft nog nooit 1 brokje gezien in haar leven.

Dit lekkere wijf (5,5 jaar): http://www.siamsa.nl/fotos/fotos-linga.html, heeft ook nog nooit 1 brokje gezien in haar leven.

Dit lekkere wijffie (13,5 jaar jong): http://www.siamsa.nl/fotos/fotos-pinkel.html, heeft de eerste 3 jaar van haar leven brokken gekregen en kwam hier bij me op 3 jarige leeftijd, totaal uit model, de goorste tanden die je ooit gezien hebt en nu rent en speelt zij nog rond als een 7 jarige.

I rest my case.
Door Barf
#1909367
Voor barfvoeding, ze woonde toen elders en stond op brokken, ze komt uit Spanje en woonde toen al een jaar in Nederland.
Afbeelding

Bij mij is ze vanaf dag een op barfvoeding gezet, vijf maanden later
Afbeelding
Door *Flip*
#1909381
het feit dat ze je zo (onbeschoft!) benadert heeft, haar baas fel tegen vers is en ze je haar eigen brokken wilt verkopen zal voor mij voldoende redenen zijn om mijn hond daar niet heen te brengen. Ik zal bang zijn dat ze toch brokken gaan voeren en als er ooit eens iets zou zijn, dan is er met die vrouw dus niet normaal te communiceren.
Ik kan mij voorstellen dat ze jou een rotgevoel gegeven heeft, maar zij zou zich moeten schamen!
Door smulpaap
#1909443
Weet je een dergelijk verhaal doet mij weer denken aan de periode waarin mijn zoons nog baby waren , dan mag je naar zuigelingenzorg  ::) Ik heb ze beiden borstvoeding gegeven .... de jongste tot 14 maanden . En dan ben je ""vreemd "" hoor . En de jongste hoorde ook al niet thuis in de standaart groeicurve die mij bij elk bezoek verontrust onder mijn neus geschoven werd . Ik heb weleens een extra oproep gehad , want dit kind moest extra in de gaten worden gehouden met dat ondergewicht . En verder kreeg ik dan weer de zoveelste preek over sinasappelsap ..... wat ik hem tot op de leeftijd van 5 maanden niet heb gegeven , en ik gaf ook al geen Olvarit  ::) Op de leeftijd van 6 maanden was hij tijdens twee bezoekjes neusverkouden . Nou mevr u moest toch maar eens naar de KNO arts gaan ,dan kunnen de amandelen eruit gehaald worden . Ik zei nee , ik wil dit eerst met mijn huisarts overleggen . Mijn huisarts was Homeopatisch huisarts , die zei ooh nee , daar gaan we de juiste homeopathie op inzetten . Zoon lief knapte op en heeft op dit moment nog steeds zijn amandelen . T.a.v de groeicurve bleef dat zo , hij had altijd iets ondergewicht . Later zeiden we weleens als jij achter een lantaarnpaal staat zien we in elk geval je oren . Het kind is heel gezond groot geworden , nooit ziek . Verder kreeg ik vaak de vraag of ik het allemaal wel aankon  ::) want ja uw kind draagt goede schoentjes , maar de kleding is toch weleens wat vies als we hem zien . Ja , dat kan zo zijn .... maar de wandeling hier naartoe is erg spannend voor mijn peuter , en als hij dan toevallig een reuze mooie plas tegenkomt dan mag hij daar van mij gewoon doorheen .

Mijn oudste was ""gelukkig "" wel een modelkind wat helemaal groeide naar wat de curve de dokter vertelde . Al vond de dokter het ook erg ""onverantwoord "" dat hij op de leeftijd van zes weken geen sinasappelsap kreeg . Het kind barste van de darmkrampen ...... maar daar ""moest ik maar even doorheen met hem ""  Maar ja als je zelf geen deskundige bent of arts enz dan weet je er toch niets van ? En moet je gewoon "" de raad "" opvolgen die men je geeft
Door Wendi
#1909452
ik vind haar helemaal niet commercieel.
dat betekent namelijk dat je winst wilt maken voor je inkomen, en daar heb je klanten voor nodig.
om klanten te hebben moet je je in die klant kunnen verplaatsen.
nou, dat is niet zo goed gelukt...
aan haar brokken zou ze je toch niet krijgen, maar nu is ze ook een klant voor de opvang kwijt!
niet erg slim uit commercieel oogpunt ;D
#1909455
Barf schreef: Voor barfvoeding, ze woonde toen elders en stond op brokken, ze komt uit Spanje en woonde toen al een jaar in Nederland.
Afbeelding

Bij mij is ze vanaf dag een op barfvoeding gezet, vijf maanden later
Afbeelding
Wow!!! :o :o :o Wat een verbetering!
Door millyckk
#1909474
Ben het van harte met alle bovenstaande commentaar eens!! Echt, vers is ver te verkiezen boven die andere zooi!
In mijn onderschrift een rasgenoot,nu 2,5 jaar oud, kerngezond, sterker nog:na de laatste pupentingen nooit meer bij een dierenarts geweest!!!

( even afkloppen... ;))

Verder zou ik je adviseren om je percentage  tijdelijk even wat omhoog te brengen, 3,5 kilo voor 8 weken is wel wat aan de lichte kant alhoewel er natuurlijk wel individuele verschillen zijn ( bouw,teef of reu etc)

Niet van de wijs laten brengen hoor!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door