Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jomar
#1908051
Sinds een paar weken is mijn hond Sjakie (mix met vermoedelijk galgo/whipet, 16 kilo) over op kvv. Hij woont sinds enkele maanden bij ons en was erg mager toen we hem kregen. Omdat hij steeds diarree had raadde de DA speciaal voer van Hill's aan, maar net als alle brokken eet hij daar niet graag van. Vlees vind hij heerlijk en de eerste twee weken was zijn ontlasting eindelijk goed, maar nu is zijn ontlasting weer dun. Hij krijgt nu geen broksnoepjes tussen door en heeft een wormenkuur dat ook tegen giardia werkt, mocht hij dit hebben.

Ondertussen lijkt het alsof hij toch weer magerder wordt. Hij krijgt ruim 500 gram per dag, dat is gezien zijn gewicht best veel.

Guus daarentegen (mix vermoedelijk met anatolische herder, goed gewicht 35 kilo) krijgt 1 keer per dag brokken (vetessentials hill's tot ze op zijn) en 's middags vers voer. Hij eet alles en neigt weer te dik te worden.

Nu heb ik gister een grote vriezer gekocht zodat ik flink kan inslaan.

Ik zit te denken om voor Sjakie lotgering te bestellen, omdat ik heb gelezen dat veel honden er van aankomen. Voor Guus is dit weer niet handig. Voor Guus zoek ik een wat magerder kvv. Bij mij in de buurt (omgeving Utrecht) zag ik dat er carnibest ligt wordt verkocht. (Vanaf 70 kilo is de prijs €3.05, is dat een goede prijs?)  Maar ik denk dat het niet leuk is alleen maar Carnibest light te eten. Iemand tips?

Ik wilde eigenlijk barfen, maar toen ik ze beiden een penslap gaf, was deze binnen een minuut naar binnen gewerkt. Ik ben nu bang dat ze ergens in gaan stikken. Vandaar dat ik voorlopig kvv wil geven.
Gebruikersavatar
Door Zev
#1908070
Ik weet niet wat lotgering kost maar toen mijn hond behoorlijk was afgevallen heb ik carnibest aktief gegeven. Dit wordt aangeraden om een hond te laten aankomen.
Op dit moment krijgt hij weer extra te eten maar wel de diabetes variant omdat daar geen granen inzitten. Met de light versie heb ik geen ervaring. Hier krijgt hij ook maar 1 variant normaal gesproken (natuur) zit nog te wachten op de aktieve variant die granenvrij is... Ik betaal trouwens 2,85 euro bij een afname van 100 kg of meer (dit doen we met meerdere mensen samen). Succes!
Door nienk
#1908200
raad je aan het te zoeken in de diersoort die in de kvv zit, zou kunnen dat veel honden aan komen van lotgering, maar weet niet of dat komt doordat er vetter vlees in zit, sowieso meer vet, of andere dingen waar een hond dik van word.

konijn bijvoorbeeld, is heel mager, eend vet. denk dat je het daarin moet zoeken, en anders voer je gewoon wat meer toch? het kan dat omdat je honden nog moeten wennen aan het vlees dat de spijsvertering er even op ingesteld moet raken. mijn Reus viel ook eerst enorm af (en poepte echt als een idioot zoveel), kwam toen weer aan en bleef uiteindelijk netjes op gewicht terwijl ik hem de hele tijd door zelfde hoeveelheid voerde.

vergis je er ook in dat hondenbrokjes (beloningskoekjes e.d.) en kluiven, dentastix, al die dingen, daar zit een hoop in wat een hond niet nodig heeft, wat dus omgezet wordt in vet en poep. dus het kan goed dat als je van brok + koekjes overgaat naar vers + gedroogd snacks, je hond veel meer nodig lijkt te hebben omdat hij de calorieën uit de koekjes mist.

dat je andere juist aankomt, gewoon wat minder voeren? dan heb je ook geen gedoe met 2 soorten vlees in huis!

over dat penslap in 1 keer door slikken, dat doen meer honden. lees eens wat in de bieb of in het barf vragen forumdeel, daar zal je lezen dat het allemaal wel los loopt met in dingen stikken! (hoewel je er natuurlijk altijd bij moet blijven en op moet passen!)
Door jomar
#1908221
CB actief had ik nog niet bekeken, gezien de omschrijving kan dit wel goed voor Sjakie zijn. Het voordeel van lotgering is dat je zelf kan bepalen van welke diersoorten je vlees kan kopen. Dit voor het geval dat de diarree van Sjakie door het eten komt. Sjakie krijgt al veel meer dan geadviseerd wordt. Hij heeft hier blijkbaar genoeg aan, want hij stopt daarna met eten. Hij krijgt nu ook een vitaminepilletje door zijn eten.

Hij krijgt sinds een week alleen maar vlees. Dat ging goed, tot hij een paar brokken uit de bak van Guus te pakken kreeg. De volgende dag was het 's avonds weer mis. Hij heeft dunne darm diarree wat meestal wordt veroorzaakt door wormen/parasiet of voedsel. Het is ook nog een hondje wat veel stress heeft gekend in het asiel, maar volgens mij hebben we de stress grotendeels weg kunnen nemen.

Hij krijgt nu ook geen snoepjes tussendoor, alleen zo nu en dan een pensstaafje.
Laatst gewijzigd door jomar op vr 21 jan 2011, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fransbulletje
#1908252
Ik heb ook een aantal maanden de CB aktief gegeven aan onze franse bulldog van ruim een jaar. Op advies van Carnibest eerst begonnen met een paar dagen per week de aktief maar uiteindelijk hem er helemaal op overgezet. Hij is nu prima op gewicht en ziet er super goed uit, had dit gewoon even nodig heeft nogal veel energie:-)
Onze oudste bull moet juist niet zwaarder worden gezien zijn rugklachten en kreeg de natuur van CB afgewisseld met de light. Ook dit ging prima en de light vinden ze heerlijk. Moet zeggen dat hij het op de natuur ook erg goed doet en wissel nu af met Darf en dat gaat ook goed.
Lotgering hoor ik goede verhalen over alleen wil ik weten wat ik geef, wat zit er in en zij hebben geen analyse van hun kvv!
Door Barf
#1909145
Hoe oud is Sjakie ? Ik heb namelijk dat zelfde probleem met al mijn windhonden gehad tot de leeftijd van ongeveer drie jaar, er viel niet tegenop te voeren. Nu heb ik sinds kort een windhondje podenco/italiaantje erbij en weer hetzelfde probleem. Ik voer de wat vettere vleessoorten en ik geef hem voor het slapen gaan nog een portie omdat hij dan helemaal in rust is. Mijn ervaring is dat ze rond de drie jaar eindelijk echt mooi op gewicht zijn.
Overigens weegt Capoontje 9 kilo en eet ruim 800 gram per dag. Mijn honden barfen dus ik voer geen kvv.
Laatst gewijzigd door Barf op za 22 jan 2011, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1909249
[quote="Barf"]
Overigens weegt Capoontje 9 kilo en eet ruim 800 gram per dag. Mijn honden barfen dus ik voer geen kvv.
[/quote]

Das een hoop voer voor een hond van dat formaat, hier eentje van 27kg en die kauwt ook nog bijna 1100 gram per dag weg.
Door Barf
#1909255
[quote="TMG1961"]
Das een hoop voer voor een hond van dat formaat, hier eentje van 27kg en die kauwt ook nog bijna 1100 gram per dag weg.

[/quote]
Ja maar podencootjes zijn hele energieke hondjes en verbruiken enorm veel, mijn galgootjes ook, als ze wat ouder worden kan je langzaam aan minder gaan voeren om ze goed op gewicht te houden. In de winter krijgen ze weer veel meer omdat ze anders ook extreem afvallen. Windhonden hebben geen vetlaag. De oudere windhonden krijgen hier nu tussen de 900 en 1300 gram, afhankelijk van hun gewicht.
Door TMG1961
#1909258
Ken een paar podenco's, leuke hondjes :) Ken ook een Galgo, een vriend van me heeft een ex racer uit Spanje. Die ligt de hele dag op de bank en trekt alleen tijdens de wandelingen een paar sprintjes en dan vindt ze het weer genoeg  :biggrin2:
Door Barf
#1909260
[quote="TMG1961"]
Ken een paar podenco's, leuke hondjes :) Ken ook een Galgo, een vriend van me heeft een ex racer uit Spanje. Die ligt de hele dag op de bank en trekt alleen tijdens de wandelingen een paar sprintjes en dan vindt ze het weer genoeg  :biggrin2:
[/quote]
Die van mij lopen toch wel drie uur per dag hoor en zomers zijn we vaak nog langer weg.
Als roedel zijn ze denk ik ook veel aktiever dan als je er een alleen hebt want hier rennen en jagen ze tegen elkaar op ;)
Door jomar
#1909266
Hij is goed 2 jaar. Hij is heel gevoelig en heel slim. Hij wil ook de pilletjes niet eten. Als ik ze smelt en door ze eten doe, eet hij helemaal niets. Ik ga zo met leverworst proberen. Toen we hem kregen was het net een velletje met botten. Hij is daarna wel redelijk goed op gewicht gekomen. Maar hij wordt nu weer wat magerder, zijn vacht is overigens helemaal weer goed.

Het lijkt ook of hij iets maar een dag of 5 lekker vind. Daarna hoeft hij het gewoon niet meer. Hij vind kvv lekkerder dan brokken. Ik heb nu ahv geprobeerd.

Vorige week stikte hij bijna in een penslap. We willen hem langzaam laten wennen aan barf. Maar hij is al van verschillende brokken op ahv overgegaan. Ik wil hem nu niet weer ander voer geven. Ik ben bang dat ik dan niet helemaal het goede geeft kwa samenstelling. Als zijn kuurtje klaar is gaan we met kippekarkasjes of eendenvlees proberen.

In het asiel at hij nauwelijk. Bij ons at hij steeds een paar dagen goed van zijn brokken met vlees. Op een gegeven moment wilde hij het niet meer. Toen we op kvv overgingen begon hij echt goed en veel te eten. Gistermiddag en vanmorgen wilde hij nauwelijks eten. Ik hoop dat het vanwege de kuur is, of mogelijk omdat hij net onder de douche is geweest. Ik hoop dat dat niet eten wel tijdelijk is.

We hebben hem ook nog niet op giardia laten testen. Hij is al zo vaak bij de DA geweest. Er zijn ook al 7 kiezen getrokken bij hem ivm paradontitus (we hebben toen zijn brokken twee weken gemalen met vlees). Volgens de DA komt dat weinig voor bij zulke jonge honden. Ze zei dat ze het ook veel bij proefdieren zag (was bij het tandheelkundig centrum voor dieren op de Uithof gegaan met ze) en verweet het aan stress. Dat kan kloppen, want in het asiel ging hij er bijna onderdoor aan de stress. Hij vertrouwde niets en niemand. Dat gaat nu juist er goed. Ik mocht bij de uithof erbij zijn toen hij zijn narcose kreeg en kon hem redelijk op zijn gemak stellen. Toen hij wakker werd schijnt hij volledig door het lint te zijn gegaan. Ik ben er toen direct bij geroepen waarna hij gelukkig weer rustiger werd. Guus is echt zijn vriendje en hij wil door iedereen worden aangehaald. Hij is ook heel vrolijk en levendig. Alleen die diarree, daar maken we ons zorgen over. Hij plaste het gisteren en vanmorgen weer gewoon uit. Als we klaar zijn met het kuurtje willen we hem alsnog laten testen, maar de bezoeken aan de DA zijn echt drama voor hem.

Hij heeft ook bloedtesten gehad en alles was goed.

We gaan nu carnibest en lotgering bestellen, is er ook meer afwisseling. Bij lotgering willen we vleessoorten gaan bestellen die hij niet standaard eet, zoals eend en paard.

Pfff het is wel een zorgekindje hoor. Het ging juist zo goed. Gelukkig gaat Guus wel heel erg goed. Die was toen we hem kregen een tijdje aan de dunne, maar die gaat hartstikke goed nu!
Door Barf
#1909270
Bedoel je nu dat je brokken mengt met kvv ?
Ja ik dacht al een beetje dat hij nog vrij jong zou zijn. Overigens is het gebruikelijk dat ze in de wintermaanden afvallen, dan voer ik altijd bij.
Door jomar
#1909317
Nee, hij krijgt helemaal geen brokken of hondensnoepjes oid. Toen we hem kregen was hij op biofood. De DA raadde Hills aan, omdat zijn ontlasting zo dun was. Hij ook allerlei bloedonderzoeken gehad, die goed waren. We zijn toen op Hills overgegaan dat ging wel goed, maar dat was speciaal voer. Ik was bang dat dat de eenzijdig was. Toen hebben we Hills vetessentials gekocht, dat hij twee keer lekker vond en daarna niet meer at. Hij bleef ook af en aan aan de diarree. Daarna zijn we op kvv, waar ik inmiddels veel over heb gelezen, overgegaan dat tot afgelopen week heel goed ging, hij kreeg weer diarree. Omdat ze binnenkort weer een wormenkuur moesten hebben hebben we ze panacur gegeven, voor het geval hij giardia heeft. Als hij diarree heeft is het net water. Schijnt dat het dan aan de dunne darm ligt. De oorzaak is dan vaak wormen of voedsel.

Ik heb  vanmorgen had ik voor de derde keer anderhalf pilletje door zijn eten gedaan en toen hoefde hij niet meer. Hij wilde ook geen vlees waar niets doorheen zat, maar dat hoefde hij ook niet.

Ik denk dat hij niet wil eten vanwege de smaak van de pillen. Ik wil Sjakie als zijn kuur voorbij is wat vetter kvv geven en Guus juist mager kvv.
Door Barf
#1909323
Komt Sjakie uit Spanje ? Giardia is zeker een mogelijkheid, ik heb mijn galgo's daar in het begin ook voor moeten behandelen met panacur maar ik zou bij twijfel zeker even een ontlastingsonderzoek daarop laten doen. En verder zou ik hem voorlopig inderdaad even op kvv houden, wat meer voeren en langzaam aan barfprodukten gaan bijvoeren, wat kippenekjes, karkasjes, een lappie pens, rauw eitje en kijken hoe hij het daarop gaat doen.
Door jomar
#1909330
Da's precies hoe we het willen doen. Ze komen idd uit Spanje. In de drie maanden dat ze hier zijn hebben we al zo'n €1800 uitgegeven aan medische kosten. Sjakie is ook helemaal klaar met de DA. Ik wil hem er ook niet voor elk wissewasje naartoe slepen. Vandaar de panacur kuur. Achteraf willen we nog testen. Mijn gevoel zegt dat Sjakie erg gevoelig is voor het eten en dat we ons daar vooral op moeten richten. Maar we moeten andere zaken natuurlijk wel uitsluiten.

Maar weet iemand welke kvv wat vetter is? Anders gaan we bij Lotgering bestellen. Ik lees dat steeds dat carnibest het beste kvv is, dus daar wil ik ook wel voor gaan. Of is een combi ook goed?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door