Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Molllie
#1900545
wie geeft zijn of haar hond uitsluitend biologisch vlees?

Teveel antibiotica en groeihormonen zijn toch ook slecht voor mensen, dus ik ga er vanuit dat ze ook niet goed kunnen zijn voor honden,
zelf eet ik reeds vele jaren geen dode beesten meer sinds de verhalen over antibiotica geven aan koeien en  varkens die niet ziek zijn mij ter ore kwamen, aangezien mijn hond slecht reageerde op smuldier en ik eigenlijk ook geen brokken wil geven wil ik nu zelf samen met biologisch vlees
Door Angela_Bodhi
#1906021
Klopt, die 'rommel' in het vlees is voor mensen niet goed en voor dieren ook niet. Ik zou Bodhi graag (meer) biologisch vlees willen geven. Dit is echter enorm duur en voor mij op dit moment onbetaalbaar. Misschien zijn er wat redelijk betaalbare adresjes te vinden, maar het blijft toch minstens 2x zo duur als niet-biologisch. Maar als je dat kunt betalen, dan zeker doen. Want het is zeker beter!
Door Antonia
#1906107
Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, zowel voor mijzelf als voor mijn honden. Helaas word ik hierin voor een deel gehinderd door de verkrijgbaarheid en voor een ander deel door de prijs. Dus soms moet ik wat schipperen.
Door Linda_Bonbon
#1906527
Weet je dan zeker dat bij biologisch vlees er geen AB en hormonen enzo in zitten? Ik heb ooit gehoord (is natuurlijk niet erg betrouwbaar dat weet ik) dat er maar weinig verschil zit in bio en normaal vlees, dat het grootste verschil de voeding van de dieren is. Dus dat bio koeien gevoerd worden met bio voer. En dat je bij biologisch ook nooit zeker weet of je koeien/varkens/etc wel buiten zijn geweest of toch altijd in een stal hebben geleefd, omdat dat geen eis is om je vlees 'biologisch' te mogen noemen?
Door Anne in Zweden
#1906576
Orgaan (lever, nier en hart) is hier altijd biologisch, daar bezuinig ik niet op. Ik probeer ook verder zoveel mogelijk biologisch te voeren, maar soms is het gewoon niet verkrijgbaar. In Duitsland worden veel barfonderdelen alleen gemalen verkocht, en als ik moet kiezen tussen gemalen biolamribjes of ongemalen niet-biolamripjes, dan wordt het dat laatste.
Ik had een goed adres voor biokalkoen en biolam, maar die hebben inmiddels zo weinig assortiment over (weet niet waarom), dat het niet loont om daar te bestellen, want iedere 28 kilo is 8,50 € verzendkosten, en als je dan alleen geïnteresseerd bent in de biokalkoennekken (omdat de bio-organen van kalkoen alleen in kant-en-klare pakketjes verkrijgbaar zijn, waarvan je dus niet weet hoeveel hart, hoeveel lever enz. ze bevatten (en omdat luchtpijp en long zo naar de foto te oordelen de hoofdbestanddelen zijn van die pakketjes, en dus voedingstechnicsch waardeloos)), waar was ik, o ja, dan valt zo'n bioleverancier helaas al snel af.

Ik weet niet of je bij biovlees zeker weet dat er geen schadelijke stoffen in zitten, maar het feit dat die dieren in ieder geval rotzooivrij eten hebben gegeten hun leven lang, maakt hun vlees natuurlijk al een stuk gezonder.

Overigens wordt door veel barfende Duitsers in mijn omgeving beweerd dat bio hier helemaal niet zo bio is, dat alleen al gezien het volume wat verkocht wordt (van melk en eieren met name) het onmogelijk zo kan zijn dat dat écht bio is. En dus gaan zij daar niet voor betalen. Ikzelf geloof dat niet zo, want ik zie en ruik het verschil gewoon tussen een biolever en een niet-biolever. Dat van die melk en die eieren moet ik maar aannemen, dat het bio is als er bio op staat, maar verder vermoed ik alleen maar dat die andere barfers geen zin hebben om meer geld uit te geven dan nodig is en daarom geen bio kopen. En dat ze dat dan rechtvaardigen door te stellen dat er met bio gesjoemeld wordt.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1906620
Ik houd er ook rekening mee, geef geen vlees uit de bio-industrie. Zoveel mogelijk biologisch en wild, en paardenvlees soms. Daisy is maar klein, dus het maakt niet zoveel uit als het wat duurder is, alhoewel er best leuke aanbiedingen zijn vaak.

[quote="Linda_Bonbon"]
Wseet je dan zeker dat bij biologisch vlees er geen AB en hormonen enzo in zitten? Ik heb ooit gehoord (is natuurlijk niet erg betrouwbaar dat weet ik) dat er maar weinig verschil zit in bio en normaal vlees, dat het grootste verschil de voeding van de dieren is. Dus dat bio koeien gevoerd worden met bio voer. En dat je bij biologisch ook nooit zeker weet of je koeien/varkens/etc wel buiten zijn geweest of toch altijd in een stal hebben geleefd, omdat dat geen eis is om je vlees 'biologisch' te mogen noemen?
[/quote]

Volgens mij mogen biologisch gehouden dieren alleen antibiotica als het nodig is ivm ziekte, in de intensieve veehoiderij geven ze preventief atibiotica. Wat eisen zijn aan biologisch houden van dieren kun je vinden op de website van skal. Volgens mij is het wel verplicht om de dieren de mogelijkheid tegeven naar buiten te gaan.
Door Linda_Bonbon
#1906630
[quote="Meike en Daisy"]

Volgens mij mogen biologisch gehouden dieren alleen antibiotica als het nodig is ivm ziekte, in de intensieve veehoiderij geven ze preventief atibiotica. Wat eisen zijn aan biologisch houden van dieren kun je vinden op de website van skal. Volgens mij is het wel verplicht om de dieren de mogelijkheid tegeven naar buiten te gaan.
[/quote]

Bedankt, ik ga de site van skal eens op m'n gemak doorlezen!
Door pallas
#1906652
Ik voer bijna geheel biologisch. Maar voor sommige diersoorten is het nog te duur of er is moeilijk aan te komen.
Eend halen we nog bij VSE. bijvoorbeeld.
Pens voer ik alleen als het Eko is, daar merk ik ontzettend veel verschil van!
Door wolfdolf
#1906751
Ik denk dat biologisch-gekweekte zaken even onbetrouwbaar zijn.
De bioindustrie krijgt namelijk veel meer controles over zich.

En ze doen het allemaal voor het geld...de volksgezondheid komt op de 2de plaats.
Door Wendi
#1906854
wild heet biologisch te zijn.
toch is het zo dat als de boeren hier het land gespoten hebben, de koeien er 3 weken niet mogen grazen.
de reeen staan er dezelfde avond al weer, samen met de hazen... :-\
Door Anne in Zweden
#1906875
[quote="wolfdolf"]
Ik denk dat biologisch-gekweekte zaken even onbetrouwbaar zijn.
De bioindustrie krijgt namelijk veel meer controles over zich.

En ze doen het allemaal voor het geld...de volksgezondheid komt op de 2de plaats.
[/quote]

Ik kan met dit soort opmerkingen nooit zoveel. Dan ga ik altijd even bij mezelf te rade: als ik ambities had om dieren te fokken op biologisch verantwoorde wijze, dan zou ik dat ook echt biologisch doen - niet vanwege de volksgezondheid, maar om het welzijn van de dieren die ik onder m'n hoede heb. En ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de enige welwillende idealist op aarde ben. Als iemand ervoor kiest biologisch te boeren, wat meer werk is dan normaal (lijkt me), dan doet ie dat omdat ie achter die ideologie staat. Maar misschien is dat wel heel naïef gedacht.

Hoe dan ook, is het echt zo dat de bio-industrie beter wordt gecontroleerd dan de biologisch verantwoorde? Is dat onderzocht? Hoe weten we zoiets, of hoe kunnen we dat controleren?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1906939
[quote="wolfdolf"]
Ik denk dat biologisch-gekweekte zaken even onbetrouwbaar zijn.
De bioindustrie krijgt namelijk veel meer controles over zich.
[/quote]
Biologisch vee wordt heel streng gecontroleerd door SKAL. Veel strenger dan niet-biologisch.
Ze mogen maar een keer in hun leven een antibioticum kuur hebben gehad en ze eten biologisch voer, waar ook strenge regels voor zijn.
Alleen of ze ook buiten komen weet ik niet, liefst wel maar volgens mij is het geen eis. Dus je kunt ze binnen houden.

[quote="Wendi"]
wild heet biologisch te zijn.
toch is het zo dat als de boeren hier het land gespoten hebben, de koeien er 3 weken niet mogen grazen.
de reeen staan er dezelfde avond al weer, samen met de hazen... :-\
[/quote]
Wild is niet biologisch. Alleen dieren die door mensen gehouden worden kunnen biologisch zijn.

[quote="wolfdolf"]
En ze doen het allemaal voor het geld...de volksgezondheid komt op de 2de plaats.
[/quote]
Dat is zeker niet zo. De volksgezondheid komt altijd op de eerste plaats. Soms helaas vind ik.
En dat "ze" het voor het geld doen...........ja, wie niet? Boeren zijn blij als ze kunnen leven van hun dieren, want dat valt niet altijd mee, zowel de biologische als de niet-biologische.
Door Wendi
#1907302
precies, dat bedoelde ik ook wat betreft het wild  :) ik denk dat dit een wijd verbreid misverstand is.

toch verkoopt mijn biologische slager ook wild en draagt het hondenvoer dat hij ervan maakt zijn skalnummer.
volgens mij is dit ook geschoten wild.

wat voor mij persoonlijk telt bij wild is dat de dieren een vrij leven hebben gehad.
Laatst gewijzigd door Wendi op do 20 jan 2011, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door