Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda_Bonbon
#1899954
Morgen ga ik naar de markt voor kippenekken. In de hoop dat Cootje het deze keer wél wil eten...
Ik zat te denken om misschien ook een visje te kopen om te proberen. Ik wil zijn menu graag wat uitbreiden omdat hij nu alleen maar op rund en kip (beide smuldier) leeft en me dat nogal eenzijdig lijkt. ('t is niet mijn hond maar van mijn ouders dus helaas heb ik er weinig over te zeggen)

Maar nu mijn vraag, welke vis zou ik het beste kunnen kopen? Heb al een keer zalm geprobeerd maar dat weigerde ie hardnekkig, later las ik hier dat zalm niet echt een 'beginnerssmaak' is. Welke vis kan ik voor een moeilijk etende hond die helemaal niks kent en nogal aanhanger van het 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet'-principe is (;))  het beste kopen??
Door Linda_Bonbon
#1899966
Ok, sardientjes, dan gaan we daar naar op zoek :)
En wat kan ik er dan het beste mee doen? In stukjes? Of in z'n geheel geven (er rekening mee houdend dat het echt een zeurende hond is die tot nu toe niks heeft willen eten dat grover is dan zijn kvv....)
Door Huskymeisje
#1899969
dan zou ik hem eerst in stukjes geven en kijken wat je hond er mee doet. Ik zou wel de stukjes steeds groter maken zodat je in de toekomst de vis ineens kunt geven.
Door Linda_Bonbon
#1900617
Die stomme hond die weigert... Ik heb net dus op de markt sardines gekocht, maar hij verrekt het om ze te eten. Hij pakte wel een stukje uit zijn bak en ging er mee op de mat bij de achterdeur staan, hij likte er wat aan, maar eten ho maar. Net zoals vorige keer met zijn kippenekken, en nog wat andere dingen die ik geprobeerd heb hem te voeren.

Bonbon -de kat-  daarentegen, vond het heerlijk  :o Zij eet heel af en toe een klein stukje smuldier van de hond, maar voor de rest lust ze helemaal niks. Dus we waren allemaal nogal in shock toen bleek dat zij de sardines wél wilde eten. Ik had het haar gegeven zo van, proberen kan geen kwaad, en tot onze grote verbazing at ze het nog op ook. Dus Bonbon krijgt vanaf nu 1 of 2 per week een visje :)
Door Angela_Bodhi
#1906033
Ik denk dat je meer geduld moet hebben. Sommige honden moeten er aan wennen en zijn koppig. Misschien helpt het om eerst eens bewerkte vis te geven; gebakken of gekookt bijvoorbeeld. Of eens sardientjes uit blik. In kleine stukjes door de Smuldier prakken en dan steeds minder Smuldier erbij. Of eens doorzetten; een dagje geen eten en 's avonds een hongerige (en hopelijk wat minder kieskeurige) hond ::). Honden moeten erg aan geur, smaak en textuur wennen soms. Zeker volwassen honden, pups wennen redelijk makkelijk. Maar als honden doorkrijgen dat ze toch hun vertrouwde maaltje wel krijgen, dan weigeren ze soms iets nieuws te eten. Dus gewoon doorzetten hoor en blijven uitproberen wat hij wel of niet lekker vindt. Verse (rauwe) vis altijd eerst invriezen he, i.v.m. de parasieten.
Door nienk
#1906098
wellicht inderdaad beetje meer doorzetten, Reus moet ook altijd wennen aan een nieuwe smaak. kijkt er naar, likt er eens aan, loopt weg. hmm, toch maar nog een keer kijken.. mee nemen naar mn kleedje.. hmm nog maar eens likken. even kijken of ik bij een andere baas om iets anders kan zeuren.. nee. oh nou even kijken wat ik ook al weer uit mn bak had gevist. verrek, je kan er op knagen. oh. ok, nou ja, eigenlijk is het ook best te eten..

zo gaat het tot nu toe altijd met nieuwe dingen, de eerste keer konijn (met kruiden van de hol da) at ie echt niet, nou dan niet. volgende ochtend nog eens geprobeerd, en toen ging het er wel in. hond met iets meer honger eet veel meer! (en dat is niet zielig, dat is leren eten!)

en het gaat er denk ik vooral om dat je geen aandacht besteed aan zijn kieskeurige gedrag, dus geen 'toe maar fikkie, het is lekker, hier, probeer maar een hapje' als hij er echt niet naar om kijkt. als hij wel interesse er voor heeft, maar niet zo goed weet wat ie er mee moet, kan je hem wel helpen door het bijvoorbeeld vast te houden.
Door Linda_Bonbon
#1906146
vasthouden werkt zowiezo niet, hebben we al meerdere keren geprobeerd bij kippenekken.
klein snijden en door zijn smuldier is wel een goed idee ja, zal ik zeggen tegen m'n moeder! hij at overigens wel een stukje toen we wat stukken aan de kat gaven. er viel een stukje op de grond, en toen wilde meneer t wel eten! zolang de kat t maar niet krijgt doet ie alles  ;)
dus inderdaad een kwestie van volhouden denk ik ja.
Door old school
#1906188
misschien eens de kat naast de hond zetten om te eten, baknijd kan in dit soort gevallen helpen.
Door dancingdaydream
#1906277
Sardientjes werden hier ook aangekeken alsof er vergif in zat, maar mevrouw vond zalm dan wel weer heel erg lekker.. rare beesten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door