Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1898854
Door omstandigheden een tijd geleden overgsteapt van KVV/BARF naar alleen maar KVV (smuldier) met af en toe een BARFhapje.
Onze hond van nu 9 maanden heeft heel lang gesukkeld met zijn ontlasting (waterig dun, breiig en soms wat bloed)maar sinds enkele weken is deze dus prima, gewoon vaste keutels en in verhouding niet veel. Ideaal dus! Hij krijgt smuldier compleet, enkelvoudige kip, pens/vlees compleet en soms hart. Een enkele keer rodi bugers. Ik wil nu langzaam de BARF weer opbouwen maar ook zijn ontlasting goed houden.
Hij krijgt nu ongeveer 800 gram KVV op een dag en doet het daar goed op. Ik wil 's morgens KVV blijven geven.
Welke percentages kan ik nu het beste aanhouden boor BARF? Welke hoeveelheden en welke soorten vlees(bot)?
Mocht de ontlasting bij het geven van BARF weer verslechteren is het dan erg om alleen KVV te geven (wel meer gevarieerde soorten)?
Door *Flip*
#1898883
smuldier bevat volgens mij geen natuurlijk bot, maar calciumsupplementen en is daarom niet compleet. Wanneer zijn de problemen met ontlasting begonnen? Voor of na je van Barf naar smuldier ging? Wat voorn barfhapjes gaf je tussendoor, met of zonder bot? Hoelang is heel lang sukkelen en weet je waar het door kwam?

Om langzaam de overstap naar bot te maken kan je eerst beginnen met een KVV waar gemalen bot in zit, dan nekken bijvoeren, als alles goed gaat ruggen en karkassen.
Als de ontlasting verandert ga dan na wat er gegeten is en probeer een andere soort.

Misschien had hij destijds enkel een infectie en is er niets om je zorgen over te maken :)
Door BbvDoerak
#1898950
Onze hond is nu 9 maanden en had vanaf het begin af aan (we kregen hem binnen toen hij 8 weken was) problemen met zijn ontlasting.
Gezien de omstandigheden waar hij uitkwam (broodfok) niet zo heel gek natuurlijk. Ten eerste ontwormd en vanuit het asiel kreeg hij Royal Canin brokken.
Toen hij een week of 12 was overgestapt naar Orijen aangezien we dit graag wilde gaan voeren. Toen werd de ontlasting helemaal dramatisch dun dus weer naar de DA maar die hield het wederom om een darminfectie. AB gekregen en op gekookte kip gehad, dit ging iets beter maar niet voor lang. Daarna Devotion brok geprobeerd (kip-rijst) wat wel wat verbetering opleverde maar niet helemaal het gewenste resultaat gaf (ontlasting bleeg vrij plakkerig). Na een terugval weer naar de DA en om een Giardiatest gevraagd. Deze was positief. Zware AB en deze DA adviseerde smuldier te geven. Toen zagen we echt verbetering. Dus toen een tijdlang KVV gevoerd en later half KVV/ half BARF (compleet menu met bot, vlees, orgaan, groente en vis). Ontlasting was beter nog steeds niet optimaal. Moest het soms echt van de stoep schrapen en er zat ook regelmatig bloed bij. Nog een aantal keer bij de DA terug geweest maar die hield het op een darminfectie (Giardia is toen wel uitgesloten) en ik mocht geen BARF meer geven. Wegens prive omstandigheden van de laatste weken, niet in staat om BARF te halen dus maar even KVV gaan geven. En tsja nu heeft hij dus perfecte ontlasting!
Wil wel weer graag een BARF menu gaan maken maar wil wel dat hij deze ontlasting behoudt ;). Dus gewoon weer langzaam aan terug opbouwen net als de eerste keer? Welke verhoudingen kan ik het beste aanhouden (bot, vlees, orgaan, vis, groente)?
#1900483
De enkelvoudige kip versie van SD bevat gemalen kipkarkas, dat is dan ook de enige versie van SD mét echt bot ;)

Je kan als je het langzaam wilt doen beginnen met een paar dagen in de week vleesbot en spiervlees te geven (aftrekken van de hoeveelheid KVV of gewoon alleen bot+vlees geven). In KVV zit over het algemeen vrij veel orgaan, dus als ze 4 of meer dagen alleen KVV krijgen hoef je je over orgaan eerst geen zorgen te maken.
Als het met dat goed gaat, gewoon volgens de barf-percentages steeds vaker BARF geven en minder KVV, tot je uiteindelijk op alleen barf zit :)
#1906044
Bodhi heeft ook heel lang last van giardia gehad en dus diarree... Maar eerst had de hond wel giardia en later niet? Door alle AB kan de hond al een enorme darmontsteking krijgen he, ook van het vele poepen. Bodhi kon KVV toen ook veel beter verdragen dan lappen vlees en bot en hij kon ook gekookt vlees beter verdragen dan rauw. Ik heb het toen langzaam weer opgebouwd. Sommige dingen lichtjes gekookt en in stukjes gesneden. En toen steeds rauwer en steeds grotere stukken weer. Ik ben naar een klassiek homeopaat gegaan en de diarree is toen overgegaan en ook de darmontsteking.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door