Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door cheeta
#1904300
Sinds tweede kerstdag hebben wij een poezedame op het erf rondlopen (gedumpt dus), omdat het een vreselijk lief mauw monster is mag ze blijven.De eerste indruk was dat het een gecastreerde kater was maar bij nadere inspectie bleek het een dame te zijn :-[, aangezien we niets van haar weten, hoe kan ik er achter komen of deze dame al geholpen is?op een nestje zitten ook wij niet te wachten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1904370
Afwachten tot ze krols is, maar dan heb je vrij snel een zwangerschap. Katers ruiken dat veel eerder en zullen er dan opspringen. En dan heb je 9 weken later ineens kleine poesjes. Ik zou haar vangen en meenemen naar de dokter.  Deze kan ook gelijk kijken of ze al een chipje heeft en dan kan je haar (kan ook zonder chip natuurlijk) als gevonden opgeven. Het kan natuurlijk dat ze ergens verdwaald is en iemand haar mist.
Heel goed dat je haar wil steriliseren, er zijn nog genoeg mensen die denken dat het wel los loopt en zo bijdragen aan het kattenoverschot en de zwerfkattenpopulatie.
Als ze binnen wil en mag wonen, is het een stuk makkelijker af te wachten of ze wel of niet krols gaat worden.
Mocht ze bij de dokter al zwanger blijken (krols van huis ontsnapt, zich laten dekken en de weg naar huis niet meer terug weten), kan je haar gewoon laten steriliseren en de kittens aborteren. Dat is niet zielig, de kittens zijn immers nog niet geboren. Het is pas zielig als de kittens er uit zijn en een zwaar leven op straat of in een asiel te wachten staan. Wil de dokter niet aborteren, zoek dan snel een andere.
Door *Flip*
#1904470
het klinkt idd wat cru, maar is wel de beste oplossing. Tenzij je het zelf geen probeem vind er een aantal bij te krijgen ;)
Door Krullebol
#1904568
Naar de DA voor een gezondheidscheck/evt. echo.
Afwachten tot ze krols wordt.
Zodra ze krols is geweest: naar DA: castratie.
Katten kunnen ook stil krols worden, pas daar mee op!
Als de kat wel zwanger is idd laten aborteren.
Ik heb het er een tijd terug nog over gehad met mijn DA.
Ethisch gezien aborteren ze liever dan dat kittens verzopen worden, ondervoed raken, de kat er aan onderdoor gaat, ze ziek worden en dood gaan etc.
Gebruikersavatar
Door cheeta
#1905189
[quote="koekje"]
Afwachten tot ze krols is, maar dan heb je vrij snel een zwangerschap. Katers ruiken dat veel eerder en zullen er dan opspringen. En dan heb je 9 weken later ineens kleine poesjes. Ik zou haar vangen en meenemen naar de dokter.  Deze kan ook gelijk kijken of ze al een chipje heeft en dan kan je haar (kan ook zonder chip natuurlijk) als gevonden opgeven. Het kan natuurlijk dat ze ergens verdwaald is en iemand haar mist.
Heel goed dat je haar wil steriliseren, er zijn nog genoeg mensen die denken dat het wel los loopt en zo bijdragen aan het kattenoverschot en de zwerfkattenpopulatie.
Als ze binnen wil en mag wonen, is het een stuk makkelijker af te wachten of ze wel of niet krols gaat worden.
Mocht ze bij de dokter al zwanger blijken (krols van huis ontsnapt, zich laten dekken en de weg naar huis niet meer terug weten), kan je haar gewoon laten steriliseren en de kittens aborteren. Dat is niet zielig, de kittens zijn immers nog niet geboren. Het is pas zielig als de kittens er uit zijn en een zwaar leven op straat of in een asiel te wachten staan. Wil de dokter niet aborteren, zoek dan snel een andere.
[/quote]

De kans dat ze weggelopen is is vrijwel nihil, in een straal van 2 kilometer om ons huis staat , maar 1 boerderij en daar komt ze niet vandaan, ze is een echte huiskat, is honden gewent.

We zullen haar in de gaten houden of ze krols wordt, partnerlief wordt bewerkt zodat deze dame lekker binnen mag komen wonen ;)

Ze lust alles, pens en vis ze draait haar poezelige pootjes er niet voor om :o
Gebruikersavatar
Door cheeta
#1909479
Zou je er achter kunnen komen d.m.v. een litteken of zo of ze gesteriliseerd is? of kan je dat op die manier niet zien?.
Wachten tot ze krols wordt of niet vind ik maar zozo

[quote="dancingdaydream"]
Echo laten maken, als ze niet geholpen is laten helpen :)
[/quote]

Kan je op de echo zien of ze al onder het mes geweest is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1909481
Als er een litteken zit, is dat heel klein. En katten hebben haar op de buik, dus daar is nagenoeg niet achter te komen op die manier. Op een echo is te zien of er wel of geen eierstokken (en eventueel baarmoeder) meer zijn. Bij een sterilisatie voor poezen worden die namelijk verwijderd, het is dus eigenlijk een castratie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door