Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Leonike
#1904128
De katten eten inmiddels een half jaar KVV.
Nu willen we onze hond ook over zetten op vers.
Yara is een flatcoated retriever van bijna 5 jaar oud.
Ze weegt 27 kg.
Sinds deze week krijgt ze KVV (Smuldier).
Dit willen we langzaamaan uit gaan bereiden naar steeds meer BARF.
De bedoeling is dat ze straks 's morgens KVV krijgt en 's avonds BARF.
Ik heb begrepen (hopelijk klopt het...), dat ik behalve een penslap, geen extra orgaan bij hoef te voeren, omdat dat al genoeg in KVV zit.
Het eerste menu is gemaakt, ik weet alleen niet of ik het gehelmaal goed heb gedaan...

Maandag
Bot Eend 150 59%
Spiervlees Kopvlees 75 29%
Groente Groentemix 30 12%
Totaal 255

Dinsdag
Bot Kip 140 57%
Spiervlees Kopvlees 75 31%
Groente 30 12%
Totaal 245

Woensdag
Bot Kalfsrib 100 58%
Kip 45
Spiervlees Paard 25 30%
Vis 50
Groente 30 12%
Totaal 250

Donderdag
Bot Parelhoen 125 57%
Eend 20
Spiervlees Kopvlees 50 31%
Paard 30
Groente 30 12%
Totaal 255

Vrijdag
Bot Konijn 125 57%
Kip 15
Spiervlees Paard 75 31%
Groente 30 12%
Totaal 245

Zaterdag
Bot Geitenrib 75 30%
Orgaan Pens 175 70%
Totaal 250

Zondag
Bot Fazant 125 59%
                Geitenrib 25
Spiervlees Vis 75 29%
Groente 30 12%
Totaal 255


Ik weet dat de kalfs en geitenribben de eerste tijd nog te hard zijn. Die zullen, totdat ik zeker weet dat ze het bot goed kauwt en verteert, vervangen worden door karkas/nekken.

Er zit in:
Botten
Kippennek/karkas
Eendennekken/karkas
Parelhoen karkas
Fazant karkas
Konijn karkas
Geitenrib
Kalfsrib

Spiervlees
Kopvlees
Paardenvlees
Vis (sardien, panharing, zalm)

Orgaan
Lamspens/Geitenpens

Groentenmix
Mix van verschillende groenten, moet ik nog even voor gaan zitten om dat uit te zoeken
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1904646
Nou je bent een aardig eind op weg  :)
Mooie afwisseling heb je, 10 soorten + vis, luxe hoor!

Als je de helft kvv en de helft BARF voert zou ik persoonlijk toch gewoon richting de normale BARF percentages gaan, ook wat orgaan betreft.
In kvv zit niet altijd lever en nier verwerkt, sommige bevatten inderdaad aardig wat orgaan, maar dan vaak hart en pens.
Misschien kan je op de verpakking zien wat er precies toegevoegd is? (Is helaas lang niet bij alle kvv vermeld.)

Ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt als je per dag 2 soorten vleesbot wil voeren, je hebt bijvoorbeeld 15 gram kip en 20 gram eend in je menu staan (in combinatie met een ander vleesbot) en dat zijn echt maar kleine friemeltjes dus daar zou ik 1 soort per dag van maken.
Je hebt 7 soorten vleesbot (waarvan je inderdaad de ribben voorlopig beter achterwege kan laten) dus dan kan je per dag een ander vleesbot voeren, dat is al hartstikke luxe.  :)

Ik heb het e.e.a. even voor je nagerekend.
Ze krijgt nu 500 gram kvv per dag? Dat is 1,85% van haar gewicht per dag.

Je BARF-menu bestaat uit 1755 gram in totaal per week, dat is dan 0,93% van haar gewicht.
945 gram vleesbot = 53,85%
455 gram spiervlees = 25,93%
180 gram groente = 10,25%
175 gram pens = 9,97%
Totaal = 100%

Ik vind het percentage vleesbot wat aan de hoge kant. Tussen de 45-50% is gebruikelijk.
Misschien kan je ongeveer 5% van het vleesbot af halen en daarvoor in de plaats 5% orgaan (lever, nier, hart) toevoegen (naast de pens).
Dan geef je toch wat minder orgaan dan gebruikelijk is bij een BARF-menu, voor het geval dat al aardig vertegenwoordigd is in de kvv.
Maar weet je zeker dat ze in ieder geval ook nier en lever binnen krijgt, mocht dat niet op de verpakking staan.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op di 18 jan 2011, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door