Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Molllie
#1903441
Omdat ik de betere kvv vrij duur vind wil ik eigenlijk zelf eten samenstellen, ik kan komen aan kippennekken, kippenmaagjes, kipvleugels, kippootjes, kipfilet, paardevlees en rund, ik wil er ook groenten bij doen
Wie kan me helpen om een goed menu voor mijn American Staffordterrier reu van 5 maanden samen te stellen, hij weegt nu 23 kg, ik wil graag tips over hoeveelheden ipv procenten, ja ik was nooit een rekenwonder dus ik hoor liever X aantal vleugels of nekken en zoveel gram spiervlees, ik voel mij ineens erg dom :-[./
Na het lezen over ontgifting, ik geloof in de bieb, heb ik de hond een paar keer gewassen en tot mijn grote vreugde worden zijn rode plekken daar minder van, ja ik ben zo blij :)
Alle andere tips wil ik natuurlijk graag lezen
Groetjes
Een door voeding geobsedeerde hondemoeder
Door Molllie
#1903455
ik wil btw eerst een paar weken kvv geven voor ik bot ga geven, hij heeft toch twee weken weer brok gehad dus ik wil het rustig aan doen, ik durf overigs ook geen varkens of runder oren meer te geven, het lijkt de jeuk en rode plekken te verergeren, maar intussen tijd wil ik dus een degelijk menu voor m maken, ik heb er zo n zin in :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1903483
Molllie schreef: Omdat ik de betere kvv vrij duur vind wil ik eigenlijk zelf eten samenstellen, ik kan komen aan kippennekken, kippenmaagjes, kipvleugels, kippootjes, kipfilet, paardevlees en rund, ik wil er ook groenten bij doen
Wie kan me helpen om een goed menu voor mijn American Staffordterrier reu van 5 maanden samen te stellen, hij weegt nu 23 kg, ik wil graag tips over hoeveelheden ipv procenten, ja ik was nooit een rekenwonder dus ik hoor liever X aantal vleugels of nekken en zoveel gram spiervlees, ik voel mij ineens erg dom :-[./
Na het lezen over ontgifting, ik geloof in de bieb, heb ik de hond een paar keer gewassen en tot mijn grote vreugde worden zijn rode plekken daar minder van, ja ik ben zo blij :)
Alle andere tips wil ik natuurlijk graag lezen
Groetjes
Een door voeding geobsedeerde hondemoeder
Dit word een wel heel eenzijdig menu :-\
In de bieb staan veel goede tips hoe zelf samen te gaan stellen, en hoeveel diersoorten je nodig hebt om voldoende variatie te bieden.
Op http://www.barfclub.nl kun je een hele gemakkelijke rekenhulp vinden die alles voor je uitrekent
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1903679
Inderdaad nogal eenzijdig. Maar samenstellen zou je zelf heel goed moeten kunnen doen.

De soorten waar ik heb makkelijkste aan kan komen zijn: kip, paard, rund, kalkoennek, zalmkop en resten. En dan zit je zo al op 5 soorten. Ik haal mijn vlees vooral bij het slachthuis, biologische vleeshandel en de visboer. Als je meer soorten wilt kun je heel makkelijk ook bestellen bij DogShape, Herby en andere bedrijven die speciaal versvoer hebben voor de hond. Volgens mij staan de bedrijven ook ergens vermeld in een topic, die heb ik nu niet voor handen.

Maar zelf samenstellen is veel en veel goedkoper, plus dat je echt weet wat je geeft aan je hond en volgens mij heeft hij ook nog veel meer plezier van zijn eten.

Succes.
Door *Flip*
#1903828
Molllie schreef: ik wil btw eerst een paar weken kvv geven voor ik bot ga geven, hij heeft toch twee weken weer brok gehad dus ik wil het rustig aan doen, ik durf overigs ook geen varkens of runder oren meer te geven, het lijkt de jeuk en rode plekken te verergeren, maar intussen tijd wil ik dus een degelijk menu voor m maken, ik heb er zo n zin in :biggrin2:
eigenlijk heb ik alleen een kat, maar lees altijd veel mee met de honden. Over de groentenmixen weet ik niet niet veel, maar er staat heel veel over zelfsamenstellen in oa. de bieb.

Varken sowieso niet geven, al helemaal niet de oren van de dsz. Deze zijn behandeld met een stofje dat erg giftig is voor honden. Weet niet meer precies wat, maar dat vertelde onze DA.

Helaas, niemand kan jou zeggen hoeveel je je hond moet voeren, enkel de samenstelling. Gezien het nog een pup is zal hij steeds meer gaan eten en na een tijd weer minder, dan zit je toch echt aan de percentages vast.

Je moet minimaal 5 vleessoorten hebben met min 2 botsoorten en het orgaan bestaat minimaal uit pens, lever, hart, en nier. Vette vis en eitjes zijn ook een goede aanvulling.
Als ik naar de dingen kijk waar je nu aan kan komen, denk ik dat je voornamelijk in de super hebt gekeken. Zoals WillyP al zegt, bestel bij een groothandel, staan in het topic 'a la carte', dat is veel goedkoper en je komt dan gemakkelijk aan meer dan voldoende vleessoorten.

ik kan je wel een rekenvoorbeeld geven, die kan je dan zelf invullen.

je hond weegt 23kg, stel: je wilt 5% van zijn lichaamsgewicht per dag gaan voeren:
23000gram * 0.05 = 1150 gram per dag, 1150*7dagen = 8050 gram per week

stel van die 8050 gram voer je 10% groente, 20% orgaan, 20% spiervlees en 50% vleesbotten
groente    0.10 * 8050 =
orgaan      0.20 * 8050 =  (waarvan max de helft pens)
spiervlees  0.20 * 8050 =
vleesbot    0.50 * 8050 =

Zo heb je 1 week compleet, porties maken en klaar :) Je kan het ook voor 2 of 3 weken doen.
Door Molllie
#1904034
Thnx allemaal, heb nu een idee van hoe het moet, tis gek maar ik droom zelfs over vlees, raar he?
Miss omdat ik er nu zoveel mee bezig ben want zelf lust ik het niet eens.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1904048
Molllie schreef: tis gek maar ik droom zelfs over vlees, raar he?
;D  ;D  ;D
Hoop dat 't geen nachtmerrie is?
Door Angela_Bodhi
#1905995
Met wat je nu kunt krijgen, kun je geen goed menu maken zoals anderen al zeggen. Geef eerst nog even KVV en ga je eens goed verdiepen in de percentages en het maken van een menu. Hier is hulp genoeg. In het begin lijkt het allemaal heel ingewikkeld en het is ook wat rekenwerk, maar als je eenmaal een basismenu hebt, kom je al een heel eind. De variatie in het basismenu kun je zelf maken en als je meer ervaren bent, bereken je ook weer makkelijker een ander menu. Kijk goed naar menu's van anderen, daar kun je veel van leren.
In ieder geval zul je op zoek moeten gaan naar meer soorten vlees en bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door