Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1901253
hallo,
Eerst zal ik maar schrijven hoe ik nu voer, de dieren en bezwaren.
De honden en katten hebben de hele dag brokken staan. Ik wil dat minderen maar niet geheel weglaten. Om meerdere redenen. in de vakantie moeten ze brokken eten, ben al blij met een oppas die zoveel kattenbakken moet schoonmaken, ze hun aandacht moeten geven en wil diegene niet met meer werk opzadelen.
Ik heb 2 sphynxen die heel vaak per dag eten om op peil te blijven. Een optie om de hele dag vlees te laten staan is er niet en wil ik ook niet.
Dus voorlopig blijf ik ook brokken voeren. ik heb al vele artikelen gelezen over het samen voeren. :-\
Ik heb een oude mechelaar (TIco) van 10 jaar en een pup Duitse herder Blits) van 5 maanden. Tico krijgt elke zaterdag een pakje pens van smuldier en zondags krijgt hij een bot van de slager. Sinds kort haal ik deze bij een isl. slager. Wij hebben kippen en tico haalt zelf regelmatig een rauw ei uit het hok, als hij de kans krijgt. Zomers eet hij er bijna elke dag wel eentje met schil.
Zo eet Tico ook wel eens tafelrestjes en af en toe eet hij bruine bonen uit blik. Ik eet deze bij de hutspot of chili en hou dan een kwart blik over, Tico vind het heerlijk. Voor de katten haal ik regelmatig een bakje smuldier kip (lust Tico ook), eten ze bijna allemaal,alleen de kater heeft geen kiezen en spuugt dus de botjes (bijna niet te zien zo klein) uit. Twee katten eten graag eendagskuikens, de andere vier lusten het niet. Deze lusten wel gekookt of gebraden vlees of blik :o Soms koop ik een tartaartje voor ze, lusten ze allemaal. En als ik soepballetjes draai (rund) dan krijgen de katten elk een balletje of 5. Dus ietwat rauw wordt er al wel gegeten. nu had ik smuldier vlees, glutenvrij gehaald maar dat lusten geen van de katten. carnibest is ook niet zo'n succes, 3 eten het wel de anderen beslist niet. De pup lust alles tot nu toe op vlees gebied en krijgt ook wekelijks een bot.Ik geef de honden af en toe ook blokjes schapenvet. Tico wordt te dik en ik hoop hem wat slanker te krijgen met vers vlees, hij krijgt redelijk veel beweging. 5 katten zijn mooi slank, eentje is superdik en gesteriliseerd! het rare is dat zij de meest actieve kat hier is. Een sphynx heeft vaak problemen met diaree, maar ligt niet aan het voer of stress. daar zijn we al heel lang mee bezig en zo gaat het maanden goed en dan ineens..... zonder dat we een oorzaak kunnen vinden. heb toch een beetje hoop dat het ook door vers te voeren wat beter gaat worden. Ik lees heel veel over vers voeren en wil nu eens graag de knoop doorhakken. Dus als ik advies kan krijgen, waarmee allemaal te starten, zou geweldig zijn. Ik ben benieuwd naar jullie
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1902884
Fijn dat je gaat beginnen met vers voeren!

Het zal je vast niet verbazen dat je hier weinig tot geen gejuich zult horen over het (blijven) voeren van brokken. Ook als jouw dieren in de vakantie verplicht brokken eten, hoef je dat daarom niet het hele jaar te voeren. Dieren die gewend zijn aan rauw (en vers) kunnen prima brokken verteren. Tot zover over brok :D

Uit jouw verhaal lees ik dat je niet de makkelijkste eters hebt. Nou is het soms wel een kwestie van even volhouden hoor waarbij het zeker helpt als je eten kort aanbiedt en dan de bak weghaalt. Zodra ze de hele dag eten tot hun beschikking hebben, worden ze lui. Het is een fabeltje dat sommige rassen het nodig hebben om de hele dag te kunnen eten. Ik zou dus beginnen met drie keer per dag aanbieden en daarna terug naar twee keer.

Het mooiste is natuurlijk als je zelf gaat samenstellen. Dan weet je wat je geeft en bovendien kun je makkelijker ingredienten vervangen door andere als je merkt dat het niet gegeten wordt. Daarbij komt dat vlees aangeboden in grotere stukken beter wordt opgenomen dan gemalen vlees (zoals Smuldier). Voor het zelf samestellen vind je hier heel veel informatie zowel in de bibliotheek als bij het onderdeel waar je je menu ter beoordeling kunt posten.

Tip: geef geen botten als je ook brokken voert. Dit kan tot problemen leiden. Geef pas botten (zachte) als ze vlees gewend zijn.

Succes.
Door Anne in Zweden
#1902937
Hai!

Ik sluit me bij mijn voorgangster aan, wilde alleen nog even toevoegen dat als je een vriezer hebt, je oppas ook gewoon in de vakantie vers zou kunnen blijven voeren: kwestie van dagporties maken voor de hele vakantieperiode, die per dier nummeren, en dan kan je oppas die per dag gewoon in de voerbakken laten ontdooien. Je oppas zal juist blij zijn: door versvoer worden de keutels van je katten veel steviger en ze gaan ook minder stinken! Dus waar ze misschien iets meer werk heeft met het voeren (misschien!), heeft ze het bij het kattenbakschoonmaken in ieder geval een stuk makkelijker

Verder kan ik me ook niet voorstellen dat er dieren zijn die in de vrije natuur de hele dag eten tot hun beschikking hebben, dus ik denk ook dat je je honden en katten eraan kunt laten wennen over de dag verdeeld te eten. Een van onze katten had vroegah ook de hele dag een gevulde bak met brokjes tot haar beschikking, maar die is er inmiddels aan gewend vijf keer per dag een klein beetje te krijgen. Ze weet de tijden zelfs (en begint voor de zekerheid een halfuur van tevoren al te mekkeren dat ze eten wil... >:( ;D).

Maar dat moet je allemaal zelf weten. Succes in ieder geval met de versvoerderij!
Door Lonaa
#1902983
Hey!

Goed dat je een topic geopend hebt. :)

Brokken blijven voeren vind ik ook niet super. En aangezien jij in Apeldoorn woont (en ik ook) zou ik bijna zeggen, dan kom ik je katten wel voeren als je op vakantie bent. :)
Door Lonaa
#1903319
:biggrin2:

Nee, maar even serieus, dat zou ik echt geen probleem vinden. Heb wel meer 'vakantie-oppas-adressen'
Heb zelf 5 katten en een boel kattenbakken, en ze krijgen allemaal vers.

Als ik op die manier iemand kan helpen, dan graag hoor. ;)
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1903662
vind het geweldig jullie reacties. in m'n omgeving is dat veel minder :biggrin2:
maar ik ben die brokken dus echt zat. Ik denk dat het met de honden zeker geen probleem wordt, integendeel. Zij zullen het vast erg waarderen. De katten, jah het zijn katten en ook nog siamezen dus echt super eigenwijs. De sphynxen zijn wat makkelijker eters, maar die zal ik dus steeds moeten intomen. Zijn er hier mensen die sphynxen hebben en vers voeren?
Ik ben dus steeds in gedachte al aan het samenstellen. gemalen lijkt mij voor de honden niets, voor de katten lijkt mij het juist beter om mee te beginnen. En wel daar ik denk dat ik ze eerst aan de smaak moet laten wennen en dan wat grover moet gaan voeren. Zeker voor de kat zonder kiezen.

En Lona ik hou het in gedachten over de vakantie ;)
Overigens, ik woon vlak bij Hart van Zuid, ca 50 meter van een heel bekende dierenwinkel, Flip Kluin.

Nu zou ik graag wat suggesties willen ontvangen welk voer de dieren het gemakkelijkst aan pakken.
Door Lonaa
#1903670
Oh echt? Ik woon bij het zuiderpark, tegenover de lidl. Zal ik een keer bij je langskomen? Wij hebben wel geen sfinxen op vers, maar wel 5 andere katten. 2 zijn er mee opgegroeid en 3 hebben we overgezet. Ik kan en wil je wel helpen en tips geven. Als je zo dichtbij woont is het misschien wel makkelijk om dat in t echt te doen. :)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1903692
Als je eenmaal vers gaat geven en je hebt je draai te pakken weet ik zeker dat je geen brok meer voert. Onze kat was ook gewend aan de hele dag door brokjes, nu eet ze zelfs maar 1 a 2 keer per dag op verschillende tijden. Ze moest wel wennen aan bepaalde smaken, maar als ze het niet lust dan maal ik het en meng het met een beetje blikvis. Dan heeft ze nog nooit ze lekker gegeten. En als ze eenmaal de smaak te pakken heeft probeer ik het weer eens heel aan te bieden. Sommige soorten eet ze echt niet als het niet gemalen is, maar dat vind ik niet erg, dan maal ik het en meng het met orgaantjes en blikvis. Dan eet ze toch wat ik wil dat ze eet. En als je op vakantie gaat kun je misschien ook alles malen en dat per dag in porties verdelen. Ik denk niet dat je oppas daar problemen mee kan hebben  ;)

Voor de hond is het natuurlijk ook super dat hij vers mag gaan eten. Hij zal het vast wat makkelijker oppakken dan de katten, althans dat is mijn ervaring.

Succes!
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1903719
Lonaa schreef: Oh echt? Ik woon bij het zuiderpark, tegenover de lidl. Zal ik een keer bij je langskomen? Wij hebben wel geen sfinxen op vers, maar wel 5 andere katten. 2 zijn er mee opgegroeid en 3 hebben we overgezet. Ik kan en wil je wel helpen en tips geven. Als je zo dichtbij woont is het misschien wel makkelijk om dat in t echt te doen. :)
dat lijkt me geweldig. Is nog gemakkelijker ook. Persoonlijk overzetten :)
Ik ben 'smiddag's na 12 uur vrij.  Behalve op  maandag en vrijdag. misschien kun je een pb tje sturen wanneer jij kunt?

Ik heb toch nog een vraag over de botten.
men schrijft voorzichtig te zijn met botten bij honden die op brokken zitten. Maar mijn honden eten al regelmatig botten, dus zijn er al aan gewend.Kunnen er dus goed tegen.  Moet ik dan eerst stoppen en deze als ze op volledig vers zitten weer gaan voeren? Begrijp dat even niet.
Door *Flip*
#1903813
wat voor een botten voer je?
Lizzy heeft een aantal artikelen geschreven, die staan op t forum. Het komt er op neer dat brokken honden een veel hogere pH in de maag hebben. Om botten goed te kunnen verteren hebben ze een zure maag nodig. Dragende botten, als benen van geiten, koeien ed zijn veelte hard en slecht te verteren en kunnen opstoppingen veroorzaken.
Het is belangrijk dat je hond leert kauwen ipv hap-slik-br*k-weg. Als er dan ineens hele stukken kippenpoot naar binnen gaan, terwijl de maag daar niet klaar voor is, dan kan de hond er last van krijgen.

ALS katten bot eten, dan kauwen zij beter dan honden en slokken, in verhouding, veel kleinere stukken tegelijk naar binnen. Katten moeten vaak wel leren dat ze de kiezen niet voor de sier hebben, al blijven sommigen daar wel van overtuigd. Zonder kiezen kunnen idd niet goed kauwen, hoektanden hebben ze niet nodig hoor, die zijn enkel om te doden.

Toen ik, met enkel 1 kat, over stapte van br*k, cold turkey, had ik eerst een rol KVV gehaald en wat kippennekjes. De KVV bleef liggen...
De ene kat zal je verbazen, met de andere heb je wat meer geduld nodig. Het voordeel kan zijn: zien eten doet eten. Als de hond niet dood gaat aan zijn nieuwe eten, dan is het vanuit katten ogen al minder bedreigend. Als er dan 1 kat over de dam is, dan kan het altijd nog zijn dat er 1 achter blijft  ;D
Door Eranthe
#1903968
sphynxlover schreef: vind het geweldig jullie reacties. in m'n omgeving is dat veel minder :biggrin2:
maar ik ben die brokken dus echt zat. Ik denk dat het met de honden zeker geen probleem wordt, integendeel. Zij zullen het vast erg waarderen. De katten, jah het zijn katten en ook nog siamezen dus echt super eigenwijs. De sphynxen zijn wat makkelijker eters, maar die zal ik dus steeds moeten intomen. Zijn er hier mensen die sphynxen hebben en vers voeren?
Ik ben dus steeds in gedachte al aan het samenstellen. gemalen lijkt mij voor de honden niets, voor de katten lijkt mij het juist beter om mee te beginnen. En wel daar ik denk dat ik ze eerst aan de smaak moet laten wennen en dan wat grover moet gaan voeren. Zeker voor de kat zonder kiezen.

En Lona ik hou het in gedachten over de vakantie ;)
Overigens, ik woon vlak bij Hart van Zuid, ca 50 meter van een heel bekende dierenwinkel, Flip Kluin.

Nu zou ik graag wat suggesties willen ontvangen welk voer de dieren het gemakkelijkst aan pakken.
Ik heb een Sphynx. Hij krijgt vier dagen per week zelf samengestelde maaltijden en op de overige drie dagen voer ik prooien. Ik heb hem als kitten al laten wennen aan van grotere stukken vlees. Ik begon o.a. met kippennekjes. Deze sloeg ik vooraf even plat, maar omdat hij zo schrokte hield ik ze in het begin vast. Je hoort overal dat Sphynxen voortdurend eten moeten hebben staan, maar dat is echt niet nodig. Het aantal keren dat ik per dag voer is tussen de drie en de vijf keer. Hij geeft dat zelf aan en dat werkt prima. Hij eet zo'n 300 gram aan voeding per dag. Ik zorg er altijd voor dat de laatste maaltijd voor ik naar bed ga gelijk de grootste van de dag is, zodat hij 's nachts geen behoefte aan eten heeft. Zijn gebit is spierwit en hij hoeft eigenlijk nooit in bad. Bijkomend voordeel van rauw voeren.  ;)
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1904088
hallo,
Hoe zwaar is je sphynx, want 300 gram is best veel dan. hier zijn de sphynxen rond de 3 kg, Dus toch wel 5 x per dag voeren.
De siams zullen denk ik minder vaak eten.de honden eten nu twee maal per dag kan dat zo blijven?.  De oudere 500 gram per dag de jongste 600. Lijkt veel, maar de honden trainen veel.

Ik geef de honden inderdaad wel eens een runderbeen, dragende delen. Sinds kort krijg ik van de islamslager botjes die ze helemaal opeten.
vraag me niet welke, hij stopt er een boel in een zak en die gaan de vriezer in. Zit ook wel eens ander afval bij, zelfs testikels! Maar die heb ik nog niet gegeven. heb daar eerst info over gevraagd.

Geven jullie ook wel eens vet? Of halen jullie dat eraf?
Door Eranthe
#1904167
sphynxlover schreef: hallo,
Hoe zwaar is je sphynx, want 300 gram is best veel dan.
Ik heb een Sphynx kater die 5,5 kg. weegt. Hij is ontzettend actief en geen grammetje te dik. Nu eet hij in de winter meer dan in de zomer hoor. 's Zomers heeft hij genoeg aan 260 gram per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door