Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door paul36
#1902551
Mijn hond is nu zo'n 15 maanden oud, ze weegt 11kg en is zo'n 46cm hoog in het midden van haar rug. Ras is onbekend.

Ik woon op de 13de verdieping en loop elke dag 2x met haar naar boven en beneden voor het uitlaten.

Nou lees ik dat dit voor kleinere rassen zoals dit geen kwaad kan in tegenstelling tot grote honden als Labradors. Maar wellicht is 13 verdiepingen gewoon altijd teveel?


Meest recente foto voor een idee van type hond:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door paul36 op ma 17 jan 2011, 04:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1902573
Volgens mij wel TS traplopen met de hond. Je leest zoveel tegenstrijdige berichten, ik durf me niet aan een antwoord te wagen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1902580
Ik denk dat als de hond rustig beheerst de trap op en af kan lopen dat het gezonder is dan behendigheid of een potje ballenwerpen met zo'n stok.
Door nienk
#1902712
poe, je zou kunnen beginnen je hond te leren rustig de trap op en af te lopen, in plaats van als een malle om hoog/naar beneden stuiteren. maar 13 verdiepingen? ik zou het niet doen, al dat geschok op de gewrichten, iedere dag een paar keer, lijkt me ongezond voor zo'n jonge hond. rustig opbouwen en kijken hoe het gaat.
Door BubbaBling
#1902732
Traplopen lijkt me niet ongezond, zou het voor een paar rassen alleen niet aanraden.
Maar zo hoog, dat lijkt me voor geen 1 hond goed.
Kan je niet met de lift?
Of 10 etages met de lift en de rest lopen (als je graag trap wilt lopen).
Door Juul
#1902896
Tegen mij zei de dierenarts ook dat beheerst traplopen niet zo heel slecht is, iig beter is als van de bank af springen ;). Maar dertien trappen zijn er natuurlijk wel een heleboel.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1902907
Ik begrijp eerlijk gezegd die ophef over traplopen nooit zo. Als je een hond leert rustig en beheerst een trap op en af te gaan, is er niets aan de hand. Honden die los lopen maken de meest vreemde bewegingen die vele malen slechter zijn of, zoals Dorothea schrijft, het achter ballen aanrennen of behendigheid (dus snelle beweging met scherpe bochten en plotseling remmen) is vele malen belastender.

Bovendien heb je geen keuze toch?
Door BubbaBling
#1902911
Ja in het wild rennen ze ook en lijkt me de natuur ook niet echt even recht  ;D
Al die heuvels en hobbels en bobbels.
Hier lopen ze ook trap, behalve Bubba... die neemt 1 tree en valt 2 treden  ::)

Maar als ze last van de patellaatjes hebben enzo, of herdershonden of iets dergelijks dan zou ik het niet doen.
Gebruikersavatar
Door nova
#1903018
Ooit heb ik ergens gelezen dat trap aflopen een zwaardere belasting is dan trap-oplopen.
Omdat een hond het meeste gewicht draagt op zijn voorpoten .

Maar  13-hoog is wel makkelijk te trainen.
Laatste verdieping met de lift,
2 laatste verdiepingen met de lift
3-l...
Maar om eerlijk te zijn, ik zou het met mij 45 kilo zware  hond bij een paar verdiepingen houden, meer niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door