Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#1901378
Ik zou juist zo min mogelijk met water aan die droge huid zitten. Water droogt de huid verder uit. Borstelen met een massageborstel vind ik wel een goed idee. dan stimuleer je de huid en je verdeeld de talg beter over de huid.
Normaal gezien is 1X per week vis voldoende, maar bij huidproblemen of artrose kun je beter dagelijks visolie geven. Frank krijgt 1 capsule per dag en dat gaat prima, op zijn visdagen krijgt hij geen capsule.
Door pallas
#1901443
Mocht je toch de schilvers eerst weg willen halen op een zachte manier, dan kan naast alle voedings adviezen ook nog spoelen met zout water.

Bij voorkeur zeezout of magnesiumzout.( bij De tuinen of natuurwinkel te verkrijgen)  Een paar handjes per emmer water en dan spoelen tot op de huid. Na spoelen is in principe niet nodig, maar droog je hond wel goed af anders likt ie zelf veel zout water op van zijn vacht.
Na het opdrogen kan je nog met een heel zacht borsteltje (baby borstel) de restjes schilvers uit de vacht borstelen. Niet op de huis borstelen anders activeer je de huis weer.

Zee water is ook goed, maar bevat wel meer verontreinigingen en je moet er maar dichtbij in de buurt wonen.
Door pallas
#1901516
BubbaBling schreef: Zout droogt toch juist uit?
Zeezout en magnesium zout werken juist stabiliserend en licht ontsmettend. Je maakt het ook niet giga zout he, een paar handjes op 15 liter ;)
Magnesiumzout krijg je een heerlijk zachte huid van :) Ik heb altijd last van een trekkende hoofdhuid gehad met jeuk. Nu ik met zouwater spoel is dat helemaal over. :)
Door BubbaBling
#1901517
Is dat ook wat voor als Bubba wat drogere pootjes krijgt weer?
Als dat droog wordt bij hem krijgt hij ook snel die ontstekingkjes.
Door Patj88
#1901850
nienk schreef: Reus krijgt op het moment de visolie van Doils, voor geschreven door de hol DA, ook om dat zijn huid schilferig werd.

Het iedere dag kammen lijkt mijn goed idee, een schilferige huis is kwetsbaar, denk dat je er het beste zo min mogelijk aan kan zitten. ik zet Reus ongeveer 1 keer per week onder de douche, dan spoelen zijn losse haren en schilfertjes er ook uit zonder dat zijn huid verder wordt aangetast door harde dingen als een borstel of kam.

als ik het goed begrijp, kreeg hij dus brokken van Farmfood maar had hij te slappe ontlasting, wat dus betekent dat hij  het 'niet goed doet' op die brok. je ging vers geven, en de ontlasting werd beter.

als je een allergie voor een van de ingredienten van zijn menu wilt uit sluiten (dus in de brok of in het vlees), zul je een eliminatiedieet moeten doen. daar over is hier veel te vinden. op de gok wat dingen gaan proberen heeft geen zin, daar je eerst minstens 6 weken 1 diersoort zult moeten voeren om het lijf van je hond vrij te maken van de allergische reacties.

je kan het natuurlijk gaan zoeken in al die ingewikkelde omega 3 en 6 balans dingen, maar hoe je het ook went of keert, je zult 1 richting moeten kiezen, en die dan ook vol houden voor langere tijd wil je resultaat zien. ik ben met mijn Reus nu ongeveer een half jaar bezig met allerlei verschillende dingen voor zijn jeuk, en ik heb nu net de laatste 2 weken het idee dat het beter gaat. het is een kwestie van een goed plan hebben, en volhouden!

volledig op Barf is mooi, maar praktisch niet altijd haalbaar. er zijn meerdere goede KVV's die ook volledig voer hebben waar maar 1 diersoort in zit, hier mee kan je dus ook elimineren.

Hoe moet ik dit dan zien een eliminatie-dieet?

Hij heeft al 1 keer konijn gekregen dus mag ik dit niet gebruiken bij de eliminatie?

Nienk ik las dat jij ook een eliminatie bezig bent met je hond gaf je kvv van konijn of hele delen van konijnen. Ik zou persoonlijk niet weten waar ik aan organen van konijnen moet komen tenzij je ze zelf kweekt en laat slachten.
Geef je dan groentenmix tijdens dit soort dieet?
Heeft jouw hond last gehad van het ontgiften? Dit is echt men grootste schrik.

En wat na de 6 weken?

6 weken konijn + kip? daarna konijn + geit ...

Iedereen al bedankt voor het meedenken en de tips
Door nienk
#1902040
hier op BP wordt veel gezegd dat een eliminatie dieet de eerste 6 weken moet bestaan uit iets wat de hond nog nooit gehad heeft, maar mij da zei dat dat niet per se noodzakelijk is, maar het is wel gewenst dat het een diersoort is die de hond niet heel gewoon is. dat werd dus konijn (heeft ook te maken met de rest van reus zijn klachten, daar moet je het topic maar even voor lezen. konijn = koud)

- de eerste 6 weken geef je 1 diersoort, en ook echt alleen dat. dus geen koekjes, kluifjes, tussendoortjes, ieder hapje anders dan het dieet kan de boel verprutsen. Reus mocht van de da nog wel stukjes groenten en fruit en zijn druppels met wat honing, maar ik weet niet of dat voor iedere hond geldt

- na die 6 weken (of langer, afhankelijk van hoe het gaat), ga je per 2 weken een diersoort toevoegen. dus stel je bent (zoals ik) begonnen met konijn, dan geef je de 7e en 8e week bijvoorbeeld konijn en eend. merk je geen verslechtering van de klachten, blijft alles goed gaan, dan geef je de 9e en 10e week bijvoorbeeld konijn, eend, en lam. zo ga je per 2 weken proberen. vanzelf kom je dan de diersoort tegen waar je hond niet tegen kan, omdat de klachten dan dus terug komen. deze diersoort geef je dan gewoon nooit meer. stel je merkt dat hij niet tegen een diersoort kan, dan ga je eerst weer een aantal weken terug naar dieren die hij wel kan hebben, alvorens een nieuwe soort te proberen.

- let wel, het is het meest waarschijnlijke dat de reactie van je hond komt door graan. het is dus heel belangrijk dat hij dat niet binnen krijgt, ook niet na de eerste 6 weken.

- het ontgiften, tjah, het is denk ik (wellicht kunnen andere mij aanvullen) een kwestie van doorzetten. iedere hond kan daar last van krijgen,  de een wat erger dan de anderen. met iedere verandering in een hond zijn voedingspatroon kunnen bestaande klachten eerst verergeren voordat het beter wordt, puur omdat het hondenlijf bezig is alle rommel er uit te werken.

- reus krijgt meest konijn kvv van Tinlo Barfmenu, er zijn ook anderen maar je moet er dus heel goed op letten dat het echt een pure mix is. dat er dus echt maar 1 diersoort in zit, maar wel alles van dat dier. ik geef reus een paar keer per week konijnenstukken, maar dat is zo weinig dat de verhoudingen prima in orde blijven.

- ik zou jou aanraden (maar zo heel ervaren ben ik niet hoor, dus ga niet puur op mijn oordeel af), om een goede kvv te zoeken, per direct die brokken aan het asiel te doneren (das beter dan weggooien) en alles wat je nu in de vriezer hebt liggen lekker te bewaren tot als het beter gaat.

- of het eliminatie dieet noodzakelijk is voor jou hond weet ik niet, persoonlijk zou ik eerst proberen hem volledig op kvv te zetten, kijken wat er dan gebeurd. wellicht zie je dan na een tijd (paar maanden echt wel!) dat hij reacties blijft houden, dan kan je altijd nog gaan elimineren. aangezien je wat praktische moeilijkheden ervaart, moet je het niet te lastig maken voor jezelf en omgeving.

- ik hoorde van mijn holistische DA dat van alle vlees allergieën die voorkomen bij honden, kip het vaakste voor komt. dus die achterwege laten is nog niet zo'n slecht idee.

succes~!
Door BubbaBling
#1902121
nienk schreef: hier op BP wordt veel gezegd dat een eliminatie dieet de eerste 6 weken moet bestaan uit iets wat de hond nog nooit gehad heeft, maar mij da zei dat dat niet per se noodzakelijk is, maar het is wel gewenst dat het een diersoort is die de hond niet heel gewoon is. dat werd dus konijn (heeft ook te maken met de rest van reus zijn klachten, daar moet je het topic maar even voor lezen. konijn = koud)

- de eerste 6 weken geef je 1 diersoort, en ook echt alleen dat. dus geen koekjes, kluifjes, tussendoortjes, ieder hapje anders dan het dieet kan de boel verprutsen. Reus mocht van de da nog wel stukjes groenten en fruit en zijn druppels met wat honing, maar ik weet niet of dat voor iedere hond geldt

- na die 6 weken (of langer, afhankelijk van hoe het gaat), ga je per 2 weken een diersoort toevoegen. dus stel je bent (zoals ik) begonnen met konijn, dan geef je de 7e en 8e week bijvoorbeeld konijn en eend. merk je geen verslechtering van de klachten, blijft alles goed gaan, dan geef je de 9e en 10e week bijvoorbeeld konijn, eend, en lam. zo ga je per 2 weken proberen. vanzelf kom je dan de diersoort tegen waar je hond niet tegen kan, omdat de klachten dan dus terug komen. deze diersoort geef je dan gewoon nooit meer. stel je merkt dat hij niet tegen een diersoort kan, dan ga je eerst weer een aantal weken terug naar dieren die hij wel kan hebben, alvorens een nieuwe soort te proberen.

- let wel, het is het meest waarschijnlijke dat de reactie van je hond komt door graan. het is dus heel belangrijk dat hij dat niet binnen krijgt, ook niet na de eerste 6 weken.

- het ontgiften, tjah, het is denk ik (wellicht kunnen andere mij aanvullen) een kwestie van doorzetten. iedere hond kan daar last van krijgen,  de een wat erger dan de anderen. met iedere verandering in een hond zijn voedingspatroon kunnen bestaande klachten eerst verergeren voordat het beter wordt, puur omdat het hondenlijf bezig is alle rommel er uit te werken.

- reus krijgt meest konijn kvv van Tinlo Barfmenu, er zijn ook anderen maar je moet er dus heel goed op letten dat het echt een pure mix is. dat er dus echt maar 1 diersoort in zit, maar wel alles van dat dier. ik geef reus een paar keer per week konijnenstukken, maar dat is zo weinig dat de verhoudingen prima in orde blijven.

- ik zou jou aanraden (maar zo heel ervaren ben ik niet hoor, dus ga niet puur op mijn oordeel af), om een goede kvv te zoeken, per direct die brokken aan het asiel te doneren (das beter dan weggooien) en alles wat je nu in de vriezer hebt liggen lekker te bewaren tot als het beter gaat.

- of het eliminatie dieet noodzakelijk is voor jou hond weet ik niet, persoonlijk zou ik eerst proberen hem volledig op kvv te zetten, kijken wat er dan gebeurd. wellicht zie je dan na een tijd (paar maanden echt wel!) dat hij reacties blijft houden, dan kan je altijd nog gaan elimineren. aangezien je wat praktische moeilijkheden ervaart, moet je het niet te lastig maken voor jezelf en omgeving.

- ik hoorde van mijn holistische DA dat van alle vlees allergieën die voorkomen bij honden, kip het vaakste voor komt. dus die achterwege laten is nog niet zo'n slecht idee. succes~!
Rund ook  ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1902506
voor een eliminatie dieet zou ik persoonlijk ook geen kvv gebruiken , desnoods als het fijn vlees moet zijn zelf malen .
verder zou ik ook geen groentes of andere dingen bij geven ,is er een reactie dan moet je eerst weer alles uitzoeken ........en bij een eliminatie dieet wil je zoveel mogelijk uitsluiten.
Door nienk
#1902710
zoals ik zei, er zijn een aantal kvv's die echt maar 1 enkele diersoort bevatten en wel alle benodigde voedingsstoffen. elimineren met barf is natuurlijk veel idealer, maar niet voor iedereen mogelijk.
Door BubbaBling
#1902754
nienk schreef: zoals ik zei, er zijn een aantal kvv's die echt maar 1 enkele diersoort bevatten en wel alle benodigde voedingsstoffen. elimineren met barf is natuurlijk veel idealer, maar niet voor iedereen mogelijk.
HO!
Dat is niet waar, het is welliswaar enkelvoedig, maar er zit bv weer graan in (mais of wat dan ook).
Ik spreek uit ervaring, dus ik zou absoluut geen kvv gebruiken voor elimineren.
Door nienk
#1902763
Dat is niet waar, het is welliswaar enkelvoedig, maar er zit bv weer graan in (mais of wat dan ook).
Ik spreek uit ervaring, dus ik zou absoluut geen kvv gebruiken voor elimineren.
ik ook! Tinlo bijvoorbeeld, http://www.barfmenu.nl

er zijn de laatste tijd enorm veel kvv merken bij gekomen op de nederlandse markt, en een aantal daarvan hebben kvv's in hun assortiment die geschikt zijn om mee te elimineren. het is even goed zoeken, en ze zijn wat duurder, maar het kan echt! natuurlijk weet je met zelf samenstellen het het aller zekerst dat het echt helemaal 100% puur is, maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen haalbaar.
Door BubbaBling
#1902772
Ik snap dat het niet haalbaar is, maar welke kvv's heb jij t over dan?
Vaak eten de beesten granen en gras en dat zit in de magen en evt nekken.
Dat wordt door t kvv gemalen, en dan denk je dat je hond allergisch is voor kip, terwijl t allergisch is voor graan.
Zo weet je nog niks  ;)
Door nienk
#1902818
reus krijgt nu Barfmenu van Tinlo. daar zit allicht konijnenmaag in ja, waar eventueel nog konijneneten in heeft gezeten. dan zou je dus moeten elimineren, wat maanden kan duren, en dan de hele tijd geen orgaan voeren? want, maaginhoud kan niet, lever = afvalstoffen, etc.

ik denk dat als een hond allergisch is voor graan, dat de overstap van brok of kvv met graan, naar kvv zonder (toegevoegd) graan al een verbetering zal geven, en je je moet richten op iedere haalbare verbetering!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door