Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#1901062
Ik ga het opgeven met vis voeren aan Tessa . Ik heb alle soorten vis gehad en er alle trucjes al op losgelaten . Maar madame weigert . En ze geeft bv zamlfilet ook vaak over , ook als ik het in kleine porties geef . Dus ik heb ook het vermoeden dat ze het mogelijk ook niet zo goed kan verdragen . Anders geeft ze nl nooit over . Zalmolie weigert ze ook , ze hoeft maar te ruiken dat er olie door haar eten zit en ze vertikt het . Ze eet wel wild als ik daar aan kan komen , groenten en noten krijgt ze ook  . Maar het lijkt me toch wel goed om haar toch wat algenolie ook te geven ? Ze weegt 7 kg en nu is mijn vraag hoeveel algenolie kan ik haar geven ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1901100
hier eten ze ook geen vis en gaf ze ook visolie ..
deze rook ook heel erg waardoor ze het niet aten
nu geef ik visolie van de tuinen waar bijna geen geur aan zit , dit eten ze wel :)
algenolie heb ik geen ervaring mee wb geur
Door Lizzy
#1901192
smulpaap schreef: Ik ga het opgeven met vis voeren aan Tessa . Ik heb alle soorten vis gehad en er alle trucjes al op losgelaten . Maar madame weigert . En ze geeft bv zamlfilet ook vaak over , ook als ik het in kleine porties geef . Dus ik heb ook het vermoeden dat ze het mogelijk ook niet zo goed kan verdragen . Anders geeft ze nl nooit over . Zalmolie weigert ze ook , ze hoeft maar te ruiken dat er olie door haar eten zit en ze vertikt het . Ze eet wel wild als ik daar aan kan komen , groenten en noten krijgt ze ook  . Maar het lijkt me toch wel goed om haar toch wat algenolie ook te geven ? Ze weegt 7 kg en nu is mijn vraag hoeveel algenolie kan ik haar geven ?
3 of 4 keer per week 1 capsule lijkt me aardig.
Door Linda_Bonbon
#1901321
Als ik hier even op in mag haken...
Wij hebben hier ook een potje visolie capsules staan. Ik zie op het plaatje van lauraV dat haar capsules 1000 mg. zijn (of staat er toevallig 3000...? Kan het niet goed zien  ::)), die van ons zijn 1500 mg. per 2 capsules. Hoeveel en hoe vaak zou een hond van ongeveer 11 kilo dat mogen hebben?
Door Linda_Bonbon
#1901392
Die van jou zijn dan 1000 mg per capsule? Of ook per 2?
Die van ons zijn 1500 per 2, dus 750 per capsule. Dus onze hond zou dan ook wel 3-4 keer per week eentje mogen. Want die van ons zijn minder mg én de hond is zwaarder. Is dat een goeie conclusie? :)
Door 202Spots
#1901408
smulpaap schreef: Maar het lijkt me toch wel goed om haar toch wat algenolie ook te geven ?
Ze weegt 7 kg en nu is mijn vraag hoeveel algenolie kan ik haar geven ?
Waarom algen olie? Dat heeft wel Omega 3 maar is plantaardig
http://www.mind1st.co.uk/Omega-3-from-Algae-Oil.asp

What the plant based omega 3 oil manufacturers conveniently forgot to mention is that their products do not contain EPA and DHA,
which are the omega 3 fatty acids that have been shown to produce all of the incredible results.
Fish is nature's richest source of these two incredible fatty acids.

http://www.squidoo.com/fish_oil

Ik geef om de dag zalm en/of fish oil capsules
Door Lizzy
#1901505
202Spots schreef: Waarom algen olie? Dat heeft wel Omega 3 maar is plantaardig
http://www.mind1st.co.uk/Omega-3-from-Algae-Oil.asp

What the plant based omega 3 oil manufacturers conveniently forgot to mention is that their products do not contain EPA and DHA,
which are the omega 3 fatty acids that have been shown to produce all of the incredible results.
Fish is nature's richest source of these two incredible fatty acids.

http://www.squidoo.com/fish_oil

Ik geef om de dag zalm en/of fish oil capsules
Waarom algenolie? Omdat het omega 3 vetzuren bevat, omdat het eigenlijk de voorloper is van visolie en bovenal omdat het veel milieuvriendelijker is dan visolie. En last but not least: de hond van TS kan niet tegen visolie ;)

Van Frenchtop, de makers van de algenolie die we tegenwoordig kunnen kopen:
Algenolie bevat alleen DHA en geen EPA. Alleen vis bevat EPA. Er is een verschil in werking van EPA & DHA. Studies tonen aan dat DHA een zeer grote rol speelt in de hersens, ogen & het hart. 97% van alle Omega-3 in de hersens is namelijk DHA. Dit maakt het hierdoor zeer belangrijk bij de ontwikkeling van de organen wanneer er groei plaatsvindt (zwangere vrouwen & kleine kinderen van 0 tot 8 jaar) en voor onderhoudt (vanaf 30 etc.). Hiernaast is het de enige plantaardige omega-3 beschikbaar. Dus iedereen die geen vis eet, is dit het enige antwoord om toch Omega-3 binnen te krijgen. Uiteraard heb je ook lijnzaad maar hiervan is de omzetting en opname in het lichaam erg laag.
Ik zou zelf trouwens geen zalmolie geven, tenzij het van wilde zalm afkomstig is.
Door Lizzy
#1901511
Linda_Bonbon schreef: Die van jou zijn dan 1000 mg per capsule? Of ook per 2?
Die van ons zijn 1500 per 2, dus 750 per capsule. Dus onze hond zou dan ook wel 3-4 keer per week eentje mogen. Want die van ons zijn minder mg én de hond is zwaarder. Is dat een goeie conclusie? :)
Ja, dat is de goede conclusie maar toch hoef je je ook weer niet strak aan dit soort regels te houden. Want sec gezien gaat het om de balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren.

Stel, jij voert jouw hond heel veel vlees van wild. Je geeft daarnaast groenten en rauwe noten. En vette vis. Dan krijgt jouw hond waarschijnlijk een prima verhouding binnen van omeg 3 en omega 6 vetzuren. Ik noem maar even een verhouding hoor, maar zeg dat jij een ratio omega 6 tot omega 3 voert van 4:1. En dat is een prima ratio. Je mag zelfs 1:1 voeren, maar 4:1 is prima.

Gemiddeld genomen krijgt de mens en ook de hond echter een verhouding binnen van 20:1. En dat is geen gezonde verhouding. Dus voer jij je hond vooral kip uit de bio-industrie (erg rijk aan omega 6 vetzuren), geen groenten, geen noten, geen algen, geen zeewier en geen wild, is de ratio van zo je voert waarschijnlijk eerder 20:1. En daarom geef je dan omega 3 vetzuren bij, middels bijv. visolie. Je kunt dus niet stellen dat je xx capsules moet nemen omdat dit op de verpakking staat. Je moet eerst (eigenlijk) weten hoe de verhouding tussen omega 3 en 6 is van wat je voert. Is die erg slecht, moet je misschien zelfs wel elke dag een visolie capsule geven. Is die erg goed, zou je zonder visolie kunnen.
Door Linda_Bonbon
#1901524
Ah dat is een duidelijk verhaal, bedankt voor de info!!
Aangezien de hond in kwestie op smuldier rund en kip leeft, ga ik er vanuit dat in zijn geval die omega 6 en omega 3 verhouding niet goed zal zijn, dus dat die visolie wel nodig is. Dan hou ik het op om de dag 1 capsule, dat lijkt me dan een mooie aanvulling op zijn voeding. Hoewel dat misschien nog niet eens genoeg is. Maar ik ga proberen of ik de hond ook aan de sardines kan krijgen :)

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op zo 16 jan 2011, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1901525
Linda_Bonbon schreef: Ah dat is een duidelijk verhaal, bedankt voor de info!!
Aangezien de hond in kwestie op smuldier rund en kip leeft, ga ik er vanuit dat in zijn geval die omega 6 en omega 3 verhouding wel niet goed zal zijn, dus dat die visolie wel nodig is. Dan hou ik het op om de dag 1 capsule, dat lijkt me dan een mooie aanvulling op zijn voeding. Hoewel dat misschien nog niet eens genoeg is. Maar ik ga proberen of ik de hond ook aan de sardines kan krijgen :)

Bedankt!
Graag gedaan. Ja, wanneer je dus inderdaad vooral een voer geeft met kip en rund en stel daar zit ook nog eens zonnebloemolie in (er zijn nog steeds fabrikanten die zonnebloemolie in het prakje doen), dan is de verhouding omega 3 versus omega 6 niet ideaal. En dat merk je dan aan bijv. jeuk of droge huid/vacht, ontstekingen van gewrichten, etc. Meestal merk je dit pas op langere termijn. Soms echter ook op korte termijn. Het is dan niet verkeerd om elke dag of meerdere keren per week visolie te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door