Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paquita
#1899032
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me eerst maar eens een maand ingelezen, voor me te registreren,
Ik heb een Duitse Herder van 11 jaar, een gesteriliseerde teef genaamd Paquita.
Ik ben hier bij toeval terecht gekomen omdat zij een maand geleden een blaasontsteking had en de DA haar op Hills wilde zetten.
Daar had ik geen zin in, en ik ben toen meer vlees en vitamine C gaan voeren samen met de antibiotica.
Na een week terug naar de DA en guess what? Geen gruis meer te vinden en de complimenten van de DA omdat ze er zo ongelofelijk goed uitzag!
Nu wil ik echt gaan barfen en heb inmiddels een poelier gevonden die een hond heeft die zelf barft en me dus aan kippennekken en karkassen kan helpen, aan eendenekken, patrijsvogelkarkassen en hertenvlees speciaal voor honden.
Ook kan ik aan paarden en geitenvlees komen en natuurlijk aan rundvlees.
Vis is ook geen probleem, ik woon in Den Haag en op de markt is daar goed aan te komen, aan verse sardientjes ed.
Qua orgaanvlees heb ik inmiddels lamshart, kippenhart en kippenmaagjes in huis.
Rauwe lever lust madam echter niet!
Ook heb ik pens van smuldier, de vuile versie.
Ik ben nu aan het overstappen van droogvoer en brok naar barf en doe dit rustig aan.
Ik heb echter een vraag.
Gezien haar leeftijd zit ik te twijfelen over welk percentage ik zal gaan gebruiken, namelijk 2 of 3% en of ik niet het menu voor honden met nierproblemen moet gaan gebruiken.
Niet dat ze die heeft, maar gezien haar leeftijd zou het kunnen dat dit verstandiger is?
Wie kan me advies geven?
Alvast bedankt!
Door Too
#1899043
Welkom!!

Je hebt al een heleboel huiswerk gedaan én een fijn adres gevonden!

Welke hoeveelheid je moet gaan voeren.. hangt een beetje af van de activiteit van je hond begin gewoon met 2-2,5% en voer met je handen en je ogen.
Nierdieet is echt alleen voor honden met een serieus nier-probleem niet iets wat je zomaar, preventief inzet.

Lever : even in een hete pan dichtschroeien, aanbakken in roomboter, drogen [op lage temperatuur], biologische lever voeren
Nier is ook heel gezond, bij de islam slager kun je vaak wel lamsnier kopen
Door Paquita
#1899067
Dank je Too, voor je reactie.
Ik ga dan voor 2,5 % en ik zie en voel wel hoe ze het erop doet.
Ik ga dan voor 45% botten, 25% spiervlees, 15 % groente en 15% orgaan.
Bij de groente wil ik niet alles rauw doen.
Groente die ik zelf gestoomd eet stoom ik ook voor haar, maar zaken die ik zelf rauw eet geef ik ook rauw aan haar.
Dus gestoomd bijv broccoli, selderij, bataat en kool.
Rauw bijv wortels, sla, komkommer en appel.
Daarna gaat alles samen in de foodprocessor om het superfijn te malen.
2 x in de week vis, wat ik dan laat tellen als spiervlees (zoveel graat heeft een sardientje niet)
Verder krijgt ze iedere ochtend schapenvet en 's avonds wat levertraan.
Als extra's doe ik dan 2 x in de week een eitje erdoor en wat yoghurt.
Die lever drogen, in de oven neem ik aan?
Zo ja, hoe lang en op welke temperatuur?
Ik moet hier nog wel een slager vinden die me aan kopvlees wil helpen, dus als iemand een adres in Den Haag heeft houd ik me aanbevolen!
En ik zal zeker lamsnier gaan halen bij de Islamitsche slager, dank voor de tip!
Ook kan ik via die poelier aan een hertenkarkas komen van een beest van ongeveer 1 jaar, maar denk dit dat nog wat teveel van het goede is voor haar, als beginnend barfer?
Laatst gewijzigd door Paquita op vr 14 jan 2011, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1899123
Welkom op BP :)
De lever kun je in de oven drogen met deur open op 50 graden als ik het goed heb.
hertenkarkas zal veel te hard zijn maar daar zullen de experts wel meer over weten.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1899182
welkom
zoals ik het lees gaat het helemaal goed komen met alle soorten vlees ;)
persoonlijk vind ik schapenvet niet nodig als je zo gevarierd voert , en de levertraan ook niet( weet ff zo snel niet meer wat er mee was...)
zelf zou ik vis olie gebruiken , maar aangezien je al 2x in de week vis wilt voeren zou dit al genoeg moeten zijn ( verbeter me als ik het fout heb...)
verder zijn een grote vriezer en een droogmachine ideaal in het gebruik van een barfer ;)
Laatst gewijzigd door lauraV op vr 14 jan 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paquita
#1899234
Hoi Laura,

Het schapenvet en de levertraan krijgt ze voor haar voorpoot.
Ze is als pup ooit in een kuil gedonderd en heeft daar artrose/artritis aan overgehouden.
Ze loopt dus altijd een beetje mank, maar heeft geen pijn.
Ze heeft jaren NSAIDS geslikt, alleen had ik het idee dat het geen zoden aan de dijk zette.
Ze krijgt die troep dus niet meer, en doet het eigenlijk beter op de levertraan.
Alleen als ik naar het strand ga met haar, krijgt ze een NSAID, omdat ze daarna echt mank loopt en pijn heeft.
Maar voor de rest doet ze het heel goed op de levertraan.
Door Lizzy
#1900640
Ik zou met het geven van levertraanolie wel voorzichtig zijn. Levertraanolie bevat omega 3 vetzuren. Die zijn heel goed. Maar, levertraanolie bevat ook veel vitamine A en D. En dat zit ook in lever en vette vis. En die twee vitamines kun je overdoseren. Ik zou dus eerder visolie geven en heel matig levertraanolie.

Verder zou ik gewoon met 2% van haar ideale lichaamsgewicht beginnen.

En geen nierdieet geven, dat is nergens voor nodig. Dat ga je pas geven als de nieren heel slecht functioneren. Meer daarover (en bij welke bloedwaardes je een nierdieet moet gaan geven) kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html
Door Paquita
#1901047
[quote="Lizzy"]
Ik zou met het geven van levertraanolie wel voorzichtig zijn. Levertraanolie bevat omega 3 vetzuren. Die zijn heel goed. Maar, levertraanolie bevat ook veel vitamine A en D. En dat zit ook in lever en vette vis. En die twee vitamines kun je overdoseren. Ik zou dus eerder visolie geven en heel matig levertraanolie.

Madam lust geen lever!!! Dus dat geef ik zowieso niet.
Ik ga volgende week wel nieren enzo halen bij de Islamitsche slager. Voor de rest krijgt ze aan orgaanvlees hart van allerlei dieren, maagjes (kip), vuile pens en straks ook nog niertjes.
Oh, en ze krijgt ongeveer een desertlepeltje levertraan, niet echt teveel toch?
Ook ga ik sardientjes halen, verse, en dan geef ik natuurlijk geen levertraan.
Door annielaumen
#1901066
Lever kleingesneden moet je misschiens eens mengen met grof gemalen pens
Astrid had ook moeite met lever niertjes en vis
Nu eet ze lever en vis enz
Door Lizzy
#1901191
1 dessertlepel per dag bedoel je? Ja, ik vind dat nogal veel. Ik zou niet vaker dan 3 keer per week een theelepel geven. Zolang ze geen lever eet. En voor de omega's 3 visolie geven.
Door Paquita
#1901620
Lizzy schreef: 1 dessertlepel per dag bedoel je? Ja, ik vind dat nogal veel. Ik zou niet vaker dan 3 keer per week een theelepel geven. Zolang ze geen lever eet. En voor de omega's 3 visolie geven.
Ok, dan ga ik minderen, en visolie kopen, wel in de gaten houden dat haar voorpoot soepel blijft, ik wil niet meer aan de NSAIDS.

Nog een vraag. Ik geef op dit moment als bot kippennekken. In de bilbliotheek in het bottenstuk, las ik dat veel grotere honden deze in één keer doorslikken. Mijn hond staat er verzaligd op te kauwen, ik heb net geteld, en per nek kauwt ze zo'n 15 à 20 keer.
Je hoort ze kraken tussen haar kiezen!
Dan hoef ik ze dus toch niet fijn te slaan met een hamer, ze kauwt immers zelf goed?
Door Paquita
#1901671
Mevroi Kruim schreef: Ze kauwt prima! Lekker zelf laten doen!
Dank je, dat dacht ik al, maar ze zit nu 2 dagen volledig op barf.....en ik wil zeker weten dat 'we' het goed doen!
Ik wilde rustig overschakelen, maar ze reageert zo goed, geen diaree, winderigheid, braken oid, dat ik sinds eergisteren volledig barf.
Qua botten wil ik het wel bij kippennekken, kippenvleugels en vanaf volgende week kipkarkassen en parelhoenkarkassen blijven houden.
In de bibliotheek las ik dat dit kan.
Ik ben een beetje huiverig voor lams of geitenribben, met name omdat ik niet kan herkennen of het van een jong dier is en ik niet weet of ik op de Islamitische slager zijn mooie bruine ogen kan vertrouwen! ;)
Maar als ik het bij nekken, vleugels en karkassen houd, is dat geen probleem toch?
Door Paquita
#1901717
Schrijf ik net dat het zo goed gaat, heeft ze haar volledige maaltijd eruit gegooid!
Ongeveer 5 á 10 minuten na het eten.
Ze heeft het niet opnieuw opgegeten en komt verder niet ziek of zielig over.

Het verschil met de avondmaaltijd van gisteren is:

ander vlees, nl paardenvlees
als orgaan vlees alleen pens, ik moet nl ander orgaanvlees gaan bijhalen
de nieuwe groentemix

Haar maal bestond uit:

186 gram kippennekken
105 gram paardenspiervlees
75 gram vuile pens
75 gram groentemix

Ik ga zo hart en maagjes bijhalen.
Moet ik vanavond gewoon weer barf voeren en maar kijken of het erin blijft?
Door millyckk
#1901723
Zat er in de groentemix toevallig iets wat ze nog niet eerder heeft gehad? (je noemde "nieuwe" groentemix nml.)
Verder zou ik vanavond gewoon weer voeren als ze verder niet ziek oogt.

Nog  een tip wat die groentemix betreft: het is beter om geen groente en fruit te mixen i.v.m. gisten. Zal in dit geval met het overgeven niets te maken hebben denk ik, omdat het al snel na het eten gebeurde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door