Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1900975
Hoe het met vlees, organen en botten zit snap ik inmiddels en ik ben inmiddels de vriezer in de schuur aan het dichtplempen.
Ik heb per dag een zak gevuld en het benodigde aan vlees. botten en organen erin gegooid.

Alleen de groente.
Die ga ik apart verpakken en dan pak ik per dag ook daar een zakje van uit de vriezer.

Maakt het nog uit van welke groente er hoeveel inzit? Qua percentage dus.

Ik heb nu gemaakt:

Gestoomd:

Broccili 350 gram
Sperziebonen 200 gram
Groene kool 400 gram
Bleekselderij 180 gram
Doperwten 260 gram
Wortel 230 gram
Witlof 390 gram

Rauw:

Wortel 200 gram
Appel 400 gram
Sla 200 gram
Komkommer 200 gram
Knoflook 3 teentjes
Gember 3 x 3 cm.

Ik realiseer me dat ik nog meer knolgroenten nodig heb, dus morgen loop ik even naar de Turkse supermarkt voor bataten, knolraap en selderijknol.
Als ik dat er nog bij doe, heb ik dan een volwaardige groentenmix?

Alvast bedankt weer voor het meedenken!
#1901000
Wat mij nu gewoon opvalt is dat er in de rauwe versie appel zit.  Ik dacht dat je best groente en fruit gescheiden houdt en fruit al helemaal gescheiden houden van vlees omdat dat wat reactie zou kunnen geven in de darmen.
Niets mis met het geven van fruit maar dan als tussendoortje is beter dacht ik.
#1901005
hou de regel 50% boven de grond en 50% onder de grond aan  ;)
heb je al geprobeerd of ze knoflook en/of gember lusten?
anders heb je dadelijk hele porties hiermee gemaakt en lusten ze het niet...
fruit ( zoals appel) kun je tussen door geven ( wel zonder klokkenhuis/pitjes)
#1901039
@ Koekje, Ik heb bij het lijstje van Dory gekeken, en daar stonden doperwten bij de groenten? Dit waren verse (nou ja, diepvries), geen gedroogde, wellicht licht het daaraan?

@ Laura V., knoflook ed. is geen probleem, ze is altijd gek geweest op groente en fruit, ook nooit problemen gehad qua diaree. En morgen haal ik nog bataat, koolraap enzo bij, voor het betere ondergrondse werk!

@ Veerle, das balen van die appel, dat wist ik niet! Maar ik verwacht eigenlijk geen problemen. Ze heeft altijd probleemloos fruit en groente gegeten.
#1901836
Ik heb zojuist de volgende knolgewassen bijgekocht, opdat de verhouding dan op zo'n 60/40 komt, qua boven en ondergronds spul.

Bataten
Knolselderij
Bieten

Ik ga het wel allemaal weer even stomen, voor het de blender ingaat.
Alleen, die bataten, moet ik die schillen?
#1901872
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Wat mij nu gewoon opvalt is dat er in de rauwe versie appel zit. Ik dacht dat je best groente en fruit gescheiden houdt en fruit al helemaal gescheiden houden van vlees omdat dat wat reactie zou kunnen geven in de darmen.
Niets mis met het geven van fruit maar dan als tussendoortje is beter dacht ik.
[/quote]

Appel is het enige fruitsoort wat je wel weer in een groentemix kan stoppen zonder dat honden daar last van krijgen (uitzonderingen daar gelaten).
Doe maar eens zoeken hier met de zoekfunctie.

Verder ziet je mix er qua soorten goed uit!
Stomen hoeft niet persé, alles kan ook gewoon rauw de mix in.
Ook boven onder de grond hoef niet zo in verhouding te zijn, mag wel natuurlijk. Maar je kunt hierin gewoon afwisselen.
Wat wel handig is te weten als je de mix invriest, maak niet voor meer dan 2 maanden mix want dan gaan de voedingsstoffen erin al achteruit.

Sla en komkommer hebben niet zoveel voedingswaarde, ik voeg deze dus eigenlijk nooit toe. Al is komkommer wel leuk om je mix lekker smeuïg te maken.
Ben benieuwd of je hond het lekker vind.
#1901882
Dank je May Linn!
Ik vond het ook wel een aardige mix.
Overigens was de sla wel een zgn donkere sla, en de komkommer id. om het smeuig te maken.
Maar, moet ik die bataten nou schillen  on niet?
Ik wil zo de boel namelijk gaan mengen en invriezen!
#1901890
Paquita schreef: Dank je May Linn!
Ik vond het ook wel een aardige mix.
Overigens was de sla wel een zgn donkere sla, en de komkommer id. om het smeuig te maken.
Maar, moet ik die bataten nou schillen on niet?
Ik wil zo de boel namelijk gaan mengen en invriezen!
Heb geen flauw idee of je de bataten moet schillen, heb die nog nooit gegeten en gebruikt.
Maar mijn gevoel zegt wel schillen, het zijn namelijk net een soort aardappels.
#1902349
Gestoomd:

Broccili 350 gram
Sperziebonen 200 gram
Groene kool 400 gram
Bleekselderij 180 gram
Doperwten 260 gram
Wortel 230 gram
Witlof 390 gram

Rauw:

Wortel 200 gram
Appel 400 gram
Sla 200 gram
Komkommer 200 gram
Knoflook 3 teentjes
Gember 3 x 3 cm.
De combinatie is goed hoor, en eigenijk mag alles rauw worden gegeven  ;)
Paquita schreef: @ Koekje, Ik heb bij het lijstje van Dory gekeken, en daar stonden doperwten bij de groenten? Dit waren verse (nou ja, diepvries), geen gedroogde, wellicht licht het daaraan?
Ik bedoel deze doperwtjes...die platte die ook vaak in chinese gerechten en wok gebruikt worden.
ze worden dan ook rauw gemalen voor de groenten mix
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door