Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sinaxy
#1900818
Hallo allemaal

Even uit nieuwsgierigheid een vraagje aan mede barfers.

oe verpakken jullie een nieuwe voorraad voer?
Tot een paar weken terug had ik alleen mn volwassen hond en die eet eigenlijk zo'n beetje vaste porties (hoeveelheid), dus dat was makkelijk verpakken.
Wij maken altijd dagpakketjes met daarin spier/bot en orgaan de rest voer ik los bij.
Mijn dilemma nu is dat met een opgroeiende pup, en dus wekelijks wisselende porties mijn sysyteem niet meer werkt......

Alle reacties welkom!
Door nienk
#1900825
ik zou denk ik, voor het spiervlees en orgaan zakjes maken met een kleine hoeveelheid er in. dan doe je deze week per dag van allebei 1 zakje, volgende week van allebei 2. of, als je er net tussen in zit, s ochtends 2 van de een, 1 van de ander en s avonds andersom. met bot is dat alleen wel wat lastiger.

oh en wat ik prettig vind werken, is verschillende kleuren zakjes gebruiken. Reus krijgt nu nog kvv en paar keer per week vleesbot, dus de kvv zit in blauwe zakjes (3 maaltijden per zakje) en het bot in wit. dat verschil zie je natuurlijk wel, maar is wel handig met de voorraad in schatten of andere mensen vertellen iets uit de vriezer te halen.
Laatst gewijzigd door nienk op za 15 jan 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spickenstef
#1900832
ik had er op gerekend dat hij elke week een kilo zou bij komen , t'is een dalmaat . Dit klopte ook en had zo m'n hoeveelheden uitgerekent gelijk Liezel hier ergens heeft neergezet in de bibliotheek denk ik . Hij is zeer mooi bijgekomen en heeft op 6 maanden een tweede plaats gehaald op de clubmatch dus hij stond mooi op schema . Zo zette ik ook op elke verpakking het gewicht erop . als ik de link vind plaats ik hem hier
Door lindatjuh
#1900836
Ik lees dit topic ook even mee

[quote="nienk"]
oh en wat ik prettig vind werken, is verschillende kleuren zakjes gebruiken. Reus krijgt nu nog kvv en paar keer per week vleesbot, dus de kvv zit in blauwe zakjes (3 maaltijden per zakje) en het bot in wit. dat verschil zie je natuurlijk wel, maar is wel handig met de voorraad in schatten of andere mensen vertellen iets uit de vriezer te halen.
[/quote]

Waar haal je deze gekleurde zakjes? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, ken alleen de transparante versie :-[
Door sinaxy
#1900844
Ik zie al een paar goede ideeen, maar meer zijn zeker welkom!
Ik heb al zitten piekeren over hoe mensen op het oog kunnen voeren aangezien bij mij alles bevroren is.....
De dagporties ben ik gaan maken zodat ik altijd een compleet/zorgvuldig samengestelde portie heb. Ben benieuwd of ik ooit zeker genoeg ben om de grammen en KG los te laten...
Door nienk
#1900863
nou de diepvrieszakjes die je bij de albertheijn koop zijn blauw doorzichtig, er zijn echt doorzicht doorzichtige van de Liddle, en een beetje witachtig doorzichtige van ergens anders, en ook groene, maar ik weet niet meer waar ik die vandaan heb. je moet dus gewoon even in iedere supermarkt waar je komt diepvrieszakjes kopen, en dan eindig je vanzelf met een voorraad verschillende! ik heb het ook een tijdje met verschillende sluitertjes gedaan (lange van vuilniszakken, en korte van boterhamzakjes) maar dat vond ik minder handig.
Door Lizzy
#1900871
[quote="sinaxy"]
Hallo allemaal

Even uit nieuwsgierigheid een vraagje aan mede barfers.

oe verpakken jullie een nieuwe voorraad voer?
Tot een paar weken terug had ik alleen mn volwassen hond en die eet eigenlijk zo'n beetje vaste porties (hoeveelheid), dus dat was makkelijk verpakken.
Wij maken altijd dagpakketjes met daarin spier/bot en orgaan de rest voer ik los bij.
Mijn dilemma nu is dat met een opgroeiende pup, en dus wekelijks wisselende porties mijn sysyteem niet meer werkt......

Alle reacties welkom!
[/quote]

Ik maakte zakjes voor 3 honden (in het begin natuurlijk 4), normaal volwassen gewicht. Daarnaast maakte ik zakjes met 100 en 200 en 300 gram, speciaal voor pupsel. Dan haal(de) ik een zakje voor 3 (4) volwassen honden eruit en aparte zakjes van 100 of 200 of 300 gram, net waar ik met pup qua gewicht op zat.
Door Veerle-scrappyToo
#1900880
Ik vries ook gewoon in kleinere porties in afgesteld op wat Nena nodig heeft of een combinatie van wat Nena samen met Bono nodig heeft.  Koop ik al ingevroren materiaal bvb per kilo en heb ik het niet volledig nodig voor 1 dag dan is de rest ( neem nu bvb 250 gr) voor de volgende dag en dan neem ik er een kleiner zakje bij om tot een geheel te komen.
In februari komt er nog een pup bij en dan ga ik ook gewoon door met de kleinere porties.  Indien nodig haal ik dan gewoon 2 of drie zakjes uit.
Alles heeft ook gewoon zijn eigen vaste plaats in de vriezer ( lades) en wij gaan steeds in een vast ritme de vriezer door ( van boven naar onder en van links naar rechts) zo hoef ik ook niet te onthouden wat ze nu juist moeten eten én weet ik ook dat ze voldoende variatie hebben in diersoorten gans de tijd door.
Die kleinere porties zijn ook gemakkelijk op momenten dat Nena of Bono zich niet zo goed voelen en wat minder willen eten en het ontdooit ook altijd nog makkelijk tussendoor mocht het nodig zijn.
Eens pup Gizmo volwassen zal zijn zal alles misschien gewoon in grotere porties ingevroren worden hoewel het niet zoveel meer moeite is om wat kleinere porties te maken.
Bij karkas durf ik er soms wel eens het gewicht op zetten als er grote verschillen in zitten maar anders hoeft het niet, alles per zelfde portie invriezen...
Door *Flip*
#1900981
hier alleen 1 kat, waarvoor ik porties spiervlees en karkassen van 100-150 gram maak, orgaan per 20-50 gram (boterhamzakjes verslinder! :-[!). Met bijna 20 soorten is het moeilijk uit elkaar houden. Voordat ik porties ga maken ga ik langs de AH en/of een tankstation en vraag ik een stapel van die dunne kleine tasjes. Per zak doe ik er een soort in en met een permanente marker schrijf ik op wat er in zit.
Dan heb ik 1 lade voor spiervlees, 1 lade voor karkassen, 1 kleinere lade voor orgaan en dan nog 1 lade voor de kilo die nog niet geproportioneerd zijn. (ik als ras-chaoot, mijn vriend helemaal verbaasd:D)
Als ik merk dat de kat meer wilt eten (dat heeft hij soms) dan haal ik voor 2 dagen uit de vriezer, dan gaan er zo 2-3 dagen dubbele porties doorheen. Als hij weer 'normaal' eet haal ik er weer enkel porties uit.
Het voordeel is wel dat t zo weinig is dat het in bakjes in de koelkast kan, dan kan het ook wel 2 dagen blijven liggen.
Er word ook wel eens een dag niet gegeten en dan heb de porties voor de volgende dag er al wel uit, dan blijft alles 1 dag langer liggen.
Door Veerle-scrappyToo
#1900996
[quote="Pammie"]
hier alleen 1 kat, waarvoor ik porties spiervlees en karkassen van 100-150 gram maak, orgaan per 20-50 gram (boterhamzakjes verslinder! :-[!). [/quote]

Kunt ge het dan niet gewoon mixen en dan in een ijsblokjesplastiek steken zodat je gewoon per dag 1 of 2 blokjes moet uithalen ( weet niet hoeveel er juist in zo van die blokjes zou passen) ?  En dan neemt ge per soort orgaan een ander ijsblok"ding"  (met verschillende kleuren bv)
Door *Flip*
#1901134
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Kunt ge het dan niet gewoon mixen en dan in een ijsblokjesplastiek steken zodat je gewoon per dag 1 of 2 blokjes moet uithalen ( weet niet hoeveel er juist in zo van die blokjes zou passen) ?  En dan neemt ge per soort orgaan een ander ijsblok"ding"  (met verschillende kleuren bv)
[/quote]

Die ijsblokplastic dingen scheuren bij mij al als ik ze wil vullen met water, ze zijn ook te klein. Mixen moet ik dan in mijn keukenhakding doen, dat is een goedkope waar vocht tussen de randjes kruipt, in het binnenwert dat niet schoon te krijgen is. Die gebruik ik voor mij zelf al zo min mogelijk, omdat ik het een vies idee vind. Helemaal met orgaan.

Ik knip de boterhamzakjes open, met heel creatief vouwen krijg ik zon 9-12 porties/zakje. Als ze nog in redelijke staat zijn kan ik ze soms hergebruiken :)
Door *Flip*
#1901138
[quote="lauraV"]
of in muffinvormen doen die je later weer allemaal in 1 tas doet...
[/quote]

dat is wel een goed idee! Als die er dan ook zijn voor grotere muffins kan ik die ook voor spiervlees gebruiken. Hoeveel van die dingen zal ik nodig hebben? Bij de xenos heb je die hè?
Door mirdj
#1901171
Die silicone dingen bij de action kosten volgens mij 2,95 of 3,95 per stuk en je kan er 12 "muffins" in kwijt. Ik heb ze zelf ook pas geleden gehaald voor mijn eigen maalsels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door