Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1900654
Nachtbraken, in de letterlijke zin van het woord voor Luna, en de figuurlijke voor mij  :(
Luna heeft gisteravond ongeveer 5 uur na haar maaltijd (lamsrib, hazenspiervleesgehakt en groentemix) alles weer uitgekotst, nog een keer opgegeten (alles nog wat fijner gekauwd), maar daarna alles er weer uitgegooid. En daarna de hele nacht door zo om het kwartier/half uur zich gemeld om weer over te geven buiten. Op een gegeven moment kwam er natuurlijk nauwelijks meer wat uit. Sinds vanmorgen gaat het beter en houdt ze ook water binnen.
Helaas sinds gisterochtend ook niet meer gepoept, dus hoop dat die drol er wel aan zit te komen.

Maar waarvoor ik eigenlijk schrijf, is het gedrag voordat ze ging braken. Ze was duidelijk in de tuin op zoek naar iets. Overal snuffelen, driftig gaten graven, daarin snuffelen en dan het gat weer even driftig toedekken met aarde (met haar snuit goed aandrukken). En dan mij maar verwachtingsvol aankijken: 'Vrouwtje, jij moet toch weten waar HET is?' Wat voel je je dan ineens een mens, en eentje zonder een greintje instinct.

Dat graven doet mij vermoeden dat ze naar knollen of wortels of zo op zoek is. En wat jammer dat ik die bewuste plant blijkbaar niet in m'n tuin heb staan! Ik weet dat er een boek over bestaat, over wolven en het eten van kruiden/planten.
Iemand ervaring hiermee?
Door nienk
#1900671
geen idee welke wortel nee, maar het klinkt wel logisch (en ontzettend slim!). ze weten immers ook dat ze gras (of iets wat er op lijkt) moeten eten als ze misselijk zijn, dus lang zo gek niet dat ze een of ander instinct hebben wat haar nu naar een of andere wortel/knol/ondergrondsiets doet zoeken. weet eigenlijk niet echt een tip voor je, maar vind het wel fascinerend! heb je haar wel eens iets plantaardigs (kruiden ofzo) gegeven toen ze eens ziek was? geen idee of dat kan, maar misschien is ze daarnaar op zoek?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1900848
Het zou ook kunnen dat ze een bepaald soort aarde/klei zoekt. Dat werkt vaak goed bij maag/darmklachten.
Door Marjet
#1900869
nienk schreef: heb je haar wel eens iets plantaardigs (kruiden ofzo) gegeven toen ze eens ziek was? geen idee of dat kan, maar misschien is ze daarnaar op zoek?
Ze heeft wel een keertje uit zichzelf dovenetel gegeten toen ze misselijk was, en dat leek te helpen. Maar nu liet ze de dovenetel staan.
Hitam schreef: Het zou ook kunnen dat ze een bepaald soort aarde/klei zoekt. Dat werkt vaak goed bij maag/darmklachten.
Aha, interessant. Ik heb wel nog Luvos heilaarde staan (voor mezelf). Zou het iets zijn om haar dat een beetje voor te schotelen? En ze krijgt elke dag een schepje Schindeles mineralen door haar eten momenteel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door