Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1900428
Wat voor omega's wil je geven?

In mijn ogen is het heel simpel. Een hond heeft geen omega 6 nodig. Sterker nog, omega 6 zit in ruime mate in de voeding en teveel omega 6 is ronduit schadelijk. Omega 9 heeft een hond ook niet nodig.

Wat heeft een hond wel nodig, vooral om de omega 3:6 balans in orde te houden? Omega 3 vetzuren. En waar zit dat in: visolie, algenolie en in lijnzaadolie. Waarbij opgemerkt moet worden dat lijnzaadolie een niet-actieve omega 3 vetzuur is. En dus in het lichaam nog omgezet moet worden. En voor die omzetting moeten alle dingen in het lichaam juist functioneren, anders is de omzetting verre van ideaal.

Dit product naar de link die je geeft, vind ik persoonlijk echt helemaal niks. Het bevat vooral omega 6 en 9 en dat zou ik niet aan mijn hond geven, als ik jou was.
Door Paquita
#1900472
Epa (20:5 N-3), Dha (22:6 N-3) en Dpa (22:5 n-3) zijn echt alleen in de diverse visoliën te vinden.
Ala (18:3 n-3) is te vinden in raapzaadolie en Gla (18:3 n-6) is te vinden in koolzaadolie.
Alle bovengenoemde stoffen zijn omega3-vormen.
Helaas zit in deze oliën ook vrij veel omega 6.
In kokosolie zit geen enkele vorm van Omega 3, 6 of 9.
Wel veel laurinezuur wat onstekingsremmend werkt.
Overigens is kokosolie volkomen reuk en smaakloos (ik kook al jaren met kokosolie)
Op deze site kan je per fatty acid index exact zien wat de samenstelling is van welke olie dan ook.
http://nutritiondata.self.com/topics/fatty-acids
Door Lizzy
#1900604
Paquita schreef: Epa (20:5 N-3), Dha (22:6 N-3) en Dpa (22:5 n-3) zijn echt alleen in de diverse visoliën te vinden.
Ala (18:3 n-3) is te vinden in raapzaadolie en Gla (18:3 n-6) is te vinden in koolzaadolie.
Alle bovengenoemde stoffen zijn omega3-vormen.
Helaas zit in deze oliën ook vrij veel omega 6.
In kokosolie zit geen enkele vorm van Omega 3, 6 of 9.
Wel veel laurinezuur wat onstekingsremmend werkt.
Overigens is kokosolie volkomen reuk en smaakloos (ik kook al jaren met kokosolie)
Op deze site kan je per fatty acid index exact zien wat de samenstelling is van welke olie dan ook.
http://nutritiondata.self.com/topics/fatty-acids

Dat hangt er maar vanaf welke je neemt. Echte niet ontgeurde extra vergine kokosolie smaakt naar kokos.
Door Angela_Bodhi
#1906014
Omega 3 is idd beter om bij te geven. Maar als je hond geen zalmolie of vis eet, dan is het lastig. Schapenvet wellicht? Toch een dierlijke vetbron, maar dan niet met omega 3 (tenzij dit is toegevoegd, bijvoorbeeld in een schapenvetbonbon of zo).
Door Deesje
#1906472
ik zou eerder nog de hoeveelheid bladgroen ophogen daar zit ook een deel omega3 in en is 'natuurlijker' dan allemaal die rotzooi olie waar meestal meer trans dan cis-vetzuren in zitten.. door het bewerkingsproces (vaak verhit ook al zijn ze koudgeperst) verdwijnen praktisch alle goede dingen..
Door Lizzy
#1907072
Veerle-scrappyToo schreef: Was wild ook geen beter vlees om extra omega 3 toe te voegen of ben ik nu mis??
Ja zeker! Alleen de hond van Jatina kan dat niet verdragen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door