Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1900318
Ben ook eens info gaan vergaren op een ander forum, meer richting NRV.

Ik voer dana 250 gram per dag wat 3,5 % van haar gewicht is. Eddie krijgt evenveel en krijgt zodoende 4,2 % van zijn gewicht. Ze krijgen elke dag wel iets meer dan de hoeveelheid die ik nu zeg, zodat ik 1 dag in de week kan vasten.

Zij vinden dat veel te veel met maar 1 vastendag per week, Mogens Eliasen zegt volgens hen dat elke hond 2-3 % van zijn gewicht eet en dat de maximale maaginhoud 6-8 % is.

Maar mijn honden zijn niet te dik. Ik weet natuurlijk ook niet of ze af gaan vallen als ik minder ga voeren, maar Eddie vind het allemaal zo lekker! Nu zit ik dus met mijn eigen gevoel in de knoop, is minder voeren niet zielig en zo... je kent het wel.

Wat zou ik doen?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1900332
Wat jezelf prettig vind en waar je honden het goed op doen.
Hier heb ik geen standaard vastendagen. Wel vasten ze soms als we erg laat thuiskomen of krijgen ze mini-beetje als ze de dag ervoor een lamskop met pens gegeten hebben.

Ben wel van mening dat die procenten per hond kunnen verschillen, een hond eet dus niet altijd tussen 2-3%.
Sommige honden eten maar 1,5% omdat ze anders te dik worden of 6% omdat ze anders te mager worden.
Je ogen en gevoel zijn je beste raadgever in deze.
Door *Natasja*
#1900340
_Sandra_ schreef: Ben ook eens info gaan vergaren op een ander forum, meer richting NRV.

Ik voer dana 250 gram per dag wat 3,5 % van haar gewicht is. Eddie krijgt evenveel en krijgt zodoende 4,2 % van zijn gewicht. Ze krijgen elke dag wel iets meer dan de hoeveelheid die ik nu zeg, zodat ik 1 dag in de week kan vasten.

Zij vinden dat veel te veel met maar 1 vastendag per week, Mogens Eliasen zegt volgens hen dat elke hond 2-3 % van zijn gewicht eet en dat de maximale maaginhoud 6-8 % is.

Maar mijn honden zijn niet te dik. Ik weet natuurlijk ook niet of ze af gaan vallen als ik minder ga voeren, maar Eddie vind het allemaal zo lekker! Nu zit ik dus met mijn eigen gevoel in de knoop, is minder voeren niet zielig en zo... je kent het wel.

Wat zou ik doen?
Naar je honden kijken  ;)
Door K&D
#1900346
Je voert op je hond en niet op een systeem  ;)
Is deels waar. Maar het gaat erom waar jij en je hond zich goed bij voelen. Hoeveelheid zegt niet zo heel veel, dat is per hond verschillend.
Het is een andere manier van voeren, het NRV met vastendagen. Als jouw hond het op de barf manier goed doet, niet te dik en in goede conditie dan is het prima. Maar je hond zou het ook goed kunnen doen op NRV met 2 vastendagen.
't Is maar net waar je de voorkeur aan geeft. ;)
Door nienk
#1900364
denk dat je vooral op het oog moet voeren inderdaad, en waar je zelf het idee van hebt dat voor je honden het beste is en gewend aan zijn. Reus bijvoorbeeld, doet het eigenlijk veel beter op echt meerdere keren per dag voeren (komt nu ook door zijn druppels), hij krijgt nu 4 keer kleine beetjes, waarvan een deel om mee te trainen. klinkt gek, maar hier thuis werkt dat het beste. eigenlijk net hoe het uit komt. joh, als jou honden niet afvallen of aankomen, met smaak eten en er goed uit zien, zou ik me niet te druk maken over wat er in de boeken staat!
Door BubbaBling
#1900373
K&D schreef: Is deels waar. Maar het gaat erom waar jij en je hond zich goed bij voelen. Hoeveelheid zegt niet zo heel veel, dat is per hond verschillend.
Het is een andere manier van voeren, het NRV met vastendagen. Als jouw hond het op de barf manier goed doet, niet te dik en in goede conditie dan is het prima. Maar je hond zou het ook goed kunnen doen op NRV met 2 vastendagen.
't Is maar net waar je de voorkeur aan geeft. ;)
Komt het er uiteindelijk toch nog op neer dat je moet voeren waar je hond het goed op doet  :P
Door hannabelgje
#1900375
Ik kijk ook gewoon hoe ze het erop doen. Zoë is een moeilijke eter en als zij een maaltijd overslaat wil ze de maaltijd erna ook niet eten en daarna ook niet enz. Die krijgt daarom twee keer per dag eten en wordt er beslist niet gevast. Frank moet medicijnen en ik wil geen medicijnen geven in een lege maag dus krijgt hij ook twee keer per dag en ook wordt er bij hem niet gevast.
Bij NRV geven ze ook meer spiervlees en dat ging hier niet goed, ze gingen allebei aan de dunne. Ik blijf dus maar braaf bij het barfprincipe.
Door Mevroi Kruim
#1900623
Als jouw honden het goed doen, goed op gewicht blijven, niet dikker en niet dunner worden dan gewenst, dan doe jij het prima. Die normen zijn richtlijnen en geen wetten van Meden en Perzen, in steen gehouwen en onveranderlijk.
Door _Sandra_
#1900680
okee bedankt, dat geeft weer wat lucht.
Dan ga ik meniet druk maken... ze genieten er zo ontzettend van en vooral Eddie lust het graag. Ze zien er goed uit, niets te dik of te dun. GEwoon prima.

Dan ga ik lekker zo door, bedankt!
Door Angela_Bodhi
#1906036
Qua normale standaard is het ook (te)veel, maar als je honden niet dikker worden, maakt het niet uit toch? Ik geef Bodhi ook meer dan 2%, omdat hij anders heel snel afvalt. Zolang de hond niet afvalt of aankomt, zit je goed hoor. Er zijn bijvoorbeeld ook honden die barf of nrv krijgen die minder dan 2% eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door