Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yuri
#1897083
hallo,
Ik heb net een artikel gelezen van Mogens Eliasen over de ultieme voeding
"waar een carnivoor een moord voor zou willen plegen."
kort samengevat komt het erop neer dat je je hond maar 3-4 keer per week voert.
het artikel kan je hier nalezen.
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=384
het artikel klinkt heel goed en vanzelfsprekend maar ik vroeg mij toch af of er mensen hier op barfplaats hun honden op die manier voeren
en wat hun meningen zijn....
Laatst gewijzigd door yuri op vr 14 jan 2011, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1897121
Mogens is hier een oude bekende  ;) hij is ook een paar keer in Nederland geweest voor lezingen, heel interessant!
Er zijn een paar mensen hier die zo voeren, ik las zelf ook regelmatig vastendagen in voor de honden, die eten 5 a 6 keer per week.
Door Lizzy
#1897251
Ja, we kennen Mogens en Ignit Bekken van barf-natuurlijk, die zijn e-boeken ook heeft vertaald. Ik voer niet helemaal volgens zijn principes. Ik vind dat hij hele nuttige dingen schrijft. En onzinnige. Ik pik uit zijn (en ieder ander z'n) boeken wat ik logisch vind.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1897260
Ik voer voor een groot deel volgens tom Lonsdale. Je kunt uit alle theorieen datgene kiezen wat voor jouw hond en voor jezelf het beste werkt. En dan heb je de fora zoals oa deze waar je je ervaringen met anderen kunt delen. ;)
#1897317
Wolven in de vrije natuur doden in de winter gemiddeld niet vaker van twee keer per maand. Dat komt neer op 3-6 dagen lang volstoppen met eten en 8-10 dagen vasten. De meeste hondenbezitters vinden dit nogal extreem…
En doordat wolven enkel mogen eten wat de leider hun zegt, eten die vaak enorm eenzijdig. Sommige zullen enkel lever of nier eten, terwijl andere enkel de huid en zachte beenderen mogen veroberen. Dat zet een vraagteken bij de noodzakelijkheid van die percentages. Heb ik hier al eens gezegd geloof ik.
Een belangrijke opmerking over de kleinere hoeveelheid voedsel die je moet geven om hetzelfde activiteitsniveau te behouden: er is maar een verklaring mogelijk, en dat is dat het spijsverteringsproces inderdaad veel efficiënter is wanneer een grote maaltijd gedurende langere tijd in de maag blijft (en meer contact krijgt met de chemicaliën van de spijsvertering). Een efficiëntere spijsvertering betekent dat er minder behoefte is om te eten. Maar het geeft zeer zeker ook aan dat dit biologisch gezien een veel adequatere manier van voeden is!
Dat zal wel kloppen neem ik aan. Maar toch vrij vreemd.
Dat wil zeggen dat: des te minder voedsel er vooorhanden  is, des te minder voedingsstoffen ze van het opgenomen voedsel kunnen opnemen.
Normaal moet het omgekeerd zijn.
Door *Flip*
#1897364
mad_trapper schreef: Een belangrijke opmerking over de kleinere hoeveelheid voedsel die je moet geven om hetzelfde activiteitsniveau te behouden: er is maar een verklaring mogelijk, en dat is dat het spijsverteringsproces inderdaad veel efficiënter is wanneer een grote maaltijd gedurende langere tijd in de maag blijft (en meer contact krijgt met de chemicaliën van de spijsvertering). Een efficiëntere spijsvertering betekent dat er minder behoefte is om te eten. Maar het geeft zeer zeker ook aan dat dit biologisch gezien een veel adequatere manier van voeden is!
efficiënter houdt hier in dat het lichaam zich aanpast aan wat er aan voeding in komt, zeker niet dat er MINDER opnemen. Juist meer per gram voeding dan wanneer er eten in overvloed is.

Een heel simpel voorbeeld is het jojo-effect bij mensen die een tijd mager gegeten hebben. Het lichaam moet dan zuiniger om springen met de stoffen die binnen komen, terwijl die eerst in overvloed waren. Dit is een 'leerproces' van het lichaam. Uit eindelijk zal er per gram voedsel meer nuttig gebruikt worden dan voor het dieet. Op het moment dat je weer 'normaal' gaat eten doet je lichaam dat nog steeds en word je snel dikker dan dat je voor je dieet was.
Dit zelfde geldt voor krachttrainingen, je traint niet enkel je spieren maar ook de banen voor de zenuwimpulsen worden efficienter gebruikt etc.

wat je dus kan zeggen is: hoe minder voedsel er voor handen is hoe MEER ze per gram voedsel nuttig gebruiken.
Door *Flip*
#1897373
yuri schreef: hallo,
Ik heb net een artikel gelezen van Mogens Eliasen over de ultieme voeding
"waar een carnivoor een moord voor zou willen plegen."
kort samengevat komt het erop neer dat je je hond maar 3-4 keer per week voert.  
ik denk dat als je dat wilt het zeker wel kan, maar niet van de ene op de andere dag. Zoals ik hieronder al schreef, behalve de hond zelf moet ook het lichaam daar op 'getraind' worden. Zelf zal ik het niet doen.

Ze hebben het wel over de winter, in de winter zal er ook voor wolven minder voedsel zijn. Zijn er maar 2 prooien per maand, omdat er niet meer is? en dan heb ik nog wel wat vragen: Hoeveel wolven eten van die prooien, hoe groot zijn de prooien, sterven er 's winters meer wolven door het te kort aan prooien, vangen ze in de zomer/najaar extra veel om reserves aan te zetten, komt er in het voorjaar een overvloed aan gemakkelijkere prooien zodat ze hun te korten weer aan kunnen vullen?

Stel dat dat zo is, dan is het het natuurlijkst om je hond zomers wat dikker te laten worden en s winters te laten vermageren. Gezien je de Barf honden ook vlees uit de industrie krijgen, waar meer toxische stoffen in zitten dan bij wilde vangst, wordt ook dat in vet op geslagen en op 6 vast dagen komen die dan weer fijn vrij.
Nee, voor een huishond zal het mijn keuze niet zijn om maar 2-3x per week te voeren.  

Edit 1: er staat in het artikel: "4-6 dagen lang volstoppen met eten en 8-10 dagen vasten"  maar ook dat zal mijn keuze niet zijn ;)

Edit 2:en het gaat om de rust periode van de magen van grote carnivoren, met leeuwen als voorbeeld (dat zijn toch katachtigen??), is het dan voor een Jack russel niet nodig en voor een Ierse wolfshond wel?
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 13 jan 2011, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellyE
#1898204
mijn honden zijn geen wolven!  :-\ ze hoeven niet op jacht en ze hoeven niet te vasten, ze gaan in de winter niet dood van de honger.  :oik train met ze en ik heb geen zin in een hond die van gekkigheid van de honger zich niet kan concentreren.
Door yuri
#1898243
Bedankt voor de reacties. ik ben er wat wijzer uit geworden :)
ik ga het toch houden op alle dagen voeren en mss als ze wat ouder is een vastendag inschakelen.
de dag voor de vis dan want dat lust ze niet zo graag :)
Gebruikersavatar
Door nova
#1898281
zo lang ik voor mezelf geen vastendagen in las, doe ik dat ook niet voor mijn honden.
Het kan wel zijn dat ze de ene dag wat minder hebben dan een andere dag.
maar er wordt hier dagelijks gegeten en gevoerd  :)
Verder ieder zijn ding  ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1898403
Umai krijgt 5-6 keer per week eten. En ik geef ook grote, kleine en soms hele grote maaltijden. Sosm wel 10% van haar lichaamsgewicht. En op wisselende tijden.
Maar ik heb dat van pup af aan zo opgebouwd. Als je een volwassen hond, die gewend is om twee keer per dag op een min of meer vaste tijd eten te krijgen, dat aan wilt leren, kost dat wel enige tijd en beleid. Dat kan niet van de ene op de andere dag.
#1898931
roef vast uit zichzelf...als er een loops teefje in de buurt is :-X
hij slaat dan soms 3-4 dagen zijn eten over en begint daarna weer te eten.
daar heeft hij echt niks van en is op de hondenschool net zo(zelf iets meer) geconcentreerd als anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door