Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1884383

In dit topic vinden jullie het hele verhaal over hoe de behandelingen en ontwikkelingen van Reus zijn slechte weerstand, allergieën, eliminatiedieet en klein beetje gedragsproblemen (die sterk verband houden met zijn fysiek). Ik kom met Reus bij een holistisch dierenarts en we gebruiken dan ook voornamelijk homeopatische/alternatieve middelen. Het is inmiddels een behoorlijk hoeveelheid informatie, ik hoop dat andere honden met vergelijkbare problemen er iets aan hebben en mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Hallo!

zoals ik in andere topics al heb verteld, is Reus in behandeling bij een hol DA voor enorme jeuk klachten. hij kreeg voorgeschreven (nu 4 weken geleden)

- 6 weken alleen konijn eten en een beetje hert (omdat er zo weinig konijnen snackjes zijn)
- door gaan met Puur Jeuk
- Detox Comp druppels van Phytonics (2 maal daags 4 druppels)
- xiao feng san tang (chinese kruiden) door eten

dit werkte vrij snel al erg goed, minder jeuk, en ook zijn gedrag verbeterde (niet dat hij zo naar deed, maar hij werd vrolijker, attenter, braver)

Helaas kreeg hij met de kerst kennelhoest, waar we voor bij een andere DA zijn geweest, die antibiotica voorschreef.

paar dagen daarna terug naar de hol DA, die het jammer vond dat reus AB had gekregen omdat het net zo goed ging. toen we begonnen met de AB kreeg Reus ook gelijk weer meer jeuk. met de AB dus gestopt gelijk.

nu extra erbij gekregen

- Probiotica van Phytonics (1 gram per dag)
- Immu boost druppels van Phytonics (2 x 15 druppels)

hier zijn we nu ongeveer een weekje mee bezig. jeuk is iets minder geworden, maar nog steeds meer dan voor de kennelhoest/AB. Daarbij heeft Reus nu ineens pukkeltjes. het zijn een soort bultjes, die ook stuk gaan. er zitten er her en der een paar over zijn lijf, op zn koppie en pootjes. Het is pijnlijk als ik er aan zit, eerst een gewoon bultje en dan de volgende dag ofzo een pukkeltje met korstje. om het bultje heen, en nadat het korstje er af is gegaan lijkt de huid daar wat donkerder en dikker/stugger. zijn huid is op sommige plekken ook wat droog en schilferig, niet heel erg maar wel anders dan normaal.

ik zou opzich natuurlijk de hol DA kunnen bellen, maar ben benieuwd of iemand dit kan plaatsen, of ervaring heeft met de middeltjes die Reus nu krijgt? is het misschien te veel tegelijk, zijn de pukkeltjes wellicht een teken van ontgiften of iets dergelijks?

hoop dat iemand een idee heeft!

groetjes, nienke
Laatst gewijzigd door nienk op wo 11 jul 2012, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1884463
tja door de lagere weerstand is de kennelhoest naar boven gekomen en een AB maakt t ook niet veel beter
(kennelhoest vergelijk ik bij mensen met een griepje , alleen bij temperatuur verhoging zou ik daarmee naar een DA gaan)
door de lage weerstand is de jeuk met pukkels verergerd  :-[
hoe lang voer je nu vers?
het kan de mogelijkheid zijn dat reus aan t ontgiften is
persoonlijk  zou ik de AB niet meer geven en door gaan met de probiotica , evt wat honingzalf of calendula op de plekken smeren om de jeuk een beetje te verzachten

misschien dat andere nog aanvullende tips hebben
Door nienk
#1884491
hij krijgt nu een maand of 10 vers, tussendoor wel soms een of twee weken brok (omdat ie mee was kamperen in klein tentje). toen ie net overging op vers heeft hij een tijdje wat diaree episodes gehad.

heb inderdaad een honingzalfje voor op de wondjes, neem eigenlijk aan dat het geen kwaad kan als hij dat een beetje op likt?
Door Lizzy
#1884922
Je moet even kijken op de ingredientenlijst van de honingzalf of daar geen stoffen in zitten die wel kwaad kunnen. Ik denk dat je door die AB kuur toch voor een goed deel weer terug bij af bent. En ik durf je eerlijk gezegd niet te zeggen waar die pukkels door komen. Ik zou toch contact opnemen met de DA die hem in behandeling heeft.
Door nienk
#1885414
dank jullie wel voor de reacties.

De pukkeltjes lijken minder te worden, een paar van de bultjes die nog geen korstje hadden zijn weg, en die waar het korstje af is zijn minder pijnlijk en de huid erom heen ziet er rustiger uit. heb uit voorzorg alleen honingzalf gesmeerd waar hij niet bij kan met de tong.

denk dat het dan toch even een reactie op de nieuwe druppels en probiotica is geweest, Reus lijkt ook minder jeuk te hebben nu. ook kijkt hij weer beetje beter uit zijn ogen, lijkt weer iets meer hond te zijn.

zal in dit topic enigszins bij houden hoe het gaat met reus, de jeuk en mijn ervaringen met de holistische DA, ik kwam zoveel topics tegen met vergelijkbare klachten en radeloosheid bij de normale DA dat mijn ervaringen wellicht van waarde zijn voor anderen! (of is dat niet de bedoeling op dit forum, zo soort blog achtig posten?)
Door nienk
#1886421
reus gisteravond zijn druppels gegeven met een heel klein beetje appelmoes (er was een druppel op de grond gevallen en hij was er zo snel bij dat ie het opat en ènorm lekker vond), zegmaar een druppel zo groot als een euro. ging er prima in, maar, hele nacht jeuk jeuk jeuk. note to self: geen appelmoes meer!

met de middag wandeling flink nat geregend, en Reus daarna een paar uur tocht echt significant minder jeuk. past goed in het verhaal van de DA dat Reus zijn 'leverenergie' te warm is (zijn ying. of yang. of. ehm..), en hij dus 'af moet koelen', konijn is 'koud' vlees, en AB zijn 'warm'. vandaar dat hij na de AB kennelhoest kuur weer meer jeuk kreeg, denk ik. maar van regen koelt ie natuurlijk ook af!
Laatst gewijzigd door nienk op do 06 jan 2011, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1895743
Reus de laatste anderhalve week wat lusteloos, eet wel graag, maar niet heel enthousiast om naar buiten te gaan, op het veld minder speels dan anders, binnen nogal drentelig, loopt/staat veel met zijn staartje lager dan anders (hij heeft normaal gesproken een enorme mooie hoge krul).

daarbij begint sinds het weekend zijn huid op de schouders te schilferen, zijn vacht voelt daar wat vetter aan en de schilfertjes zijn een beetje geel achtig van kleur. lijkt er niet echt jeuk aan te hebben.

herkent iemand dit?

(ik ga morgen met hem naar de hol DA)
#1897495
net terug van de holistisch DA:

- Reus is nog steeds 'te warm' qua lever-hitte, daar komt de jeuk van en ook het bij vlagen enorm fel kunnen zijn naar andere honden/deurbel/voorbijgangers/etc. Hiervoor kreeg hij de kruiden (die zijn dus 'koud'), en we hebben nu nieuwe, sterkere gekregen : tian ma gou teng yin.

- het wat rusteloos zijn kan voortkomen uit: misschien is Reus gewoon een enorm rustig hondje, maar was hij altijd opgefokt (door de hitte in zijn lijfje). mogelijk wordt hij nu dus rustiger, maar moet hij hierin de balans nog vinden, hij maakt een verandering door die heel wat is, waardoor zijn gedrag nogal tweezijdig is. aan de ene kant het hele felle, aan de andere kant het beetje neerslachtig rond lopen met de staart laag en de hele tijd bij baasje willen. DA vertelde dat het ook iets met een trauma te maken kan hebben, wat hij nu op een of andere manier aan het verwerken is oid. Dit proces gaan we een beetje helpen met bloesems : terra, animal freedom en living star light. (toen dacht ik zelf, bij zijn vorige baas kreeg hij eigen merk brokjes van de Dekamarkt, van die leuke gekleurde met 'Rijst' en 'Groente'. lijkt me in vergelijking met lekker vers happen wat hij nu een jaar doet inderdaad een trauma!)

- waar de schilfers vandaan kwamen is onduidelijk, maar ga nu Doils Omega3 vis olie door het eten geven.

daarnaast nog 1 week de Detox comp (kuurtje moet af) en probiotica blijven geven.

Iemand ervaring met de bloesems, en Doils?

edit: heb de bloesems op internet gevonden en kan me indenken dat deze Reus helpen. maar die Living Start Light, een cosmische remedie?? wat moet ik me daar bij voorstellen? waar maken ze dat van??
Laatst gewijzigd door nienk op do 13 jan 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#1897526
dankje Pammie, leek mij ook voor veel mensen interessant, sinds ik hier op BP kom heb ik zoveel topics over jeukerige honden voor bij zien komen! ik wil niet zeggen dat iedereen naar een holistische DA moet en dat de westerse geneeskunde niets is, maar ik vind het wel mooi om te laten zien hoe het ook kan. van de gewone DA kreeg reus alleen maar dexametason, met de melding er bij dat het goed een atopie kon zijn en hij wellicht later aan de prednison moest.

de arts heeft hem ook weer even met een staafje (soort dikke naald) bevoelt en beetje geprikt, en mijn lieve woef (normaal bij de DA een stuiterballetje) ging mooi zitten op de behandeltafel, en daarna bij de arts zijn voeten. dat zegt  toch genoeg??
#1898146
Hier ook een kat aan de doils, hij zegt dat het vies is maar hij houdt ook niet zo van vis.
Maar is wel goed spul.

Die bloesems werkten bij hem ook errug goed (hij had ook animal freedom, terra en nog een andere erbij)

Dat prikken met die naald, was dat energie prikken/aftasten?
#1898160
@ limpy's aai-assistente: ai ja het ruikt ook vies, maar gelukkig mag  het door het eten.

ik ben benieuwd hoe snel Reus iets merkt van de bloesems! waarom kreeg jou kattebeest ze, en hoe snel merkte je dat er iets veranderde? hoewel dat natuurlijk van dier tot dier zal verschillen.

denk inderdaad dat het energie af tasten was, van de (te warme) lever energie. ik vind het nog steeds allemaal enorm indrukwekkend maar ook wel vaag, maar ja, als het hondje er beter van wordt is het baasje al lang blij!

@ nova: dank je voor de link! heb je met jou hond wel eens iets geprobeerd in de richting waar ik nu mee bezig ben?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door