Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1897979
Hallo allemaal,

Reus is nu in zijn 5e week konijn eliminatie dieet. was vanmiddag bij de DA en na de 6e week mag Reus weer iets er bij, en dan iedere nieuwe soort 2 weken proberen.

nu stelde de hol DA voor om met rund te beginnen.

hoe zit het dan met:

- (vuile) pens? zou Reus kunnen reageren op de maaginhoud, maar niet op het vlees?
- tussendoortjes/beloningen? zoals bullepezen, pensbrokjes, gedroogde long, knaagjes, e.d
- welke onderdelen van een rund zouden voor Reus (6kg, beginnend barfer) geschikt zijn?

alvast dank jullie wel!

groetjes,

nienk (die heeeel blij is dat reus snel weer iets mag waar hij weer gewoon van gaat ruiken, alles waar mn lieve mormeltje langer dan een kwartier per dag mee in aanraking komt begint ondertussen ook een verdacht konijnachtig luchtje te krijgen..)
Door BubbaBling
#1898004
Ik zou absoluut geen pens geven maar alleen rundvlees.
als hij dan ergens op reageert weet je niet waar het van is.
Ook geen beloninkjes geven, behalve dan gedroogd rundvlees.
Anders haal je alles door elkaar  ;)
Door nienk
#1898016
dat snap ik, twijfelde alleen even over de pens. maar dan kan bijvoorbeeld bullepees toch ook weer? en van die gedroogde stukken huid?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1898063
Ik geef sowieso geen pens aan Baiko, daar reageert hij op, krijgt jeuk e.d. Verder kun je spiervlees, kopvlees, hart, nier en milt geven. Lever raden ze hier af van rund. Ik droog runderlong en dit geef ik dan als kleine beloninkjes.
Ook al is je hond een beginnende barfer, je kunt de stukken net zo groot of klein snijden als hij aan kan. Bot geef je niet van rund. Tenminste ik niet, veel te groot en te hard.
Gebruikersavatar
Door nova
#1898283
Je zou rundergehakt kunnen nemen, en daar klein balletjes van draaien en in een teflon pan bakken, zonder gebruik van boter of braadvet.
bewaren in de koelkast.
dan heb je wat tussendoortjes of beloninkjes  :)
Door Lizzy
#1898317
nienk schreef: Hallo allemaal,

Reus is nu in zijn 5e week konijn eliminatie dieet. was vanmiddag bij de DA en na de 6e week mag Reus weer iets er bij, en dan iedere nieuwe soort 2 weken proberen.

nu stelde de hol DA voor om met rund te beginnen.

hoe zit het dan met:

- (vuile) pens? zou Reus kunnen reageren op de maaginhoud, maar niet op het vlees?
Ik zou geen pens geven, want ja, Reus kan reageren op de maaginhoud. Ik zou pens en ander rundvlees los van elkaar zien en los van elkaar testen.
- tussendoortjes/beloningen? zoals bullepezen, pensbrokjes, gedroogde long, knaagjes, e.d
Nee. Niet doen. Je kunt er gewoon niet 100% zeker van zijn dat het niet met een of ander bewerkt is.
- welke onderdelen van een rund zouden voor Reus (6kg, beginnend barfer) geschikt zijn?
Runderkopvlees, alle andere runderspiervlees (geen al gemalen gehakt. Want daarvan weet je niet wat er in zit. In testen van gehakt blijkt steeds weer dat daar ook andere diersoorten inzitten en het gehakt "besmet" is). Runderhart/nier/lever (die laatste twee liefst biologisch). Geen botten.
Door nienk
#1898546
dank jullie wel allemaal voor de reacties! meest wist ik wel,maar wil nu extra zeker zijn. maar wat ik bedacht..

voordat we bij de hol DA kwamen voor het eliminatieideet, kreeg Reus voornamelijk rund. haalde vlees bij de Vergulde Hond (volgens mij is het van Lotgering), en grootste deel was altijd rund. dat was voor dat ik hier op BP echt kwam dus had er nooit bij stil gestaan dat afwisseling beter zou zijn. maar goed, hij kreeg dus voornamelijk rund, en had veel jeuk. is het dan niet verstandiger om met een andere diersoort te beginnen? hij heeft nooit eend gehad, maar heel soms klein beetje kip, 1 keer in de week lam of geit.
Door Limpy
#1898579
nienk schreef: hij kreeg dus voornamelijk rund, en had veel jeuk. is het dan niet verstandiger om met een andere diersoort te beginnen?
Zou eigenlijk wel logischer zijn, bij veel honden/katten is rund een trigger voor allergie.
Zou het zeker eens terugkoppelen bij de da. Als jij de da hebt die ik denk dat je hebt, heeft hij vandaag tussen 12-13 uur telefonisch consult zie ik op hun website.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door