Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sinaxy
#1895587
Hoi allemaal,

Ik ben Laura en heb een volwassen Duitse dog Galaxy( teef) en een pup (11weken reu)Sinbad ook duitse dog.
Galaxy heb ik nu ongeveer een klein jaar op BARF, dit omdat ze iedere keer dat ik haar brokken voorschotelde beledigd reageerde en zich dan ook pertinent omdraaide en haar voer liet staan.
Het probleem met Galaxy is dat ze geen botvlees van wild eet en ook geen bot wat volgens madam te groot is eet  ??? (eendennek). Kan het kwaad om haar alleen kip en eend botvlees te geven? Voor spier en orgaan eet ze wel de meeste soorten.
Barf is me met Galaxy zo goed bevallen dat ik de nieuwe aanwinst ook wil laten groot worden op Barf, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik best onzeker ben en met een ras als deze denk ik dat voorzichtigheid extra geboden is. Kunnen jullie me tips geven en dingen aanreiken die ik echt niet mag vergeten? (supplementen aanvulling o.i.d.) En waar kan ik die dingen verkrijgen en welke verhoudingen heb ik nodig dan?

Ik heb wel al veel gelezen maar ik wil toch graag feedback, tips etc.

Ow ja Sinbad is nu 11 weken en ongeveer11,5 kg (hij is naar mijn zin mager)

Poeh heel verhaal, maar ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groetjes Laura, alvast bedankt!
Door Too
#1895739
Hai Laura welkom op Barfplaats!

Hartstikke goed dat pup ook lekker gaat 'barfen' !
Wat is t menu  [percentages, diersoorten] dat je Galaxy voert, als dat een mooi evenwichtig menuutje is dan kan je dat nl. zonder problemen ook aan Sinbad geven  ;)

Wanneer Galaxy niet van 'groooot' bot houdt is t op zich geen punt dat ze alleen kip een eend eet, zolang je verder lekker varieert.

Ik denk dat voor beide honden, maar zeker voor pup, t van belang is dat je regelmatig een lekker vet visje voert [sardien, panharing, horsmakreel ed] en een groentenmix van verschillende groenten
Door Lizzy
#1895794
sinaxy schreef: Hoi allemaal,

Ik ben Laura en heb een volwassen Duitse dog Galaxy( teef) en een pup (11weken reu)Sinbad ook duitse dog.
Galaxy heb ik nu ongeveer een klein jaar op BARF, dit omdat ze iedere keer dat ik haar brokken voorschotelde beledigd reageerde en zich dan ook pertinent omdraaide en haar voer liet staan.
Het probleem met Galaxy is dat ze geen botvlees van wild eet en ook geen bot wat volgens madam te groot is eet  ??? (eendennek). Kan het kwaad om haar alleen kip en eend botvlees te geven? Voor spier en orgaan eet ze wel de meeste soorten.
Wil je dan alleen kippen en eendennek voeren of ook andere delen van kip en eend zoals karkas en vleugels? Ik zou dat niet aanraden, alleen nekken. Lust ze geen parelhoen? Ook geen haas? De meeste honden zijn daar dol op, vooral op haas. Nou ja, wanneer je kip en eend voert en meerdere delen van deze twee geeft, dan kan het wel hoor.
Barf is me met Galaxy zo goed bevallen dat ik de nieuwe aanwinst ook wil laten groot worden op Barf, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik best onzeker ben en met een ras als deze denk ik dat voorzichtigheid extra geboden is. Kunnen jullie me tips geven en dingen aanreiken die ik echt niet mag vergeten? (supplementen aanvulling o.i.d.) En waar kan ik die dingen verkrijgen en welke verhoudingen heb ik nodig dan?
Ik kan het me voorstellen. Een Duitse Dog moet zo hard groeien in zo'n korte tijd! Dat is best spannend! En als Sinbad niet mooi opgroeit (en dat kan altijd, hoeft helemaaaaal niks met voer te maken te hebben maar kan net zo makkelijk aangeboren/erfelijk zijn! Zo zie je veel Duitse Doggen toch wel koehakkig achter staan. En dat heeft meestal toch een erfelijke grondslag. En mensen die barfen zijn dan helemaal panisch dat het door de voeding komt. Weet ik overigens zelf ook uit ervaring, ik vond mijn eerste pup ook spannend!).

Wat je niet moet vergeten is dat je geen supplementen moet geven. Ze kunnen eerder kwaad dan dat ze goed doen. En je haalt de boel uit balans. Dus zeker met een Duitse Dog, supplementeerde ik niks. Maar ik gaf wel een zeer goed gebalanceerde voeding met fors wat extra's. Ik zou 45% vleesbot voeren. En persoonlijk zou ik Sinbad tot hij volwassen is gewoon alleen maar vleesbot van kleinere dieren geven. Dus geen geit, geen lam, geen kalf, etc. In ieder geval niet wekelijks. Ze bevatten erg veel fosfor en calcium, deze botten (die grote). Ik zou dus eend, kip, haas, parelhoen, konijn, en dergelijke voeren. Verder zou ik beslist 10% groentenmix geven. En verder 20% orgaanvlees waarvan de helft pens en de andere helft andere organen zoals lever, hart, nier, tong, hersenen, etc. Long zou ik niet te vaak geven, daar zit zowat geen voedingswaarde in. Ik zou 25% spiervlees geven. Lekker afwisselend en kwalitatief goed spul. Ik heb hier wel eens foto's van kopvlees voorbij zien komen, dat was kwalitatief zulke bagger, dat voer je niet en al zeker niet aan een opgroeiende Duitse Dog. Dus qua spiervlees lekker afwisselen en ook vettere soorten zoals lam en geit voeren. Verder zou ik 3 keer per week een rauw ei geven. En ik zou 4 keer per week iets van vette vis geven. Als extra. Dus bijv. 2 keer per week een sardien en 2 keer per week een makreel. Ofzo. Je kunt ook 1 keer per week een zalmkop geven, echter tel je die mee als vleesbot en niet als extraatje. Ik zou zelf ook gemalen rauwe noten geven. Voor de vitamine E. En zink. En selenium. Gewoon voor de zekerheid. Zo'n keer of 2 a 3 per week, een of twee eetlepels over het eten. En ik zou een keer of 2 per week een schepje zeewier geven. Ik noem dit zelf geen supplementen, omdat het geen pillen zijn en het rechtstreeks uit de natuur komt.

Verder moet je hem natuurlijk niet te dik voeren. Maar ook niet te mager. Ik zie af en toe pups van doggen lopen dat ik denk "het lijkt wel een zak met tent-stokken". En als ik dan met de baasjes praat, dan doen ze dat omdat de DA en de fokker dat hebben gezegd, dat het beter is voor het skelet. Ja, toedeledoki. Een hond (ook een grote) heeft wel genoeg voedingsstoffen nodig om goed groot te worden.
Door sinaxy
#1895837
Hoi Too,

Galaxy krijgt de volgende diersoorten:
Kip
eend
rund
geit
konijn (niet van harte)
hert
paard

Ze krijgt van al deze dieren ook orgaanvlees.
Verder krijgen ze: wortel, rode en witte kool, spinazie, ei, geitenmelk en soms tafelrestje aardappel met groente van de dag.
Sinbad lust wel alles en wil dan ook het liefste beide bakken leeg eten hihihi  8)
Galaxy krijgt 2% van haar gewicht (51 kg) en Sinbad krijgt ongeveer 7% van zijn 11kg gewicht.
de verhoudingen zijn:
50% bot ivm harde ontlasting Galaxy was eerder 60 %
20% orgaan
20% spier
10% groentemix (groente,ei,geitenmelk)

Sinbad krijgt momenteel hetzelfde
Door ulla
#1896450
Ik heb hier een Sint Bernard puber van net 12 maanden rondlopen,die vanaf 7 weken op volledig zelf samen stellen zit.
En dat is prima gegaan, en gaat nog steeds prima.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1897105
sinaxy schreef: Dank jullie wel voor de tips en welkomstgroeten.
Ik heb nog een vraagje is lijnzaadolie een goede aanvulling en zo ja, hoeveel?

Groetjes Laura
Hoi Welkom hier Laura  :)
Nee lijnzaadolie is niet zo goed, het bevat wel omega 3 maar inactieve, dus je hond moet deze eerst omzetten en dat kost energie.
Beter kun je voor een jonge hond genoeg vette vis en het liefst ook wild opnemen in je menu, zo krijgt ie omega 3 in een natuurlijke vorm en dat is voor een hond veel makkelijker te verteren. Daarnaast zijn de andere voedingsstoffen in wild ook beter dan bv van een plofkip.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door