Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MoniquevZ
#1896242
Een half uurtje geleden was het zover, pup van 14 weken en volwassen hond hebben hun 1e eendenekje verorberd. Eerlijk gezegd vind ik het doodeng. Heb ze allebei een halve gegeven. Eerst flink geplet met de vijzel, toen doormidden gesneden.
Er zaten natuurlijk stukjes geplet bot in, best spannend, beschadigen ze daar hun slokdarm niet mee. Ga er maar vanuit van niet, eende- en kippenekjes zijn om mee te beginnen lees ik hier de hele tijd.
Dat ze het lekker vonden hoef ik jullie niet te vertellen  :D nu maar hopen dat ze niet aan de race gaan......
Groetjes Monique en een poot van Storm en Pepper!
Door nienk
#1896249
ooh wat fijn voor Storm en Pepper! wat zullen die gesmuld hebben. :D die stukjes bot dat gaat wel goed hoor, daar is een hondenslokdarm op gebouwd! maar natuurlijk, vooral in het begin er bij blijven en op letten. wellicht kun je (voor je eigen gemoedsrust) hier even opzoeken wat te doen als het 'mis' gaat.
Door MoniquevZ
#1896270
Aaaargggghhhh, misgaan, ik moet er niet aan denken! Maar zal dus wel even kijken  :)
Ze vonden het helemaal lekker!
Het zijn allebei nogal schrokops (of -oppen), bij de pup heb ik het stuk vastgehouden, de oudste hond heeft het alleen verorberd. Mooi om te zien!
Door Limpy
#1896278
Kwartels zijn ook heerlijk zacht qua bot en errug mjammie volgens mijn katsels, zouden jouw flinke woefsen dus ook makkelijk weg moeten krijgen.

Leuk hé dat ze zo genieten van hun eerste knaagwerk?
Door Heutink
#1896280
Haha, fijn dat ze hebben genoten ;)

Mac heeft net ook zijn eerste e.nek gehad. maar hij vindt het wel een bijzonder ding....probeert t iedere keer te begraven haha
Door MoniquevZ
#1896288
Ik blijf het een raar idee vinden dat ze stukjes best scherp bot zo naar binnen werken. Moet er gevoelsmatig even aan wennen. Vers vlees vind ik verder niet vies ofzo, kvv verdeel ik ook met mijn handen in de bak (anders is het één klont en wordt het in één keer naar binnen geschrokt).
Door Anne in Zweden
#1896348
Joh, denk maar aan de grote boze wolf waar je hondje aan verwant is! Die laat het bot ook niet door de slager verwijderen voordat ie het oppeuzelt! ;D
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1896493
Je went eraan, echt waar  :)
En de stukjes bot zijn ook nog eens mooi ingepakt in een laagje vlees, dus die prikken echt niet zomaar.
Dus lekker bevleesde vleesbotten geven, dan is er echt niks aan de hand.
Maar de meeste vonden het wel een beetje spannend in het begin hoor, ik ook.
Door Ineke P
#1896513
Ik wil ook gauw beginnen met het geven van eendennekken. De hond is 5 maanden. Maar ik vind het wel eng. Hoe maken jullie die botten eerst fijn? Ik heb geen vijzel of vleeshamer in huis.
Door MoniquevZ
#1896527
Hoi Ineke, Je kunt het ook vast met een gewone hamer doen, of een dikke steen, ik noem maar iets. Dan even plastic folie ertussen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1896536
Ze hoeven niet echt fijn te zijn hoor. Je kan er ook met een gewone hamer een paar klappen op geven.
Wel even een zak er om heen doen voordat je begint te meppen i.v.m. de spetters.
Meppen hoeft je in principe maar een paar keer te doen hoor, als het verteren gewoon goed gaat dan kan je 't zo geven.
Door MoniquevZ
#1896556
Nog een vraagje. Kan ik zowel volwassen hond als pup één eendenek geven en dan wat minder vlees? Hoe vaak mag je zo'n nekje geven?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1897096
MoniquevZ schreef: Nog een vraagje. Kan ik zowel volwassen hond als pup één eendenek geven en dan wat minder vlees? Hoe vaak mag je zo'n nekje geven?
Zo'n nekje steld voor de meeste honden niet zoveel voor (behalve als je hele kleine honden heb, dan is wel bijna een hele maaltijd).
Ik denk dat je zeker wel 3 tot 4x per week een nekje erbij mag geven, dan ga ik even uit dat je middelgrote honden hebt.
Maar nog gezonder en meer in balans is het als je bij de kvv gewoon een keer een nekje, dan eens een heel visjes, dan eens een stuk spiervlees voert.
Zo verdeel je de verhoudingen wat meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door